Varför går NCS med förlust

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #31
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det har faktiskt alltid varit som så att akvarier säljs bäst i lågkonjunkturer. Man brukar säga att när det är dåliga tider så drar folk ner på dyra saker som utlandssemester, sommarstugor och båtar men de vill ändå unna sig något och då ligger akvarier bra till.
    Sen får vi också skilja på NCS:are och vardagsakvarister. Vem säger att i en lågkonjunktur så höjs medlemsantalet, det blir ju en "onödig" utgift för vissa och kanske inte det första man prioriterar.
    Är det nån som har någon statistik om hur det såg ut ibörjan av 90-talet.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #32
      Ursprungligen postat av Lutt
      Sen får vi också skilja på NCS:are och vardagsakvarister. Vem säger att i en lågkonjunktur så höjs medlemsantalet, det blir ju en "onödig" utgift för vissa och kanske inte det första man prioriterar.
      Är det nån som har någon statistik om hur det såg ut ibörjan av 90-talet.
      Tror inte att det finns någon sådan statistik, men TIDIGARE har det alltid varit som så att när CB har varit riktigt bra så har det också varit många medlemmar och detta oberoende av om det varit låg- eller högkonjunktur.
      detta är det det nya att TROTS att CB just nu är väldigt bra (har varit så i många år) så har medlemsantalet minskat. Det är detta som är det oroande - för i och med att antalet medlemmar minskar så kommer med automatik också Ciklidbladet att "försämras"

      Kommentar

      • Lars-Peter
        Användare
        • oktober 2005
        • 199

        #33
        Ursprungligen postat av pontus
        fan då kostar varje ciklid bladet typ 58-60kr st, känns som det borde gå att få ner det priset lite. jag kanske har fel men jag tycker det låter lite dyrt.

        Mvh / Pontus
        Tycker du att det är dyrt? Inte för en så pass bra tidning!
        Tropheus moorii longola sunspots
        Tropheus moorii kasanga red rainbow
        Tropheus sp. Black Kiriza
        Tropheus moorii murago tanzania
        Tropheus brichardi katonga

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Tror inte att det finns någon sådan statistik, men TIDIGARE har det alltid varit som så att när CB har varit riktigt bra så har det också varit många medlemmar och detta oberoende av om det varit låg- eller högkonjunktur.
          detta är det det nya att TROTS att CB just nu är väldigt bra (har varit så i många år) så har medlemsantalet minskat. Det är detta som är det oroande - för i och med att antalet medlemmar minskar så kommer med automatik också Ciklidbladet att "försämras"
          Ja som sagt var, jag håller inte med, jag kanske är tjatig.
          Jag tycker inte att bladet är bra längre,och det har jag inte tyckt dom senaste åren, jag bara skummar igenom det.Janne

          Kommentar

          • Marcus Karlsten
            Användare
            • januari 2013
            • 318

            #35
            Jag har några tankar om marknads föring.

            Tycker man skulle nytja kontakten med rabbatbutikerna, det är ju där
            man hittar folk som är intresserade och kanske ovetande om NCS.

            Kanske man skulle kunna få butikerna att med varje akvarie t.ex. 360 och uppåt skicka med ett nr. av Ciklidbladet. Det behöver ju nödvändigtvis inte
            vara det senaste numret utan också ett sätt att bli av med ev. överblivna
            ex. butikerna kunde kanske köpa in dessa tidningar för tryck kostnaden.

            Om butikerna har packeterbjudande skulle ett årsmedlemsskap kunna ingå
            om priset låg på exempelvis 10 000kr<.

            Detta är ju också en bra marknadsföring för butikerna som förstås vill medverka till att öka intresset för ciklider.

            På så vis når man många som just startar upp hobbyn eller håller på att lyfta den till en ny nivå, jag tror det är dessa ofta kunskaps hungrande kunder man
            har störst chans att få till medlemmar om de får upp ögonen för hur bra tidningen är.

            I och med att tidningen inte säljs i lös nr tror jag att man på så vis man kan minska tröskeln som ett medlemskap innebär.
            www.marcuskarlsten.se
            -www.mobelspecialen.se-

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #36
              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
              Jag har några tankar om marknads föring.

              Tycker man skulle nytja kontakten med rabbatbutikerna, det är ju där
              man hittar folk som är intresserade och kanske ovetande om NCS.

              Kanske man skulle kunna få butikerna att med varje akvarie t.ex. 360 och uppåt skicka med ett nr. av Ciklidbladet. Det behöver ju nödvändigtvis inte
              vara det senaste numret utan också ett sätt att bli av med ev. överblivna
              ex. butikerna kunde kanske köpa in dessa tidningar för tryck kostnaden.

              Om butikerna har packeterbjudande skulle ett årsmedlemsskap kunna ingå
              om priset låg på exempelvis 10 000kr<.

              Detta är ju också en bra marknadsföring för butikerna som förstås vill medverka till att öka intresset för ciklider.

              På så vis når man många som just startar upp hobbyn eller håller på att lyfta den till en ny nivå, jag tror det är dessa ofta kunskaps hungrande kunder man
              har störst chans att få till medlemmar om de får upp ögonen för hur bra tidningen är.

              I och med att tidningen inte säljs i lös nr tror jag att man på så vis man kan minska tröskeln som ett medlemskap innebär.
              Jag reflektera över ett citat, att butiker är intresserade utav att sälja ciklider, det är väldigt få butiker som är just intresserad utav ciklider,men det finns ett få, på grund utav att dom är intresserade utav ciklider.
              Kent iNol kommer på första plats, Sandby på andra, sedan finns det en i norrköping och säkert några till.
              Och som jag tycker så kommer tyvärr Akvarilagret rätt så långt ner på listan, Christer vill tjäna mer pengar.Janne

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #37
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Sedan är det ju ändå till syvende och sist styrelsen som mellan årsmötena beslutar utefter de ekonomiska och arbetsmässiga förutsättningarna.
                Fint. Ackurat så ser jag också det.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Marcus Karlsten
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 318

                  #38
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Jag reflektera över ett citat, att butiker är intresserade utav att sälja ciklider, det är väldigt få butiker som är just intresserad utav ciklider,men det finns ett få, på grund utav att dom är intresserade utav ciklider.
                  Kent iNol kommer på första plats, Sandby på andra, sedan finns det en i norrköping och säkert några till.
                  Och som jag tycker så kommer tyvärr Akvarilagret rätt så långt ner på listan, Christer vill tjäna mer pengar.Janne
                  Oavsätt butikernas inställning så
                  är det ju de som kommer i kontakt med rätt personer.
                  www.marcuskarlsten.se
                  -www.mobelspecialen.se-

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #39
                    Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                    Jag har några tankar om marknads föring.

                    Tycker man skulle nytja kontakten med rabbatbutikerna, det är ju där
                    man hittar folk som är intresserade och kanske ovetande om NCS.

                    Kanske man skulle kunna få butikerna att med varje akvarie t.ex. 360 och uppåt skicka med ett nr. av Ciklidbladet. Det behöver ju nödvändigtvis inte
                    vara det senaste numret utan också ett sätt att bli av med ev. överblivna
                    ex. butikerna kunde kanske köpa in dessa tidningar för tryck kostnaden.

                    Om butikerna har packeterbjudande skulle ett årsmedlemsskap kunna ingå
                    om priset låg på exempelvis 10 000kr<.

                    Detta är ju också en bra marknadsföring för butikerna som förstås vill medverka till att öka intresset för ciklider.

                    På så vis når man många som just startar upp hobbyn eller håller på att lyfta den till en ny nivå, jag tror det är dessa ofta kunskaps hungrande kunder man
                    har störst chans att få till medlemmar om de får upp ögonen för hur bra tidningen är.

                    I och med att tidningen inte säljs i lös nr tror jag att man på så vis man kan minska tröskeln som ett medlemskap innebär.
                    Kan säkert vara värt att test igen - men i början av 2000-talet gjorde vi detta i rätt stor skala. Vi tog fram en affisch, ett reklamflygblad och skickade detta + ett gäng med CB och postgirotalonger till alla rabattaffärer. Detta kostade åtskilliga tusenlappar och betalade sig definitivt inte. Affischen kom pga av platsbrist inte upp, Ciklidbladet hamnade efter en tid i någon skrubb, reklambladet och talongen försvann.
                    Man kan ju alltid spekulera i varför det blev så men det grundläggande var att det hela måste "underhållas" i affären och det blir inte av att detta sköts i affären. Där det funkar är på sådana ställen där affärsinnehavaren "brinner" för hobbyn - typ Christer på lagret, Robban i Norrköping och hos Kent i Nol

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Fint. Ackurat så ser jag också det.
                      Ja men varför inte fråga efter medlemmarnas åsikt? Den måste man väl också känna till för att kunna fatta rätt beslut.

                      Kommentar

                      • Marcus Karlsten
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 318

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Kan säkert vara värt att test igen - men i början av 2000-talet gjorde vi detta i rätt stor skala. Vi tog fram en affisch, ett reklamflygblad och skickade detta + ett gäng med CB och postgirotalonger till alla rabattaffärer. Detta kostade åtskilliga tusenlappar och betalade sig definitivt inte. Affischen kom pga av platsbrist inte upp, Ciklidbladet hamnade efter en tid i någon skrubb, reklambladet och talongen försvann.
                        Man kan ju alltid spekulera i varför det blev så men det grundläggande var att det hela måste "underhållas" i affären och det blir inte av att detta sköts i affären. Där det funkar är på sådana ställen där affärsinnehavaren "brinner" för hobbyn - typ Christer på lagret, Robban i Norrköping och hos Kent i Nol
                        Det stämmer nog, tror bara att man skulle kunna fånga upp många
                        som just är i uppstarten om de bara fick ett ex. i handen på något sätt.
                        Just så blev jag själv medlem i min första omgång någon gång kring -93.
                        www.marcuskarlsten.se
                        -www.mobelspecialen.se-

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8598

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Varför inte göra en omröstning och fråga folk om de anser att en plansch är värd pengarna.

                          Ja men varför inte fråga efter medlemmarnas åsikt? Den måste man väl också känna till för att kunna fatta rätt beslut.
                          Tja, det är inte helt okomplicerat. Först måste man ta fram en vettig frågeställning, helst med bara två alternativ, eller ett, med svarsalternativen ja eller nej. Sedan ska denna omröstning ju vara endast för medlemmar, eftersom det är de som får planschen och betalar för den. Och till slut, hur många röster ska man sätta som nedre gräns för att omröstningen ska anses representera medlemmarnas åsikt.
                          Därtill sinkar administrationen av omröstningen arbetet med att ta fram almanackan. Tidtabellen är rätt stram redan nu.

                          Därför håller jag med Dig i det Du skrev tidigare, styrelsen bestämmer i dylika ärenden. Vet inte om rätt beslut överhuvudtaget finns, men vi strävar att fatta bra beslut.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #43
                            Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                            Det stämmer nog, tror bara att man skulle kunna fånga upp många
                            som just är i uppstarten om de bara fick ett ex. i handen på något sätt.
                            Just så blev jag själv medlem i min första omgång någon gång kring -93.
                            Tror jag också - problemet vara snarare att de inte kom ut den vägen (utom i några få affärer).
                            Kan väl vara värt att nämna att vi då också skickade ut samma reklammaterial till Sveriges alla akvarieföreningar - resultatet blev lika uselt där.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Tja, det är inte helt okomplicerat. Först måste man ta fram en vettig frågeställning, helst med bara två alternativ, eller ett, med svarsalternativen ja eller nej. Sedan ska denna omröstning ju vara endast för medlemmar, eftersom det är de som får planschen och betalar för den. Och till slut, hur många röster ska man sätta som nedre gräns för att omröstningen ska anses representera medlemmarnas åsikt.
                              Därtill sinkar administrationen av omröstningen arbetet med att ta fram almanackan. Tidtabellen är rätt stram redan nu.

                              Därför håller jag med Dig i det Du skrev tidigare, styrelsen bestämmer i dylika ärenden. Vet inte om rätt beslut överhuvudtaget finns, men vi strävar att fatta bra beslut.
                              Fördelen med internet är ju att man snabbt kan få fram ett svar. Blir det för få som svarar, ja då är det ju bara att strunta i gallupen. Vad spelar det för roll att även icke medlemmar svarar - de borde ju i alla vara presumtiva medlemmar.
                              Var röstgränsen skall sättas spelar väl ingen större roll - det är ju ändå bara en rådgivande omröstning och styrelsen bestämmer.

                              Om man inte frågar alls så vet man ju med 100% säkerhet i alla fall inte vad majoriteten tycker - frågar man så har man förhoppningsvis lite större beslutsunderlag.

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                #45
                                Om vi hade 1312 medlemmar 2004 och ca 940 idag. Vad är det för typ av medlemmar som inte är med längre?
                                Går det att hitta något gemensamt för de närmare 400 som inte är med idag. Är det yngre eller äldre personer, män/kvinnor?
                                Är det medlemmar som varit med i flera år som lämnat eller är det "ettårsmedlemmar" som inte vill vara med längre?
                                Allt detta kan man väl kolla med hjälp av statistik från de olika medlemslistorna!

                                Skulle kunna tänka mig att det kan vara svårare att attrahera yngre personer då det finns så mycket annat som pockar på uppmärksamhet idag.

                                Kan det vara så att ciklidforumet är en orsak. Det finns oerhört mycket information att få från detta. Det är bara att ställa en enkel fråga och efter en kort stund så har du i regel ett uttömmande svar från en eller flera personer. Vill du se bilder på fiskarna så är det bara att gå in på artregistert eller på fototrådarna.
                                Allt detta kan du ta del av utan att bli medlem i NCS (osäker på om det gäller artregistert).
                                Mervärdet för att bli medlem är då förhållandevis ringa, du får en tidning 4 ggr/år och du kan lägga upp bilder direkt på ciklidforumet.

                                Jag misstänker att det finns en kärna bland de som är kvar idag som har varit med i många år. Resterande medlemmar är med i ett eller två år och sen använder de sina 250-300:- till något annat istället. Skillnaden mellan åren beror på hur många "ettårsmedlemmar" som man har lyckats få i nätet.
                                Har jag rätt eller fel?
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...