Varför går NCS med förlust

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Varför går NCS med förlust

    Varför går föreningen med förlust?
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Ursprungligen postat av Malawe
    Varför går föreningen med förlust?
    För få medlemmar

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Varför går föreningen med förlust?
      Hej

      Denna fråga är väl värd en helt egen tråd (så jag lägger detta i en ny tråd).

      Föreningens medlemsantal minskade några år i rad, från toppåret 2006 med 1313 medlemmar till 1183 år 2007 och bara 940 medelmmar förra året. Lyckligtvis ser denna trend ut att ha vänt nu, vi torde ligga på över 940 nu redan, och då får vi sannolikt ett par tiotal till innan året är slut. Det vore förstås toppen om vi blev fler än 1000 i år.

      Styrelsen jobbar (naturligtvis) såväl med att locka fler medlemmar som med att skära i kostnaderna. Vi har bl.a. skippat stipendierna, sparat på styrelsemöteskostnaderna och varit återhållsamma med diverse kostnader som föreningen brukar ha under normala år. De sistnämnda är visserligen småsaker.

      Den överlägset största kostnadsposten är Ciklidbladet. Vad vi har gjort här är minskat på sidantalet lite, bytt till tunnare papper (sparar porto) och beslutat göra en enklare almanacka i år. Vi vill inte ta ner på kvaliteten på Ciklidbladet, ej heller gå ner till 3 nummer per år (det ville inte heller årsmötet). Vi vill ju inte heller förlora annonsintäkter, utan hoppas att våra annonsörer även under rådande lågkonjunktur ska se att det lönar sig att annonsera i Ciklidbladet.

      I år fick vi ett trevligt överskott från Ciklidstämman, som var verkligen välkommet.

      Slutligen beslöt ju årsmötet att höja medlemsavgiften lite från 2009.

      Just nu ser det lite ljusare ut, men det är absolut för tidigt att tro att vi är i hamn ännu.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • CRAYLEONE
        Användare
        • maj 2003
        • 145

        #4
        Hur många medlemmar är vi idag och hur många skulle vi behöva vara för att få det att gå runt?

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #5
          Ursprungligen postat av Rawburt
          Hur många medlemmar är vi idag och hur många skulle vi behöva vara för att få det att gå runt?
          Cirka 940.
          Min tippning är att kring 1000 är ungefär break-even.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Jag kan betala för två, så slipper vi slåss om tidningen när den kommer:-)

            Så där, nu har jag betalat för både mig och Elin för 2010.
            Får väl se det som att man sponsrar alla flitiga som skriver artiklar till tidningen.
            Bra att ha en tidining i reserv om någon av kidzen skulle få tag på en av dom.
            Senast redigerad av maltandis; 19 september 2009, 13:01.
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • pontus
              Användare
              • oktober 2003
              • 514

              #7
              Kan man få ett pm på en noll-kalkyl över NCS skule vara roligt och se vad som kostar pengar och vart pengar kommer in på ett år, vi tar ju in 250 000 i medlems avgifter vad kostar det att trycka 4000 CB etc.

              MVH / Pontus
              Passenger on Planet Earth:
              Pet.macro nsumbu
              Pet.moshi ikola
              Pet.Trewavasae
              Pet.Bulu-Point "Red"
              Pet.orthognathus tricolor mvuna
              Pet.Longola
              Tr.Ilangi
              Tr.Muzi
              Tr.Katonga
              Neo.Leleupi

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Mikael W
                .....och beslutat göra en enklare almanacka i år.
                Så det blir i alla fall en riktig almancka (om än enklare) och inte någon meningslös plansch.

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Så det blir i alla fall en riktig almancka (om än enklare) och inte någon meningslös plansch.
                  Jag saknade helgdagar, namnsdagar och sådant som man är van vid att ha i en almanacka... det borde inte vara allt för svårt att lägga dit. Annars är årets väldigt fin...
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #10
                    Kom och tänka på en sak... kanske man kan ha guldmedlemskap för de som känner sig lite extra motiverade att stödja NCS. Behöver inte innebära några extra fördelar kanske en guldfärgad medlemslogga att skryta med eller liknande.
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Citat:
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret Visa inlägg
                      Nu tänker du tjugo år tillbaka i tiden
                      jag är mer

                      Lägg ut Lägg ut
                      Hållerr tyvärr med om det som Christer skriver, att det är några år tillbaka sen vi hade mera fixering på malawi och tanganyikaciklider, det var då vi hade en rekordnotering på 1400 medlemmar i NCS.
                      Men nu har det bara gått neråt och det tror jag att beror på att vi har gått ifrån malawi och tanganyika hållet, det blir bara nördar kvar, som sysslar med lite ovanliga ciklider som är fångade här och där i världen, vi tappar tyvärr den stora massan som bara är intresserade utav ett fungerande balja med färgglada fiskar i, typ malawiciklider.
                      Så jag tycker att vi ska ha mera malawi och tanganyika på våran almanacka så att vi får tillbaka medlemmarna.
                      Jag tycker faktiskt också att ciklidbladet tyvärr har gått ifrån malawi och tanganyika,och det påverkar medlemsantalet negativt.
                      Förutan det sista numret, det var åt rätt håll.Janne

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag tycker det är en ganska bra idé som Peter_A_F skriver, men samtidigt så gillar jag den idé som Michael Persson kört med på sin sajt...dvs "sponsor".

                        Mig skulle det inte störa att betala en hundring extra och genom detta vara en aktiv sponsor för föreningen. Jag tycker definitivt att föreningen ska ta tillvara på den kärna av medlemmar som verkligen brinner för föreningen och Ciklidbladet. Det är inga fel att be om pengar när föreningen har det tufft..det är heller inga fel att marknadsföra sig bättre trots att det är tuffa tider. Föreningen kan be sponsorer, företag som privatpersoner, om stöd.

                        Sedan vet jag inte om föreningen har ansökt om bidrag från olika delar..t ex från EU...eller andra instanser som med medel kan ge stöd för en förening som arbetar för att vidga kunskap om ciklider och andra fiskarter..om undervattensnaturen osv. Det kan finnas massor av möjligheter för att finna små stöd från olika håll förutom den direkta årsavgiften.

                        Stipendiat kan sponsras av företag...t ex Tetra..Sera...Eheim osv...fototävling kan kanske sponsras av ett litet pris från något företag med koppling till foto eller akvaristik.

                        Lägg upp en PDF som varje medlem kan skriva ut och lägga lite överallt...t ex på tågstationen, på biblioteket..hos tandläkaren...hos zoobutiken...på jobbet. Det finns ju massor av "smygreklam" som kan göras. Varje medlem kan skriva ut en liten informationsfolder och sedan är det upp till varje medlem om de vill dela ut flygbladet/n i postlådan i några trappuppgångar.

                        Jag tror nog att de allra flesta på något sätt vill hjälpa till...jag kan tänka mig stöd i form av högre årsavgift, sponsring med någon hundring samt göra reklam så gott jag kan på allehanda platser.

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Det finns ju ett rätt enkelt sätt för de som vill stödja föreningen mer. Se till att era fruar, sambos, barn mm blir familjemedlemmar.

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Det finns ju ett rätt enkelt sätt för de som vill stödja föreningen mer. Se till att era fruar, sambos, barn mm blir familjemedlemmar.
                            Jag tycker inte om stödmedlemmar, som inte är intresserade då blir vi många fler medlemmar som inget gör

                            fruar, sambos, barn ska vara medlemmar om dom är intresserade.
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Hållerr tyvärr med om det som Christer skriver, att det är några år tillbaka sen vi hade mera fixering på malawi och tanganyikaciklider, det var då vi hade en rekordnotering på 1400 medlemmar i NCS.
                              Rekordåret med 1312 medlemmar var 2004 och då var det definitivt ingen fixering på malawi och tanganyika. Det var det däremot på 90-talet när medlemsantalet dalade kraftigt.
                              Ciklidbladet har en mycket bra mix idag och är bättre än någonsin. Det är knappast där felet ligger, utan snarare i att det generellt är lägre intresse för föreningar idag.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...