Varför går NCS med förlust

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Förstår inte riktigt vad du menar. De expertförfattare som gratis ställer upp med foton och artiklar i CB gör det främst för att de stödjer verksamheten. Menar du att de skulle anpassa sig till marknaden och istället ta betalt för de foton de skickar till NCS.
    Hej Kjell!

    Nej något sådant menar jag inte. Även om det troligen skulle gynna NCS i längden att faktiskt äga det material de publicerar.

    Jag vill nog mest lyfta fram att det inte är 1989 längre och NCS delar samma problem som många andra som ger ut papperstidningar:

    Information & bilder är extremt lättilgängligt gratis.

    Ett medlemskap som i princip endast erbjuder en papperstidning (och lite rabatter) kommer inte kunna locka mer än ett fåtal entusiaster. Som det ser ut nu ca 1000 personer i hela Norden.

    Tidningsdöden, konjukturläget, allmän nergång i akvarieintresse .... alla är faktorer gissar jag.

    Kan bara önska Ola & NCS lycka till i kampen

    Mitt eget recept för NCS skulle vara att öka fokus på online något enormt, bygga samarbeten med resterande akvaristorganisationer i världen, microbetalningar för artiklar/tidningar i PDF, donationsmöjligheter & öka exponeringen så mycket det går genom de andra förslag som getts, med hjälp av dessa gratisarbetande eldsjälar som Ola eftersöker!
    fish r friend

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      Ursprungligen postat av Appleone
      Ungdomens klagan över etablissemangets oförmåga att ta till sig förändringar. Är det så att koncernsus nu nåtts och att det är i stort sätt bra som det är och att med lite mer ideella insatser av typen: blänkare på Konsums annonstavla så är det hela i hamn?
      Nej, det måste ju vara en kontinuerlig uppdatering med tiden vilket bla syns i våra investeringar på ciklid.org med köp och sälj, artregister, forum mm. Det drivs inte av sig självt. Det jag menar är att det i dagsläget inte finns någon orsak att avsluta något som funkar väl.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Byttorp
        Användare
        • november 2003
        • 1585

        Ursprungligen postat av Bilbo

        Sedan tycker jag personligen att CB är snygg, men ganska tråkig (inga sårade känslor hoppas jag). Har man ett par årgångar hemma har man läst det mesta innan, och jag saknar möjligheten som finns i ett forum med att ställa följdfrågor till författarna. Kanske läge för att ha en stängd del på forumet där artikelförfattarna skapar en tråd om sin artikel om intresse finns.
        Tycker jag var en lysande idé, öppna upp en avdelning där medlemmarna kan diskutera med olika "experter" över hela världen....Kan inte nån såga eller hissa/utveckla den idén vidare.....
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          Ursprungligen postat av Byttorp
          Tycker jag var en lysande idé, öppna upp en avdelning där medlemmarna kan diskutera med olika "experter" över hela världen....Kan inte nån såga eller hissa/utveckla den idén vidare.....
          Vi testade något liknande häromåret men omvänt. NCS-medlemmar ställde frågor till ciklidexperter i forumet som besvarades i CB.
          Nu har du som medlem i NCS möjlighet att ställa frågor till några av världens främsta ciklidexperter. Lämna önskemål om frågor här i denna tråd så väljer vi ut ett lämpligt antal av dessa frågor lämnar dem vidare. Svaren kommer sedan att redovisas i Ciklidbladet 2/2005. De som du har möjlighet att ställa frågor till är: Ad


          Det går säkert att utveckla mycket mer.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            Ursprungligen postat av Daniel Odell
            Jag vill nog mest lyfta fram att det inte är 1989 längre och NCS delar samma problem som många andra som ger ut papperstidningar
            Så är det - var nere i Holland på en mässa i våras och då tog holländska ciklidsällskapet lite kontakt med mig. De hade också problem med ett vikande medlemstal och hade lite funderingar på att sluta med sin tidning och bara köra på webben. De frågade en del om hur det funkade för NCS och även hur det fungerade med Zoopet. Zoopet är väl en av få hemsidor som har betalande "medlemmar" och undrade därför vad som var öppet, vad som var låst etc.
            Vad jag vet så var allt detta bara öppna funderingar inför framtiden och deras tidning ges nog fortfarande ut.

            Tycker annars att HåkanM har flera bra förslag - men det där med lotteri är nog svårt eftersom det krävs tillstånd för detta.

            Sedan kvarstår min fråga
            En fråga till styrelsen - ni skriver att NCS är momsbefriat om ni ger ut en papperstidning 4 ggr om året, men inte om ni ger ut en webbtidning.
            Är detta en ny regel att medlemsavgifter till ideella föreningar är momspliktiga?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              Ursprungligen postat av Byttorp
              Tycker jag var en lysande idé, öppna upp en avdelning där medlemmarna kan diskutera med olika "experter" över hela världen....Kan inte nån såga eller hissa/utveckla den idén vidare.....
              Bra idé, men intresset för något sådant är nog inte så himla stort. NCS har ju flera gånger (som Micke skriver) gett medlemmar chansen att ställa frågor till föredragshållare på ciklidstämman men det har inte kommit in så många frågor.
              Vi har gjort något likande på Zoopet, men inte heller där har intresset varit så himla stort.

              Dock värt en försök igen - kanske andra tider nu, vem vet?

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Sedan kvarstår min fråga
                Var står det och vem skrev det? Jag har aldrig hört talas om det så vitt jag vet men jag har inte hand om ekonomin och juridiken.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Var står det och vem skrev det? Jag har aldrig hört talas om det så vitt jag vet men jag har inte hand om ekonomin och juridiken.
                  Endymion (styrelseledamot) i inlägg 82

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Bra idé, men intresset för något sådant är nog inte så himla stort. NCS har ju flera gånger (som Micke skriver) gett medlemmar chansen att ställa frågor till föredragshållare på ciklidstämman men det har inte kommit in så många frågor.
                    Vi har gjort något likande på Zoopet, men inte heller där har intresset varit så himla stort.

                    Dock värt en försök igen - kanske andra tider nu, vem vet?
                    Vi kan ju börja med att i all enkelhet starta en liten tråd där själva innehållet diskutteras och inte Ciklidbladet i sin helhet
                    Hejsan Jag startar en tråd om innehållet i artiklarna senaste ciklidbladet. Om en artikel diskutteras mycket startar vi en ny tråd. Jag diskutterar mycket gärna mina alster dvs. ciklidfronten och nyheterna. Ni andra författare får gärna skriva ett litet inlägg för att "visa upp er". Innehåll 3/2009:
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Endymion (styrelseledamot) i inlägg 82
                      Hmmm. OK. Nu när jag läser detta så har vi ju diskutterat (och röstat ner) att som nödåtgärd trycka ett dubbelnummer men att tre nummer är för lite för att bli momsbefriade vid sättning, tryckningen och distribution. Om vi väljer att ge ut CB som pdf och trycker en årsbok så är det möjligt att vi inte kan sätta, trycka och distribuera den momsfritt.

                      Det handlar (tror jag) alltså inte om föreningen utan produktion av en tryckt skrift. Men någon annan får reda ut detaljerna samt påpeka om jag har fel.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Hmmm. OK. Nu när jag läser detta så har vi ju diskutterat (och röstat ner) att som nödåtgärd trycka ett dubbelnummer men att tre nummer är för lite för att bli momsbefriade vid sättning, tryckningen och distribution. Om vi väljer att ge ut CB som pdf och trycker en årsbok så är det möjligt att vi inte kan sätta, trycka och distribuera den momsfritt.

                        Det handlar (tror jag) alltså inte om föreningen utan produktion av en tryckt skrift. Men någon annan får reda ut detaljerna samt påpeka om jag har fel.
                        Fattar fortfarande inte - NCS är väl inte momsbefriade vad gäller t.ex. sättning och tryckning. Tidskrifter och böcker omfattas av den lägre momsen på 6% och detta betalar ni nu
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 september 2009, 15:37.

                        Kommentar

                        • Byttorp
                          Användare
                          • november 2003
                          • 1585

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Bra idé, men intresset för något sådant är nog inte så himla stort. NCS har ju flera gånger (som Micke skriver) gett medlemmar chansen att ställa frågor till föredragshållare på ciklidstämman men det har inte kommit in så många frågor.
                          Vi har gjort något likande på Zoopet, men inte heller där har intresset varit så himla stort.

                          Dock värt en försök igen - kanske andra tider nu, vem vet?
                          Kan ju vara värt att försöka, jag har ju relativt kort tid i klubben jämfört med er andra.
                          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                          Ordförande GCG

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8598

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Fattar fortfarande inte - NCS är väl inte momsbefriade vad gäller t.ex. sättning och tryckning. Tidskrifter och böcker omfattas av den lägre momsen på 6% och detta betalar ni nu
                            Hej


                            Så här tror jag att det är:

                            Periodiskt medlemsblad (=utkommer normalt med minst 4 nr/år) är momsfri. Det betyder att vi kan "sälja" medlemsbladet till våra medlemmar utan att ta moms. Vi behöver inte heller betala moms till tryckeriet. Om framställaren tillhandahåller distrubution är den också momsfri. (Däremot hittade jag inte uppgifter på hur det är om vi köper andra produktionstjänster externt.) Även annonsintäkterna är momsfria.

                            Ifall vi säljer medlemsbladet även till utomstående och vår verksamhet anses vara yrkesmässig är denna försäljning momspliktig.

                            (Källa: http://www.skatteverket.se/download/...16svartvit.pdf sid 6-7)

                            Så det har alltså betydelse för momsfriheten att vi kommer ut minst 4 ggr/år.

                            Medlemsavgiften är momsfri, oberoende av om vi ger ut en tidskrift eller ej.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              Ännu mer info:


                              Den tekniska framställningen, distribution och andra tjänster som hör till framställningen av momsfria publikationer är momsfri. Detta om tjänsterna görs på uppdrag av utgivaren.
                              Med framställning menas här tekniskt inriktade tjänster. Det innebär att journalistiskt och redaktionellt arbete är momspliktigt.

                              Källa: http://www.skatteverket.se/download/...18svartvit.pdf
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                Ursprungligen postat av Mikael W
                                Hej


                                Så här tror jag att det är:

                                Periodiskt medlemsblad (=utkommer normalt med minst 4 nr/år) är momsfri. Det betyder att vi kan "sälja" medlemsbladet till våra medlemmar utan att ta moms. Vi behöver inte heller betala moms till tryckeriet. Om framställaren tillhandahåller distrubution är den också momsfri. (Däremot hittade jag inte uppgifter på hur det är om vi köper andra produktionstjänster externt.) Även annonsintäkterna är momsfria.

                                Ifall vi säljer medlemsbladet även till utomstående och vår verksamhet anses vara yrkesmässig är denna försäljning momspliktig.

                                (Källa: http://www.skatteverket.se/download/...16svartvit.pdf sid 6-7)

                                Så det har alltså betydelse för momsfriheten att vi kommer ut minst 4 ggr/år.

                                Medlemsavgiften är momsfri, oberoende av om vi ger ut en tidskrift eller ej.
                                Ja men NCS säljer ju minimalt med CB eftersom det är medlemsavgiften (som är momsfri) som drar in nästan alla pengar. Om ni skulle behöva betala moms för detta så skulle ni ju i så fall också får tillbaka den moms ni har fått betala (för tidningen) - dvs det skulle bli en ren vinstaffär (i alla fall i pengar).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...