Varför går NCS med förlust

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Utveckla gärna det där med att en PDF inte skulle vara mer miljövänligt än papperstidning, blev nyfiken där.

    Det är synd att vi tappar medlemmar, kanske dags med en gemensam kampanj att få ut (mer/bättre) material, affischer eller liknande runt om i landets zoo- och akvariebutiker? Utställning på bra platser typ den jättefina som var på naturhistoriska i gbg för ett par år sedan? Lobba för mer cilklider på offentliga akvarier osv osv.

    Alla har vi olika prioriteringar men jag tycker nog att de 300:- i medlemsavift är väldigt lite för vad man får i gengäld.

    Men det är väl så att akvariehobbyn alltid gått upp och ner och det kanske är en svacka just nu...
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      Ursprungligen postat av Micke
      Idéen är bra, med väljer man penumeration blir den väl inte momsbefriad som en medlemstidning är? Att trycka en mindre upplaga ökar också kostnaderna.
      Kan man inte komma runt det genom:

      1. Elektroniskt medlemsskap
      2. Traditionellt medlemsskap med tidning
      3. Traditionellt medlemsskap utan tidning

      Alltså ingen prenumerationsavgift = ingen moms?

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag har egentligen redan kommenterat ditt förslag i ett tidigare inlägg där jag skrev "-Ciklidbladet i elektronisk form: Det finns i nuläget två problem. 1) Jag trycker allt material jag får in och fyller upp resten med översättningar, artiklar jag tigger in samt skriver själv. Det hade inte blivit fler tidningar. Rent hypotetiskt skulle man kunna tänka sig att man betalade extra för CB, men där är vi inte än. 2) många författare går inte med på att deras bilder sprids elektroniskt så i nuläget när medlemsartiklarna inte räcker är förslaget tyvärr orealistiskt."

      Jag skulle vilja lägga till ett tredje problem: Tryckkostnaden per tidning är beroende av upplagan. Går upplagan under 800 så lär vi inte kunna trycka en tidning. Med dagens medlemsantal funkar det alltså inte att ha medlemmar som endast är elektroniska.

      Och så har jag en fjärde punkt som svar på en grej som konstigt nog ingen tagit upp: En pdf är faktiskt inte nödvändigtvis mer miljövänlig en en papperstidning!
      Jag har sett och läst det Ola men tycker att punkt 2 är överkomlig. Det skulle till exempel kunna innebära att man får komplettera med medlemmarnas illustrationer vilket borde gå så länge det inte handlar om väldigt sällsynta arter.

      När det gäller punkten om tryckkostnaden så är det egentligen en fråga om vem som ska sponsra vem i en förening med dålig ekonomi. Förra omgången jag var medlem hade vi en stencilerad tidning eftersom tekniken då var på den nivån. Idag har vi andra tekniska möjligheter. Men visst ser jag också problem - men också möjligheter.

      Punkt 4 har jag inte reflekterat över men en elektronisk tidning borde väl inte vara en större miljöbov än en tryckt? Även om inte elektronisk distribution och övrig hantering inte är miljöneutral känns det spontant som det är bättre än traditionell trycksaksproduktion och distribution?
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        Ursprungligen postat av salo
        Utveckla gärna det där med att en PDF inte skulle vara mer miljövänligt än papperstidning, blev nyfiken där.
        Datorn drar ström så om man slår på den för att läsa och gör detta gång på gång så är det inte nödvändigtvis mer miljövänligt än den relativt energisnåla pappersprodukten.

        Främst gäller detta "söka nyheter på nätet" jämfört med "papprstidning". Så fort man klickar på något dras det igång en massa datorkraft ute på nätet, men om folk trycker ut tidningen så är det sjävklart att det går åt en del energi.

        Det jag menade var i första han att vi faktiskt inte ska ta för givet att vi sparar på miljön genom att gå över till en elektronisk tidskrift. Däremot sker det självklart en miljöbesparing om ingen läser den elektroniska versionen (t ex de som oftast inte läser papperstidningen heller).

        Detta säger mer om hur lite energi en tidning tar än något annat.

        Edit för att förtydliga: Det jag vill få sagt är att det inte nödvändigtvis är en miljövinst att gå från tryckt tidning till elektronisk tidning.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 21 september 2009, 12:32.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          Ursprungligen postat av Per B
          När det gäller punkten om tryckkostnaden så är det egentligen en fråga om vem som ska sponsra vem i en förening med dålig ekonomi.
          Javisst, men med dagens tryckkostnad är frågan ska vi trycka en tidning eller endast ha en elektronisk. Det går inte göra båda om färre än kanske 800 väljer papperstidning.

          Ett alternativ som föreslagits och som kan funka är att göra CB elektronisk men även trycka en årsbok till alla.

          Ett problem är självklart att de flesta medlemmarna inte är elektroniska och att detta särskilt gäller annonsörerna.

          Rent generellt så tycker jag att ditt förslag 1 och 2 är det som skulle vara det bästa men i dagsläget är det inte möjligt. 3an finns ingen som helst orsak att ha. Det finns ingen kostnad att dela ut en pdf om man gjort en som vi har rättigheterna att dela ut.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            Håller med Ola när han skriver att det inte finns förutsättningar för att både ge ut CB elektroniskt och i pappersformat. Då skulle antalet medlemmar minska ytterligare, vilket skulle göra CB betydligt dyrare per styck (tryckostnaden sjunker inte så mycket för att man trycker färre tidningar).
            Så alternativen är nog - antigen eller.
            Skulle det bli en PDF-version kommer det ju också att bli en sämre tidning eftersom många av de "expertförfattare" som idag skriver gratis för NCS inte då skulle ställa upp.

            Så valet är enkelt - jobba för att få fler medlemmar och reducera kostnaderna. Funkar det inte så ge upp, sänks medlemsavgiften och gå över till en PDF - fast då kommer det att bli en ynklig version av nuvarande CB.

            En fråga till styrelsen - ni skriver att NCS är momsbefriat om ni ger ut en papperstidning 4 ggr om året, men inte om ni ger ut en webbtidning.
            Är detta en ny regel att medlemsavgifter till ideella föreningar är momspliktiga?

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Skulle det bli en PDF-version kommer det ju också att bli en sämre tidning eftersom många av de "expertförfattare" som idag skriver gratis för NCS inte då skulle ställa upp.
              Kärnproblemet för en enorm mängd papperstidningar i världen. Trögheten i förnyelse och en oförmåga att anpassa sig till marknaden.
              fish r friend

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                Ursprungligen postat av Daniel Odell
                Kärnproblemet för en enorm mängd papperstidningar i världen. Trögheten i förnyelse och en oförmåga att anpassa sig till marknaden.
                Förstår inte riktigt vad du menar. De expertförfattare som gratis ställer upp med foton och artiklar i CB gör det främst för att de stödjer verksamheten. Menar du att de skulle anpassa sig till marknaden och istället ta betalt för de foton de skickar till NCS.

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  Måste vi ha en tidning? kanske skulle en årstrycksak som säljs separat lösa ekonomin, lite artiklar och en massa bilder från det gångna året från våra forum.

                  Bara en ogenomtänkt tanke som kanske redan behandlats.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    Jag skulle vilja påminna alla om att vi har ett vinnande koncept med tillräckligt många betalande medlemmar för att ge ut CB 4 gånger om året. Vi har fler medlemmar än förra året. Det som startade diskussionen är att vi pga. beslut på årsmötet och krav från revisorerna måste se till att med god marginal undvika ett förslustår. Därför har styrelsen bl a tagit beslutet att inte ha en lika glassig almanacka som förra året. Detta diskutteras i en annan tråd. Vi har inget akut behov av att "lösa ekonomin". Ekonomin är under kontroll.

                    Detta är delvis svar på Daniels kommentar. Jag personligen tror inte att NCS "låga" medlemsantal (som i verkligheten snarast är skyhögt men inte maximalt) beror på "tidningsdöden". Vår "marknadside" ligger nog rätt nära den "optimala" utifrån våra resurser. Det vi skulle behöva för att få upp medlemsantalet liksom alla andra föreningar är fler outtröttliga eldsjälar som jobbar gratis.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 21 september 2009, 13:23.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      Jag hade med mig ett gäng ciklid blad till Aquarium 2009 i Prag i helgen.
                      Delade ut dessa till lite personer från bl.a Tjekien, Italien o Tyskland.
                      Trots att ingen kunde läsa vad där stod så var alla imponerade av tidningen. Förhoppningsvis genererar detta också lite artiklar.
                      Så denna tidning måste vi ha jag betalar hellre en 100 lapp mer i medlemavgift o det tror jag många gör 225 kr är billigt.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Appleone
                        Användare
                        • juli 2009
                        • 25

                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag skulle vilja påminna alla om att vi har ett vinnande koncept med tillräckligt många betalande medlemmar för att ge ut CB 4 gånger om året. Vi har fler medlemmar än förra året. Det som startade diskussionen är att vi pga. beslut på årsmötet och krav från revisorerna måste se till att med god marginal undvika ett förslustår. Därför har styrelsen bl a tagit beslutet att inte ha en lika glassig almanacka som förra året. Detta diskutteras i en annan tråd. Vi har inget akut behov av att "lösa ekonomin". Ekonomin är under kontroll.

                        Detta är delvis svar på Daniels kommentar. Jag personligen tror inte att NCS "låga" medlemsantal (som i verkligheten snarast är skyhögt men inte maximalt) beror på "tidningsdöden". Vår "marknadside" ligger nog rätt nära den "optimala" utifrån våra resurser. Det vi skulle behöva för att få upp medlemsantalet liksom alla andra föreningar är fler outtröttliga eldsjälar som jobbar gratis.

                        Kul att läsa alla dessa inlägg!
                        Det här med fiskar sätts in i ett större sammanhang vilket är spännande och Mvg-nivå vilket känns igen för mig som lärare.
                        Miljöhänsyn o marknadspolitikens kyliga kalkylerande vs idealismens hängivenhet. Ungdomens klagan över etablissemangets oförmåga att ta till sig förändringar. Är det så att koncernsus nu nåtts och att det är i stort sätt bra som det är och att med lite mer ideella insatser av typen: blänkare på Konsums annonstavla så är det hela i hamn?

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • november 2005
                          • 1294

                          Några idéer om vad som ev. kan göras för att stärka ekonomin och öka medlemsantalet.
                          Först vill jag säga att jag tror att CB är och kommer att förbli basen för medlemskap (betalande), alltså gäller det att få fler intresserade av CB, här är 3 förslag

                          1. Alla användare som varit aktiva säg x gånger får ett mail med frågan om de vill ha ett gratis provex av CB, de som tackar ja får ett CB med inbetalningskort
                          2. Ett antal Bibliotek i Sverige får erbjudande om 1 års gratis CB, nästa år ett antal nya bibliotek
                          3. Vi medlemmar lägger ett ex av CB hos tandläkare,vårdcentraler akuten osv. när vi besöker dessa.
                          4. Ett nätbaserat fisklotteri, ex som vinst i lotteri 1 är 15 st av malawijannes urvalsodlade röd zebra ( självklart köpta av Janne till normalt pris), i vinsten ingår fri hemtransport
                          fixad av oss medlemmar. Fisken presenteras med bild + text om bakgrund, Om vi antar att fisken kostar 750 , vi sätter värdet av hemtransport till 500, om vi säljer 25 lotter a 100 kronor blir vinsten för Ncs 1750 kr, med 10 lotterier, Janne har ju fler ciklider, Nol har, Lagret har så får vi in 17500 sek ungefär, lite av finessen med detta
                          lotteri är just fri hemtransport, det går bilar runt om i Sverige hela tiden så med lite
                          snack mellan oss medlemmar så tror jag det går att fixa över hela Sverige.
                          Dessa vinster kanske tom kan resultera i en liten artikel i CB.
                          Den som är riktigt sugen köper ju alla 25 lotterna snabbt så......

                          Kommentar

                          • Engelholm Audio
                            Användare
                            • augusti 2009
                            • 366

                            2. Ett antal Bibliotek i Sverige får erbjudande om 1 års gratis CB, nästa år ett antal nya bibliotek
                            3. Vi medlemmar lägger ett ex av CB hos tandläkare,vårdcentraler akuten osv. när vi besöker dessa.
                            Verkligt bra ideer!
                            Vänliga hälsningar, Pär!
                            CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                            Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                            Kommentar

                            • Byttorp
                              Användare
                              • november 2003
                              • 1585

                              Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                              Verkligt bra ideer!
                              Helt enig, det är precis sådana här tankar som vi behöver..alla behöver tänka på vad man kan göra för att sprida tidningen.

                              Att skicka den gratis till Bibliotek i landet är dock inte möjligt för det finns rätt så många hundra stycken och bara tryck och porto skulle göra att det vi behöver x hundra extra medlemmar för att finansiera en sådan åtgärd. Jag har däremot börjat bearbeta alla kommuners bibliotek genom att maila och ringa till dom och erbjuda dom ett provex som PDF för att dom skall kunna kolla på det och ta ställning om dom vill prenumerera.

                              En tanke är ju också att ALLA går till sitt lokala bibliotek och lämnar in ett förslag där man gärna skulle vilja att biblioteket började prenumerera på Ciklidbladet. Sen startar vi en tipsartråd här på forumet där vi kan hålla koll på hur många av landets bibliotek som blivit tipsade. Skulle kunna bli minst 100 nya medlemmar bara på detta..och dessutom trogna medlemmar......
                              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                              Ordförande GCG

                              Kommentar

                              • Bilbo
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 1159

                                Jag är en tidigare betalande medlem, och kanska kommer tillbaks vad det lider. Jag har lite tankar om NCS och CB.

                                NCS är en bra förening med engagerad styrelse och aktiva medlemmar, iaf så syns det här på forumet. Prislappen på medlemsskap är rimligt, och kan möjligtvis justeras uppåt något, utan att det tappas fler medlemmar. Ciklidstämman är årets höjdpunkt, och detta kanske det skulle kunna tryckas mera på. Idag är det inte billigare att gå på stämman om man är medlem (det var inte det i Malmö iaf, vilket var den sista stämman jag var på), det enda du inte har tillträde till är själva stämman på söndagsmorgonen, och den går ju inte särskilt många medlemmar på ändå. Det behövs ett mervärde i medlemsskapet helt enkelt, både vad gäller stämman och webben.

                                Angående CB så är inte det en anledning till att jag skulle välja att vara medlem, stödet till föreningen är en helt annan sak, och tidningen är en bonus. Sedan tycker jag personligen att CB är snygg, men ganska tråkig (inga sårade känslor hoppas jag). Har man ett par årgångar hemma har man läst det mesta innan, och jag saknar möjligheten som finns i ett forum med att ställa följdfrågor till författarna. Kanske läge för att ha en stängd del på forumet där artikelförfattarna skapar en tråd om sin artikel om intresse finns. Detta kan ju givetvis bara gälla de artiklar som är skrivna av medlemmar. Att gå över till en PDF-tidning är helt förkastligt enligt mig, det skulle inte locka alls och liksom flera skrivit innan avskyr jag formatet som sådant.

                                Fram för mer fokus på stämman, det är ju trots allt då man får träffas och tjöta om fisk med likasinnade, något som inte förekommer så ofta nu i föreningsdödens spår. Eller varför inte ställa upp en boxningsring och utlysa en titelmatch mellan Christer och Malawijanne, det skulle jag gärna betala en femhundring extra för
                                // Magnus Arvidsson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...