Varför går NCS med förlust

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Kan man inte lägga in ett mail som automatiskt mailar den användaren som tex har kommit upp i 200 inlägg i forumet.
    Då kan det stå i mailet vad våran förening står för hur det funkar att vara medlem och vad man för för dom ynka 250 kr som det kostar att vara medlem i NCS.Janne

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      Ursprungligen postat av Pabbe
      Det låter lugnande. Ska CB vara kvar så måste den hålla nuvarande klass som minimum beträffande papperstjocklek och format om den ska framstå som något utöver ex PDF. Även innehållet måste vara något man inte redan fått via hemsidan. Min personliga åsikt är att den borde renodlas lite. Ibland känns vissa artiklar och inslag, hur bra de än är, som en korrläst förlängning av något jag redan läst på forumet; det tycker jag är synd när den har kvalitet på papper och format.
      Som framförts av mig och andra kanske en höjning av medlemsavgiften kan vara en åtgärd. En förfrågan om hur många som enbart vill ha PDF (man kan ju ange t.ex vid inbetalning av medlemsavgiften att man avstår den tryckta 2010).
      Kanske allt löser sig med vändande konjunktur.
      Där håller jag inte med dig Pabbe.
      Jag själv har skrivit en hel del på forumet om hur jag odlar ciklider och min akvaristiska bana. Jag har redigerat dom inläggen jag har lagt i forumet och det har blivit tre artiklar, det tycker jag fler skulle göra.
      För att alla medlemmar som får bladet, är inte inne på forumet, så det är nya artiklar för dom.Janne

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        Ursprungligen postat av malawijanne
        Där håller jag inte med dig Pabbe.
        Jag själv har skrivit en hel del på forumet om hur jag odlar ciklider och min akvaristiska bana. Jag har redigerat dom inläggen jag har lagt i forumet och det har blivit tre artiklar, det tycker jag fler skulle göra.
        För att alla medlemmar som får bladet, är inte inne på forumet, så det är nya artiklar för dom.Janne
        Det var en utmärkt artikel du hade sist, Janne. Det var bara min personliga åsikt som aktiv läsare av forumet. Och visst har du en poäng när det gäller de medlemmar som inte är inne på forumet hur många det nu kan vara.

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          Ursprungligen postat av malawijanne
          Kan man inte lägga in ett mail som automatiskt mailar den användaren som tex har kommit upp i 200 inlägg i forumet.
          Då kan det stå i mailet vad våran förening står för hur det funkar att vara medlem och vad man för för dom ynka 250 kr som det kostar att vara medlem i NCS.Janne
          ...och fler såna förslag är bra. Alla förslag som kan vinna om så en medlem är bra.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            Ursprungligen postat av FI
            Personligen tycker jag att alla borde få posta bilder, skillnaden skulle kunna vara att endast medlemmarna kan ladda upp bilder på servern som nu, övriga får hitta andra webbplatser att lagra bilderna på, deras hemsidor t.ex. och sedan länka in bilderna därifrån.
            Vi har i styrelsen diskuterat ganska mycket om detta och för närvarande är åsikterna klart delade i två läger.

            Ena sidan anser att så mycket som möjligt ska vara gratis = tillgängligt för alla.

            Andra sidan tycker att medlemmar ska få klara mervärden som valuta för sin medlemsavgift, också på hemsidan.

            Idag har vi ganska få saker på ciklid.org som är förbehållna medlemmar, såsom att posta bilder. Tja, kommer just nu faktiskt inte på någon annan funktion (komplettera gärna om jag minns fel). Vi kunde gott ha fler fördelar för medlemmarna.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              Ursprungligen postat av Malawe
              Jag skulle även kunna tänka mig att sponsra med en hundring utöver detta och få en liten symbol på sin avatar där det står att man sponsrar. De pengarna kunde styrelsen välja att antingen dela ut i stipendium eller i annat projekt som rör ciklidhobbyn.

              Utarbeta en speciell modell för företag som kan sponsra olika evenemang. Ta reda på möjlighet till bidrag för föreningen genom olika aktiviteter och projekt som ändå görs inom föreningen och som gynnar naturen, sjöar och återväxt/kunskap om arter.

              Dra nytta av villiga medlemmar för jag tror att väldigt många är mycket måna om föreningen och att den skall leva vidare som en stolt representant för vår hobby.

              Det finns massor att göra och orkar inte föreningens styrelse ta allt så dra ihop ett gäng som arbetar på sidan av att undersöka möjligheter för föreningen. Jag gör det gärna och anmäler mitt intresse till att delta i en arbetsgrupp.
              Medlemsavgiften höjde vi ju fr.o.m i år från 250 till 295 sek. Procentuellt en stor höjning, men den kan försvaras med att det är länge sedan den höjdes före det. Vi har inte tappat medlemmar pga höjningen, ser det ut som, men jag tycker det vore lite hårt att höja så fort igen. Men vi tar tacksamt emot förslaget och ifall det kniper får vi överväga det i alla fall.

              Också idén att folk kunde betala en extra stödsumma kunde vi fundera vidare på. Man kunde då få en stjärna i avataren eller ett diplom, eller... Vi funderar vidare på det.

              Villiga krafter finns det alltid användning för. Det är bara att anmäla sig till mig eller någon annan styrelsemedlem, eller moderator.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                Ursprungligen postat av FI
                Jag vet inte vad ni har hunnit gå igenom i tråden redan, men kan en höjning av medlemsavgiften till låt säga 350kr få föreningen på fötter igen? Det är ju egentligen en struntsumma med tanke på vad man betalar för annat.
                Jag tror det vore dödsstöten. Visst, de allra mest intresserade skulle säkert betala men dessa är långt ifrån så många att de skulle räcka till för att dra in tillräckligt med pengar.

                Nej - om utvecklingen går bakåt. Gör CB i första hand något mindre (dock inte så mycket och definitivt inte färre nummer), strunta i allt vad almanckor och planscher heter.
                Räcker inte det - lägg ner CB i pappersformat. Kör CB som en PDF och halvera medlemsavgiften.

                Kommentar

                • Micke H
                  NCS Medlem
                  • oktober 2003
                  • 144

                  Hejsan
                  Jag tror inte alls att alla nördar här drar sig för att betala några kronor mer i medlemsavgift.
                  Det går kanske också att höja kostnaden lite för att annonsera i CB .
                  Om vi idag ligger runt 1000 medlemmar och största delen av kostnaden går åt till att trycka en tidning så känns det konstigt att då ändra helt på det konceptet och istället köra en tidning på weben.
                  Jag själv tycker det är roligt att få tidningen. Jag spar på alla tidningar och går ibland tillbaka och kikar i dom, men det är också kul att samla på dom.

                  Jag tror det är en jättemiss om man tar bort den tryckta tidningen.
                  Weben är otroligt bra men det är få som vill betala för att få information där

                  Gör undersökningar här på websidan där man får rösta så får ni säkert en ledtråd
                  Ta upp frågan om man hellre vill ha en pdf-tidning? och fråga om man kan tänka sig att öka medlemsavgiften?
                  Ska man begränsa informationen här för icke medlemmar ?

                  Sen håller jag med Malawi-janne när det ibland blir för många artiklar om ciklider som är väldigt ovanliga

                  Själv betalar jag gärna 350 kronor i medlemsavgift

                  Hälsningar Micke H
                  540 liter +222 +222 +100

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    Ursprungligen postat av Micke H
                    Hejsan
                    Jag tror inte alls att alla nördar här drar sig för att betala några kronor mer i medlemsavgift.
                    Det går kanske också att höja kostnaden lite för att annonsera i CB .
                    Själv betalar jag gärna 350 kronor i medlemsavgift

                    Hälsningar Micke H
                    Som sagt - som jag skrev ovan - de riktigt aktiva betalar självklart lite mer - men dessa är så få att det inte räcker.
                    Hur det är med annonsering idag vet jag inte - men tidigare var det svårt nog att få annonsörer med de priser som det var då. Jag tror inte att det är lättare idag - men det kan styrelsen säkert svara på.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      Starta ett lotteri

                      betala 100kr
                      och om det blir 200 personer som är med

                      inkomst 20000kr

                      en eller två vinnare får hälften 10000kr

                      klubben får 10000kr eller så förhandlar man med en resebyrå typ köper man resecheck på 10000kr för 7000kr ???
                      klubben får in ca 10-13000kr

                      finns säkert någon lotterilag men vi säljer ju massor av lotter på Stämman

                      Det fina i kråksången är att vinnaren måste skriva ett par artiklar
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Som sagt - som jag skrev ovan - de riktigt aktiva betalar självklart lite mer - men dessa är så få att det inte räcker.
                        Hur det är med annonsering idag vet jag inte - men tidigare var det svårt nog att få annonsörer med de priser som det var då. Jag tror inte att det är lättare idag - men det kan styrelsen säkert svara på.
                        Ja och det är ju även avhängt med hur t ex CB ser ut. Reklamen som syns där är riktigt bra och om CB blir sämre så tappas nog en hel del inkomster via annonsörerna.

                        Egentligen är det ju inte CB som är felet utan det är att inkomsterna är små för föreningen.

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          Vet inte om det har varit uppe tidigare men vad jag har förstått så skulle vi behöva öka på med antalet medlemmar och det är ju fantastikt många som är bara registrerade användare. Varför tar vi inte och bearbetar dessa "nya" användare och ser till att de blir medlemmar.
                          För mig var det väldigt enkelt när jag fick se tidningen "live". Tror inte alla har förstått "förmånen" med att vara medlem.
                          /Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            Hur hitta till senaste CB on-line?

                            Senaste CB ska ju ligga on-line just för att kanske locka till sig nya medlemmar. Jag kanske är blind som en höna; jag ser ingen reklam på första sidan eller annanstans om hur man hittar den?

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              Ursprungligen postat av Pabbe
                              Senaste CB ska ju ligga on-line just för att kanske locka till sig nya medlemmar. Jag kanske är blind som en höna; jag ser ingen reklam på första sidan eller annanstans om hur man hittar den?
                              Det kommer säkert när det blir aktuellt, läste någon stans att det skulle dröja ett tag till.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                Skulle man inte kunna prova med några zooaffärer om de inte skulle kunna registrera användare som medlemmar och ta betalt direkt i affären. Som kund skulle man ju erhålla 10% direkt på det du handlar.
                                Senast redigerad av Johan F; 20 september 2009, 20:53.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...