Varför går NCS med förlust

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    Användare
    • september 2005
    • 147

    Till Ola: Det beror på att folk inte skriv icketorra artiklar. På samma sätt byggs forumet upp av deltagarna. Vi är en förening inte ett eventföretag.
    >>> Vad menas med eventföretag? Har jag sagt att det ska vara det?

    Näe, ska man ragga ungdomar får man kanske vara lite vara ett eventföretag i tänkesättet.

    Inget händer i forumet som är intressant mer än för de invigna, som för övrigt är långt över nivån för den ungdom som är en ny ciklidägare. En egen del för nybörjare, som slipper oss "gamla getter", en ungdomsavdelning med lägre nivå, för de som köpt sig ett gäng paletter eller andra gamla "vanliga" ciklider som de flesta affärer har. Helt enkelt sänka nivån några grader så en ny kille/tjej hittar sin egen nisch.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      Ursprungligen postat av T_K
      Jag kom med kritik. Forumet och tidningen är torrt. Riktigt torrt. Paragrafer och regler och artregister och tjosan vad torrt det är. Hur ska föreningen kunna locka nya unga medlemmar i farbror-fisk-klubben? Mina tonåringar tappar intresset av att läsa forumet efter någon minut bara, fast de har egna firrar. Christer i mankinin är ju minst 2 år efter sin tid, det var länge sen Borat var populär bland mina ungdomar. Tja... behöver jag skriva mer?
      Jag läste lite av dina tidigare inlägg



      vad kan du göra för våran förening.
      Senast redigerad av AnnikaY; 06 oktober 2009, 20:05. Anledning: Bryter mot §2
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • T_K
        Användare
        • september 2005
        • 147

        Till Kjell, jag minns också de härliga gamla artiklarna, akvariumens egna Gits Olsson, om nu någon kommer ihåg honom. Lättsamt, trevlig, lättläst. Tänk på att många av våra ungdomar inte lever med skriven text som förr, är det svårläst backar de. Det är en annan tid och för att vinna nya medlemmar måste en förening anpassa sig. Olas tankekullerbytta med events är nog inte alls fel.

        Kommentar

        • T_K
          Användare
          • september 2005
          • 147

          Till Christer, kul att du botaniserat i mina gamla inlägg, de flesta handlade om att hålla forumet fritt och öppet och inte stänga det. Hade det inte varit för såna inlägg så hade din mankini inte synts fritt och öppet som nu. Bilder som dina hade förbjudits. Vilket i ditt fall hade varit en fördel. Ta inte det här för allvarligt. hehe

          Kommentar

          • T_K
            Användare
            • september 2005
            • 147

            Ursäkta om jag stör forumsfriden igen, men jag tror jag vill komma med ytterligare "konstruktiv kritik". Om någon orkar läsa, så är det ju så att alla börjar med enkla fiskar i sitt liv som akvarist, t ex paletter som är nog så intressanta. Sen börjar man söka information. DÄR och JUST DÄR ska Ciklid.org ta emot dem. Letar man efter paletter som det är nu så får man nog fan leta länge. VAR FINNS INGÅNGEN till de unga och oerfarna på forumet. Ingenstans vad jag kan se. Och är det någon stackare som törs fråga om sin palettciklid så är det sällan de får ett bra svar. Undantaget Ola och någon mer. Ska föreningen utöka så måste den ta hand om nybörjarciklidisterna på ett helt annat sätt än nu. En ny ruta på första sidan, en splash som syns kan vara melodin för nya medlemmar. Tror jag. Hejhej från mej nu går jag och slafar, ska knega imöra. Ha de bra :-)

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • april 2002
              • 865

              Papper har ingen sökfunktion och kan inte indexeras och därför inte hittas av potentiella nya ciklidister via spontan/slösökningar på nätet.

              Det jag hela tiden funderar över när jag läser tråden är om NCS skulle ha några medlemmar utan tidning? Detta får mig i sin tur att fundera över om NCS egentligen bara är ett tidningsförlag? Är det verkligen eran största tillgång?

              Det som får mig att fråga dom här frågorna är just det nya sättet att inhämta information och utöva sin hobby som inte har så mycket att göra med papperstidningar, men även vilken typ av medlemmar som eftersöks.

              Ni har ju nämligen en ovärderlig skatt: Personer som dygnet runt delar med sig av sin oerhört djupa kunskap här på forumet och som populerar köp/sälj, bidrar med fantastiska foton och med varje nytt knorrigt indexerat ord suger till sig nya potentiella ciklidister. Utan betalning. Vissa utan att ens kräva en tidning och köp/sälj.

              Många som även gärna hjälper till att moderera/administrera.

              Eran största tillgång är i stort sett gratis (server/domänkostnad borde NCS-konventet kunna betala) och sprider ciklidevangeliet mycket bättre än en papperstidning.

              Det måste vara något i ekvationen jag missar, men det kommer jag få reda på nu
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • T_K
                Användare
                • september 2005
                • 147

                Kan inte sluta utveckla ideén... har vi ingen, kanske Alex, som kan vara ungdomsvärd på forumet och ta hand om de som inget kan men vill veta?
                Nattis igen

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Den trycks i Tjeckien så det funkar inte riktigt så utan jag samlar ihop fakturorna från tryckeri, transportör och layoutaren - sedan fakturar jag NCS den totalsumman och lägger då bara på "bokmomsen" - dvs 6%. Men skulle det gå att bli av med dom 6% så vore det bra.

                  Tryckkostanden för senaste numret var ca. 23.500 kronor + ca. 1.500 i frakt. Totalt alltså 25.000 + 6% moms.
                  Detta tycker jag låter märkligt! Varför faktuerar inte tryckeriet och transportören NCS direkt utan låter det gå via mellanhand?
                  Ingår layoutarlönen i dessa 23500:- ?
                  Har NCS betalat 6% moms i åratal utan att behövd göra det? Det måste gå att kräva tillbaka dessa momspengar ifrån skatteverket!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • T_K
                    Användare
                    • september 2005
                    • 147

                    Ojsan ett jätteinlägg från växtgurun. Kan inte annat än att hålla med. Det är nya tider som gäller om man ska hitta nya generationer. Nu har ni gamla rävar två ideér att tampas med, mina och defdacs. Kul blir det imöra.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      Ursprungligen postat av T_K
                      Kan inte sluta utveckla ideén... har vi ingen, kanske Alex, som kan vara ungdomsvärd på forumet och ta hand om de som inget kan men vill veta?
                      Nattis igen
                      Nämn en fråga från någon ungdom som du anser vara dåligt mottagen på forumet ????

                      Alex har andra uppgifter i Styrelsen.

                      ibland ska man läsa på innan man häver ur sig.
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        Ursprungligen postat av T_K
                        Ursäkta om jag stör forumsfriden igen, men jag tror jag vill komma med ytterligare "konstruktiv kritik". Om någon orkar läsa, så är det ju så att alla börjar med enkla fiskar i sitt liv som akvarist, t ex paletter som är nog så intressanta. Sen börjar man söka information. DÄR och JUST DÄR ska Ciklid.org ta emot dem. Letar man efter paletter som det är nu så får man nog fan leta länge. VAR FINNS INGÅNGEN till de unga och oerfarna på forumet. Ingenstans vad jag kan se. Och är det någon stackare som törs fråga om sin palettciklid så är det sällan de får ett bra svar. Undantaget Ola och någon mer. Ska föreningen utöka så måste den ta hand om nybörjarciklidisterna på ett helt annat sätt än nu. En ny ruta på första sidan, en splash som syns kan vara melodin för nya medlemmar. Tror jag. Hejhej från mej nu går jag och slafar, ska knega imöra. Ha de bra :-)
                        Men detta är ju en förening för människor med ett särskilt intresse för ciklider. Jag började också med paletter, platy, tetror osv. När intresset djupnade för akvaristik i sig blev det akvarieföreningen och där mötte jag männsiskor, äldre erfarna ciklidgubbar som uppmärksammade mig på just detta. En kompis till mig blev intresserad av killis och kanske är med i killisällskapet nu. Tror det är den vägen barn/unga måste gå för att hitta hit.

                        Kommentar

                        • T_K
                          Användare
                          • september 2005
                          • 147

                          Christer jag har hängt på det här forumet sen 2001 så jag häver inte ur mig, har besökt forumet i stort sett varje dag sen dess. Gå nu och bada i din mankini.

                          Kommentar

                          • T_K
                            Användare
                            • september 2005
                            • 147

                            Till Pabbe. Internet och forum är den vägen ungdomar går nu. Akvarieföreningar är inte så stort längre. Tyvärr.

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              Ursprungligen postat av T_K
                              Till Pabbe. Internet och forum är den vägen ungdomar går nu. Akvarieföreningar är inte så stort längre. Tyvärr.
                              Men funkar inte t.ex Zoonen som en mer allmänn akvariesajt där många härifrån också finns samt massa unga? Kan inte några därifrån hitta hit efter ett tag?

                              Kommentar

                              • T_K
                                Användare
                                • september 2005
                                • 147

                                Pabbe du har förstått. Men ingången på ciklid.org blir för svår. Hoppet blir för stort från deras palett till tropheus, crenichla med mera. Det blir överkurs på en gång. Det måste finnas en ingång för enklare, vanliga ciklider, t ex scalare.

                                Vi måste "avnördisera" forumet och även ciklidbladet och göra det enklare. Man hoppar inte från att läsa Pippi Långstrump till "Krig och fred" på en gång... Samma sak är det med firrar. Jag fick ett enastående mottagande av Ola och ett gäng till när jag drog igång min andra akvarieperiod i mitt liv 2001. Men då var jag redan mogen. Nu är det ännu svårare att komma in på forumet, det är helt enkelt över ungdomarnas huvud.
                                Senast redigerad av T_K; 21 september 2009, 23:28.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...