Varför går NCS med förlust

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #46
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Kan säkert vara värt att test igen - men i början av 2000-talet gjorde vi detta i rätt stor skala. Vi tog fram en affisch, ett reklamflygblad och skickade detta + ett gäng med CB och postgirotalonger till alla rabattaffärer. Detta kostade åtskilliga tusenlappar och betalade sig definitivt inte. Affischen kom pga av platsbrist inte upp, Ciklidbladet hamnade efter en tid i någon skrubb, reklambladet och talongen försvann.
    Man kan ju alltid spekulera i varför det blev så men det grundläggande var att det hela måste "underhållas" i affären och det blir inte av att detta sköts i affären. Där det funkar är på sådana ställen där affärsinnehavaren "brinner" för hobbyn - typ Christer på lagret, Robban i Norrköping och hos Kent i Nol
    Just därför borde NCS ta vara på sina medlemmars vilja och varierande hemorter. Om man gör iordning en pdf för medlemmar att skriva ut så kan man ganska billigt och enkelt göra reklam för hobbyn och föreningen.

    Jag skulle absolut skriva ut och placera reklam där jag fann det lämpligt. Bibliotek..skolor...etc etc...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #47
      Ursprungligen postat av Malawe
      Just därför borde NCS ta vara på sina medlemmars vilja och varierande hemorter. Om man gör iordning en pdf för medlemmar att skriva ut så kan man ganska billigt och enkelt göra reklam för hobbyn och föreningen.

      Jag skulle absolut skriva ut och placera reklam där jag fann det lämpligt. Bibliotek..skolor...etc etc...
      Bra idé som kostar minimalt (dvs inget) för NCS. Mycket bättre hade det varit om också CB fanns tillgängligt - men då blir det krångligt och kostar

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #48
        Ursprungligen postat av Malawe
        Just därför borde NCS ta vara på sina medlemmars vilja och varierande hemorter. Om man gör iordning en pdf för medlemmar att skriva ut så kan man ganska billigt och enkelt göra reklam för hobbyn och föreningen.

        Jag skulle absolut skriva ut och placera reklam där jag fann det lämpligt. Bibliotek..skolor...etc etc...
        Faktiskt ganska bra ide

        man kan ha en ruta på hemsidan som man klickar på så får man upp olika reklamblad för klubben.

        samt när det blir dax för stämman kan vem som helst printa ut material som sätts upp på valfri plats.
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Appleone
          Användare
          • juli 2009
          • 25

          #49
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Om vi hade 1312 medlemmar 2004 och ca 940 idag. Vad är det för typ av medlemmar som inte är med längre?
          Går det att hitta något gemensamt för de närmare 400 som inte är med idag. Är det yngre eller äldre personer, män/kvinnor?
          Är det medlemmar som varit med i flera år som lämnat eller är det "ettårsmedlemmar" som inte vill vara med längre?
          Allt detta kan man väl kolla med hjälp av statistik från de olika medlemslistorna!

          Skulle kunna tänka mig att det kan vara svårare att attrahera yngre personer då det finns så mycket annat som pockar på uppmärksamhet idag.

          Kan det vara så att ciklidforumet är en orsak. Det finns oerhört mycket information att få från detta. Det är bara att ställa en enkel fråga och efter en kort stund så har du i regel ett uttömmande svar från en eller flera personer. Vill du se bilder på fiskarna så är det bara att gå in på artregistert eller på fototrådarna.
          Allt detta kan du ta del av utan att bli medlem i NCS (osäker på om det gäller artregistert).
          Mervärdet för att bli medlem är då förhållandevis ringa, du får en tidning 4 ggr/år och du kan lägga upp bilder direkt på ciklidforumet.

          Jag misstänker att det finns en kärna bland de som är kvar idag som har varit med i många år. Resterande medlemmar är med i ett eller två år och sen använder de sina 250-300:- till något annat istället. Skillnaden mellan åren beror på hur många "ettårsmedlemmar" som man har lyckats få i nätet.
          Har jag rätt eller fel?
          En vanlig användare....?
          Jag är inte med i Ncs men deltar på sidan ändå - läser och tar del av det som skrivs o detta kostar mig inte ett öre. Jag köpte mitt senaste akvarium på köp o sälj. En del av den summan kan väl gå till Ncs typ Tradera - helt ok för min del. För mig så är en tidning inte så viktig numer - innan WWW så läste jag ofta "Bladet" att den var "nördig" var en poäng för mig - det andra var för ytligt. Jag har andra intresseområden o i dem så är det @-magazines som gäller - snyggt gjorda o vill jag skriva ut så går hur bra som helst med snyggt resultat. Jag tycker ändå att det är en taktil upplevelse med en tidning i handen men ser inte det som speciellt viktigt - kanske lite förråldrat o är det inte mycket runtikring att göra en tidning - packa - skicka osv? - varför ska det vara en papperstidning om det kostar så mycket pengar för Ncs?
          Fiskar är vackra och bilder är kul att se på - många av er är riktigt duktiga fotgrafer och det skulle vara kul om man kunde ladda ned högupplösta bilder o skriva ut o ha på väggen för en liten slant. En almanacka är fint om den är funktionell o inte för stor. Affischer känns inte så kul. Rabatt i affärer är bra. Ett sånt här forum fyller en stor social funktion för många så ska det vara tycker jag. Varför går Ncs med förlust - ja debit o kredit balanserar inte som vanligt men är det hela värden då - det balanserar upp sig nästa gång - nä nu ska jag pyssla med burken - ni som jobbar med detta gör ett toppjobb! Tack
          Senast redigerad av Appleone; 19 september 2009, 21:45.

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #50
            Ursprungligen postat av Appleone
            En vanlig användare....?
            Jag är inte med i Ncs men deltar på sidan ändå - läser och tar del av det som skrivs o detta kostar mig inte ett öre. Jag köpte mitt senaste akvarium på köp o sälj. En del av den summan kan väl gå till Ncs typ Tradera - helt ok för min del. För mig så är en tidning inte så viktig numer - innan WWW så läste jag ofta "Bladet" att den var "nördig" var en poäng för mig - det andra var för ytligt. Jag har andra intresseområden o i dem så är det @-magazines som gäller - snyggt gjorda o vill jag skriva ut så går hur bra som helst med snyggt resultat. Jag tycker ändå att det är en taktil upplevelse med en tidning i handen men ser inte det som speciellt viktigt - kanske lite förråldrat o är det inte mycket runtikring att göra en tidning - packa - skicka osv? - varför ska det vara en papperstidning om det kostar så mycket pengar för Ncs?
            Fiskar är vackra och bilder är kul att se på - många av er är riktigt duktiga fotgrafer och det skulle vara kul om man kunde ladda ned högupplösta bilder o skriva ut o ha på väggen för en liten slant. En almanacka är fint om den är funktionell o inte för stor. Affischer känns inte så kul. Rabatt i affärer är bra. Ett sånt här forum fyller en stor social funktion för många så ska det vara tycker jag. Varför går Ncs med förlust - ja debit o kredit balanserar inte som vanligt men är det hela värden då - det balanserar upp sig nästa gång - nä nu ska jag pyssla med burken - ni som jobbar med detta gör ett toppjobb! Tack
            Det du visar är en tanke från ganska många tror jag
            typ
            ingen vill betala.

            allt är gratis om man hänger på nätet.

            förr tyckte man att ett par hundringar var väl inte så mycket,

            men nu för tiden hänger folk på 10-30 forum och visst kan man betala för den sidan som man verkligen brinner för, annars inte.

            i min värld så är det gratis i början som en smakbit.

            hur ska vi få folk att bli medlemmar ???
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #51
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              Om vi hade 1312 medlemmar 2004 och ca 940 idag. Vad är det för typ av medlemmar som inte är med längre?
              Går det att hitta något gemensamt för de närmare 400 som inte är med idag. Är det yngre eller äldre personer, män/kvinnor?
              Är det medlemmar som varit med i flera år som lämnat eller är det "ettårsmedlemmar" som inte vill vara med längre?
              Allt detta kan man väl kolla med hjälp av statistik från de olika medlemslistorna!

              Skulle kunna tänka mig att det kan vara svårare att attrahera yngre personer då det finns så mycket annat som pockar på uppmärksamhet idag.

              Kan det vara så att ciklidforumet är en orsak. Det finns oerhört mycket information att få från detta. Det är bara att ställa en enkel fråga och efter en kort stund så har du i regel ett uttömmande svar från en eller flera personer. Vill du se bilder på fiskarna så är det bara att gå in på artregistert eller på fototrådarna.
              Allt detta kan du ta del av utan att bli medlem i NCS (osäker på om det gäller artregistert).
              Mervärdet för att bli medlem är då förhållandevis ringa, du får en tidning 4 ggr/år och du kan lägga upp bilder direkt på ciklidforumet.

              Jag misstänker att det finns en kärna bland de som är kvar idag som har varit med i många år. Resterande medlemmar är med i ett eller två år och sen använder de sina 250-300:- till något annat istället. Skillnaden mellan åren beror på hur många "ettårsmedlemmar" som man har lyckats få i nätet.
              Har jag rätt eller fel?
              Ja Många kloka ord, det kanske är helt ute med blaskan.
              För att dom nya medlemmarna hittar så mycket på nätet ändå.
              Där har vi bundit ris om ryggen.
              Ja vad ska vi göra.
              Mitt förslag är, vi har ett grymt kunnande när det gäller ciklider, det kanske ska vara så att det inte ska vara tillgängligt för användare?Janne

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #52
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja Många kloka ord, det kanske är helt ute med blaskan.
                För att dom nya medlemmarna hittar så mycket på nätet ändå.
                Där har vi bundit ris om ryggen.
                Ja vad ska vi göra.
                Mitt förslag är, vi har ett grymt kunnande när det gäller ciklider, det kanske ska vara så att det inte ska vara tillgängligt för användare?Janne
                Det är ingen mening att se bakåt

                skulle vi inte vara så här nytänkande som vi är skulle klubben gått samma väg som dom flesta andra Akvarieföreningar,

                Tur att vi har alla bra medlemmar o stark styrelse, som brinner.
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #53
                  Håller med Christer....vi är bäst helt enkelt

                  Men som sagt det finns så många forum just nu men förr eller senare så tror jag att många söker sig en väl etablerad sida där dom får något för medlemskapet som tidning och rabatter.
                  Det finns inte nån sida mer en NCS vad jag vet som man kan få rabatter i butiker.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #54
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja Många kloka ord, det kanske är helt ute med blaskan.
                    För att dom nya medlemmarna hittar så mycket på nätet ändå.
                    Där har vi bundit ris om ryggen.
                    Ja vad ska vi göra.
                    Mitt förslag är, vi har ett grymt kunnande när det gäller ciklider, det kanske ska vara så att det inte ska vara tillgängligt för användare?Janne
                    Om det finns fler som hittat vägen till medlemskap på samma sätt som jag, vilket jag tror, nämligen just via nätet, har NCS inte bundit ris... Föreningen och bladet har jag känt till sedan början av 80-talet. Detta är min story:
                    från början av 80-talet till några år in på 2000-talet gick jag alltid till huvudbiblioteket och läste bladet, en högtidsstund några gr per år. Ibland köpte jag äldre ex när de fanns hos någon handlare. Men medlem såg jag ingen anledning att bli när tidninen fanns gratis för mig (och jag såg inte man fick så mycket annat).
                    Sen kom internet och detta forum som ökade mitt intresse till medlemskap. För mig är ju även 10% rabatt i vissa butiker något jag tjänar in många medlemskap på.

                    Men när det gäller det tryckta bladet: jag skulle gott och väl kunna tänka mig att enbart läsa den som PDF med medlemskapet som licens. De pengar som NCS skulle tjäna på att slopa tidningen skulle kunna bli en mycket proffsig PDF-tidning med kanske beställda artiklar, betala översättare, kanske göra riktiga repotage etc.
                    En sådan proffsig tidning kan ju även skrivas ut förspridning.
                    Höj medlemsavgiten några tior, slopa den tryckta tidningen är mitt förslag.
                    Nätet är ju här för att stanna.
                    Glöm ej heller miljöaspekten i att enbart ha en PDF. Vår hobby har allt at tjäna på att föregå med exempel.
                    Pablo

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #55
                      Ursprungligen postat av Pabbe
                      Om det finns fler som hittat vägen till medlemskap på samma sätt som jag, vilket jag tror, nämligen just via nätet, har NCS inte bundit ris... Föreningen och bladet har jag känt till sedan början av 80-talet. Detta är min story:
                      från början av 80-talet till några år in på 2000-talet gick jag alltid till huvudbiblioteket och läste bladet, en högtidsstund några gr per år. Ibland köpte jag äldre ex när de fanns hos någon handlare. Men medlem såg jag ingen anledning att bli när tidninen fanns gratis för mig (och jag såg inte man fick så mycket annat).
                      Sen kom internet och detta forum som ökade mitt intresse till medlemskap. För mig är ju även 10% rabatt i vissa butiker något jag tjänar in många medlemskap på.

                      Men när det gäller det tryckta bladet: jag skulle gott och väl kunna tänka mig att enbart läsa den som PDF med medlemskapet som licens. De pengar som NCS skulle tjäna på att slopa tidningen skulle kunna bli en mycket proffsig PDF-tidning med kanske beställda artiklar, betala översättare, kanske göra riktiga repotage etc.
                      En sådan proffsig tidning kan ju även skrivas ut förspridning.
                      Höj medlemsavgiten några tior, slopa den tryckta tidningen är mitt förslag.
                      Nätet är ju här för att stanna.
                      Glöm ej heller miljöaspekten i att enbart ha en PDF. Vår hobby har allt at tjäna på att föregå med exempel.
                      Pablo
                      Kanske är det NCS framtida melodi...och att de som önskar tidning utskriven ändå kunde få det med en specialhöjd medlemsavgift?

                      Hur som helst så är det bra att det här diskuteras och att man får flera olika vinklar och tips.

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #56
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Okej du vill att vi ska höja medlemsavgiften, för att du ska kunna få en tidning.
                        Du har aldrig tänkt tanken, att NCS är en medlemstidning, ju mer medlemmar ju bättre tidning, ja, jag blir mörkrädd när jag läser en del inlägg. tänk om 20 år när denna generation kommer att ta över, fan det stod ju inte på nätet, vad ska vi göra nu?
                        Ska du skrämma alla medlemmar ???
                        hade du varit smart kunde du skrivit samma sak o Pablo blev inte ledsen.

                        vad är det för fel på en tidning på nätet.
                        tänk om upplagan är slut.
                        eller att utskick o tidning kostar 250kr per medlem o år.

                        då är det en ganska bra inkomst om nätmedlemmar betalar 200kr

                        va sa du nu då.
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #57
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Ska du skrämma alla medlemmar ???
                          hade du varit smart kunde du skrivit samma sak o Pablo blev inte ledsen.

                          vad är det för fel på en tidning på nätet.
                          tänk om upplagan är slut.
                          eller att utskick o tidning kostar 250kr per medlem o år.

                          då är det en ganska bra inkomst om nätmedlemmar betalar 200kr

                          va sa du nu då.
                          Tack Christer. Tydligen hann han ta bort sitt svar innan jag hann svara...Jag blev inte ledsen, bara trött...
                          Vad jag menar är att om NCS ekonomi står och faller med bladet så måste något göras. Man är ju inte medlem bara för bladet i brevlådan 4ggr per år.

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #58
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Vem är han.Janne
                            En av 1000 medlemmar
                            jobbar du på säpo
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #59
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Ska du skrämma alla medlemmar ???
                              hade du varit smart kunde du skrivit samma sak o Pablo blev inte ledsen.

                              vad är det för fel på en tidning på nätet.
                              tänk om upplagan är slut.
                              eller att utskick o tidning kostar 250kr per medlem o år.

                              då är det en ganska bra inkomst om nätmedlemmar betalar 200kr

                              va sa du nu då.
                              Ja det var roligt Christer, tror du att någon på nätet skulle betala 200 kr för att läsa en tidning om ciklider på nätet, som dom kan få samma information på ciklid.se. Nej vakna upp nu Christer.
                              Vad sa du nu.Janne

                              Kommentar

                              • Pabbe
                                NCS Medlem
                                • september 2006
                                • 1805

                                #60
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja det var roligt Christer, tror du att någon på nätet skulle betala 200 kr för att läsa en tidning om ciklider på nätet, som dom kan få samma information på ciklid.se. Nej vakna upp nu Christer.
                                Vad sa du nu.Janne
                                Jadu, Janne, jag vet inte vad du vill ibland med alla dina inlägg.
                                Ja, jag kan tänka mig att betala för en PDF. En tidning som skulle kunna utvecklas till föreningens nytta. Jag ser tidningen som ett komplement till mitt medlemskap.
                                Pablo

                                Kommentar

                                Arbetssätt...