Varför går NCS med förlust

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av Micke
    Rekordåret med 1312 medlemmar var 2004 och då var det definitivt ingen fixering på malawi och tanganyika. Det var det däremot på 90-talet när medlemsantalet dalade kraftigt.
    Ciklidbladet har en mycket bra mix idag och är bättre än någonsin. Det är knappast där felet ligger, utan snarare i att det generellt är lägre intresse för föreningar idag.
    Ja jag vet att du alltid kommer med det argumentet micke, men statistik kan man tyvärr inte alltid lita på.Det kanske var så att en del medlemmar höll sig kvar några år trots att dom inte gillade bladet.
    Så jag tycker att ta upp gammal statistik är tyvärr inte vatten värd för mig.
    Nej Micke skriv istället vad vi kan göra för att det blir bättre, det försöker jag att göra.Janne

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      För få medlemmar
      Så Zoopet med sina 600 har så många mer

      Alltså detta kommer ju och går och jag kan inte se någon skarp nedgång här. Gäller ju bara att man får tummen ur och då är det främst ciklidbladet jag tänker på.
      Minns att jag skulle skriva en artikel och hade den i stort sett klar tills dess datorn kraschade. Men det kommer en artikel från mig.

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Något som man helt klart skulle jobba med är att se till att åtminstone de som är frekventa besökare på forumet är medlemmar. Så är den någon som känner sig träffad får han/hon gärna berätta vad som skulle få denne att bli medlem.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          Ursprungligen postat av Lutt
          Så Zoopet med sina 600 har så många mer
          Meningslöst inlägg - Zoopet och NCS är 2 helt skilda saker och orsaken till att NCS tappar medlemmar har inte något att göra med om Zoopet har 1 eller 10.000 medlemmar

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Så det blir i alla fall en riktig almancka (om än enklare) och inte någon meningslös plansch.
            Det blir en enklare almanacka, i form av en plansch. (Det har vi ju informerat om redan.) Själv har jag fortfarande en sådan hemma på väggen, hur snygg som helst (från 90-talet tror jag, med tanganyikaciklider, och sjön i bakgrunden).
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #21
              Ursprungligen postat av pontus
              Kan man få ett pm på en noll-kalkyl över NCS skule vara roligt och se vad som kostar pengar och vart pengar kommer in på ett år, vi tar ju in 250 000 i medlems avgifter vad kostar det att trycka 4000 CB etc.

              MVH / Pontus
              Inte är det så hemligt att jag skulle behöva sända ett pm.
              Vi fick in 234 000 kr i medlemsavgifter förra året,
              medan CB kostade 239 000 plus porto ca 65 000 (där ingår även annat, men CB är största delen).
              Bokslutet för 2008 kommer upp på hemsidan (så fort vår webinfoansvariga hinner).
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #22
                Kan även nämna att på marknadssidan ser det lite lite ljusare ut nu tillslut, vilket jag tror och hoppas fortsätter in på 2010.

                Annars tycker jag Malawe har många bra synpunkter.
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mikael W
                  Det blir en enklare almanacka, i form av en plansch. (Det har vi ju informerat om redan.) Själv har jag fortfarande en sådan hemma på väggen, hur snygg som helst (från 90-talet tror jag, med tanganyikaciklider, och sjön i bakgrunden).
                  På den tiden skickade vi ut planschen i rulle (skulle bli för dyrt idag) och då blev det inte några fula veck på den.

                  Varför inte göra en omröstning och fråga folk om de anser att en plansch är värd pengarna.

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Meningslöst inlägg - Zoopet och NCS är 2 helt skilda saker och orsaken till att NCS tappar medlemmar har inte något att göra med om Zoopet har 1 eller 10.000 medlemmar
                    Isf var väl ditt inlägg ganska meninglöst också eftersom jag svarade på den.

                    Jag tycker inte vi skall oroa oss för mycket med medlemsantalet, sånt kommer och går och jag tror själv att nästa år kommer bli bättre. Runt 900-1000 medlemmar är inte illa för en fiskförening. Troligtvis en av de största i norden.

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Varför inte göra en omröstning och fråga folk om de anser att en plansch är värd pengarna.
                      Bubbelbra idé! Vi tar den omröstningen på årsmötet.

                      F.ö., kunde ni diskutera almanackan i almanacka-tråden, så har folk lättare att följa med?
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #26
                        Ursprungligen postat av Lutt
                        Jag tycker inte vi skall oroa oss för mycket med medlemsantalet, sånt kommer och går och jag tror själv att nästa år kommer bli bättre. Runt 900-1000 medlemmar är inte illa för en fiskförening. Troligtvis en av de största i norden.
                        900-1000 medlemmar är jäkligt bra om man ser till relationen sveriges folkmängd och antalet medlemmar, men lika fullt så går det en deadline runt 800 för om skall fortsätta kunna ge ut ett Ciklidblad eller inte. Och utan ett Ciklidblad så lär medlemsantalet rasa rätt rejält.
                        En nedåtgående trend bryts inte av sig själv utan för det så krävs det krafttag. För knappt 10 år sedan var NCS på väg att sjunka under 800 medlemmar - då gjorde vi en antal saker (varav en rejäl uppdatering av Ciklidbladet var det absolut viktigaste) som gjorde att vi kunde vända på trenden.
                        Idag är det inte lika "lätt" eftersom CB idag är oerhört mycket bättre än den var då.

                        Kommentar

                        • pontus
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 514

                          #27
                          fan då kostar varje ciklid bladet typ 58-60kr st, känns som det borde gå att få ner det priset lite. jag kanske har fel men jag tycker det låter lite dyrt.

                          Mvh / Pontus
                          Passenger on Planet Earth:
                          Pet.macro nsumbu
                          Pet.moshi ikola
                          Pet.Trewavasae
                          Pet.Bulu-Point "Red"
                          Pet.orthognathus tricolor mvuna
                          Pet.Longola
                          Tr.Ilangi
                          Tr.Muzi
                          Tr.Katonga
                          Neo.Leleupi

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 1919

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            900-1000 medlemmar är jäkligt bra om man ser till relationen sveriges folkmängd och antalet medlemmar, men lika fullt så går det en deadline runt 800 för om skall fortsätta kunna ge ut ett Ciklidblad eller inte. Och utan ett Ciklidblad så lär medlemsantalet rasa rätt rejält.
                            En nedåtgående trend bryts inte av sig själv utan för det så krävs det krafttag. För knappt 10 år sedan var NCS på väg att sjunka under 800 medlemmar - då gjorde vi en antal saker (varav en rejäl uppdatering av Ciklidbladet var det absolut viktigaste) som gjorde att vi kunde vända på trenden.
                            Idag är det inte lika "lätt" eftersom CB idag är oerhört mycket bättre än den var då.
                            Jag tycker det är riktigt bra trots att det råder en lågkonjuntkur, tror att man tappar vissa medlemmar då. Men lågkonjunkturen är ju på väg att gå över till en högkonjunktur nu.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #29
                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Bubbelbra idé! Vi tar den omröstningen på årsmötet.

                              F.ö., kunde ni diskutera almanackan i almanacka-tråden, så har folk lättare att följa med?
                              Antar att du menar det som ett skämt - men lägg då till en smiley.
                              Att de 15 närmast sörjande som kommer på årsmötet skulle rösta om det blir rätt meningslöst - röstar man om det i forumet så skulle man en större vägledning om vad folk tycker.
                              Sedan är det ju ändå till syvende och sist styrelsen som mellan årsmötena beslutar utefter de ekonomiska och arbetsmässiga förutsättningarna.

                              Sedan hänger väl de bägge frågorna delvis ihop så det är väl inte så konstigt att diskussionerna blandas

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #30
                                Ursprungligen postat av Lutt
                                Jag tycker det är riktigt bra trots att det råder en lågkonjuntkur, tror att man tappar vissa medlemmar då. Men lågkonjunkturen är ju på väg att gå över till en högkonjunktur nu.
                                Det har faktiskt alltid varit som så att akvarier säljs bäst i lågkonjunkturer. Man brukar säga att när det är dåliga tider så drar folk ner på dyra saker som utlandssemester, sommarstugor och båtar men de vill ändå unna sig något och då ligger akvarier bra till.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...