Lokal på G

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #46
    Nu kommer en liten uppdatering vad det gäller Sveriges mest långsamt växande akvarieprojekt....

    Just nu håller vi på att foga mellan plattorna. På en av bilderna ser man svärfar i full gång.

    /Jocke

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #47
      och en till...

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #48
        och ytterligare en....

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #49
          Ursprungligen postat av Banderad
          Nu kommer en liten uppdatering vad det gäller Sveriges mest långsamt växande akvarieprojekt....
          Kul att det går frammåt. Det ska ta tid. går ett projekt för snabbt så drar man bara igång ett nytt

          Dessutom så behöver man tänka igenom under en tid hur man vill ha det.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #50
            Ursprungligen postat av Banderad
            och ytterligare en....

            var e golvbrunnen?
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #51
              Tyvärr finns det ingen golvbrunn. Dock finns det klinkersplattor som stoppar vattnet överallt. Så det värsta som kan hända är att det blir en rejält blöt upplevelse, och att man får pumpa ut en massa vatten från källaren. Men all trä/masonit inredning är borttagen så det finns egentligen inget som kan skadas, eller väldigt lite åtminstone, men visst hade det varit oehört smidigt med en golvbrunn, men ekonomin tillät det helt enkelt inte.

              Sedan kommer jag ju inte ha så absurt mycket kar i rummet. Tanken är att det ska vara ganska luftigt och finnas plats för lite bekväma platser att sitta på och så. Inte en massa rader med kar på varandra. Från början kommer det endast att vara kar längs väggarna, och då runt 8-10 kar (mellan 55 och 540 liter).

              /Jocke
              Senast redigerad av Banderad; 17 maj 2008, 18:05.

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #52
                Ursprungligen postat av Banderad
                Tyvärr finns det ingen golvbrunn. Dock finns det klinkersplattor som stoppar vattnet överallt. Så det värsta som kan hända är att det blir en rejält blöt upplevelse, och att man får pumpa ut en massa vatten från källaren. Men all trä/masonit inredning är borttagen så det finns egentligen inget som kan skadas, eller väldigt lite åtminstone, men visst hade det varit oehört smidigt med en golvbrunn, men ekonomin tillät det helt enkelt inte.

                Sedan kommer jag ju inte ha så absurt mycket kar i rummet. Tanken är att det ska vara ganska luftigt och finnas plats för lite bekväma platser att sitta på och så. Inte en massa rader med kar på varandra. Från början kommer det endast att vara kar längs väggarna, och då runt 8-10 kar (mellan 55 och 540 liter).

                /Jocke
                ok, men med tanke på ditt avloppsrör i hörnet så bordet det inte kostat så mycket att fixa (om det nu är avloppsrör) jag tänkte inte mest på risken för översvämning utan mer på enkelheten att byta vatten bla....bara en tanke från en som inte har golvbrunn, men i eftertankens vett hade jag gärna pröjsat lätt 20000-30000 för att ha det.....hade varittvungen att bila i väggen + att bila betonggolv....

                klinkers stoppar inte vattnet.......
                men underarbetet ska göra det om du gjort rätt
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #53
                  snyggt ser det ut att bli iaf...........

                  såg du kaik resultat sist
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #54
                    Hehe, vad det gäller KAIK så skulle jag bli ytterst överraskad om de tar fler poäng än den lilla ensamma de hittills har lyckats fixa.... Enda glädjen på fotbollshimlen just nu är att Blåvitt fortfarande inte förlorar mot KFF i Allsvenskan . Om jag inte minns fel var förra gången detta hände det året Blåvitt var nära att åka ur och kvalade mot Frölunda (måste ha varit 5-6 år sedan eller så). Men jag antar att du glädjer dig åt serieledningen i alla fall...

                    Vad jag förstår hade man varit tvungen att bila upp betonggolvet endel i detta fallet med, men jag kan ha fel. Med tanke på hur mycket kar du har i din lokal förstår jag att golvbrunn hade varit att föredra. Det är mycket möjligt att jag kommer att ånga mig också längre fram, och i så fall har jag några plattor över, så det går att bryta upp och lägga nytt om det skulle behövas. Som läget är nu är jag väldigt ivrig att komma igång, efter all väntan.... Men som sagt, det är nog inte fel att ta det lugnt i alla fall.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #55
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Hehe, vad det gäller KAIK så skulle jag bli ytterst överraskad om de tar fler poäng än den lilla ensamma de hittills har lyckats fixa.... Enda glädjen på fotbollshimlen just nu är att Blåvitt fortfarande inte förlorar mot KFF i Allsvenskan . Om jag inte minns fel var förra gången detta hände det året Blåvitt var nära att åka ur och kvalade mot Frölunda (måste ha varit 5-6 år sedan eller så). Men jag antar att du glädjer dig åt serieledningen i alla fall...

                      Vad jag förstår hade man varit tvungen att bila upp betonggolvet endel i detta fallet med, men jag kan ha fel. Med tanke på hur mycket kar du har i din lokal förstår jag att golvbrunn hade varit att föredra. Det är mycket möjligt att jag kommer att ånga mig också längre fram, och i så fall har jag några plattor över, så det går att bryta upp och lägga nytt om det skulle behövas. Som läget är nu är jag väldigt ivrig att komma igång, efter all väntan.... Men som sagt, det är nog inte fel att ta det lugnt i alla fall.

                      /Jocke

                      ja du har lärt mig att nu för tiden blir jag glad av att läsa när kaik har spelat var det 10-0 sist eller? men det är ju ditt fel förr kunde jag glädjas av att det gått bra för dem......
                      jag är iof glad över serieledningen men framförallt när de spelar bra som mot djurgården och mot helsinborg, och de har de endast gjort 2ggr i år så det finns mer att hämta, men om inte vi hade haft ett par backskador hade ifk aldrig kvitterat ej heller då vunnit (såg matchen), jag fattar inte att sopan lanz får spela över huvudtaget han har ställt till det några matcher nu. men en annan sak gör mig glad nuförtiden det är när det går dåligt för ifk och det är ditt fel oxå som igår när falkenberg höll på att slå ut dem eller mot elfsborg då mös jag.......
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • olaJ
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 584

                        #56
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Vad jag förstår hade man varit tvungen att bila upp betonggolvet endel i detta fallet med, men jag kan ha fel. Med tanke på hur mycket kar du har i din lokal förstår jag att golvbrunn hade varit att föredra. Det är mycket möjligt att jag kommer att ånga mig också längre fram, och i så fall har jag några plattor över, så det går att bryta upp och lägga nytt om det skulle behövas. Som läget är nu är jag väldigt ivrig att komma igång, efter all väntan.... Men som sagt, det är nog inte fel att ta det lugnt i alla fall.

                        /Jocke
                        Så länge du inte har karen allt för lågt så kan du ju enkelt koppla på dig på avloppsröret i hörnan om du drar avloppsrören från karen under ställningarna. Själv har jag inte heller någon brunn utan kopplar mig rätt ut i ett avloppsrör på väggen, funkar mycket bra.
                        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #57
                          Hehe, det är väl skönt Peter att få känna lite förakt för någon klubb Vad det gäller KAIK så var det kört redan innan säsongen började. Den startelvan de ställer upp med nu skulle knappt ligga i mitten av division 4, så att spela i trean är alldeles för tufft. Samtidigt har man gjort sig av med en massa spelare som krävde lön, för att helt enkelt rädda klubben från ekonomisk undergång. Nu låter man istället yngre spelare få chansen, vilket jag tycker är rätt. Sedan är Kalmar för litet för en klubb till längre upp i seriesystemet (och om man prtatar Allsvenskan så är hela Sydöstregionen för liten). Jag hoppas lite på att Mjällby går upp, men i så fall blir det nog en enkel resa ner igen (se hur det gick för Öster senast).

                          Att det går dåligt för Blåvitt vill jag inte hålla med om. Innan förra omgången låg man tvåa i serien (med en mindre förlust än FF). Att man inte vinner i Borås är inte konstigt, det gör Blåvitt aldrig (och FF åkte onekligen på stryk där med). Men något guld blir det nog inte i år. För det första har man Champions league kval att tänka på, för det andra är det ytterst sällan ett svenskt lag lyckas försvara en titel. Om jag inte minns fel är det bara DIF som har lyckats med det efter Blåvitts storhetstid i början av 90-talet, och det bara en gång.

                          Men nu börjar den här tråden spåra ur, fotboll får vi ta i en annan tråd eller verbalt över några öl när lokalen är klar där nere.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #58
                            Ursprungligen postat av olaJ
                            Så länge du inte har karen allt för lågt så kan du ju enkelt koppla på dig på avloppsröret i hörnan om du drar avloppsrören från karen under ställningarna. Själv har jag inte heller någon brunn utan kopplar mig rätt ut i ett avloppsrör på väggen, funkar mycket bra.
                            Jag tänkte ha en rostfri ho i den hörnan, men det kanske går att koppla på så vatten kan rinna ut från golvet där med om det skulle behövas. När fogningen är klar ska vi dra in vatten. Sedan är det strax dags att dra igång...

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #59
                              Tänkte bara lägga till att fogningen blev klar igår kväll, så nu är äntligen golvet på plats som det ska. Känns lite som om det närmar sig nu. jag har hört att de plastade rör till vatten som finns bara är plastade utvändigt, så det är kopparrör i alla fall. Vet någon om denna information är korrekt?

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • olaJ
                                Användare
                                • augusti 2003
                                • 584

                                #60
                                Ursprungligen postat av Banderad
                                Tänkte bara lägga till att fogningen blev klar igår kväll, så nu är äntligen golvet på plats som det ska. Känns lite som om det närmar sig nu. jag har hört att de plastade rör till vatten som finns bara är plastade utvändigt, så det är kopparrör i alla fall. Vet någon om denna information är korrekt?

                                /Jocke
                                Det är riktigt Jocke, men du kan ju sätta tryckslang istället, funkar lika bra som kopparrör, hör med någon vvs-firma.
                                "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                                Kommentar

                                Arbetssätt...