Lokal på G

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Lokal på G

    Nu ska jag börja jobba lite på ett rum i källaren här hemma i huset. Till hösten ska fiskarna kunna flytta in, och jag ska kunna få rum med betydligt fler kar.... Rummet är ca 30-35 kvadratmeter. Väggarna och golvet ska bort (så att jag kommer ned till betongen). Målet är att inreda en snygg och luftig akvarielokal (alltså inte trycka in så många kar som möjligt på en liten yta). Jag vet inte hur betongen ser ut bakom väggarna/under golvet men det lär jag snart märka. Det blir kanske att spackla lite också. Sambon har gett tillstånd om kostnaderna hålls nere, så jag kan tyvärr inte lägga in klinkers. Här kommer lite bilder på rummet som det ser ut idag:
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    annan vinkel....

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      och ytterligare en...

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        På den tredje bilden ser man en liten "utbyggnad" i väggen. Folk som kan något om hus (jag räknas absolut inte in bland dessa) säger att avlopp och vatten förmodlingen går där. Om det är så borde en kunnig kunna koppla in vatten. Det skulle onekligen underlätta en hel del (slippa slanga från köket).

        /Jocke

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Kul Jocke. Snygg tegelvägg Den lilla utbyggnaden behöver inte nödvändigtvis vara inbyggnad för vatten, den kan ha funktionen att hålla väggen stabil mot trycket utifrån men det är troligt att vattnet kan gå där oxå. Vad blir det för firrar? Hoppas på lite riktig fisk.

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Först ska jag övertyga tjejen om att vi verkligen behöver fler kar, sedan börjar jag fundera på fiskar... Men jag kommer säkert falla ner i Tanganyikaträsket igen.

            Jo, det är erkänt stiligt att måla tegelmönster på väggen Vad det gäller vatten och avlopp får man väl se när man bryter upp och kollar antar jag. Enligt folk måste det gå där eftersom en toalett ligger ovanför. Men vi får som sagt se...

            /Jocke

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              #7
              Om du ska hålla nere kostnaderna så är det belysning och cirkulation i alla karen du ska tänka på främst. Mitt akvarierum på 12 kvm kostar ca 10000:- i el för pumpar och belysning.

              Tänker du igenom lösningen och kör med tex T5 rör och kompressor för luft så kan du hålla nere kostnaden rejält.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Fortsätter på Alfredsson inlägg, tänk på att pumpar skiljer sig åt rejält i strömförbrukning. Och var 10 Watt som står på dygnet runt kostar 100 kr om året. Alltså kostar en 20 W pump 200 kr och en 10 W 100 kr om året. Blir mycket pengar om man har ett gäng pumpar.

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Kul Jocke.

                  du får väl säga till när vi ska ta den där limningslektionen, eller jag kanske ska kika ner med limpistolen beredd?
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • jsl
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 31

                    #10
                    Tänk på att akvarierna producerar en hel del fukt så en bra ventilation är jätteviktigt om man vill undvika fuktskador.
                    http://umea.akvarieforening.se/

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Ventilation och avfuktare har jag tänkt på. Det är även därför jag ska ha fram betongen genom att ta bort det inklädda. Vad det gäller pumpar och så lär jag börja med mina 6 kar, och mina vanliga innefilter. För att sedan gå över till någon kraftigare pump som kan driva allihopa karen (för det lär bli fler på sikt).

                      Peter: Vi får väl ta en limningslektion någon gång framöver, kombinerat med en massa öldrickning (dock efter själva lektionen). Plats för limning, och öl finnes

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Christian Alfredsson
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 4122

                        #12
                        Hade jag byggt en ny lokal så hade jag haft följande pumpar:

                        1/ Alla akvarium kopplade till ett stort droppfilter. Kraftig pump från filtret som kör upp vattnet i rör och fördelar om. Fisken växer mycket bättre i de små kar som jag sammankopplat.

                        2/ I varje kar en syresten från en kompressor.
                        Christian Alfredsson
                        http://www.zoopet.com
                        http://www.christianalfredsson.com

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Fortsätter på Alfredsson inlägg, tänk på att pumpar skiljer sig åt rejält i strömförbrukning. Och var 10 Watt som står på dygnet runt kostar 100 kr om året. Alltså kostar en 20 W pump 200 kr och en 10 W 100 kr om året. Blir mycket pengar om man har ett gäng pumpar.
                          Men sen måste man lägga på lite watt för om det står 10 watt kanske han drar 12-13 watt

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Som fullblodshumanist ska jag erkänna att den tekniska biten av akvaristiken inte riktigt är min grej. Vad skulle man behöva för några prylar om man skulle prova en sådan lösning? Vad blir initialkostnaden (ungefär) med ett sådant system (som sagt, har en flickvän som jag har gemensam ekonomi med som inte är riktigt lika intresserad av detta projekt som mig). Hur många kar krävs för att en sådan lösning ska löna sig (mot att till exempel köra på mina gamla fluvalpumpar)? Hur lätt är det att installera ett sådant system när karen redan är igång (kommer nog att få finansiera en stor del av lokalen med inkomster från fiskförsäljning)?

                            Jag är för övrigt väldigt tacksam för alla tips. Senast jag hade lokal ingick el och vatten i hyran. Därför brydde vi oss inte jättemycket vad det gäller att dra ner elförbrukningen.

                            /Jocke
                            Senast redigerad av Banderad; 07 juli 2007, 12:16.

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #15
                              Ursprungligen postat av Banderad
                              Ventilation och avfuktare har jag tänkt på. Det är även därför jag ska ha fram betongen genom att ta bort det inklädda. Vad det gäller pumpar och så lär jag börja med mina 6 kar, och mina vanliga innefilter. För att sedan gå över till någon kraftigare pump som kan driva allihopa karen (för det lär bli fler på sikt).

                              Peter: Vi får väl ta en limningslektion någon gång framöver, kombinerat med en massa öldrickning (dock efter själva lektionen). Plats för limning, och öl finnes

                              /Jocke
                              Bra ide, du limmar jag dricker.....fast iof så fixar jag bägge om du vill - till ett visst läge.... om det är nåt så är det bara att fråga, men som de säger här innan så tänk efter först.

                              mina prio hade varit.

                              1. golvbrunn
                              2. vatten framdraget
                              3. någon form av fläktsystem - avfuktare, för att det ska vara kostnadseffektivt undrar jag om man inte ska ha någon värmeväxlare eller dylikt för att återvinna slösad energi.
                              4. All el, draget i taket (slippa sladdart och dylikt på golvet)
                              5. förbered för sådant du tänkt installera framöver tex luftpump eller Centralfilter avloppsrör luftrör mm även om du inte använder det i början så är det f-n så mycket enklare att installera när lokalen är tom som när det står en massa akvarier där

                              därefter hade jag brytt mig om akvarier fiskar och lysrör, doppvärmare hade jag inte använt alls finns bättre sätt att värma loklen med.

                              men ta god tid på dig med att bygga lokalen, det tjänar du på.

                              vill du ha nån hjälp eller tips så tveka inte, du vet att vi kan fixa en del prylar lite billigare än de flesta oxå...
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...