Lokal på G

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #31
    Hej

    Tyvärr har man svärfar hamnat på sjukhus, och det är han som hjälper mig med praktiskt arbete som indragande av vatten samt klinkning. Så det har inte hänt något överhuvudtaget. Jag har helt enkelt fått inse att det inte kommer att hända något de närmaste månaderna. Därför storstädade jag igår i det rum där jag nu har 6 kar igång (eftersom lokalen skulle bli färdig snart kändes det inte som någon idé innan). Jag ska även köpa in lite ny fisk snart. Behöver en nytändning.

    /Jocke

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #32
      Hej allihopa!

      Tänkte att jag skulle ge er en liten uppdatering. Efter en lång väntan är nu projektet på gång igen. Jag lyckades motstå frestelsen att köpa en massa ny fisk, och har istället sålt av en hel del för att underlätta flytten av akvarier en våning ner.

      Som läget är nu är snart klinkningen klar. Vi har ca 1-2 kvadrat kvar att lägga, plus en halv platta upp på väggen runt om. Sedan ska vi dra vattenrör i taket från rummet bredvid och få upp hon. Ett fönster ska också lagas, samt få upp lite färg på väggarna som har lossnat efter att elektrikern har varit där... Hur som helst börjar jag se ljuset långt bort i tunneln. Någon som har några tips vad det gäller vattenrör? Personligen är jag lite rädd för att de ska fälla koppar ner i karen, och det vill jag inte vara med om. Det gör inget om de är lite billigare, budgeten börjar tryta nämligen. Jag är som vanligt tacksam för råd och tips.

      /Jocke

      Kommentar

      • Larry Stockholm
        Användare
        • november 2004
        • 343

        #33
        Lycka till, ska bli spännande att se hur du lagt upp det, och kanske lite bilder.
        Lasse Omfors

        Akvaristiken går i vågor

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #34
          Bilder kommer när det har hänt lite mer. Nu ser det ut som den senaste bilden i tråden, fast nästan hela golvet är täckt med klinkers.

          /Jocke

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #35
            Borde väl finnas ngn form av filter för metaller i vatten? Kör med plaströr till vattnet, det är väl nästan vanligast nu för tiden?

            // Mathias

            Ursprungligen postat av Banderad
            Bilder kommer när det har hänt lite mer. Nu ser det ut som den senaste bilden i tråden, fast nästan hela golvet är täckt med klinkers.

            /Jocke
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              #36
              Jag såg i förbifarten att det är en artikel i nästa CB om hur man får bort koppar.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #37
                Jo, jag inväntar nog den artikeln. Men jag ska kolla upp möjligheten med plast också...

                /Jocke

                Kommentar

                • wofflan
                  NCS Medlem
                  • september 2003
                  • 660

                  #38
                  har för mig att plaströren inte är specillt mycket dyrare, men frågan är ju hur det ser ut i din varmvattenberedare, eller i rören som du skall koppla på de nya. Har du redan koppar i systemet kanske det är klokare att satsa på ett filter?
                  Mvh Fredrik

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #39
                    Gamla rör, så de fäller nog inget längre. Dessutom har jag haft fiskar här i huset under en 2 års period, och ingen har dött av den orskaken hittills.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #40
                      Jag hade kört på utan filter isf. Fast jag hade kört med plaströr i lokalen då det är mycket mer flexibelt och enkelt att dra.

                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Gamla rör, så de fäller nog inget längre. Dessutom har jag haft fiskar här i huset under en 2 års period, och ingen har dött av den orskaken hittills.

                      /Jocke
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • medgix
                        Användare
                        • september 2004
                        • 242

                        #41
                        Jobbat inom bygg ett tag, och vill bara tala om att koppar nästan bara används för varmvattensberedare/kyl/frys (i alla fall enligt mina egna erfarenheter). För att hålla med föregående skribenter tror jag att VVS själva skulle säga plaströr med tanke på syftet av installationen.

                        Edit: J-ligt spännande projekt du har igång. Tack för att vi får följa!

                        Kommentar

                        • Austlich
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 77

                          #42
                          Usch, jag skulle med vilja klinka mitt rum men det får nog ligga lite i framtiden.
                          Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #43
                            Måste bara säga att det är jättekul att folk här på forumet intresserar sig för projektet! Nu i helgen ska klinkersläggningen fortsätta här i källaren. Vi får se hur långt vi hinner. Jag kanske lägger upp någon bild nästa vecka så får ni en föraning om hur det kommer att se ut.

                            Tack för alla tips och tankar, de är guld värda!

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #44
                              Ursprungligen postat av Banderad
                              Måste bara säga att det är jättekul att folk här på forumet intresserar sig för projektet! Nu i helgen ska klinkersläggningen fortsätta här i källaren. Vi får se hur långt vi hinner. Jag kanske lägger upp någon bild nästa vecka så får ni en föraning om hur det kommer att se ut.

                              Tack för alla tips och tankar, de är guld värda!

                              /Jocke
                              Det beror nog helt enkelt på att dom flesta är avundssjuka och bara får drömma om en egen lokal, så era bilder håller allas drömmar vid liv... Dessutom är det ju jättekul när en del får sina drömmar i uppfyllelse.
                              Så lycka till och fortsätt posta bilder och berättelser...
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              • classe
                                NCS Medlem
                                • april 2007
                                • 1147

                                #45
                                Ursprungligen postat av Banderad
                                Måste bara säga att det är jättekul att folk här på forumet intresserar sig för projektet! Nu i helgen ska klinkersläggningen fortsätta här i källaren. Vi får se hur långt vi hinner. Jag kanske lägger upp någon bild nästa vecka så får ni en föraning om hur det kommer att se ut.

                                Tack för alla tips och tankar, de är guld värda!

                                /Jocke
                                jag tycker din lokal där är snyggt att du skall planera att bygger där med många akvarium där så drömmer mkt.. fint så gillar jag den klart...
                                375 LITER Malawi arter..
                                74 Liter Malawi yngel...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...