Lokal på G

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #16
    Jo, jag ska ta det lugnt. Första prio är att riva ut, sedan ska jag fundera på hur jag vill ha det. Om det finns möjlighet att fixa en golvbrunn kommer jag givetvis satsa på det (beroende på vad det kostar). Vatten i lokalen är nästan en nödvändighet. Elen ska en polare ta en titt på, sedan får vi se vad som händer. Jag kommer säkert ställa fler frågor här, och personligen till dig Peter.

    Som sagt, är tacksam för allla tips.

    /Jocke

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #17
      Nu har rivandet börjat här i källaren. De stiliga spånskivsväggarna med tegelmönster är nu ett minne blott. Precis som jag hoppades går det ett avlopp i lokalens bottre hörn.

      /Jocke

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #18
        ....

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Lacka stenarna på väggen så har du en huge BTN =)=)
          Jag hade nog kört lite street så att säga... sandfärgad klinkers på golvet och stenväggar, kan det bli hårdare och billigare?=) kanske inte isolerar så bra iof så det blir en stor värmeförlust.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #20
            Ursprungligen postat av deelay
            Lacka stenarna på väggen så har du en huge BTN =)=)
            Jag hade nog kört lite street så att säga... sandfärgad klinkers på golvet och stenväggar, kan det bli hårdare och billigare?=) kanske inte isolerar så bra iof så det blir en stor värmeförlust.
            hehe, nä. Jag kommer att plocka bort golvet ner till betongen härnäst. Sedan ska väggarna putsas. Tyvärr ryms inte klinkers i den något snåla budgeten. Annars hade jag lätt lagt in det. Någon som lagt puts på betong (kanske inte heter lägga puts, men ni förstår poängen)? Eftersom jag inte är lagd åt det praktiska hållet funderar jag på att leja ut den uppgiften till någon kunnig, men det kanske man hade klarat själv. Vad tror ni?

            /Jocke

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #21
              Jag hade inte putsat. Regla upp väggen och isolera och sätt gipsskivor, så slipper du en massa idiotarbete med putsen samt att du slipper ge alla dina pengar till elbolaget
              Tony Englund

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #22
                Jag har precis rivit ut en massa isolering och reglar, så det är inget alternativ. Folk säger dessutom att man inte ska klä in källare. Visst kommer en massa värme försvinna, men det lär inte bli några fuktskador. I de flesta fisklokaler jag har vait i har det varit betonggolv och väggar, så det borde fungera. Men som sagt, du har säkert rätt i att Godel kommer att få en rejäl inkomst i slutändan (och därmed Rädda Barnen om nu systemet fungerar).

                Kommentar

                • Kalk
                  Användare
                  • september 2004
                  • 26

                  #23
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Fortsätter på Alfredsson inlägg, tänk på att pumpar skiljer sig åt rejält i strömförbrukning. Och var 10 Watt som står på dygnet runt kostar 100 kr om året. Alltså kostar en 20 W pump 200 kr och en 10 W 100 kr om året. Blir mycket pengar om man har ett gäng pumpar.
                  Så länge man använder doppvärmare eller nån annan sort uppvärmning som är direktel eller nåt annat som är lika kostnadseffektivt (eller kanske ineffektivt) så spelar det absolut ingen roll. Energi går inte att skapa och inte heller går den och försvinner. Dom extra watten kommer att istället bli värme i karet. Va gäller belysning så behöver man inte ha belysningen på för alla kar det räcker med takbelysning under dom normala belysningstimmarna och extra belysning för varje kar när du ska sitta och njuta av dom. och samma sak gäller där dom extra watten blir istället värme.

                  Ska du värma upp rummet på nåt annat sätt som återvinner energi så ska du helt klart tänka på energisnåla pumpar.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #24
                    Hej allihopa

                    Det var ett tag sedan jag skrev något i denna tråden. Lokalrenoveringen går sakta framåt. Jag hade tänkt vara klar någon gång i höst, men det får bli vid jul eller strax efter istället. Det blir klinkers istället för rent betonggolv. Sedan de förra bilderna har väggarna rivits bort och betongen slammats, taket och väggar målats (spånplattor bortrivna), golvet flytspacklats och till sist håller vi på att lägga klinkers. När golvet är klart ska vi även dra in vatten i lokalen.

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #25
                      ytterligare en bild....

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #26
                        och en till....

                        Kommentar

                        • malawialex
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 125

                          #27
                          där kommer du kunna ha mycket fin fisk.....
                          375l : malawi
                          253l : tomt
                          222l : yngel malawi

                          Kommentar

                          • Snurbo
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 86

                            #28
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            och en till....

                            Najs lokal... Vad har du gjort med taket ???? Lackat ?

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #29
                              Nä, det är målat med en halvblank färg bara. Har dock blivit några strykningar....

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Cichlidaholic
                                Användare
                                • juni 2005
                                • 1103

                                #30
                                Har det hänt något mer spännande? Skulle va trevligt och se vad du använder för taktik i ditt byggande.
                                Har nämligen funderingar på att starta i en bekants gammla nedlagda lokal. Skulle va kul att starta upp ett par uppväxt kar där ialf så man slipper ha allt hemma.
                                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                                Min Hemsida
                                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                                På min Zoon
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                                Kommentar

                                Arbetssätt...