Lokal på G

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #91
    Kanon Jocke! Nu börjar det plocka på lite och du/ni har ju fixat till rejäl träställning. Hur har ni byggt den och med vilka dimensioner? Varför har du inte några stödben i mitten på nedre planet mot golvet?

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #92
      Dimensionerna har jag tyvärr inte i huvudet. Grovt virke (reglar) från Jem & Fix. Den ena ställningen följde med karen när jag köpte dem för ett år sedan. Den har sedan dess stått i garaget i väntan på lokalen. Den andra ställningen har som sagt fixat båda 540 liters karen utan att någon del har flyttat sig en tum. Eftersom vi bara skulle ha ett så pass stort kar i ställningen nu byggde vi den likadan som den andra eftersom den konstruktionen onekligen har visat sig hålla bra. Den är ihopskruvad med rejäla skruvar (innehåller säkert 60 skruv eller något). För att vattenskydda dem lite har jag lackat dem (lack med vitt pigment för att göra det lite snyggt). Jag hoppas klinkersarna pallar trycket, men det bör de göra (om det inte är några luftbubblor eller så under). Varje ben har lite tryckutjämning (extra virke nedtill). Jag skulle kunna mäta dimensionerna imorgon om du vill Malawe.

      /Jocke

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #93
        Det vore inga fel om du kunde hitta tid och lust till det, men absolut inget måste...

        Jag ska nämligen själv bygga ett sådant till ett 540L och ett 375L kar. Så de mått som du har samt de dimensionerna som du har på virket vore trevligt att få reda på...

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #94
          Ursprungligen postat av Malawe
          Det vore inga fel om du kunde hitta tid och lust till det, men absolut inget måste...

          Jag ska nämligen själv bygga ett sådant till ett 540L och ett 375L kar. Så de mått som du har samt de dimensionerna som du har på virket vore trevligt att få reda på...
          Springer bara upp till datorn i reklampauserna.... Mätte lite snabbt nu. Benen är gjorda i reglar som är 9*4,5cm (kanske inte exakt, men typ). Resten består av 12*4,5cm:s virke. Vi köpte det som sagt var på Jem & Fix. När vi skruvade ihop den borrade vi först ett hål som är något större än skruven, sedan skruvade vi genom det hålet och in i nästa virke (är lite dålig på att förklara detta, opraktisk humanist....). Nu börjar filmen igen...

          /Jocke

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #95
            Haha..tack Jocke! Hoppas att du fick ut något av filmen också...

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #96
              Ursprungligen postat av Banderad
              Nu återgår vi ifrån whiskyns underbara värld till min lokals lika underbara värld igen i den här tråden. Idag är onekligen en stor dag. Efter ett års jobb med lokalen har jag fyllt upp 2 stycken 540-liters kar i lokalen. Nu är nerflytten inte bara på gång, nu är den igång

              Karen skulle egentligen stå på varandra, men p.g.a. att takhöjden inte tillåter det fick det bli på detta viset. Planen är att fixa 2 låga kar med stor bottenyta till ovanvåningen.

              /Jocke

              ser ut att passa perfekt md ett 320cm långt 40cm högt kar där uppepå.......med delad bottenruta är det ju inte tvärnoga att det är två bänkar...
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #97
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                ser ut att passa perfekt md ett 320cm långt 40cm högt kar där uppepå.......med delad bottenruta är det ju inte tvärnoga att det är två bänkar...
                Det var ingen dum idé Peter. Jag tänkte att karen bara skulle vara 35 höga, men att köra på ett långt kar hade jag inte tänkt på. Tåls definitivt att fundera på... Om man kör på helglas och lägger en skiva på ställningen kan det väl inte spela någon roll alls att det är 2 ställningar. Eller?

                Idag fortsätter flytten ner. Om det blir något vettigt gjort kanske jag slänger in en bild ikväll.

                /Jocke

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #98
                  Jag har klinkers i mitt akvarierum. På en av ställningarna står 2 * 600 liter och de har 4 fötter med ca 5*5 cm fot. Dvs ganska bra tryck. Det har stått så i ca 3 år utan att något gått sönder.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #99
                    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                    Jag har klinkers i mitt akvarierum. På en av ställningarna står 2 * 600 liter och de har 4 fötter med ca 5*5 cm fot. Dvs ganska bra tryck. Det har stått så i ca 3 år utan att något gått sönder.
                    Det låter onekligen betryggande Christian. Jo, det bör hålla.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • malawialex
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 125

                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Det var ingen dum idé Peter. Jag tänkte att karen bara skulle vara 35 höga, men att köra på ett långt kar hade jag inte tänkt på. Tåls definitivt att fundera på... Om man kör på helglas och lägger en skiva på ställningen kan det väl inte spela någon roll alls att det är 2 ställningar. Eller?

                      Idag fortsätter flytten ner. Om det blir något vettigt gjort kanske jag slänger in en bild ikväll.

                      /Jocke

                      jag har gjort som du tänkte och lagt en skiva över och jag tyckte det blev stabilare men det är kanske bara mina egna tankar men prova du

                      när du ändå håller på, börja med diskus så ska d kunna få nåt av mig
                      375l : malawi
                      253l : tomt
                      222l : yngel malawi

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        Ursprungligen postat av malawialex
                        jag har gjort som du tänkte och lagt en skiva över och jag tyckte det blev stabilare men det är kanske bara mina egna tankar men prova du

                        när du ändå håller på, börja med diskus så ska d kunna få nåt av mig
                        Jo, diskus lär det bli någon gång men inte just nu. Har lite planer på ett kar med diskus och snälla jordätare. Ställningarna är grymt stabila just nu, men jag lär nog lägga på en skiva när jag skaffar kar till ovanvåningen.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Det var ingen dum idé Peter. Jag tänkte att karen bara skulle vara 35 höga, men att köra på ett långt kar hade jag inte tänkt på. Tåls definitivt att fundera på... Om man kör på helglas och lägger en skiva på ställningen kan det väl inte spela någon roll alls att det är 2 ställningar. Eller?

                          Idag fortsätter flytten ner. Om det blir något vettigt gjort kanske jag slänger in en bild ikväll.

                          /Jocke

                          nä de är nog inga problem bara man skimsar skivan och väger in den ordentligt och sen fixerar den så att bägge bänkarna sitter ihop. dessutom om man kör delad bottenskiva så blir ju allt mer hanterbart och mindre risk för att det går sönder...
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            Bild med lite kar i lokalen

                            Hej allihopa

                            Tänkte att ni skulle få se lite bilder. Bilden nedan visar lokalen för några dagar sedan när jag hade flyttat ner karen och börjat fylla på lite vatten.

                            /Jocke
                            Senast redigerad av Banderad; 31 juli 2008, 11:33.

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              Metriaclima calainos (bright blue). Dessa ungfiskar köpte jag igår (mitt första fiskinköp på nästan 1,5 år).

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                Mitt 540-liters jordätarkar. De trivs redan riktigt bra i karet.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...