Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Låter ju väldigt lovande, är det nåt speciellt fabrikat du köper eller bara första bästa påse du hittar?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Hoffa
      Användare
      • november 2002
      • 406

      Vad är skillnaden på skalade och färdigskalade
      Jimmy

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        färdigskalade räkor brukar vara mindre, de man köper o skalar själv är större, upplever dem även som lite färskare/saftigare. sen så luktar de mer o smakar mer än de färdiga skalade.. jag brukar köpa ica`s

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          Det kanske löser sig trots allt, magerskrället drog precis i sig sin andra HELA ruta Fina Fiskens röda mygg. Och han ser t.o.m. ut att vilja ha mer. Det här bådar gott!
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            Japp!
            Säga vad man vill om rödamygg men fiskarna kan inte motstå skiten

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Jepp jag ska alltid försöka ha ett paket röda mygg hemma i fortsättningen. Han glufsade i sig ännu en ruta nu ikväll.
              Här är två rykande färska bilder, kolla in den insjunkna magen och de gråbleka färgerna. Och kolla in grushögen till höger i den andra bilden.

              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • augusti 2003
                • 476

                Tjenare Fredrik!

                Kul att den gamle uven är på g igen då - grattis! Jag måste säga det att Preben eller ja, vår vän Ole Norman (herr Medelsson på norska) har ju en av de finaste festae som finns - eller vad tror ni andra... Jag menar: http://www.freewebs.com/american_cichlids/112_1249.jpg är ingen dålig firre...

                Mvh. Ricard
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • Hoffa
                  Användare
                  • november 2002
                  • 406

                  Den länken verkar inte funka.
                  citat:Ursprungligen skickat av Ricard

                  Tjenare Fredrik!

                  Kul att den gamle uven är på g igen då - grattis! Jag måste säga det att Preben eller ja, vår vän Ole Norman (herr Medelsson på norska) har ju en av de finaste festae som finns - eller vad tror ni andra... Jag menar: http://www.freewebs.com/american_cichlids/112_1249.jpg är ingen dålig firre...

                  Mvh. Ricard
                  Jimmy

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    Om man kopierar länken och klistrar in i ett nytt fönster så fungerar den, och jag kan bara hålla med, den där festaen är brutalt snygg.

                    Min stora festae tog två rutor röda mygg i förmiddags, han får mer ikväll. Och jag som började frukta att han inte ens skulle klara sig och så börjar han storäta på detta sätt. Han har blivit mer aktiv också. Jag vill inte ta ut segern i förväg, han kan ju fortfarande ha någon tarmsjukdom(vit avföring, vad betyder det?), men det ser ju minst sagt lovande ut.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      kan det bero på det att han äter så dåligt som han gjort som gör att avföringen blir lite så? när du matar med röda mygg så kan du ju lägga dem i ett glas med lite vatten o lägga dina pellets där i så när du mater dem så får de både pellest o mygg samtidgit så kanske han fattar att det är mat oxå, samt myggen kanske fäller lite smak till pelletsena.

                      Kommentar

                      • mrgreed
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 494

                        >F1

                        Min guldsömmshane hade också vit avföring när han matvägrade.
                        Jag tror den kommer att komma i form.

                        Mvh
                        Danne

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Nu då han kanske börjar äta så blir det automatiskt att man går över till nästa problem, skyggheten. Jag har haft fisken i drygt en månad nu och han är fortfarande rejält skygg, sitter jag stilla vid karet så kommer han fram från sitt gömställe men så fort jag rör på mig så försvinner han bakom en stor rot och blir blek och mörk.
                          Karet är ju ganska litet egentligen, 222 liter, kan det göra fisken skyggare? Karet han växte upp i var ett 720 liters.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Ricard
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 476

                            citat:Ursprungligen skickat av FI

                            Nu då han kanske börjar äta så blir det automatiskt att man går över till nästa problem, skyggheten. Jag har haft fisken i drygt en månad nu och han är fortfarande rejält skygg, sitter jag stilla vid karet så kommer han fram från sitt gömställe men så fort jag rör på mig så försvinner han bakom en stor rot och blir blek och mörk.
                            Karet är ju ganska litet egentligen, 222 liter, kan det göra fisken skyggare? Karet han växte upp i var ett 720 liters.
                            HEJ!
                            Fortsätter han att svulla? Alltid trevligt med bilder... (måste skaffa mig en digitalkamera...)
                            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Den stora magra festaen käkar på rätt bra nu, runt 4st rutor röda mygg per dag, jag vill inte överdriva då magsäcken säkert har krympt, jag gissar att det kan vara farligt att övermata honom i det här skedet. Sedan ska ju filtrena klara av den ökade mängden avfall också.
                              Men skyggheten är irriterande. Jag hoppas han växer ifrån den snart då jag inte vill dedikera hela karet till en fisk som bara trycker bakom en rot. Hur som helst så kommer jag åtminstone låta han äta upp sig innan jag ens tänker tanken att byta ut han. "Festae" som ägde han tidigare sa ju också att det var en vildfångad en så det vore skoj att se vad det blev av han om han verkligen kom till sin rätt. Frågan är väl bara om det är möjligt i ett 222 liters...

                              Den mindre festaen är däremot skoj, alltid i farten och inte skygg alls. Det är väl lite småproblem med aggression, han råkar dagligen i luven på en av hybriderna men de tycks få mindre och mindre skador så jag hoppas och tror att de ska kunna fungera ihop än ett tag.
                              Här är en färsk bild då de smågruffas litegrann.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Ricard
                                Användare
                                • augusti 2003
                                • 476

                                citat:Ursprungligen skickat av FI

                                Den stora magra festaen käkar på rätt bra nu, runt 4st rutor röda mygg per dag, jag vill inte överdriva då magsäcken säkert har krympt, jag gissar att det kan vara farligt att övermata honom i det här skedet. Sedan ska ju filtrena klara av den ökade mängden avfall också.
                                Nej det klart att man vill ju inte köra karet i botten, men vad kör du för filtrering+cirkulation till dessa 222 liter?
                                citat: Men skyggheten är irriterande. Jag hoppas han växer ifrån den snart då jag inte vill dedikera hela karet till en fisk som bara trycker bakom en rot. Hur som helst så kommer jag åtminstone låta han äta upp sig innan jag ens tänker tanken att byta ut han. "Festae" som ägde han tidigare sa ju också att det var en vildfångad en så det vore skoj att se vad det blev av han om han verkligen kom till sin rätt. Frågan är väl bara om det är möjligt i ett 222 liters...
                                Ja, tänk om du har en firre där i samma kaliber som Prebens... Den är INTE tråkig! Ang skyggheten så lär den väl försvinna när han allt mer börjar ta för sig utifrån sin återvunna pondus - eller..?!!
                                citat: Den mindre festaen är däremot skoj, alltid i farten och inte skygg alls. Det är väl lite småproblem med aggression, han råkar dagligen i luven på en av hybriderna men de tycks få mindre och mindre skador så jag hoppas och tror att de ska kunna fungera ihop än ett tag.
                                Här är en färsk bild då de smågruffas litegrann.
                                Det är alltid lika kul med bilder och jag klurar som bäst på vad man skall ha för en digicam... (Z1 - är den bra och prisvärd? Vad bör jag tänka på när jag handlar digicam?)
                                222 liter och festae och hyrider - det blir spännade på sikt! Jag har ett 60-liters som står tomt. Man kanske kunde ha lite festae i det...[)] Ne he, får väl skita i det då!
                                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...