Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    jo litte aggro är ju lite kul. men vore skönt/kul att veta att det iaf gick att ha de fiskar jag har nu utan att det är totalt överjävliga, nu går man lite o inväntar tredje världskriget.

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

      det är mycket synd att ofta är de stora fina cikliderna så aggresiva ,tänk va skönt det hade varit om de lungat sig några hekto. tänk vilka "setups" man skulle kunna ha i karen
      Satsa på Discus

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        suck!
        varför då, tycker du det är roligt när fiskar slår ihjäl varandra. jag tycker iaf det vore najs om man kunde kombinera tex guldsöm o festa o kanske nån till utan det blir kaos i karet,

        kan man då vända på det o säga att du skulle hellre haft diskus om de var mer aggresiva?

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          johan, kolla in filmerna som postas i den här tråden.

          Där ser man bl.a. en jagga, en festae, en guldsöm, en hantel, en påfågel, samtliga fiskar är stora och karet är osannolikt lugnt av filmen och utseendet på fiskarna att döma.
          Så oroa dig inte i förväg. Ta problemen då de kommer.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Är det lekpar du vill ha så får du däremot räkna med trubbel, inte ens mina i övrigt jättelugna jaggor gick att kombinera med nåt annat under leken. Den här bilden säger allt och gör att man får en förståelse varför lekande stora amerikanare gör allt för att köra ut allt annat ur karet under leken.

            STORA yngelkullar.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              de jag har personlig erfarenhet av är guldsöm. nicuarugensa.samt salvini, då har det funkat fint. med de andra invånarna. och det är på de nivån som vore utmärkt om de kunde hålla sig. sen så får vi som du skriver se vad som händer man vet aldrig. jag har ju tillome svärdbärare i nu så får vara helt ifred.

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • september 2003
                • 788

                citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                suck!
                varför då, tycker du det är roligt när fiskar slår ihjäl varandra. jag tycker iaf det vore najs om man kunde kombinera tex guldsöm o festa o kanske nån till utan det blir kaos i karet,

                kan man då vända på det o säga att du skulle hellre haft diskus om de var mer aggresiva?
                Sorry, råka glömma bort den lilla smileyn i förra inlägget..

                Kommentar

                • Motaguensis
                  Användare
                  • juni 2003
                  • 250

                  Hey
                  Mange av dere syns aggresiviteten til mange av de store central-amerikanske cichlidene er et problem, og vil gjerne at de skulle være mindre aggresive.
                  jeg syns aggresiviteten deres er litt av sjarmen med å holde de, at de vokter yngelen på den måten de gjør, at de er territoriale og aggresive mot andre fisk. Tror ikke akvariet hadde vært spesielt livelig og interisant med noen kjemper som bare svømmer rundt uten å vokte territorie, jage andre fisk og beskytte ungene sine med all sin kraft!? Dette er hvertfall grunnen til at jeg liker amerikanske cichlider så godt, og på grunn av fargene.

                  Mitt VF Festae par flyttes snart til sin egen 530L sammen med en gibbiceps på 40cm. Hannen min er 25cm nå, og hunnen er 18-20cm. De er ikke spesielt gamle. Når jeg fikk de var de bare 10 og 12cm, og det er ca.1år siden.
                  Det sies at festae hanner kan nå 50cm, men dette tror jeg bare er ekstrem tilfeller i naturen eller noen i akvarium som har blitt matet alt for mye med pellets. Normalt blir en festae hann 35-40cm, mens hunnen blir 30cm i akvarium. Den største jeg har hatt var en VF hann på 30cm, han vokste fra 15cm til 30cm på et år før han døde, og da vokste han fort fortsatt, så ingen tvil om at de kan bli ganske store Det er bra at så mange har fått interessen for Festae
                  Preben

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 476

                    HEJ PREBEN!

                    Jag var inne och tittade på dina bilder - ditt C festaepar är [u]OTROLIGT VACKRA!</u> Hanen och honan har båda fina pärlliknande prickar och vilken vacker röd färg hanen har! Ser "alla" eller de flesta utfärgade fiskar av denna art ut så där? helt otroligt! Jobbigt att man bara har plats för ett 720... [V]

                    Du må ha de!

                    Med venlig hilsen fra
                    Ricard
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • Motaguensis
                      Användare
                      • juni 2003
                      • 250

                      Hey Richard
                      Takk, festaene er nok noen av mine favoritter.
                      Det er jo en del fargevarianter av Festae på grunn av at de er ganske utbredt. Noen er litt blålige, noen er meget røde og har veldig markerte svarte striper, men s noen er nesten brungule i fargen og ikke så vakre. Jeg tror jeg har fått en av de mest fargefull variantene, for jeg har ikke sett bilder av en hanne med mere farger enn den jeg har, men har sett vakrere hunner med enda mer farger. Hunnene hos festae er ofte mer fargefulle en hannene
                      Et 720L er stort nok for et festae par, hehe

                      Preben

                      Kommentar

                      • Hoffa
                        Användare
                        • november 2002
                        • 406

                        Tycker också att det är lite av charmen att ha arter som är rovgiriga.
                        Har ett kar med Afrikanska ciklider,Frontosa Impemwe och Frontosa Blue Saire tillsammans med Delfin ciklider.Och det händer ju aldrig nått i det karet bara att delfin ciklid hanarna slåss. Men i A karen händer det alltid nått kul
                        Jimmy

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Extremt off-topic men nog måste väl frontosan vara rovgirig? Är inte det en av de allra största riktiga rovcikliderna i tanganyikasjön?


                          Min stora magra festae har fortfarande inte käkat nåt sedan jag slutade mata med foderfisk. Han är nu JÄTTEMAGER. Och blek.
                          Jag vet inte hur jag ska göra. Antingen så skaffar jag fisk åt han igen och förstör den lilla chans det finns att få honom att börja äta pellets, det blir till att börja om från början igen vid nästa försök. Eller också så är jag lika tjurig som han och helt enkelt svälter honom tills han MÅSTE äta pellets. Han kan väl inte dö hellre än att smaka på en pellets, eller?
                          Är det någon som har nåt tips?
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • mrgreed
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 494

                            &gt;F1
                            Har du provat röda mygg?
                            Det räddade en guldsöm jag har som totalt matvägrade.
                            Nu tar han allt och är stor och stark och välmående..

                            Mvh
                            Danne

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Jo jag gjorde ett försök med röda mygg i början, men han kom aldrig riktigt igång på detta heller, han tog kanske 5 larver per matning eller nåt sånt. Men jag ska göra ett till försök, det är ju bättre än ingenting i alla fall.
                              Jag noterade i början att avföringen var vit, finns det någon tarmsjukdom förutom bukvattensot då fisken matvägrar och får vit avföring?
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Hoffa
                                Användare
                                • november 2002
                                • 406

                                Har lagt upp lite bilder på några av mina firrar,dom ligger på.

                                Jimmy

                                Kommentar

                                Arbetssätt...