Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    grymma bilder .hur stor är din guldsöm?

    Kommentar

    • Hoffa
      Användare
      • november 2002
      • 406

      Han närmar sig nog dryga 20 cm har inte mätt han
      Jimmy

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        Nice! Skön fiskblandning och snygga firrar. Hur stor är festae hane1 ? Kroppsformen på han är verkligen klockren, kraftig kroppsbyggnad, ser ut som en mindre variant av cichlidscenes hane.
        Rejäla baljor för övrigt, min 375a hade sett ut som ett yngelkar bredvid de där.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Hoffa
          Användare
          • november 2002
          • 406

          Hanen i 540 karet är runt 15 cm,ska ha tag på ett stort till men det finns inte så många beg 1100-1200 liters kar
          Jimmy

          Kommentar

          • Ricard
            Användare
            • augusti 2003
            • 476

            citat:Ursprungligen skickat av Hoffa

            Har lagt upp lite bilder på några av mina firrar,dom ligger på.

            Roligt att se dina firrar... Snygga fesrae och som Johan sa, grymma bilder, särskilt på guldsömmen. Har aldrig sett en så vacker guldsöm! En lite off-topic-fråga, dina kar, hur långa är de..? Det still höger om dig, är det 2,5m eller? (hur många kubik vatten får du i? )

            Trist att du inte får fart på din hane FI! Och småfisk/yngel är inget allternativ eller?
            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

            Kommentar

            • Hoffa
              Användare
              • november 2002
              • 406

              Det stora karet är 250x75x60=1125 liter
              citat:Ursprungligen skickat av Ricard

              citat:Ursprungligen skickat av Hoffa

              Har lagt upp lite bilder på några av mina firrar,dom ligger på.

              Roligt att se dina firrar... Snygga fesrae och som Johan sa, grymma bilder, särskilt på guldsömmen. Har aldrig sett en så vacker guldsöm! En lite off-topic-fråga, dina kar, hur långa är de..? Det still höger om dig, är det 2,5m eller? (hur många kubik vatten får du i? )

              Trist att du inte får fart på din hane FI! Och småfisk/yngel är inget allternativ eller?
              Jimmy

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Ja tänk den som ändå hade plats för såna stora kar... Jag har ett 222, ett 375 och ett 60 och det finns nog inte ens 50cm ledig vägg någonstans i lägenheten.
                Men jag har alla på rad så rent teoretiskt så skulle jag kunna dumpa allihop och ersätta med ett riktigt as.
                Kanske nåt att fundera på... Tänk er ett kar som sträcker sig över hela den här väggen.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  citat:Ursprungligen skickat av Ricard

                  Trist att du inte får fart på din hane FI! Och småfisk/yngel är inget allternativ eller?
                  Jo det är helt klart ett alternativ, foderfisk är egentligen det enda jag har fått han att äta ordentligt, men det blir lite dyrt i längden då jag inte har någon foderfisk-odling i gång. Det bästa vore om jag kunde använda pellets som basfoder och bara använda foderfisk som "lördagsgodis".
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 476

                    citat:Ursprungligen skickat av FI

                    Ja tänk den som ändå hade plats för såna stora kar... Jag har ett 222, ett 375 och ett 60 och det finns nog inte ens 50cm ledig vägg någonstans i lägenheten. http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...ium39_alla.jpg
                    Det är rätt facsinerande att se din uppsättning kar Fredrik. Jag menar, så aktiv som du är så kan man tro att du sitter med ett dussin sådana kar som den väldige Hoffa stolt visar i sin lokal. Det är till inspiration för oss som tycker att vi "bara" har det ena eller det andra. Jag sitter här och tycker synd om mig själv för att jag bara har ett kar (+ 60l i vardagsrummet - med Malawi![]) på 720 liter. Frustrationen över att inte kunna springa iväg och köpa en liten grupp festae-yngel för att man har ett gäng skitsnygga subadulta Red Head från Fredrik Hagbloms kallender-firre... Det är frustrerande... Kul att du är så aktiv utifrån det du har. Jag hoppas verkligen att detta inte får en nedlåtande ton nu, som om att du "bara" osv... Jag tycker bara att du är grymt produktiv och drar i många trådar och skriver på ett sätt så att jag exv. på allvar har fastnat för de större firrarna Annars skulle jag ju inte vara på denna tråd... Gött jobb!

                    Hoffa, dina burkar får mig att må [xx(] ! Du behöver inte vara orolig. Det är bara gammal hederlig svensk avundsjuka som hägrar... Kul att se iaf. Är de specialbesällda? Off-topic men hur fraktar man ett sånt as?

                    ps. vilken aktiv tråd. Sitter ni på skola/jobb eller hemma[?] ds.
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • Hoffa
                      Användare
                      • november 2002
                      • 406

                      Bara att beställa av en akvariebutik och sen åka och hämta det hos han men 720 väger ju 115 kilo och 1125 väger ca 215 kg så man får ju va 2 st .Mitt i mot mitt 1125 står det ett 540 och ett 300 liters som inte suns på bilden.Nackdelen med stora kar är att det är jobbigt att hantera och att det krävs utrymme samt starka golv,men att sitta och titta i ettstort kar är så mycket roligare en helt annan upplevelse,men oavsett storlek på kar så är ju det viktigaste att man har kul och att få följa fisken's liv
                      citat:Ursprungligen skickat av Ricard

                      citat:Ursprungligen skickat av FI

                      Ja tänk den som ändå hade plats för såna stora kar... Jag har ett 222, ett 375 och ett 60 och det finns nog inte ens 50cm ledig vägg någonstans i lägenheten. http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...ium39_alla.jpg
                      Det är rätt facsinerande att se din uppsättning kar Fredrik. Jag menar, så aktiv som du är så kan man tro att du sitter med ett dussin sådana kar som den väldige Hoffa stolt visar i sin lokal. Det är till inspiration för oss som tycker att vi "bara" har det ena eller det andra. Jag sitter här och tycker synd om mig själv för att jag bara har ett kar (+ 60l i vardagsrummet - med Malawi![]) på 720 liter. Frustrationen över att inte kunna springa iväg och köpa en liten grupp festae-yngel för att man har ett gäng skitsnygga subadulta Red Head från Fredrik Hagbloms kallender-firre... Det är frustrerande... Kul att du är så aktiv utifrån det du har. Jag hoppas verkligen att detta inte får en nedlåtande ton nu, som om att du "bara" osv... Jag tycker bara att du är grymt produktiv och drar i många trådar och skriver på ett sätt så att jag exv. på allvar har fastnat för de större firrarna Annars skulle jag ju inte vara på denna tråd... Gött jobb!

                      Hoffa, dina burkar får mig att må [xx(] ! Du behöver inte vara orolig. Det är bara gammal hederlig svensk avundsjuka som hägrar... Kul att se iaf. Är de specialbesällda? Off-topic men hur fraktar man ett sånt as?

                      ps. vilken aktiv tråd. Sitter ni på skola/jobb eller hemma[?] ds.
                      Jimmy

                      Kommentar

                      • Hoffa
                        Användare
                        • november 2002
                        • 406

                        Själv så jobbar jag halva året i norge alltså under vintern,sen är jag mestadels ledig 4-5 månader med avbräck för busskörningar jag gör åt ett litet bolag.
                        Jimmy

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          citat:Ursprungligen skickat av Ricard

                          Det är rätt facsinerande att se din uppsättning kar Fredrik. Jag menar, så aktiv som du är så kan man tro att du sitter med ett dussin sådana kar som den väldige Hoffa stolt visar i sin lokal. Det är till inspiration för oss som tycker att vi "bara" har det ena eller det andra.
                          Hehe min åsikt är ju att allt fungerar om man bara har ett brinnande intresse. Jag är ingen mönsterakvarist som följer artbeskrivningar osv utan jag testar mig fram vad som funkar och hur länge det funkar, då det inte funkar längre så byter jag bara in fiskarna och provar nåt annat istället. Svårare än så behöver det inte vara.
                          Jag kommer säkert inte kunna ha kvar mina festae tills de är fullvuxna men det hindrar mig inte från att glädjas av att kunna hålla dem under uppväxttiden, fiskarna blir ju inte fullvuxna över natten så det gäller att se möjligheterna istället för alla problem. Ett litet tips till alla därute med lite mindre kar.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            ang maten fredrik , har du provat med räkor? jag brukar variera med det , köper oskalade som jag skalar o sen skär upp i lagom stora bitar.

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Nej just oskalade räkor har jag faktiskt aldrig provat, färdigskalade räkor brukar fengäddorna få men oskalade borde dofta mer vilket säkert kan få honom mer intresserad. Jag testar med räkor och röda mygg ikväll.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Johan
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3029

                                jag testade igår med räkor både oskalade samt skalade, det är som du säger de med skal har en helt annan lukt och smak, testade själv, det var tillomed så att katterna hellre valde att äte de skalade före färdigskalade

                                Kommentar

                                Arbetssätt...