Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #76
    johan å hoffa, om ni mailar mig bilder kan jag lägga upp dem på min webserver
    fish r friend

    Kommentar

    • Hoffa
      Användare
      • november 2002
      • 406

      #77
      Det är ju lysande Daniel och skitbussigt,då ska jag ladda upp dom på min dator sen.TACK
      Jimmy

      Kommentar

      • Hoffa
        Användare
        • november 2002
        • 406

        #78
        svempa: Du kan ju alltid ha dvärgciklider i ditt minsta kar.
        Jimmy

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #79
          daniel,skickat den på mail nu, den är iaf lite större än den på zonnen. tyvärr ser jag inte någon skillnad än, då de är rätt små. 4 st av denna strl är det som jag har.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #80
            johan, titta efter ljusblå små prickar på kroppen, min lilla hane hade dessa redan vid inköpet(se bilden nedan), vad jag har förståt så ska inte honorna ha dessa prickar. Sedan då de blir större så kommer hanarna att få prickar på fenorna, även dessa ska honorna mer eller mindre vara helt utan om jag har förståt rätt.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #81
              de där prickarna har inte dykt upp än, men de har inte gått i karet hemma mer än ett par dagar. får när de dyker upp,om de gör..

              Kommentar

              • Hoffa
                Användare
                • november 2002
                • 406

                #82
                Min hona är mycket mer orange en va min hane är,men även honan har en del små blå prickar i början när hön va liten men det avtar med tiden har jag upptäckt.En annan skillnad på hona och hane som jag har på mina är att hanen har ett grönt skimmer på gällocken det har inte honan,men det syntes först när dom vuxit lite och fått storlek(hanen är ca 15cm).
                Jimmy

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #83
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #84
                    Oj vilka röda fenor den hade, den där kommer nog att bli vacker.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #85
                      bilden vart lite mörkt så det enda jag gjorde var att justera levels/nivåer på den. jo fenorna är rätt röda , den är den enda färgen de har överhuvudtaget just nu.

                      Kommentar

                      • Hoffa
                        Användare
                        • november 2002
                        • 406

                        #86
                        Om man har en hona och en hane i ett 540 kar va kan man då ha för firrar som kan gå med en sådan tuff art som festae'n,vill gärna ha flera olika förslag.
                        Jimmy

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #87
                          tittade lite på mina små rackare igår, kan ana blå prickar på en utav de fyra. hur stora var era när ni började se prickarna?

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #88
                            Hoffa: Jag har försökt ta reda på samma sak och vad jag har förståt så är det i princip omöjligt att på sikt hålla ett lekpar med andra ciklider om inte karet är väldigt stort. Kanske kan det fungera med robusta malar eller stora stimfiskar? Jag hade skivtetror med mina jaguarciklider ett tag, det fungerade någorlunda även vid leken, men festaen är ju aggressivare så jag vet inte...

                            Är det någon här på forumet som har provat hålla festae i lite "mindre" kar som törs dela med sig av sina erfarenheter? Hur fungerar de i trånga utrymmen? Bråkar de mycket sinsemellan osv? Går de att hålla med "strykfiskar" även under leken?

                            johan: Min var nog runt 7cm. *EDIT, den var 7cm då jag köpte den, om prickarna fanns där redan då den var 5cm vet jag inte.*
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Hoffa
                              Användare
                              • november 2002
                              • 406

                              #89
                              Jag upptäckte prickarna när dom va runt 5-7 cm.
                              citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                              tittade lite på mina små rackare igår, kan ana blå prickar på en utav de fyra. hur stora var era när ni började se prickarna?
                              Jimmy

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #90
                                En liten fundering, min lilla festae ser normalt ut så här.

                                Alltså ganska "bruna" färger och inga ränder men en punkt just under ryggfenan och en linje av svaga punkter vid mittlinjen.
                                Den större har också börjat visa denna färgteckning mer och mer nu då sebrorna är utan yngel och inte käftar emot lika mycket. Färgerna går alltså mer mot brunt och inte orange som tidigare och ränderna syns inte lika mycket.
                                Är detta den normala färgteckningen på festaen? Som den ser ut då den är lugn och sansad liksom?


                                Den större käkar för övrigt fortfarande väldigt lite, ingen vanlig fiskmat än så länge och han har inte kommit igång helt på röda mygg än, tar bara några få larver per matning, börjar se riktigt mager ut.
                                Men jag tycker mig ändå se små förbättringar, han simmar inte och gömmer sig lika mycket nu och har faktiskt börjat titta upp mot ytan då jag slänger i maten.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...