Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moga_
    Användare
    • september 2003
    • 98

    #31
    Hei!

    Det der er jeg nesten 100% sikker på at er en hannfisk!
    Den har de blå prikkene over hele kroppen og hodet ser allerede ut til å utvikle pukkel. Hunnene er rødere i grunnfargen som oftes også.
    Men fint eksemplar var det iallefall

    Kommentar

    • Festae
      NCS Medlem
      • december 2003
      • 45

      #32
      FI:
      Det där är en Hane.
      Honan har mera rött i sig och har en svart kant på ryggfenan.
      Hanarna har mera blå prickar.

      (Finns en hane hos Rolle som jag lämnat in.)
      //Magnus
      720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #33
        Festae: Var det länge sedan du lämnade in den? Den här fisken hittades hos Rolle igår.
        Var din oerhört mager? Den här är ruggigt mager, det syns inte på de här bilderna men magen är rejält insjunken.
        Om det är samma fisk, vet du då varför den är så mager, har den t.ex. varit sjuk under en längre tid?

        På predatoryfish är de för övrigt "säkra" på att det är en hona...
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • juli 2002
          • 494

          #34
          Jag tror dem på predatory har fel.
          Jag gissar också på en hane,jag har 2 Festae hanar som ser likadana ut emellanåt.
          Ibland ser dem ut som honor men mestadels är ränderna mindre markanta.Mina hanar kan också få en hyfsat svart ryggfena men den vara aldrig länge,om jag har förstått det rätt så är honans ryggfena konstant svart inte bara ibland...
          Jag vill ha en hona men hittar ingen någonstans vilket är trist..

          Mvh
          Danne

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

            om jag har förstått det rätt så är honans ryggfena konstant svart inte bara ibland...
            I så fall så är det här en hane, i går var ryggfenan väldigt blek som i bilden nedan...

            Och nu idag är den väldigt mörk som i den här bilden...


            Däremot så har ryggfenan aldrig varit helt röd, om ni ser på bilden då den är blek så kan ni se att främre delen av ryggfenan är lite mörkare. Min mindre hane har alltid en klarröd ryggfena. Det var därför jag blev så osäker.
            Jag tycker även att de blå prickarna är rätt otydliga jämfört med den mindre hanen, både på fenorna och kroppen.
            Men jag har har ingen vidare koll på festaen ännu så jag låter er andra dra slutsatserna. Den här har också bara varit i karet en dag och det går även ett ilsket sebrapar i karet som säkert stressar den en hel del vilket ju kan påverka utseendet.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #36
              kolla könsöppningen på båda så ser du säkert. så slipper vi sitta å gissa!

              jag tror inte det där är början på en puckel, ja tror det är att han/hon har för lite fett på kroppen
              fish r friend

              Kommentar

              • mrgreed
                Användare
                • juli 2002
                • 494

                #37
                Knepiga bilder!
                Det ser ju ut som en solklar hane respektive en solklar hona :-/

                Mvh
                Danne

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #38
                  Daniel: Jo fast jag vill helst inte stressa dem i onödan. Men det är väl inte så där superviktigt egentligen så jag hoppas ni inte sitter här och lägger pannan i djupa veck, så viktigt är det inte, jag var bara lite nyfiken.

                  mrgreed: Hehe jag håller med, tittar man på bilderna så ser det knappt ut som samma fisk. Fast den sista bilden var rätt extrem, det var bara ett exempel att ryggfenan i princip är kolsvart ibland. Så där mörk är den inte i vanliga fall, den här bilden är mer rättvisande. Blekt gråaktig ryggfena.

                  Tilsvidare så tycker jag vi kör på teorin att honor aldrig har blek ryggfena och att detta är en ovanligt stressad/ilsken hane så får vi se hur långt det håller.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Festae
                    NCS Medlem
                    • december 2003
                    • 45

                    #39
                    FI:
                    Det är nog den jag lämnade in för att den drog sig undan de andra och hade också börjat att magra.
                    Den klarade inte av konkurrensen i karet.
                    Men jag hoppades i det längsta att den skulle tuffa till sig och kunnat vara kvar i karet en stund till.

                    Men längd mässigt så hade den också halkat efter, de övriga är nog ca 5 cm längre.


                    //Magnus
                    720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #40
                      citat:Ursprungligen skickat av Festae

                      FI:
                      Det är nog den jag lämnade in för att den drog sig undan de andra och hade också börjat att magra.
                      Den klarade inte av konkurrensen i karet.
                      Men jag hoppades i det längsta att den skulle tuffa till sig och kunnat vara kvar i karet en stund till.

                      Men längd mässigt så hade den också halkat efter, de övriga är nog ca 5 cm längre.
                      Jo det låter som att det är samma fisk. Den klarar med nöd och näppe att stå emot ett lekpar sebraciklider trots att den är mer än dubbelt så stor och det hade jag inte förväntat mig av en art med ett sånt rykte som festaen har. Den är nog lite mesig för att vara en festae gissar jag. Sedan så är den lite skygg också men det kanske bara är för att den är ny i karet.

                      Den har inte käkat någon vanlig fiskmat ännu men har gjort några räder in mot sebrorna och dragit i sig lite yngel så den verkar i alla fall inte helt utan matlust. Jag ska skaffa lite större levande foder och försöka få igång den.

                      Den visar ofta de här ränderna så bortsett från att den är mager så måste jag säga att det är en väldigt fin fisk du har lyckats föda upp.
                      Jag trodde faktiskt inte ens att hanar kunde se ut så här, det var pga detta som jag så gärna ville ha en hona då jag skaffade den förra festaen. Men den här fisken är ju rejält färggrann så nu ser jag inga nackdelar med att ha en ensammen hane i karet, jag ska se om jag kan ladda upp lite nya bilder ikväll så får ni se, den blir snyggare för varje dag som går.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Festae
                        NCS Medlem
                        • december 2003
                        • 45

                        #41
                        Det är skönt att festaen snabbt fick ett nytt hem.

                        Jag köpte in 6 st vf Festae för ca 1 år sedan då var de ca 6 cm.
                        Så man har ju hunnit fästa sig vi dem.
                        Nu är väl den dominanta hannen ca 20 cm.

                        Visst är de färgranna, och sättet hanarna kan växla mellan som jag ser det 3 olika färgscheman.
                        Det vanliga med framträdande prickar i ränderna.
                        Ett annat där ränderna framträder men i övrigt matta i färgerna.
                        Och det sista där de blir helt guldfärgade.

                        Honan varierar endast sin färgskala men bibehåller samma mönster.
                        Honans röda färg i kontrast med de svart linjerna gör henne mycket vacker.

                        Jag kan väl inte säga att de är så otroligt aggressiva iaf inte ännu de kan göra ett utfall någon gång och trycka till någon annan men det blir inte några större skador.
                        Vilket är skönt för man vill ju inte komma hem från jobbet och se resultatet av en massaker.



                        //Magnus
                        720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #42
                          Festae: Jasså din största är runt 20cm, då har de ju ändå vuxit hyfsat snabbt, min lilla festae hankar sig fram och växer väldigt sakta tycker jag. Rolle visste inte när han hade fått in den så den kan eventuellt ha gått ett tag i butikskaren och det kanske har satt sina spår. Nåja, blir den runt 20cm så är jag nöjd, jag är inte i behov av något 50-centimeters monster.

                          Appropå den stora magra festaen så provade jag mata med norsk flaggtetra idag men dessa har han inte visat något större intresse för ännu, jag skaffade lite små sebror på 1,5-2cm också som jag ska prova ge honom i morgon, förhoppningsvis så är de mer lockande.

                          Och jag lovade ju att posta lite bilder så här är några jag precis laddade upp.

                          Här ser man storleksskillnaden mellan sebrorna och festaen. Sebrorna är verkligen pyttesmå vid jämförelse men lyckas ändå hålla festaen på avstånd för det mesta.


                          Här har festaen forcerat sebra-barriären och står och stirrar ner i gräset där sebrornas yngel gömmer sig, den lilla sebrahonan tittar förskräckt på lite till vänster... Naturen är grym.


                          Här är han på G att göra ännu ett utfall mot sebrornas territorium, sebrahonan har inte mycket att säga till om men sebrahanen står och moppsar upp sig till höger utanför bild.


                          Jag känner igen det där du beskriver med hur utseendet förändras, i bilderna ovan så är det typ stridsmunderingen man ser, så fort han är ute på jakt efter yngel eller om sebrorna moppsar upp sig eller om han gör en räd mot sebrornas territorium så får han det där färggranna randiga utseendet. Då han bara chillar så blir han blekare och de blå prickarna syns bättre. Han har inte visat den dominanta handräkten som jag har fått för mig att den helt guldfärgade färgdräkten symboliserar, men det kommer väl så snart sebrorna lugnar ner sig eller då han känner sig lite mer hemma i karet.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Festae
                            NCS Medlem
                            • december 2003
                            • 45

                            #43
                            Det var max 3 veckor sedan jag lämnade in honom.

                            Jag har också tolkat att när ränderna träder fram skarpt så har de stridsmundering på sig.

                            Jag har matat dem med pellets, räkor, torskbitar och artemia.

                            //Magnus
                            720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #44
                              idag är en stor dag. butiken hemma får hemm festea

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #45
                                citat:Ursprungligen skickat av Festae

                                Det var max 3 veckor sedan jag lämnade in honom.
                                Jo fast jag menade den lilla festaen, jag har en liten rackare också som jag skaffade för ca 3 månader sedan, den gick ensammen i ett litet kar tillsammans med en skock sebror och verkade nästan bortglömd. Hur länge den hade gått där visste inte Rolle, det är mycket möjligt att den har gått där i månader för Rolle kunde inte dra sig till minnes att han hade fått in små festaes särskilt nyligt.


                                Sjysst att du nämnde det där med maten, jag ska testa mata med samma sak, han kanske bara inte känner igen sig i maten jag ger honom.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...