Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #46
    citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

    idag är en stor dag. butiken hemma får hemm festea
    Härligt, ännu en potentiell festae-ägare. Kanske kan vi få igång den här tråden om alla nu börjar skriva lite mer, vore skoj.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #47
      stlr kommer vara runt 5 cm. kostar runt 80 kr, vet ej rikgit hur många jag ska ta, ska försöka ta kort på dem innan jag släpper ner dem i karet. de får gå med mina "röda" texas så länge , de är rätt så tuffa av sig så det ska nog gå bra till en början iaf.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #48
        Blev det några festae Johan?

        Min lilla festae har fått smisk under natten, han är lite trasig kring munnen och det hänger lite slamsor och dinglar så det måste ha varit en rätt våldsam munkamp. Jag är osäker på vem moståndaren var men carpintena ska till att leka och hanen har lite repor kring munnen så jag gissar att det är han som har varit i farten, festaen är också noga med att akta sig för carpinten så detta styrker min teori.
        Nåja, det är ingen allvarlig skada, bara ett tecken på att festaens dominans i karet kanske är hotad.

        Den stora magra festaen har varit lite hängig så jag gjorde ett 60-procentigt vattenbyte igår och slet upp lite inredning och han blev genast mer aktiv i karet, han har även börjat käka lite och drog i sig 5-6 2cm stora sebraciklidsyngel nu idag och jag tror han även har norpat de två flaggtetrorna jag slängde i tidigare, tetrorna är borta och jag ser ingen "bulle" på fengäddornas magar.
        Han har däremot börjat gräva rätt rejält vilket kanske inte är riktigt lika positivt.

        Ett par bilder.


        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #49
          jorå fyra st små rackare på ca 5 cm blev det.men de är inte mycket att titta på än de var lite rädda fortfarande de han bara ner ikaren ibutiken o sen upp direkt igen ohem till lokalen.

          ska titta imorgon igen för att se hur det går. spänningen är oooolidlig

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #50
            Härligt! Satsar du på att få fram ett lekpar?
            Oroa dig inte då det gäller utseendet, min lilla såg inte mycket ut för världen då jag köpte den men jag tycker själv att den börjar bli riktigt vacker redan nu vid 10cm. Synd bara att de växer så saaaaakta...
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #51
              jo ett par vore ju inte fel att få fram. frågan är bara om det funkar att ha ett par ihop, de flesta som jag läst om eller sett bilder så verkar de vara rätt tuffa mot varandra. jag testar mer som ett expriment för att se hur aggro de är, sen har jag inte sett de fiskarna här i kalmar tidigare, frågan är bara hur jag ska göra sen när de växt till sig för i mitt 720 hemma tror jag inte de passar in. har guldsöm, hantel, nicuraguensa,scalar o jordätara, men men tiden får väl utvisa hur det blir, är det så att de växer extremt långsamt så tar det lite tid då kanske innan de blir runt 15 cm. så då kanske man är sugen på att ha lite nya fiskar hemma.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #52
                citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                jo ett par vore ju inte fel att få fram. frågan är bara om det funkar att ha ett par ihop, de flesta som jag läst om eller sett bilder så verkar de vara rätt tuffa mot varandra.
                Jo fast det finns de här på forumet som har lekpar ihop så nog tror jag det går bra, men det är väl som med alla andra stora aggressiva arter att det krävs lite klurig inredning och strykfiskar för att det ska fungera i längden. Ärligt talat så hade jag t.o.m. provat i min 375a om jag bara kunde hitta en hona. Det är antagligen dömt att misslyckas men provar man inte så vet man ju inte om man klarar av det eller ej.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #53
                  ja det vore kul att ha ett par om det går att ha något mer i karet än just de två, som sagt mina är runt 4-5 cm nu går det med lika stora guldsömmar som jag har på tillväxt i ett 222, ska bli intressant att se hur det går i det karet, märker jag att de blir för tuffa så finns det ett 720 tillgängligt ,fast där går mina "röda" texas o de är rätt mycket större så därför väntade jag med att lägga i dem där tills de gått på sig lite.

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #54
                    detta blir lite halvlångt.

                    om en hund tidigt istadie blir introducerad för andra hundar o katter så har de lättare för att acceptera dem i livet. o tvärt om

                    hur tror ni det skulle gå om jag tog mina små festae som nu är ca 5 cm o stoppade i den i ett kar med ett par guldsöm (16cm hanne o 8cm hona) ett par nicuraguensa (15-10cm) fyra hantlar som är där på prov, 5 st jordätare suramens..nåt ca 8cm det är väl de av värde

                    tror ni om jag stoppar i dem som små o då de växer lite halvsakta att de kan gå bättre att ha dem i ett sällskaps kar eller är de aldelles för j*vla arga av sig?

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #55
                      ja, med all säkerhet så blir det bättre än om de går helt ensamma. dock inte sagt att det kommer funka. det kommer det inte hehehe
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #56
                        hur länge tror ni det tar för den att bli runt 15cm.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #57
                          Jodå, fiskar som växer upp med varandra lär sig acceptera varandras närvaro på ett helt annat sätt än om de sammanförs då de är nästan vuxna. Men kan inte guldsömmen käka upp fiskar på 5cm? Jag tycker det låter riskabelt... Tanken är jättebra men själv hade jag nog väntat tills de var runt 10cm i alla fall, bara för att vara på den säkra sidan.

                          Daniel har bättre koll än mig men min gissning är att det tar närmare ett år för en festae på 5cm att bli 15cm.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #58
                            jag har faktiskt (hör ohäpna) svärdbärare i mitt kar oxå .min guldsöm bryr sig inte om något annat än mat o hans hona. han är snällare än mina nicurguensor som är sjävla mycket snälla.

                            hmm...kanske man skulle våga ta hem festaena då för att se. fan vore inte roligt om de blir överjävliga o slår ihjäl o alla.

                            Kommentar

                            • mrgreed
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 494

                              #59
                              Jag har 2 festae hanar 12-13 respektive 8-9 cm tillsammans med ett guldsömmspar just i ett 400 liters.
                              Det går hyfsat bra men det är inte mina Festae som är anledningen till att det bara går hyfsat utan snarare förvånande nog guldsömmcikliderna och då främst hanen som jagar och trakasserar mina Festae.Men mina Festae har hitills visat upp ett relativt klent och mesigt beteende (antar att agressiviteten kommer med storleken)dem är t.o.m lite skygga.
                              Guldsömmen är dock lite längre och kraftigare byggd.
                              O.B.S
                              Jag letar febrilt efter festaehonor så om någon har nån är jag skapligt intresserad....

                              Mvh
                              Danne

                              Kommentar

                              • Johan
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3029

                                #60
                                greed, hur stor är din guldsöm?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...