Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    det verkar var en ilsk rackare, finns det ingen som kanske är lite tuff o ger sig på festean så han inte blir den tuffe?

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      Karet är nog för litet för att det ska gå att ha nåt annat med han. Möjligtvis fungerar det med kvicka aggressiva rackare, såna som är aggressiva hela tiden och inte bara vid leken som sebrorna, typ mbunas eller nåt. Men då får man problem med utfodringen, rödamygg är ju ingen höjdare till mbunas. ;P

      Nåja, jag har i alla fall räddat fengäddorna nu så vi får se vad som händer. Fengäddorna simmar nu runt och undersöker sitt nya "stora" hem i 375an. Jag är lite orolig för salvinicikliderna som tyvärr är i matbit-storlek... men fengäddorna har jag haft för länge för att en blek, mager och megaskygg festae ska få ta ihjäl dem så det kan inte hjälpas.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        En ny bild på den magra festaen. Mörk och blek.


        En bild på en av hans "kompisar".
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          "Mörk och blek" är inte lätt att vara
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Hehe jo det kanske lät lite märkligt men jag tänkte mer på att färgerna var bleka, han är ju inte karamellfärgad direkt. Undra för övrigt var den fina orangefärgade färgdräkten tog vägen? Det ser knappt ut som samma fisk om man jämför med de här bilderna.

            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              kan det vara något han lider av, att den äter dåligt oså. kanske har någon bakterie eller nåt annat nasty.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Jo jag har också funderat på det, han hade ju även vit avföring tidigare. Kanske har han tarm-flagelater eller vad det nu heter? Eller nå kryp som sitter och suger ur näringen ur den lilla mat han stoppar i sig?
                Fast han får ju rätt ensidig kost så det kanske är där det sitter, enbart rödamygg är nog ingen höjdare i längden. Förhoppningsvis så börjar han intressera sig av vanlig mat nu då jag har stanniolbarbarna i karet, de käkar allt och formligen kastar sig över maten och borde rent teoretiskt locka festaen att börja käka vanlig mat också.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 476

                  HEJ PÅ ER!

                  Nu har det gått en vecka utan ngr inlägg på denna tråd - hur går det för er karen?

                  Mvh.
                  Ricard
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • Hoffa
                    Användare
                    • november 2002
                    • 406

                    Jo nu har även min andra hona som går ihop med 7 andra festae lagt ägg ,så nu ska det bli intressant att se hur allt fortlöper i det karet.
                    Jimmy

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 476

                      citat:Ursprungligen skickat av Hoffa

                      Jo nu har även min andra hona som går ihop med 7 andra festae lagt ägg ,så nu ska det bli intressant att se hur allt fortlöper i det karet.

                      HÄFTIGT!

                      Har du bildbevis? []
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      • Hoffa
                        Användare
                        • november 2002
                        • 406

                        Nja kruxet är att hon lagt dom bakom roten på en sten så man kan bara se äggen från sidan och jag tror att bildkvaliten blir kass därifrån.
                        Jimmy

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 476

                          citat:Ursprungligen skickat av Hoffa

                          ...tror att bildkvaliten blir kass därifrån.
                          I see...

                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            citat:Ursprungligen skickat av Ricard

                            Nu har det gått en vecka utan ngr inlägg på denna tråd - hur går det för er karen?
                            Ja här har det hänt grejer... I natt beslutade den största av hybriderna att den mindre festaen inte skulle vara kung i karet längre, så nu simmar min lilla festae runt på botten med nedsänkta fenor och randig färgdräkt (stress bars?). En väldigt tråkig syn. Men det var rätt väntat då hybriderna växer snabbare och har testat festaens krafter under hela uppväxten. Karet är dock lugnare idag då hybriden verkar vara en snällare härskare än festaen så frågan är om det inte blev till det bättre. Fast festaen bliev ju inte lika kul förstås, men han kommer säkert igen då han blir större.

                            Den magra festaen är inbytt, jag lessnade på att han grävde sönder karet varje vecka så att jag knappt kunde se in och på att han var så skygg. Inge kul i längden och jag är ju inte känd för att ha bra tålamod direkt... Notera grushögarna.


                            Så för alla Luleåbor där ute som vill ha en vildfångad 20 centimeters festae-hane som i sina bästa stunder kan se _ruskigt_ vacker ut så finns den att hitta på Rolles Akvariecenter. Går i 375an med malarna. Normalt väldigt blek men då den kommer till sin rätt så fick den enormt vackra färger. Äter dåligt av vanlig fiskmat men frossar i röda mygg och foderfisk.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Ricard
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 476

                              KUL ATT höra att det rullar på och att du har fått "terrorballans" i burken... [] Den lokale handlaren har tagit in jaguarer, festae, Cichla ocellaris och hybrider så det är ågren i 180!

                              Ha detbra. Måste sticka men ser fram emot mer kul senare ikväll...

                              /Ricard
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                              Kommentar

                              • Johan
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3029

                                Kommentar

                                Arbetssätt...