Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Mjo johans fisk har ju faktiskt en del blå prickar på fenorna också så mrgreed kanske har rätt. Knepigt värre. Å andra sidan så hade min lilla hane väldigt mycket mer mönstrade fenor även då den var liten, fast jag har inte en susning hur mycket det skiljer mellan exemplaren då det gäller detta.
    Kan ingen med både hanar och honor posta lite bilder?
    Jag vet inte om man blir klokare av detta men här är en bild på en hona från Aquamojo.com

    Och en bild på en hane från samma ställe

    Hanen har här en del svart på ryggfenan, man ser inte de blå prickarna på kroppen men det syns att fenorna är mönstrade och inte enfärgade. Kanske är detta nåt man kan gå efter? Mönstrad eller icke mönstrade stjärt- och anal-fena?

    Här är för övrigt en rätt komisk bild, kameran luras säkert en del men här ser man hur bisarrt mycket färggrannare honan kan vara.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      på den bilden med hanen. som är nr 2 i FI ordning så har hanen helt annan pannform. mycke brandare o högre. men det kanske kommer mycket senare. samt att honan har mycket mer färg på bröst fenorna. vet itne när allt detta ska komma ..så man får vänta med spänning.

      en annan str skillad på mojos är prickarna på stjärt fenan. honan har inga .hanen har massor nu är ju hans hona i lekdräkt så det är väl inte helt lätt att se hur det skule se ut bakom allt det röda.

      *edit

      kollar man på de andra bilder där på mojo så ser har både hanen o honan prickar om man förutsäger att han har fotat rätt

      female


      male

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        Jag är tveksam till att ungfiskbilderna är placerade under rätt kategori, iofs så var det någon på predatoryfish som hävdade att honor också hade prickar då de var små men att de växte bort, men det tycker jag låter märkligt. Mojos hona kommer i alla fall från Cichlid Scene så fisken på bilderna som visar den större honan är hur som helst inte samma som fisken på ungfiskbilderna. Det kanske har smygit sig dit bilder på en icke könsbestämd festae som råkade vara en hane?
        Nej det här blir bara rörigare och rörigare, vi måste ha experthjälp här.
        Motaguensis!! Var är du!???
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Moga_
          Användare
          • september 2003
          • 98

          Johan: Du har nok en hunnfisk der ja Alle festaene har blå flekker på kroppen og finnene som små. Har dratt opp et kull nå på 21 stykk. De er rundt 4-5cm. Det begynner å skille seg ut noen som mister flekkene allerede, men sikker kjønnsbestemmelse er det ikke så tidlig. Hunner kan også ha litt blåflekker på kroppen og finnene, men ikke i den grad som de fleste hanner har. Som du ser på bildet av din Johan har din anntydning til svart i ryggfinnen som vil utarte seg til å bli mer og mer intenst etterhvert som fisken vokser og begynner å bli kjønnsmoden. Hannene er senere i utviklingen på festaene så de må bli bortimot 10cm før de kan få sitt første kull. Det ene paret mitt dro jeg opp fra en gruppe på 10 stykk som jeg kjøpte som små. (4-6cm) De var veldig tynn og spinkel. Jeg var sikker på at halvparten ville dø! Jeg satte dem i ett karr på 63 liter med god siruklasjon, luftpumpe og ikke noe grus i. Det eneste av innredning var noen røtter. Fiskene er ikke aggrsiv som små mot hverandre så de gikk utrolig bra i det lille karret. Jeg ga dem golden gate artemia og tetra bits 3 ganger daglig og byttet vann to ganger i uka. Da vokste de og ble feite nokså raskt! Etter noen uker flytter jeg dem sammen med et myrnae par i en 250 liter slik at de kunne vokse bedre. Der ble det gruppemobbing For første gang fikk jeg se at festaene spiste skjell av myrnaene. De beitet i stim på fiskene. Jeg måtte da fjerne myrnae paret. Fiskene gikk i 250 alene nå og vokste bra. Når de hadde nådd rundt 10cm var det en hunn som skilte seg betraktelig ut. Hun så nøyaktig ut som din Johan! Hun vokste fra dem alle og var 15cm når de andre var bare 10-12! Hun blukket ut en hann etter 1 måned som sjefsbølla i karret. Denne hannen har hun lekt med hele 3 ganger og det ene kullet er nå de jeg fôrer på
          Ble visst en hel historie dette men...

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            dessa togs idag





            det är nog hopplöst att försöka könstbestämma den nu, får väl vackert vänta på att de ska växa till sig. av de fyra jag köpte så är tre jämnstora en är mycket mindre, han knappt växt något. har de varit så hoss er me?

            Kommentar

            • Moga_
              Användare
              • september 2003
              • 98

              Hvor stor er den? Holder på hunne jeg.

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                runt 6-7 cm tror jag.

                Kommentar

                • Moga_
                  Användare
                  • september 2003
                  • 98

                  Da er nok den nederste en hunnfisk tror jeg.

                  Kommentar

                  • Motaguensis
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 250

                    Jeg holder med Ole (moga) på at Johans festae er en hunnfisk. Jeg har suttet å tenkt litt igjennom hvordan de 6 jeg kjøpte som små så ut. Og hunnene hadde litt blå flekker, mens hannene hadde flere (mersom FI sin lille hann). Det åsså flere andre grunner til at jeg holder på at det er en hunne, men er faktisk ikke 100% sikker, vi får se med tiden om det er en hunne/hann. Er ikke lenge til det skal være ganske enkelt å se.
                    Preben

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      vad är oddesn när man köper fyra st att alla är honor?[:0]

                      intressant ska det iaf bli att se hur det är. när man verkligen ser vad det är för kön.

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 2447

                        Jag köpte 4st 4cm festae i helgen =) Dom går ensamma i 375 liters, (för litet ja vet) får utöka karet om nått år)



                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Laesk: Vilka småttingar! Du kan nog ha dem ett bra tag i 375an ska du se.

                          Själv är man nu utan festae. Min ilskna lilla hane tog livet av carpintehonan i natt och då lessnade jag... Så för Luleåbor som är intresserade av monstret så är det bara att pallra sig till Rolles akvariecenter. Han går i 375an under troffekaret. Det fanns för övrigt en stor festae i butiken också, typ 20-25cm eller nåt sånt, såg ut som en hane och såg hyfsat maffig ut också.
                          Men jag skjuter mina festae-planer på framtiden.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Ricard
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 476

                            citat:/../men jag skjuter mina festae-planer på framtiden.
                            Jag är snudd på chockad!?![:0]

                            FI - rovciklid-nestorn på ciklid.se viker ner sig för en småtjurig subadult festae - jag anar ett scoop!


                            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Ricard: Hade bara 375an varit ledig så hade jag sparat han, det var kombinationen av att han blev för problematisk för 222an och att han inte klarade sig i konkurrensen i 375an som fick mig att ta beslutet.
                              Men jag lekte faktiskt ett tag med tanken att skaffa ännu ett kar, men kom sedan fram till att det går fler tåg, man behöver ju inte ha alla arter på samma gång.
                              Sedan om man ska satsa seriöst på arten så är det givetvis roligare om man har ett lekpar, även om det var en ball firre trots sitt temperament så kändes det lite temporärt att ha en ensammen hane, han var rätt aktiv men ändå lite för "lugn" för att funka som petfish.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Johan
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3029

                                va trist Fredrik men sund tanke . det kommer ju fler tillfällen. mina är faktsit inte alls aggro mot någon (än) förhoppnigsvis får de uppfostaran från den mycket större guldsömmen. men blir givetsvis intressant när de närmar sig varandra i strl , vilket inte bör ta allt för länge med tanke på hur de "små" liven växer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...