Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #16
    Verkar inte funka mrgreed...
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #17
      Hmm...
      Det är passagen fel man måste kopiera länken och klistra in den i browsern så ser man bilden..

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Så sjukligt tragiskt om ni skulle ha rätt, uropthalmusen ser väl iofs helt okej ut men det är inte det som är grejen, köper man dem som festae så tycker man ju att det är det man ska få... speciellt om de dessutom är svindyra...
        Det är dock inte säljaren som jag ska vara arg på även om man tycker att han borde veta vad han säljer efter så många år inom hobbyn, det tragiska är att grossisten som säljer fisk till höger och vänster inte har en susning om vad de säljer... Det är illa.

        Nåja, jag ligger lågt ett tag så får vi se vad det visar sig vara, är det uropthalmus så är det väl inte hela världen även om det känns lite surt just nu. Och är det festae så ska jag tracka er andra för alltid för att ni hade fel hehe ;D
        Skämt åsido, nu finns de ju uppenbarligen i handeln så är det uropthalmus så får man väl dra sitt strå till stacken och se till att det kommer upp lite ny information om dem, i så fall så väntar en fet artikel i CB.

        Vad det än är för art så är det i alla fall inget fel på beteendet, matgladare fiskar har jag knappast stött på och de här rackarna hoppar redan högt efter maten precis som påfåglar.

        Mvh Fredrik
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #19
          Ja, eller mina viktorior...
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            Det verkar vara uropthalmus trots allt, jag skapade en tråd på predatoryfish.net och det blev ingen kovändning efter det 5:e svaret så tills vidare så får de vara uropthalmus.


            Ni som är ute efter festae kan ju ligga lite lågt just nu då grossisten de här kommer ifrån skickar fisk över hela Sverige så ni behöver ju inte köpa "F1 festae" den närmaste tiden i alla fall om ni inte vill ha uropthalmus.
            Jag vill inte nämna några namn men jag ska kontakta dem så att de ändrar listan så att inte fler åker iväg under fel namn.

            Mvh Fredrik
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #21
              SWISCH fan va ja e vass
              fish r friend

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #22
                Nu har jag skapat en ny tråd om uropthalmusen, ni som har erfarenhet av arten får jättegärna hoppa på. Jag blev rätt besviken först att det inte var festaen jag hade fått men eftersom fiskarna har ett härligt beteende så finns det väl egentligen ingen befogad anledning att sitta och hänga läpp. Dessutom så är det en art jag aldrig har sett eller provat på tidigare så det blir nog bra i alla fall.


                Mvh Fredrik
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  Jahopp, då kanske det är dags att dra igång den här tråden igen.

                  För er som inte har hängt med i svängarna så hittade jag till slut en festae som efter mycket om och men visade sig vara en hane. Denna hane tog snabbt över karet och har väl mer eller mindre terroriserat de andra fiskarna ur karet, urophthalmusarna växte för sakta och var inte lika aggressiva så de har jag nu sålt tillbaka till butiken. Någon CB-artikel om Cichlasoma urophthalmus blir det alltså inte, däremot så kan jag varmt rekommendera dem, väldigt pigga och glada fiskar som inte var så farligt aggressiva innan könsmognad i alla fall.

                  Men nu var det ju festaen det gällde, jag tänkte att det kanske kan gå att få igång en diskussion om arten i den här tråden, det ska visst finnas ett par stycken här på forumet som håller arten.

                  Jag får väl börja genom att posta lite bilder på min lilla hane. En liten serie bilder kanske där man kan se hur utseendet har utvecklats, den har inte vuxit så mycket men det har ändå hänt en hel del under de tre månader jag har haft den.

                  Första bilden jag tog på den. En blek firre som knappast får en att tappa hakan. Redan här så kan man faktiskt se att det är en hane om det nu stämmer att endast hanarna har små blå skimmrande prickar på sidorna.


                  Här har det gått ett par veckor, de blå prickarna är tydligare, man ser också att det röda på fenorna börjar träda fram.


                  Här har det gått ännu ett par veckor, de blå prickarna på sidorna har trätt fram riktigt bra, det randiga mönstret har också blivit tydligare, fenorna är nästan helt röda och man börjar också se lite grönt på kinderna.


                  Och här var jag nästan säker på att det var en hona trots att bl.a. Motaguensis sa att det definitivt var en hane. Jag trodde inte att hanarna kunde få ett så där skarpt mönster, bilderna jag hade sett på hanar visade alltid rätt bleka individer.


                  Och sedan sa det bara POFF!... och ränderna försvann spårlöst då festaen och en hybrid rök ihop och började kämpa om herraväldet i karet. Här ser man också att fenorna är röda och att det börjar titta fram en hel del blå prickar på dem.


                  Och här har vi slutligen några dagsfärska bilder. Fenorna är nu röda, det har dykt upp ännu fler blå prickar på dem och kinderna är grönare. Ränderna är som bortblåsta, de visar sig aldrig nu mera, lite trist.


                  Och här rök festaen ihop med på hybrid. Detta ser jag nu dagligen. Kommer sannolikt att sluta i katastrof...

                  Efteråt, lite stressade bleka färger, här ser man tydligt att det är på väg ännu fler blå prickar på stjärtfenan.


                  Det jag har noterat är att den har vuxit väldigt sakta för att vara en sådan här stor art, men Ola Svensson nämnde i en annan tråd att köttätare som får i sig för mycket grönt kan svälta trots att magen hela tiden är rund. Så jag har nu dragit ner lite på utfodringen av Finafiskens gröna Africana Mix och kör nu med en helt animalisk räkmix samt givetvis annat frysfoder och pellets.
                  Kanske kan det gå att få fart på tillväxttakten på detta sätt. 2-3cm på 3 månader känns lite för en art på 30-40cm.

                  Nåja, jag hoppas fler börjar skriva i tråden, jag fortsätter tills vidare att bumpa tråden med nya bilder med jämna mellanrum.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Gwendly
                    Användare
                    • december 2003
                    • 374

                    #24
                    angande tillvaxten sa ar val festae notoriska for att vaxa valdigt langsamt?

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #25
                      japp de är jäkligt sega
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #26
                        citat:Någon CB-artikel om Cichlasoma urophthalmus blir det alltså inte
                        Nej men det borde bli en artikel om "Cichlasoma" festae. Bilder finns det ju i alla fall, och text verkar inte heller vara något problem.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          Micke: Fisken är så liten nu, men vem vet, hittar jag en hona också så finns det kanske underlag för en artikel.
                          Annars så tror jag Daniel och en kompis till honom lurar på både en hona och hane från Rapps himself. Där har vi grunden för en riktigt intressant CB-artikel med både problemen med import, parbildning och lek.
                          Vad säger du Daniel, kanske du kan knåpa ihop nåt till CB?

                          Angående tillväxttakten, min har vuxit 0,5-1 cm per månad, jag tycker det verkar oerhört långsamt med tanke på att den blir så stor, men det kanske är helt normalt?
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #28
                            artikel till CB får det nog bli först i mars/april isåfall, jag har massor på jobb + flytt framöver.

                            men då kan det nog ha hänt lite mer att skriva om.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #29
                              Fredrik: En artikel behöver ju inte nödvändigtvis vara en traditionell artbeskrivning utan det kan ju också vara en berättelse om något roligt som har hänt i ens akvarier. Som exempel Cichlasoma festae som var en Cichlasoma urophthalmus.

                              Daniel: Den som väntar på något gott... Jag ser fram emot din artikel eftersom förrådet med artiklar om centralamerikanare är minst sagt tunnt.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #30
                                Nu behöver jag lite hjälp av experterna igen. Jag hittade en lite större festae igår och hoppas nu innerligt att det är en hona. Den har lite blå prickar men jag läste på en sida att Jeff Rapps himself sa att även honorna i vissa populationer skulle kunna ha det. Den har också ränderna kvar och ett lite mörkare parti i främre delen av ryggfenan.
                                Fast vid inköpet så var den väldigt blek och hade varken ränder eller mörk ryggfena, men jag gissar att även honorna kan blekna.
                                Eller kan det vara en ilsken hane i stridsmundering? Fast borde den inte ha tappat ränderna och ha tydligare blått skimmer då den är runt 20cm?

                                Kolla på det här kollaget, bilden upp till vänster är från igår, de andra är från idag.


                                EDIT: Här är två lite större bilder.

                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...