Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Vilka kolosser! Lätt största festaena jag någonsin sett, de där lär säkert ha några år på nacken.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Hoffa
      Användare
      • november 2002
      • 406

      Vilka sötnosar ;o)
      Jimmy

      Kommentar

      • Hoffa
        Användare
        • november 2002
        • 406

        Inget nytt på Feastae fronten??????????????
        Jimmy

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          skaffade ett par iförrgår, fina som tusan. vad har ni för "rumskompisar" till era?

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029



            ser trevligt ut

            Kommentar

            • MickeW
              Användare
              • december 2004
              • 113

              Är den verkligen sååå aggressiv och svår som Zoopet beskriver den?

              Vilka arter låter ni era gå med?

              MickeW
              Då var man medlem....!

              "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                Mitt "stora" par på ca 25 cm går med 5 st SkivTetror, ser dom en annan ciklid så får dom spelet totalt.
                Mitt lilla par på ca 13-15 cm går med ett lika stort Trimacpar, lite fight ibland men än så länge går det bra.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  Riktigt fina exemplar!
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029




                    ojdå va lång. men hehe cool tröja

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029



                      min hane. honan tjurade lite o stod under en rot så henne får jag plåta senare.

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        Får se om det är liv i denna tråden fortfarande?

                        Har en VF hane och VF hona på runt 17-18 cm men är lite förundrad över att de är så väldigt fredliga. Vart man än vänder sig så hör och läser man att de skall vara så enormt aggressiva.
                        Det kan ju vara så att de jag har fortfarande är lite väl unga än så länge och att det blir andra bullar sedan när de blir större. Eller så har jag bara lyckats få tag på 2 väldigt tillbakadragna individer (vilket ju i och för sig kan vara bra det med om de nu skulle vara så väldans aggressiva).

                        Så hur är det med aggressiviteten egentligen, är det en myt eller?
                        (Obs att de flesta ciklider är väldigt aggressiva om de går i för små kar!)
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • mrgreed
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 494

                          Har inte heller haft några speciellt stora individer men
                          dem jag har haft har varit likvärdiga med dem tuffare centralarna typ citrinellum och liknande.
                          Festae lär ju tydligen vara riktigt agressiva vid lek .Särskilt honan lär bli riktigt agressiv vid lektiden,min Festae hona lekte ju dock med en motaguensehona nyligen.
                          Jag tyckte inte den var så stridslysten då heller inte värre än motaguensehonan i.a.f.
                          Jag har aldrig ägt en Festae större än 12 så jag vet inte hur dem är vid 25 cm.
                          Däremot äter dem fjäll på andra fiskar om dem kommer åt,det har jag märkt i 2 omgångar jag haft dem.
                          Honorna är ju däremot EXTREMT snygga att titta på i mitt tycke bland dem finaste akvariefiskarna av alla.

                          Mvh
                          Danne

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            Jinnarparen: Min erfarenhet är att Vf syd/centralare inte är riktigt lika aggresiva som akvarieodlade, kanske bara är jag som har dom erfarenheterna!? Men mina Festae är bara aggresiva under leken, sen är dom jättelugna. Klart dom kan ge ett tjuvnyp då och då, men inget mot andra arter jag har.
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              mina är nu runt 8-10 cm honan börjar bli jäkligt röd, de stimmade igår o hade sig , verkar nästan som det vore lek på G, men jag tycker inte de är aggresiva för fem öre, börjar nästan undra om det är en myt el hur de är med dess aggro. kanske blir värre sen när de är fullvuxna.

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                Jag har ju aldrig haft lekpar men den lilla rackaren jag hade som hann bli uppåt 12cm var allt rätt aggressiv under uppväxten, i alla fall så länge han var högst upp i rangordningen, nöp till andra fiskar så snart de kom i närheten och ägde karet helt enkelt. Gick iofs inte med några monster utan texas och någon skum hybrid, så det kanske är svårt att dra några slutsatser. Men det intressanta var att så fort han tappade herraväldet över karet så blev han i ett nafs väldigt tillbakadragen och kunde knappt hävda sig alls.

                                Kanske är festaen främst aggressiv om den är kung i karet? Eller då de leker om karet inte är stort nog?

                                I övrigt så tror jag mycket då det gäller aggressiviteten hos stora amerikanska ciklider är rena överdrifter. Man förväxlar storlek och hur stor skada fiskarna kan göra med aggressivitet.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...