Malawiakvarium - lite frågor från en färsking!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tilert
    Användare
    • augusti 2019
    • 5

    Malawiakvarium - lite frågor från en färsking!

    Goddag!

    Som rubriken antyder så tänkte jag köpa ett akvarium och ha malawiciklider i. Akvariet i fråga blir troligen ett Akvastabil Fusion 576. Har haft akvarium förr (450 liter), men detta blir första gången jag håller malawi. Jag har läst lite här och var om skötselråd och lite om uppsättning och tänkte mig dessa invånare:

    10+10 Chindongo demasoni
    5+5 Metriaclima estherea
    5+5 Pseudotropheus johannii
    4+4 Cyrtocara moorii

    Tanken är att jag ska inreda med mycket grottor baktill och på sidorna och sen ha en öppen yta att simma på framtill och i mitten. Tänkte även lägga en frigolitskiva i botten för att undvika att de gräver bort grus under stenarna så ramlar ned i bottenglaset.

    Så, det jag funderar på:

    Blir det för mycket fisk för 576 liter?
    Förslag på passande mal som kan rengöra lite? Funkar en vanlig ancistrus?
    Läste att malawi vill ha fart i akvariet och pumparna bör ligga på 5-10 ggr akvariets volym i timmen. Räcker det med ett rejält ytterfilter och sen en cirkulationspump? Eller bör jag satsa på två ytterfilter?
    Akvastabil Fusion erbjuder lite olika belysning, blå, vit eller blå/vit (erbjuder även plant, men tror inte jag tänker ha några växter, möjligen några med tjocka blad då jag förstått det är det enda som kan tänkas funka med malawi). Vilken belysning är bäst för att återge fiskarnas färger på bästa sätt?
    Sen tänkte jag på bottenmaterial, några bra förslag?

    Tacksam för svar och konstruktiv kritik till min tilltänkta uppsättning. =)
    /Tilert
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Hej! Tycker att du verkar ha en bra plan.

    Hur många av varje art du vill ha är mest en smaksak, i sjön är det galet mycket fisk i ett stort gytter. Jag personligen tycker att det kan bli lite rörigt att titta på ett akvarium med mycket fisk och många olika arter (4 arter är dock ok) men det är som sagt beroende på vad man själv gillar.

    Kör med sand istället för grus.

    Det viktiga är syresättningen, hur många liter hit eller dit pumparna klarar att cirkulera är mindre intressant. Streamerpumpar sätter bra rörelse på ytan utan att det blir så strömt att fiskarna står som ett gäng laxar som väntar på sin tur att hoppa uppströms, inte så kul att kolla på

    När det gäller belysning så skulle jag ha valt plant. Blå eller blåvit fungerar bra på blå fisk men rödzebrorna kommer inte se lika krispiga ut. Jag kör plant i några av mina burkar och tycker att det ger ett naturligt och fint ljus som passar bra till fiskar som inte bara är blå.

    Kommentar

    • Tilert
      Användare
      • augusti 2019
      • 5

      #3
      Tack för svar.

      Vill inte heller ha för många olika arter, men vill ha ett akvarium med liv och färg i. Har nu tittat lite på blocket och insett att jag kan få en större tank med massa tillbehör till för en billigare peng än ursprungsplanen, så numerären kan nog bli förändrad.

      Syresättningen är alltså viktigare. Kanske kan vara på sin plats med en syresten eller två då?

      Varför sand istället för grus?

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ja begagnat akvarium i bra skick är helt klart en bättre deal, oftast får man som sagt med en hel del utrustning också.

        När man har grus trillar mat, skit och annat ner mellan gruskornen. Visst man kan suga rent gruset men det är extra arbete. När man har sand samlas skiten på sanden, har man dessutom bra rotation på vattnet så åker det mesta in i filtret eller samlas någonstans där man enkelt kan suga upp det. Vissa fiskar silar sand för att hitta mat. Dessutom är det enligt min åsikt snyggare med sand.

        Syresten tillför inte syre i vattnet, eller jo det gör den men för att vara effektiv måste det vara bra tryck i den och luftpumpar har en tendens att låta rätt mycket. Det är inte luftbubblorna i sig som syresätter vattnet utan den ytrörelse som skapas när bubblorna bryter ytan är det som tillför syre. Jag skulle rekommendera en streamerpump istället av flera anledningar.
        Senast redigerad av Erik Österlund; 11 augusti 2019, 23:19.

        Kommentar

        • Tilert
          Användare
          • augusti 2019
          • 5

          #5
          Okej, då är jag med på noterna. Tack för bra och informativa svar. =)

          Kommentar

          Arbetssätt...