Natalciklid, Oreochromis mossambicus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #46
    Jag tänkte bara uppdatera tråden litegrann. Nu har natalerna lekt igen, förmodligen i morse eller i går kväll. Så de håller schemat, det är ganska precis en månad sedan förra leken.
    Ynglena från förra leken är nog uppätna, de brukar titta fram ur vallisnerian vid matning men jag har inte sett dem på över en vecka nu. Eventuellt så låter jag honan "spotta" i yngelkaret den här gången bara för att få upp ynglena i lite större storlek, det är ju rätt skoj med lite pyssel också och karet står ändå tomt just nu.

    Mvh Fredrik
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #47
      Hupp, då har mina satt igång också. 5 honor går med ordentliga pelikanhakor.

      Hur länge tuggar de egentligen? Jag såg av en händelse ett program på discovery för ett par veckor sedan där de faktiskt filmade natalciklider i både lek, ruvning och spottning (även ett gäng hanar som försvann i krokodilgap). Det som stör mig lite är att de sa i programmet att ynglena är frisimmande efter 7 dagar vilket definitivt inte stämmer på mina firrar.

      Tony Englund

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #48
        Va kul! Fem honor som tuggar, det var inte lite det.

        Jag tror att min tuggade i ca 3 veckor men ynglena smet ibland ut lite tidigare då honan försökte suga i sig någon liten matbit och gapade lite för mycket. Men de plockades snabbt upp.

        Brorsan var på Guldfisken här i Luleå före helgen och de hade tydligen fått in natalciklider igen, så ni som är intresserade vet nu var ni ska åka.
        Jag funderar på att skaffa någon fler hona men jag vet inte hur det går om två honor är typ 6cm och en 9cm... Är det bäddat för problem?

        Mvh Fredrik
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #49
          Aha, mina honor har tuggat i 5-8 dagar så det är bara att vänta ett par veckor till då.

          Hur stora är ynglena när honan spottar dem? Jag har ett ordentligt gäng rovmalawis som väntar ivrigt på dem, men skall det vara någon vits att mata med yngel får de väl vara 1-2 cm.

          Tony Englund

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #50
            Det kan nog stämma att ynglena blir frisimmande rätt tidigt men honan verkar inte vilja släppa iväg dem innan de har vuxit till sig lite. Då min hona av misstag släppte iväg dem vid matning så var de nog nästan 1 cm med stjärtfenan, då jag sedan såg henne spotta ut dem lite mer planerat så var de drygt 1cm, kanske nästan 1,5cm, extremt grov uppskattning givetvis.

            En liten fundering, jag tyckte det gick väldigt snabbt från att honan började spotta ut ynglena lite mer planerat tills att hon inte alls brydde sig om dem. Är detta normalt då det gäller munruvare? Jag fick uppfattningen att de skulle hålla på och spotta ut dem och fånga upp dem under en ganska lång tid...

            Mvh Fredrik
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #51
              citat:men jag vet inte hur det går om två honor är typ 6cm och en 9cm... Är det bäddat för problem?
              Nej
              citat:En liten fundering, jag tyckte det gick väldigt snabbt från att honan började spotta ut ynglena lite mer planerat tills att hon inte alls brydde sig om dem. Är detta normalt då det gäller munruvare? Jag fick uppfattningen att de skulle hålla på och spotta ut dem och fånga upp dem under en ganska lång tid...
              Det finns ju en hel del olika. Allt från inte alls till några veckor. "Munruvare" är ingen enhetlig grupp. På sitt sätt mindre enhetlig evolutionärt sätt än substratruvare.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #52
                Ola kan sin sak, jag skaffade två honor till, hälften så långa som hanen, men allt går alldeles utmärkt trots storleksskillnaden. Hanen är jättesnäll och det ser nästan ut som att honorna söker skydd hos hanen på något sätt, lite gulligt faktiskt.
                Här är ett par bilder.





                Den stora honan kämpar för glatta livet att hålla ynglena kvar i munnen, påsen är betydligt större än förra gången, jag har också skaffat lite "tjorv" (syns på sista bilden) som ynglena borde kunna gömma sig i för att klara sig längre från fengäddorna och de övriga fiskarna.

                Det dröjer säkert ett tag innan de små honorna är könsmogna men jag tror det här blir riktigt bra, känns som att karet äntligen börjar närma sig stadiet då det bara kan rulla på.

                Mvh Fredrik
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #53
                  Fredrik: Väldigt fina bilder. Kul att se bilder på mossambicus som ser ut som mossambicus!

                  Har du några fina porträttbilder kanske du kan skicka dem till fishbase? De har rätt många bilder på "mossambicus", men jag misstänker de flesta visar dammodlade hybrider - ingen av dem ser ut som akvariestammen av mossambicus i alla fall.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #54
                    Mike Noren: Det är tyvärr lite mycket alger i karet just nu men det där var mycket intressant, att få bilderna publicerade på fishbase vore en ära.

                    Är det just att fiskarna på fishbase är lite högryggade du tänker på eller är det färgerna?
                    Färgerna verkar variera rätt kraftigt beroende på hur de känner sig, blir hanen skrämd så blir han väldigt ljus, han är också så gott som kolsvart då han uppvaktar honan.
                    Honans färgerna varierar också en del men jag har inte riktigt koll på detta ännu.

                    Mvh Fredrik
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #55
                      Hur går det med dina yngel Fredrik? Jag har nu haft 6-7 honor som tuggat för första gången, men det verkar som att hanarna inte lärt sig att befrukta äggen ännu, för de honor som gått tiden ut har svalt äggen.. Efter hur många dagar skall äggen kläckas? De honor jag kollat har haft okläckta ägg efter 7 dagar, låter det rimligt?

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #56
                        citat:Ursprungligen skickat av FIÄr det just att fiskarna på fishbase är lite högryggade du tänker på eller är det färgerna?
                        Främst är det kroppsformen och munnen, bara en har den slanka kropp och stora mun som jag anser mossambicus skall ha, övriga ser väldigt mycket ut som niloticus. Dessutom saknar de flesta av dem det röda brämet på fenorna, den gula fläcken på halsen, och några har samma typ av "snirkliga" marmorering som niloticus kan ha.
                        Om man till det lägger att dammodlade tilapia vanligen är hybrider mellan just niloticus och mossambicus...

                        Jag kan inte svära på att de är hybrider, bland annat för att jag aldrig sett någon riktigt jättestor broiler-mossambicus, men dina fiskar ser ut som jag anser mossambicus ska.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #57
                          Tony: Ynglena försvinner tyvärr rätt snabbt här hos mig men jag hoppas att de nya honorna ska göra att det blir lite mer yngel så att några klarar sig lite längre.

                          Är du säker på att honorna har svalt äggen/ynglena? Kan hon inte ha spottat varpå ynglena har gömt sig eller blivit uppätna? Majoriteten av ynglena försvann på några dagar för mig, det var bara uppskattningsvis 10 stycken som lyckades gömma sig i vallisneria-gräset som klarade sig ett tag till.

                          Efter 7 dagar så tycker jag att äggen borde ha kläckts men det baserar jag bara på hur länge det tar för substratruvar-ägg att kläckas. Ola Svensson har säkert koll på det där så vi får väl hoppas att han läser tråden.
                          - Hallå Ola, vi behöver din hjälp!

                          Men tittar man noga på påsen i vecken där huden är som tunnast så ser man äggen då honan "tuggar" och roterar runt dem, om de är obefruktade så borde du kunna se att de är tydligt vita.

                          Mvh Fredrik
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #58
                            citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                            Främst är det kroppsformen och munnen, bara en har den slanka kropp och stora mun som jag anser mossambicus skall ha
                            Jo jag håller med, det är just den där "anknäbben" och "jaguarciklidskroppen" som tilltalar mig, jag tror dock att Ola Svensson nämnde tidigare i tråden att just storleken på munnen varierar kraftigt mellan olika populationer . Honorna verkar också ha betydligt mindre mun än hanarna och bilderna på de små fiskarna som finns på fishbase kan nog vara honor, de påminner väldigt mycket om mina honor. Att de kroppsliga proportionerna skiljer sig så mycket tycker jag dock är märkligt, kanske blir de mer högryggade då de blir äldre?

                            Mvh Fredrik
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Gwendly
                              Användare
                              • december 2003
                              • 374

                              #59
                              citat:Ursprungligen skickat av FI
                              Efter 7 dagar så tycker jag att äggen borde ha kläckts men det baserar jag bara på hur länge det tar för substratruvar-ägg att kläckas. Ola Svensson har säkert koll på det där så vi får väl hoppas att han läser tråden.
                              - Hallå Ola, vi behöver din hjälp!
                              Bland riftlake cikliderna är det ju inte helt ovanligt att fiskarna ruvarr i 3-4 veckor, förmodligen är det lika med O. mossambicus - jag har visserligen aldrig haft arten så det är bara ett antagande

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #60
                                Gwendly: Jo mina mossambicus verkar ruva i ca 3 veckor men äggen kläcks nog rätt snabbt, på mindre än en vecka skulle jag tro, sedan är det vad jag kan se ynglena som ruvas den resterande tiden tills de är tillräckligt stora för att klara sig själva.
                                Men observera nu att jag är extrem nybörjare på munruvare så ta det jag säger med en nypa salt tills Ola eller någon annan kunnig har verifierat det jag säger.

                                Mvh Fredrik
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...