Natalciklid, Oreochromis mossambicus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #76
    Beställt hem 6 st Mossambicor nu. Dom var dock bara 4-6cm men dom växer väl ganska fort kan jag tänka mig?

    Satan rent att man ska till sthlm nästa vecka då de kommer till zooet.

    Mvh Ola


    ola lindeberg

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #77
      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

      medan natalen säger "kolla vilken lite kufisk grej jag gör med min stjärt och det kräver precision vilket i sin tur kräver att jag är frisk och på det kan du se vilka fantastiska gener jag har. Annars är det sexigt och du vill väl få sexiga söner?".
      Haha där har vi det! Jag kan riktigt se det framför mig hur hanen stolt sneglar bak på stjärten då han viftar på för glatta livet
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #78
        Fredrik, Är de glupska?

        Mina Malawihonor blev riktigt smala efter ruvningarna och mina Tuppar är änu smalare efter ruvning så ska man få honorna att växa och bli rejäla så får man antingen ha rätt många ggr fler honor än hanar eller ta över honorna till ett seperat kar så dom kan äta upp sig?

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #79
          Var bara snabbt inne om affären för titta efter om de hade kommit. Det hade dom.
          Skulle tippa på dom är 6cm någon lite mindre. Tror till och med att jag kunde skymta könsskilnader! Bästa blandingen måste väl vara en hane och tre honor?

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #80
            citat:Ursprungligen skickat av Ola

            Fredrik, Är de glupska?
            Jo de tar definitivt för sig vid matningen, matar jag med fisk till fengäddorna så försvinner det alltid några bitar till natalerna. Dom verkar äta precis allt och med god aptit.
            Min hona har alltid lyckats lirka i sig lite mat även då hon ruvar så jag har inte haft några problem med att hon skulle svälta, och mellan ruvningarna så frossar hon i maten och blir snabbt rund igen.

            citat:Ursprungligen skickat av Ola

            Bästa blandingen måste väl vara en hane och tre honor?
            Så här skrev Ola Svensson tidigare i tråden.
            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

            Gissningsvis är 1+3 att föredra, men det här är stor fisk. 1+2 funkar nog det också.
            Jag provade ha två hanar i början men det fungerade inte alls, nu kör jag 1+3 men de mindre honorna är inte könsmogna ännu så det återstår att se hur bra det fungerar.


            Leken verkar bli försenad här hos mig, hanen uppvaktar honan hela tiden och har gjort så den senaste veckan, men honan verkar inte vara med på noterna, jag hoppas att det inte är pga den där fengädda-skadan.

            Här är några färska bilder.





            Mvh Fredrik
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #81
              Några av mina nataler går i ett 100-liters kar. Som jag har kunnat se finns det i det karet 5 hanar och 8 honor. Dessa leker som tokar och alla honor går för jämnan med yngel i munnen.

              I ett 220-liters malawikar har jag 1 hane och 4 honor. Även här leks det konstant, så jag tror nog att så snart de blivit lekmogna får man nog anstränga sig för att förhindra lek.

              Som avslutning får jag väl nämna att fiskarna skall få större bostad så snart jag matat upp dem ordentligt. Det tar en del filtermaterial för att klara av dessa kompostkvarnar har jag märkt.
              Tony Englund

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #82
                citat:Ursprungligen skickat av Tony

                Några av mina nataler går i ett 100-liters kar. Som jag har kunnat se finns det i det karet 5 hanar och 8 honor. Dessa leker som tokar och alla honor går för jämnan med yngel i munnen.
                5 hanar! Är det inte väldigt mycket bråk? Eller fungerar de här som malawi att det aldrig slutar i fetslaggis om man överbefolkar en del?

                Mvh Fredrik
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #83
                  Hämtade 6st på 6cm idag. Dom har precis käkat räkmix så det ryker om det. Blev faktiskt mer "liv" i karet med 6 Nataler istället för 6 Tuppar.
                  Där är 2 hanar och 4 honor som det ser ut i nuläget.

                  Har de varit på och käkat på växter hos er?

                  Mvh Ola
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #84
                    Fredrik, inte tillstymmelse till bråk inte. De 5 hanarna har tillochmed varsitt knivskarpt avgränsat revir (eller krater) på en bottenyta om ca 80x40cm. Imponerande minst sagt. Det enda som händer om en hane råkar knuffa lite grus över till grannens krater är att de spänner fenorna och blänger surt

                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • januari 2003
                      • 638

                      #85
                      Hej

                      Jag såg inläggen om fengäddan lite sent, så det är väl inte särskilt aktuellt längre, men jag kom att tänka på att en av mina pansarålar gjorde nå´t liknande mot min tuppkamshane, om jag minns rätt. La aldrig märke till om den dödsrullade, för tuppkammen blev alldeles vild, och försökte komma loss. Jag fattade det först som att pansarålen bet tag i den av misstag. Pansarålar är väl rätt nära släkt med fengäddor?

                      Det att de dödsrullar för att slita bort kött från för stora byten stämmer nog, det är ju så krokodiler gör när de har dödat t.ex en zebra.

                      MVH Micke
                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #86
                        citatansarålar är väl rätt nära släkt med fengäddor?
                        Pansarålen är en fengädda.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 1232

                          #87
                          Hum... Blåcikliderna beter sig lite konstigt. De simmar upp och ned längs gavlen av karet brevid varandra hela tiden.

                          Vad beror det på? kan dom vara stressade av Natalerna. Tycker det verkar konstigt eftersom Tupparna var rätt aktiva också...

                          Mvh Ola
                          ola lindeberg

                          Kommentar

                          • Micke_A
                            NCS Medlem
                            • januari 2003
                            • 638

                            #88
                            Hej

                            Ola Svensson: Såpass nära släkt alltså

                            MVH Micke
                            MVH Micke

                            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #89
                              Samma ordning http://www.fishbase.se/Summary/Order...olypteriformes och familj http://www.fishbase.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=31 men inte samma släkte som Polypterus som alla andra i ordningen (och familjen) hör till. Det finns bara en familj i ordningen. Se http://www.fishbase.se/identificatio...e=31&areacode=

                              Kolla in var du finner bichirs i trädet på http://tolweb.org/tree?group=Actinopterygii Fengäddor är riktigt speciella helt enkelt!

                              Mvh.

                              Besserwisserola
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Micke_A
                                NCS Medlem
                                • januari 2003
                                • 638

                                #90
                                Hej

                                Hmm, de är släkt med störar, om jag fattar rätt?
                                Hehe, ja, jag måste ju säga att jag gillar pansarålar.
                                De har ett roligt utséende, och är fredliga, utom när de
                                hugger tag i intet ont anande tuppkamsciklider, hehe. Och
                                de är även fredliga sinsemellan.

                                MVH Micke
                                MVH Micke

                                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                                Kommentar

                                Arbetssätt...