Natalciklid, Oreochromis mossambicus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #91
    Idag lekte äntligen hanen och den stora honan. Men mitt under akten så blev det kalabalik då en fengädda dök upp och beslutade sig för att sätta i sig äggen... Fengäddan är stor och svår att forcera bort så hanen blev istället arg på honan och började jaga runt henne i karet som värsta dåren.
    Hon hade dock redan hunnit plocka upp en del av äggen och jag såg henne tugga senare på eftermiddagen så det blev nog inte ett totalt misslyckande. Men nu ikväll då jag matade fiskarna så tuggade hon i sig äggen och började käka mat istället...
    Är detta vanligt??
    Gör de så om de inte tycker sig ruva tillräckligt många ägg?

    En lite gladare nyhet är att en av de mindre honorna nu tuggar, och hon hoppade även över kvällsmålet och sköter sig alltså som hon ska. Den andra utav de mindre honorna är ungefär lika stor så jag antar att även hon snart simmar runt med ägg i munnen.

    Mvh Fredrik
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #92
      FI, är Fengäddorna 20+ nu då?

      När mina upptäcker mig så blir dom helt galna och ställer sig vid matningestället och väntar som hundar...

      Tror dock att de Blå är lite chokade. Lite annat temprament i Natalerna än i Tupparna...

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #93
        Tjo!

        Nu börjar det nog bli fart på dem. Hanarna har färgat ut mer och dom spänner hjällocken och allt Kan skymta en liten krater i en hörnet av karet. Tror dock att de är lite små fortfarande 6cm.

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #94
          citat:Gör de så om de inte tycker sig ruva tillräckligt många ägg?
          (nu börjar vi närma oss ett ämne som jag verkiligen kan [8D])
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #95
            citat:Ursprungligen skickat av Ola

            FI, är Fengäddorna 20+ nu då?

            När mina upptäcker mig så blir dom helt galna och ställer sig vid matningestället och väntar som hundar...
            Svårt att säga, jag har aldrig mätt dem men om jag säger runt 20 cm så ljuger jag inte. Lapradeien är störst, den kan eventuellt ha passerat 20 cm.

            Just då det gäller det här med maten och då man närmar sig karet så tycker jag själv att natalerna påminner en hel del om påfågelciklider. De tigger t.ex. något oerhört precis som påfåglarna och de verkar inte heller själva förstå då det är dags att sluta äta... Det går ju in en hel del i deras stora gap och det som inte går ner på en gång försöker de gärna få ner i alla fall...


            Jag kommer inte ihåg om jag har skrivit detta i tråden tidigare men mina har verkligen gjort underverk för växterna, eller rättare sagt algerna som sätter sig på växterna. Jag har haft problem med trådalger och natalerna har visat sig gilla dessa alger, de går metodiskt över alla blad och gnager bort trådalger, på vallisneria-gräset så börjar de t.ex. längst ner på ett blad och gnager sedan metodiskt bort trådalgerna hela vägen upp till toppen. Rätt fascinerande.
            Synd bara att de även tycker om en del växter, jag provade med en massa flytväxter en gång, halva ytan täcktes av små klöver-liknande flytväxter och inom två dygn så var alla borta...
            De har också klippt ner en av mina vallisneriadungar till en fin liten tuva...
            Men trådalgerna håller de i alla fall efter och de växter de lämnar i fred ser rätt fina ut idag även om topparna på dem ibland kan vara rätt hårt friserade...
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #96
              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

              citat:Gör de så om de inte tycker sig ruva tillräckligt många ägg?
              (nu börjar vi närma oss ett ämne som jag verkiligen kan [8D])
              Jag suktar hela tiden efter mer information om fiskarna jag har så du får jättegärna briljera med dina kunskaper.

              Sedan det där inträffades så har även den mindre honan tuggat i sig äggen, jag provade mata med räkmix och min gissning är att denna nya läckerhet var för svår att motstå, alla andra fiskarna blev dessutom som galna och detta blev väl för mycket för den hungriga ruvande honan.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #97
                Lapradeien börjar ju bli riktigt stor nu då.

                Har märkt att när mian har proppat munnarna fulla med mat så ställer dom sig gärna med en 45graders vinkel neråt. Detta förmodligen för maten flyter uppåt. Då rakt ned i magen?

                Har märkt att ibland så står dom och chippar luft vid ytan. vad beror det på? Vet att fiskar brukar göra så när de tär dåligt med syre i karet men jag har bra drag i mitt. 1 FLuval 404 och ett Fluval 304...

                Ser tydliga tecken på lek

                Mvh Ola
                ola lindeberg

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #98
                  citat:Ursprungligen skickat av Ola

                  Har märkt att ibland så står dom och chippar luft vid ytan. vad beror det på?
                  Så gör mina också men jag tror inte de kippar efter luft utan min teori är att de liksom silar vattenytan i hopp om att få i sig de minsta foderresterna och andra ätbara ting som aldrig sjunker.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #99
                    Ojdå, meningen "ja, så är det" har försvunnit. Mrowka visade bl a det på den lilla egyptiska munruvaren i ett klassiskt experiment och jag har visat att det är så hos både sandstubben och lerstubben. Många akvarister låter bli att mata fiskarna när det finns munruvande honor eftersom att de har erfarenheten att de oftare äter upp äggen då. Se bl a http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...200104&LOPNR=3
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ola
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 1232

                      Nu har hanarna börjat lägga märke till varandra, blir lite små bitmärke här och var.
                      Har sett när hanen "vifftar på svansen" med. Häftig uppvaktning som ni nämnde tidigare.

                      Skall börja leta efter någon rovfisk när de har börjat leka=)

                      Mvh Ola
                      ola lindeberg

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        Ska bara uppdatera att en utav mina honor ruvar nu.

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Jag satte precis ihop en liten film när natalerna vimsar och plockar lite i gruset osv.
                          6.5 MB, Divx-kodad
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            Hur går det för natalägarna där ute, är det någon som har något kul att rapportera?

                            Här hos mig så går det inget vidare. Honorna tuggar med jämna mellanrum men käkar upp ynglen efter 3 veckor istället för att spotta ur dem, varför vet jag inte. Jag flyttade nyligen en hona som hade tuggat i 3 veckor till ett yngelkar, satte igång en automatisk artemiakläckare som såg till att det hela tiden simmade runt små nykläckta artemia i karet. Men inga yngel släpptes ut, och nu en vecka senare så har hon käkat upp ynglen.

                            Vad gör jag för fel?
                            Om jag skulle tvinga honorna att spotta, hur går jag i så fall tillväga? Ska man i så fall lämna honan i yngelkaret så att hon får ta hand om ynglen eller tvingar man bara ur henne ynglen i yngelkaret för att sedan flytta tillbaka henne till huvudkaret?
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              Fredrik, har du lagt ner natalerna?

                              Mina honor låter jag inte tugga färdigt längre, hittils har inte ett enda yngel klarat sig om honorna fått sköta sig själva. Om det är honan som tuggar i sig ynglena eller om hanarna kalasar på dem efter spott vet jag inte.. Numera tömmer jag dem en efter en och får på så sätt en ganska hygglig mängd yngel.

                              En lite "knepig" sak som jag märkt är att de små natalynglena är betydligt mer känsliga än tex malawiyngel, så om jag tömmer honan och får ut 80 yngel så dör omkring 20 av dem redan första dygnet. De jag tömt har vart "klara" för spott, inga gulesäckar kvar överhuvudtaget. Kan det rent av vara så att vi har fisk från samma stam som har något puckat yngelvård? Honorna kanske väntar för länge att spotta ut dem vilket gör att ynglena helt enkelt svälter ihjäl i honans mun? Mina honor har som längst fått gå i 30 dagar innan jag tömt dem och det känns ju som lite väl lång tid.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • pleco
                                Användare
                                • april 2002
                                • 516

                                Jag har också natalciklider 1+3 ,de är ca12cm och går själva i ett 100 liters akvarium .... de har lekt många gånger men jag har inte sett några yngel
                                ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...