Natalciklid, Oreochromis mossambicus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #31
    citat:Två bilder på hanen.

    http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Andra_ciklider: natalciklid07.jpg
    OK, sådär tycker JAG att O. mossambicus skall se ut: en slank, mörkgrå fisk, eventuellt med blått skimmer, och röda bräm på fenorna... så kan nån förklara för mig varför O. mossambicus på nätet tenderar att se ut så här:





    ...dvs vara högkroppad och oftast mycket ljusare i färgen?

    Är det olika raser, eller är det att fiskarna på nätet tenderar att vara dammodlade broilers & vanligen hybrider med O. niloticus (t.ex. tilapian på NPSA's bild ser precis ut som en niloticus, tycker jag)?

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      Ola Svensson har nog koll på det där. Min gissning är att de ljusa är honor men jag vet inte...

      Jag har kollat runt lite och jag är verkligen förvånad över att det är så svårt att hitta bilder och info om den här arten, det är ju märkligt då den enligt akvariehandlarna här i Luleå var oerhört populär på 70- och 80-talet.
      Kan det vara så att den helt enkelt hann bli opopulär innan internet blev poppis? Och nu är det bara de som odlar den till mat som håller arten och de är inte intresserade av att varken fotografera eller bekriva deras beteende?

      Det är ju rätt märkligt också att jag bara har hittat en enda artikeln här på ciklid.se, och den är från -67...
      Eller söker jag på fel namn?
      Vad hette den på den gamla goda tiden? Min granne som hade den då jag var en liten parvel kallade den bara för "munruvare" men så enkelt namn kan den väl ändå inte ha haft?

      Ola Svensson, vet du om NCS har några gamla bilder liggandes någonstans? Kanske någon som hängde ihop med den där artikeln från -67?

      Mvh Fredrik
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Den gången jag såg den i naturen så såg den ut som dina. Får scanna kort någon dag så att de går lägga ut på internet. Annars verkar niloticus vara vanligare som sättfisk/kassodlingsfisk. Jag har märkt en tendens till att alla mörka "tilapia" med röda fensömmar kallas mossombica, men macrochir ser t ex också ut så. Många fiskar på internet har inte den karraktäristiska munnen. Jag är lika förvirrad som Mike alltså. Firrens klassiska namn är Tilapia mossambica och den hette Sarotherodon mossambicus ett kortare tag. Samlingsnamnet för Tilapia, Oreochromis och Sarotherodon är Tilapia. Det gäller nog alla tropiska språk.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #34
          Tack Ola. Tilapia mossambica gav lite fler träffar, jag håller på att gå igenom sidorna just nu, här är i alla fall en bild på en hane i en lekgrop.


          Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #35
            Här är en jättefin bild på en lite mindre hane.

            En väldigt vacker fisk enligt min mening.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #36
              Kommer detta bli en lika lång och intressant tråd som Jaguar tråden blev tror ni?
              Själv har jag redan blivit fängslad av Natalen.

              Vet ni vad max storleken är?
              Skulle det gå att hålla 1+3 i 375L med ett par Blåciklider?
              Sista bilden du lade in på en mindre hane Fredrik var grymmt snygg!
              Skulle vara bra om den fanns i Zoopets artregister.
              Med lite kort och snabb fakta.

              Mvh Ola
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #37
                Fredrik, hur stora är dina firrar? Mina är ungefär 6 cm och visar tecken på lekförberedelser, men inget har hittils hänt.

                Ola, du bör nog ordna så du har avsättning för yngel om du skall ha natalciklider. Att sitta med 500 osäljbara yngel låter inget vidare :/

                Tony Englund

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #38
                  Såfall är yngel mat ju=)

                  Mvh Ola
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #39
                    citat:Ursprungligen skickat av Tony

                    Fredrik, hur stora är dina firrar? Mina är ungefär 6 cm och visar tecken på lekförberedelser, men inget har hittils hänt.
                    Den stora hanen är ca 11 cm med stjärtfenan, honan ca 9cm. Den andra mindre hanen är ca 7cm, den går nu i ett 60 liters yngelkar, det gick inte att ha de två hanarna tillsammans i 222 litrarn.
                    [edit]

                    Nu har jag pratat med försäljarna på de båda akvariebutikerna och de sa båda två att man får alldeles tillräckligt med yngel från en enda hona och att det går rätt bra att hålla dem parvis även om det inte är det naturligaste.

                    En följdfråga, tror ni det går att hålla den stora hanen och honan i 375an tillsammans med någon annan ciklidart? Eller är det bättre att låta dem gå kvar i 222 litrarn och lämna 375an till något annat?
                    Jag försöker komma fram till hur jag ska befolka karen...

                    Mvh Fredrik
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #40
                      Det här är en rätt stor fisk så du får nog känna dig fram. Jag tror inte 200 liter räcker på sikt.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #41
                        Jo det kanske är så, de är ju rätt aktiva också. Men de verkar inte ta några direkta revir vad jag kan se så här långt, bara just vid äggläggningen, så det kanske ändå finns hopp om att det ska fungera ett bra tag även om det inte fungerar ända tills de är fullvuxna.
                        Men om man skulle tänka sig att flytta dem till 375an, är det bäddat för problem om man försöker hålla dem med någon annan ciklidart?

                        Mvh Fredrik
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #42
                          Det balla är ju att de mest vimsar runt. I större akvarium har jag hört att de är perfasällskap till guapote.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #43
                            Inte för att mitt ett 375 liters räknas som ett större akvarium men... Det där var nog bästa nyheten på år och dar!!!!!! =D
                            Jag lyckades ju någorlunda med att hålla jaggorna i 375an så ett par salvini eller dempsey kanske skulle funka kanon med natalcikliderna som "targetfish". Det vore ju typ hur coolt som helst! =)

                            Mvh Fredrik
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #44
                              citat:Ursprungligen skickat av FI

                              Jag lyckades ju någorlunda med att hålla jaggorna i 375an så ett par salvini eller dempsey kanske skulle funka kanon med natalcikliderna som "targetfish". Det vore ju typ hur coolt som helst! =)
                              Nu är det väldigt länge sen jag hade dempsey eller natalciklid, men jag undrar om inte dempseyn får problem när natalerna växer upp...

                              Kommentar

                              • Ola Sjödin
                                Användare
                                • augusti 2003
                                • 514

                                #45
                                Hejsan
                                På funderingarna över hur stora de kan bli så är dessvärre svaret att de kan bli rejäla biffar. Jag var nyligen på Borneo där jag åt dammodlad "golden tilapia" och den största vägde 3,2 kg! De hade betydligt mindre mun än den rena mossambican, så jag tror att de flesta "Tilapias" är ganska frejdiga korsningar avnärbesläktade arter. Jag har ett par guldmossambica själv, och de är ca. 20 resp 15 cm. De har kvar den karaktäristiska munnen som jag är väldigt förtjust i. Jag tänkte prova dem i min trädgårdsdamm till sommaren. Enligt uppgift skall de inte ha några problem att klara temperaturer ner till 12 grader. Jag minns ej var jag läste detta, men med tanke på deras stora anpassningsförmåga så låter det inte alls otroligt. Jag bor ganska långt norrut (Piteå) men under juni-augusti borde det inte vara något problem med temperaturen.
                                Tipset att blanda dem med guapotes skulle jag personligen inte följa. mina erfarenheter är att detta är väldigt fredliga fiskar som sällan skadar andra ciklider och att de är väldigt dåliga på att försvara sig mot aggressiva ciklider.
                                Jag kan för övrigt meddela att koriander inte alls smakar dumt till dessa fiskar, om man tröttnar på att ha dem i akvariet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...