Natalciklid, Oreochromis mossambicus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    citat:När jag sökte på oreochromis hittade jag denna ciklid. Den ser riktigt fräck ut. är det någon som vet om denna går att få tag på eller finns den kanske inte repressenterad inom akvaristiken?

    GBO5000 adalah situs game online yang sudah terbukti gacor dengan segudang provider game terbaik yang dapat dimainkan serta gampang meledak hadiahnya.

    /oreochromis/oreochromis_niloticus/oreochromis_niloticus_big.htm
    Jag kapade din länk eftersom tråden blev så svårläst. Samma bild finns på http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...2&what=species

    http://www.fishbase.se/Photos/Thumbn...mmary.cfm?ID=2 finns fler bilder.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #17
      Tack för all info.
      Jag ser nu att den mörka blir mörkare nästan för varje minut, så det är säkert en hane som bara har levt lite i dvala i butiken, den verkar även spänna sig eller nåt för en av de ljusa som är i samma storlek, han simmar liksom fram mot den ljusa och stanar upp just framför och lutar 20 grader neråt... jag förstår inte riktigt meningen med detta men det ser inte ut som att det är frågan om någon maktkamp eller nåt. De är väldigt aktiva och inte ens en gnutta blyga. Grymt skoj, jag känner på mig att det här kommer bli kanon, så nu är det bara att fylla karen med natalciklider.

      Jag ska vänta några timmar så att den troliga hanen färgar ut ännu mer sedan ska jag fota lite och slänga upp här i tråden.

      Mvh Fredrik
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #18
        Du kommer småflina åt dem en aning om du matar ordentligt. De ser ut som pingisbollar då de frossar något kolossalt, dessutom ser de ytterst välmående ut i den skepnaden.

        Vågar man fråga vad du fick betala för dem? Och vart fanns de att köpa?

        Tony Englund

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av Tony

          Vågar man fråga vad du fick betala för dem? Och vart fanns de att köpa?
          50kr per styck. Jag köpte dem på Guldfisken här i Luleå, han sa att han kunde beställa hem hur mycket som helst, jag skulle få fler om 2 veckor då nästa beställning kom in. Rolles Akvariecenter kunde också ta in dem, han flinade bara och frågade "- Hur många vill du ha?".
          Han berättade lite om dem och sa att på 80-talet så var det här en fisk i klass med sebracikliden, alltså en fisk som "alla" hade och som alla fick på tok för många yngel av. Det blev till slut en riktig "skräpfisk" som han uttryckte det. Nu idag så är det, som vanligt, svårare att få tag på originalformen än de framodlade färgvarianterna men ändå så verkar det bara vara att fråga så kan de ta hem. Anledningen att de inte normalt finns i handeln verkar helt enkelt vara för att ingen vill ha dem... eller vet om att de finns till. Man hittar den inte längre i nya akvarieböcker, de gamla rävarna ogillar den fortfarande och alla andra har inte en susning om att den existerar. Ett tråkigt öde för en till synes oerhört robust och lättlekt art som inte verkar vara så vansinnigt aggressiv eller platskrävande.

          Här är i alla fall ett par bilder, nu råder det inga tvivel om att jag åtminstone har en hane och hona, två av dem håller ihop hela tiden och hanen har nu färgat ut riktigt bra. Könet på den tredje är fortfarande en gåta men hanen verkar inte tycka om den så jag gissar att det är en mindre outfärgad hane.




          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Tony

            Du kommer småflina åt dem en aning om du matar ordentligt. De ser ut som pingisbollar då de frossar något kolossalt, dessutom ser de ytterst välmående ut i den skepnaden.
            Haha nu förstår jag vad du menar, jag har precis matat dem och visst är det svårt att inte dra på smilbanden. Mina käkar som guppys, alltså står stilla med munnen vid ytan och bara packar in käket, och med den stora munnen så är det en hel del mat de får i sig...

            En rolig sak är att de två som redan igårkväll såg ut att ha fattat tycke för varandra idag visar genitalpapillen. Kanske är det lek på G redan nu. Hanen simmar runt och uppvaktar honan hela tiden men till skillnad från andra ciklider jag har haft så verkar hanen här vara ömsint och jag har inte sett några argsinta uppvaktningar än så länge. Kan det t.o.m. gå att hålla de här fiskarna parvis? Eller ändrar hanen beteende så fort leken är fullbordad och honan börjar med munruvningen? Då vill hanen ha en annan hona att leka med?

            Jag har i alla fall beställt fler så jag hoppas att några är honor och att de inte är allt för små. Guldvarianten är också beställd, bör jag hålla dem i separata kar eller går det att blanda?

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              En rolig sak är att de två som redan igårkväll såg ut att ha fattat
              citat:tycke för varandra idag visar genitalpapillen. Kanske är det lek på G redan nu.
              Hur stora är de? De kan säkert leka redan nu som de ser ut på bilderna.
              citat:Hanen simmar runt och uppvaktar honan hela tiden men till skillnad från andra ciklider jag har haft så verkar hanen här vara ömsint och jag har inte sett några argsinta uppvaktningar än så länge. Kan det t.o.m. gå att hålla de här fiskarna parvis? Eller ändrar hanen beteende så fort leken är fullbordad och honan börjar med munruvningen? Då vill hanen ha en annan hona att leka med?
              Som sagt så höll en bekant till mig dem parvis i 15 liter. Jag har för mig att han skakade honan lite då och då.
              citat:Jag har i alla fall beställt fler så jag hoppas att några är honor och att de inte är allt för små. Guldvarianten är också beställd, bör jag hålla dem i separata kar eller går det att blanda?
              Ser inget problem med det så länge du inte sparar normalfärgade yngel. Guld lär vara recesivt och färg dominant (fast det vet jag ju inte). Det är trist när det dyker upp guldyngel hos vanlig fisk tycker jag.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                Hur stora är de? De kan säkert leka redan nu som de ser ut på bilderna.
                Så kul. Jag skulle gissa att hanen är runt 10cm och honan 1-2cm kortare.
                citatom sagt så höll en bekant till mig dem parvis i 15 liter. Jag har för mig att han skakade honan lite då och då.
                Med skakning så menar du att man skakar ut ynglena i förtid? eller är det de befruktade äggen man skakar ut? Och detta gör man för att honan ska kunna leka igen lite tidigare för att tillfredställa hanen, typ?
                Munruvning har jag noll koll på som du ser.
                citater inget problem med det så länge du inte sparar normalfärgade yngel.
                Kanon. Jag får väl sära på dem om jag mot förmodan skulle komma på tanken att försöka kränga iväg några yngel.

                Tack för hjälpen Ola, det är skralt med info på nätet så jag hoppas du inte tycker jag är jobbig om jag besvärar dig med lite frågor allt eftersom de dyker upp.
                Vet du för övrigt någon bok där natalcikliden finns med? Kanske någon äldre bok som fortfarande finns i handeln?

                Mvh Fredrik
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  citat:Med skakning så menar du att man skakar ut ynglena i förtid? eller är det de befruktade äggen man skakar ut? Och detta gör man för att honan ska kunna leka igen lite tidigare för att tillfredställa hanen, typ?
                  Munruvning har jag noll koll på som du ser.
                  Jag kommer inte ihåg, men han skulle ju mata med ynglen och de tar skydd i munnen. Då får man ju skaka ut dem.
                  citat:Vet du för övrigt någon bok där natalcikliden finns med? Kanske någon äldre bok som fortfarande finns i handeln?
                  IPCs stora akvariebok, Akvariets lexikon mm. Den finns nog i de flesta större böcker.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #24
                    Nu har de lekt! =)
                    De började rengöra en skiffersten längst fram vid framrutan tidigare idag så det såg lovande ut, sedan slutade de med detta och började pyssla med nåt lite i skymundan i en grop längst bak i karet, och nu när de kommer fram från sitt lilla gömställe så har honan munnen full med ägg.
                    Hanen har nu simmat tillbaka för att fortsätta med rengöringen av skifferstenen... (?) ...och honan gör sitt bästa för att att hålla sig borta från hanen som verkar vilja leka igen och fortsätter med uppvaktningen som om ingenting har hänt. De andra firrarna i karet hann förmodligen aldrig fatta vad som hände, ingen aggression syntes till och nu är allt som innan leken bortsett från att honan har en "påse" på hakan. Munruvning är allt bra märkligt.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #25
                      Honan har nu börjat spotta ut ynglena och några simmar runt och försöker låta bli att bli uppfångade igen av honan (?) och andra plockas snabbt upp av honan om någon fara närmar sig. Men varför har honan blivit så aggressiv mot hanen? Hon attackerar honom stenhårt så fort han närmar sig henne... Ska inte hanen också hjälpa till med yngelvården? eller åtminstone hålla inkräktare borta från området där ynglena släpps ut?
                      Det här med munruvning är som sagt något nytt för mig...

                      Mvh Fredrik
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        citat:Men varför har honan blivit så aggressiv mot hanen? Hon attackerar honom stenhårt så fort han närmar sig henne... Ska inte hanen också hjälpa till med yngelvården? eller åtminstone hålla inkräktare borta från området där ynglena släpps ut?
                        Nej, han hjälper inte till ett dugg och honan hade nog varit långt långt borta från honom i naturen.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          Okej då förstår jag, hanen är alltså ett direkt hot mot ynglena, han har inte en susning om det är hans avkomma, och honan agerar givetvis därefter. Nåja, jämfört med substratruvare så är det ändå lugnt, ynglena är också ganska stora(drygt 1 cm) och riktigt kvicka så jag förstår helt klart varför man gärna använder den här arten som "foderfisk-maskin" och odlad matfisk, hade jag inte haft några rovfiskar i karet så hade det säkert blivit en rejäl procent överlevande yngel.

                          Två bilder på hanen.



                          Mvh Fredrik
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Emil Martinsson
                            Användare
                            • november 2003
                            • 167

                            #28
                            Du har inga bilder på ynglen och mamman, det hade varit kul att se.
                            Emil
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #29
                              Jag har inte lyckats fånga ynglena på bild men här är en bild på den inte så bildsköna "tuggande" honan.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Emil Martinsson
                                Användare
                                • november 2003
                                • 167

                                #30
                                Det var en välfylld påse, fasen nu blev man sugen på att skaffa såna också........suck!
                                Emil
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

                                Kommentar

                                Arbetssätt...