Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    jag måste gå in och kommentera om räkmixen grumling eller inte, alla verkar vara så rädda att räkmixen grumlar eller inte. det verkar som att en del tror att grumlingen gör att filtrerna sätter igen sig. jag tror att problemet att filtrerna sätter igen sig är att man ha för mycket bindemedel eller fel bindemedel i mixen. jag använder 50 gram gelatin till ca 15 kilo räkmix och inget annat bidemedel, jag har 60 % hela räkor och 40% ärtor det är inte mycket bindemedel, så jag får vattnet lite grumligt, men som sagt var jag ar inte gjort rent mina filtermattor på 15 år och det är nästan exakt på dagen i dag . bmwpower du har ju varit hemma hos mig och sett att det har fungerat så jag kan inte förstå den kommentaren om att butiker säger att det bara går att köra filtermattor i1 till 3 år. butikerna kanske kör med något annat foder än räkmix, så det är därför dom sätter igen sig. ja zaphi det är sant jag har stora fiskar och matar mycket, till skillnad mot vad butiker gör, och du zaphi har också varit hemma hos mig och sett att det fungerar, klart du kan ju inte se på mina filtermattor hur ofta jag har gjort rent dom, men du får väl tro på vad jag skriver.
    och sen tillbaka till vad jag tror det är som gör att det sätter igen sig i filtrerna, man har för mycket bindemedel i räkmixen, har ni någon gång försökt göra rent en kastrullmed lite gelatin i botten så har ni märkt hur det sitter fast, vad händer med gelatinet när det kommer i akvariet, det är det som är problemet att filtrerna sätter igen sig mvh janne

    Kommentar

    • steveharris
      Användare
      • september 2003
      • 243

      Janne

      Kör du bara räkor och ärtor i mixen eller har du några "hemliga" ingridienser...???
      Patrik

      Kommentar

      • THE-FONZ
        Användare
        • oktober 2005
        • 99

        Ursprungligen postat av Zaphi
        Jag använder Tropicals grejer med, tycker de är bra! Flingor och granulat! Använder en del annat också, men Tropical är bra tycker jag!

        PS: Bra signatur deelay! Det gäller o vara med på grejerna!
        Jag har fått höra av Kent i Nol att när han använde tropicals foder så lekte fiskarna mindre de fick dock fina färger.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          Att de leker mindre har jag inte märkt nått av...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            Det är väl att föredra; att inte fisken leker i butiken.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              Va fin honorna måste bli om dom slipper slita ihjäl sig med lekar hela tiden.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                det var någon som undrade om jag hade hemliga ingridienser i min räkmix.
                det har jag inte jag kör med 60% räkor och 40% ärtor, ibland så har jag mera räkor i,50gram gelatin till ca 15 kilo räkmix, den räkmixen får alla mina fiskar.
                sedan spetsar jag med en matsked astaxanthin per kilo räkmix,den mixen med astaxanthin matar jag mina hongie,rödzebra, eureka,röd rubin och röda discus med.
                ni kan gå in och kolla på min zoon vilken fin färg dom har. mvh janne
                Senast redigerad av malawijanne; 19 augusti 2006, 11:32.

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  Hallå Janne,
                  kollade in bilderna på din lokal, smarta lösningar med el och dylikt. Har du något automatiskt vattenbytessystem oxå? Snygga Ilangi, ger du dem av din räkmix oxå?

                  Cheers
                  Jonne
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av Perikles
                    Hallå Janne,
                    kollade in bilderna på din lokal, smarta lösningar med el och dylikt. Har du något automatiskt vattenbytessystem oxå? Snygga Ilangi, ger du dem av din räkmix oxå?

                    Cheers
                    Jonne
                    jag har köpt en grupp med moliro, för en två månader sen, och jag har matat med räkmix spetsat astaxhantin,
                    . hitills inga problem men det ska bli roligt att se om dom blir rödare utav astaxhantinet.
                    jag har ju alltid matat mina troffar med räkmix, så det vet jag att det är inga problem med tarmarna.
                    en liten annan rolig parantes det var att den gruppen av odlade moliro som jag köpte nu,
                    dom kommer från mina gamla vf moliro som jag hade för några år sen.
                    och dom molirerna var vädligt röda. så det kan bli en kanongrupp, jag har ju alltid varit lite svag för röda fiskar. mvh janne

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      jag har köpt en grupp med moliro, för en två månader sen, och jag har matat med räkmix spetsat astaxhantin,
                      . hitills inga problem men det ska bli roligt att se om dom blir rödare utav astaxhantinet.
                      jag har ju alltid matat mina troffar med räkmix, så det vet jag att det är inga problem med tarmarna.
                      en liten annan rolig parantes det var att den gruppen av odlade moliro som jag köpte nu,
                      dom kommer från mina gamla vf moliro som jag hade för några år sen.
                      och dom molirerna var vädligt röda. så det kan bli en kanongrupp, jag har ju alltid varit lite svag för röda fiskar. mvh janne
                      Nice, lägg gärna upp lite bilder antingen här eller på din sida.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • Jan-ErikJ
                        Användare
                        • juli 2006
                        • 10

                        Mycket intressant tråd detta. Vill gärna delge mina tankar kring foder och vad jag matar mina fiskar med, om någon är intresserad av detta? Var och en är ju saliga i sin tro och kör med det man tycker funkar bäst för en själv.
                        Jag matar med egen gjord räkmix som i grunden brukar innehålla, räkor (helst råa), ärtor, fisk (sej, billigare än torsk samt ej hotad) och blåmusslor. Har funderat på daggmask också, men tror inte frugan vill att jag kör dem i mixern
                        Denna räkmix varvar jag med levande foder, när så är möjligt, och annars frysta foderdjur, som t.ex. artemia, mysis och cyclops, både egenhåvade och köpta.

                        Matar aldrig med flingor eller pellets, men har inget "agg" mot detta foder, utan matar som jag alltid har gjort och som funkar för mig.

                        Jag försöker att variera fodret så mycket som möjligt, då jag tror att det är det bästa för fiskarna. Fiskarna i mitt fall är Tanganyikaciklider, dock ej Troffar.

                        Jan-Erik
                        400L Tanganyika
                        Tanganicodus irsacae
                        Neolamprologus leleupi
                        Neolamprologus multifasciatus
                        Telmatochromis brichardi
                        Julidochromis transcriptus
                        Altolamprologus compressiceps "sumbu shell"

                        Hemsida: http://picasaweb.google.com/flatneck

                        Kommentar

                        • BJC
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 166

                          Jag läste en artikel ur ciklidbladet, 200204, som handlar om Tropheus. Där står det bl a:

                          "Bosse ger sina fiskar enbart egen räkmix. Fodret och regelbundna vattenbyten är A och O. Det gäller att hitta en balans med en bra sammansatt kost och inte övermata vilket kan medföra dåligt vatten och störningar i fiskens matsmältning. Ger man däremot för lite så syns det väl på buken och fiskens panna."

                          Det jag reagerade på är de två sista orden, "fiskens panna". Hur ser pannan ut på en "undermatad" Tropheus?

                          Kommentar

                          • BJC
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 166

                            ...ingen som kan svara på hur en "undermatad" Tropheus panna ser ut?

                            Nyfiken!

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Sett framifrån blir skallen konformad och möjligt att pannan från sidan kan se mer "sluttande" ut. Tycker oftast jag ser det på mindre välmående VF Tropheus. Troligen har de väl matvägrat under lång tid då.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • perik9
                                Användare
                                • april 2002
                                • 161

                                Räkmixen

                                Va bra att det finns folk som ratar Räkmixen så att det inte bara är jag.
                                Några år i början av 90- talet så höll jag på med alla möjliga recept, men det funkade OM du inte körde med något annat foder, i med lite pellets så frodas Flaggelaterna gott.
                                Jag medicinerade Emtryl,Elyzol(Metronidazole), Nifurpirinol ja allt, så funkade det igen ett tag tills jag hade slut på mixen o slängde i annat= problem igen.

                                Jag gjorde detta inlägg mest för att kolla så att det funkade, har inte varit så aktiv här på ett gäng år

                                Fridens liljor på¨er
                                Perran

                                Kommentar

                                Arbetssätt...