Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sullgucku
    Användare
    • september 2005
    • 89

    man kanske kan ta samma vikt av olika foder?

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      Det vore nog till räkmixens nackdel. Torrfoder har troligen mindre vatteninnehåll vilket gör att den väger betydligt mindre. En variant vore att kanske mäta nitrathalten fast å andra sidan finns det så mycket mer än bara fiskmatmängden som avgör hur mycket nitrat det finns i vattnet.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Tingeling
        Användare
        • juli 2006
        • 176

        No problemas! Jag o mannen slänger med en kaka räkmix när vi kommer upp! Kan bli intressant! Men kör på ett kar så den räcker länge å blir dryg!

        Tror man ska köra ett tag för å se skillnaden. Sen åter till det mannen skrev om att jag aldrig har haft problem. Jag matar med räkmix i 4 olika kar. O har aldrig haft någon sjukdom överhuvudtaget.

        Det enda jag kan komma på som är orsaken hos eraserx, är nog hans fiskbyten han höll på med iderligen. Sen att han även har Copadichromis Trewavasae Lupingo VF. Som inte bör gå med mbuna. Å det är den lille rackaren som satt startskottet för hans tarmproblem varje gång. Men skam den som ger sig. Nu har han ett superbt friskt kar med känsliga haplisar o riktigt aggro mbunas. O ingen har varit sjuk på väääääldigt länge. Å då matar han med flingor.... Men dock inte alls lika mkt lek.
        Senast redigerad av Tingeling; 15 augusti 2006, 12:52.
        Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
        Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
        Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          Angående mängd mat flingor VS räkmix

          Man kan ju inte mata med samma mängder av dessa olika foder, ganska självklart. Man får mata med normala mängder för respektive foder, testet är ju inte att se vem som bli fetast =) utan mer för att se hur dom tar sig i färg, form och hälsa etc.

          Jag kör 2 exakt likadana burkar där jag delar upp 15-20 Redtop Nakatenga i ena burken o samma mängd i den andra med samma typ och storlek på filter och byter samma mängd vatten i båda, så långt det går iaf, sser man att det behövs mer i ena så får man justera det men det kommer att föras till protokollet =) Fiskarna kommer att vara ca 2cm i starten och föräldrardjuren kommer fråm Laif DeMason's odling i florida så dom borde vara ok?.

          Tinglingtjing
          Jo det blir bara i en burk det kommer matas, testet måste ju iaf pågå 6månader tycker jag så fiskarna verkligen hinner utvecklas och växa till sig lite.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Hade tänkt mig Tropheops eller johanii eller kollar ja med Robban om har har C.afra yngel.
            Men jag kan lika gärna ta Boliviansk fjärillsciklid.
            Starten blir tidigast om tre veckor.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              Deelay vad kör du med för foder som dom växer normalt av och inte se ut som klumpar???

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                Ursprungligen postat av bmwpower
                Deelay vad kör du med för foder som dom växer normalt av och inte se ut som klumpar???
                För tillfället är det Tropicals flingfoder, blandar lite av olika sorter. Matar ganska försiktigt, kollar så dom äter upp fort sen får dom lite till, gör så för att hålla koll på dom så dom inte blir feta osv.
                Senast redigerad av deelay; 15 augusti 2006, 21:20.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  Jag använder Tropicals grejer med, tycker de är bra! Flingor och granulat! Använder en del annat också, men Tropical är bra tycker jag!

                  PS: Bra signatur deelay! Det gäller o vara med på grejerna!
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • december 2005
                    • 658

                    Läste om en liten undersökning på föregående sida angående räkmix eller torrfoder, det låter som en kul idé. Men jag tycker inte ni skall blanda in Malawiciklider. Den här tråden har blivit lite off-topic p.g.a diverse skärmyttslingar, och mest handlat om räkmixens vara eller inte vara. Att mata Malawiciklider med räkmix brukar inte ställa till några större problem. Men att mata troffar med mix kan vara knixigare. En undersökning med två troffegrupper, den ena får torrfoder, den andra räkmix vore väl på plats i.s.f.
                    Det bästa vore ju om någon har en stor grupp, typ 50 st. med samma härstammning och dela upp den i två grupper. Köra detta experiment i ett par månader och redovisa resultatet. Kanske söka ett stipendium för ändamålet?
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      Perikles
                      Hehe... det e lite skillad att äventyra ett gäng mbunas till skillnad mott en grupp troffar =)
                      men om någon trodde odlare känner sig manad att sponsra försöket med en grupp på 50 troffar så visst =)


                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      PS: Bra signatur deelay! Det gäller o vara med på grejerna!
                      japp =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        Ursäkta.


                        Det var ju tropheusfoder som var ämnet. Att jämföra med Mbunas kan väl iochförsig vara rätt. Men det är väl Tropheusfoder vi ska, åtminstonde försöka hålla oss till.

                        Matar just nu med allt utom räkmix = lat
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          Ursprungligen postat av tege
                          Ursäkta.


                          Det var ju tropheusfoder som var ämnet. Att jämföra med Mbunas kan väl iochförsig vara rätt. Men det är väl Tropheusfoder vi ska, åtminstonde försöka hålla oss till.

                          Matar just nu med allt utom räkmix = lat
                          Dom äter väl samma mat i princip... blir billigare att exprimentera med mbunas men vill du offra lite troffar så varsågod =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            Ursprungligen postat av deelay
                            Dom äter väl samma mat i princip... blir billigare att exprimentera med mbunas men vill du offra lite troffar så varsågod =)
                            Det var väl ungefär det jag menade, kanske var jag lite oklar.

                            Två olika sjöar = samma sorts algväxt. Eller????
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • december 2005
                              • 658

                              En av sakerna som det bråkats om är ifall förstoppning inträffar vid matning av räkmix hos troffar och hur färgglada de blir när de får astaxanthin i antingen räkmix eller pellets. Detta vore ju intressant att få veta. Jag förstår problematiken, Deelay. Det blir ju fisk för flera tusen kronor. Och sen i slutändan så kommer det troligtvis låta: " jamen, det var ju hans räkmix som förstoppade dem, ni skulle provat min!" Eller "det är klart att dem inte får några snygga färger av O.S.I: spirulina ni skulle använt Exell" eller något liknande. Men jag tycker experimentet är intressant och skulle ge någons slags fingervisning. Om man kör detta på t.ex mbunas så är risken/chansen att skillnaderna mellan grupperna är obefintlig. Det finns ju seriösa troffeodlare som har en del fisk och kanske oxå är nyfikna på detta, dessa är välkomna.
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • juli 2002
                                • 5395

                                Jag tycker inte fiskar är så känsliga för foder som många av oss verkar tro. Jag vet folk som matat sina tropheus med laxfoder under långa perioder utan problem. Jag tror mycket har att göra med hur mycket man matar och hur man sköter sina akvarier. Byter man vatten sällan är det mycket större chans de får problem då bakterienivån ökar.
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...