Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Ursprungligen postat av specmats
    "Dessutom tycker jag att det är omöjligt att få bra röd färg på fiskarna om man inte ger dem räkskal. Det hjälper inte med Astaxanthin-innehållande pellets. Räkmix, ev med Astaxanthin - det ger schyssta röda färger."
    -Då ska du testa cyclop-eeze! jag maler ner det med lite vatten för att sedan tas upp i torra pellets, det ger med tiden en stark färg på fiskarna, speciellt det röda.
    Kan delvis instämma i ovanstående, men med modifieringen att det inte bara är räkskal som gäller. Kräftdjur av alla slag, från cyclops och artemia till verkliga kräftor (nu har mina Channa gachua bara en marmorkräfta av ca 100 kvar att mumsa i sig...).

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      Många av er stirrar er blinda på färgförstärkande ämnen att blanda i maten, lägg ner samma energi på att hitta bra exemplar ist så slipper vi en massa färgmatad skitfisk på marknaden.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        Det är inte det lättaste nrä markanden är översvämad med skit fisk som både grossiter och folk odlar på.
        Det gäller ju att hitta guldkornen på bra fisk här nere i södra sverige är det glest med bra fisk.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          Ursprungligen postat av deelay
          Många av er stirrar er blinda på färgförstärkande ämnen att blanda i maten, lägg ner samma energi på att hitta bra exemplar ist så slipper vi en massa färgmatad skitfisk på marknaden.
          En sanning med modifikation...ungefär som Zaphi´s lite enspåriga "anti-räkmix" linje...hehe...

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            En sanning med modifikation...ungefär som Zaphi´s lite enspåriga "anti-räkmix" linje...hehe...
            Tror du inte det finns fisk med starka grundfärger? jag kan lova dig att det finns. Det finns ett liv utan "brun utan sol" =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              Tycker faktiskt det är roligare oavsett hur diskussionen går vidrörande räkmix vara eller icke vara. Men jag måste faktiskt säga att det känns "roligare" att mata med egengjort foder än färdigköpt. Sen om det är bättre eller inte får en expert på foder till fiskar svara på.

              Men självklart måste det ju gå å få en komplett räkmix om inte bättre än färdigt foder. Har ju själv sett en avsevärd skillnad när jag kört räkmix vs. flingor o granulater. Då i färgprakt.

              Jag o deelay prata en del om detta å konstaterade med honom att astaxanthin är ju inte det som avgör kvaliten på fisken. Utan förstärker färger. Däremot en annan aspekt jag märkt skillnad på. Å det va att jag tyckte mina fiskar här hemma lekte mer regelbundet när dom fick räkmix. Avsevärt mkt mer, sen om det är tillfälligheter som gjort detta får framtiden utvisa. Ska sakta men säkert köra räkmix igen.

              Har också bekräftat en sak till, o inte vilken väsentlighet som helst. Mina fiskar fick mer tarmproblem när jag fodrade med räkmix. Detta har jag helt sluppit när jag kört med flingor. Inte en enda fisk har insjuknat. Å det är ju en fördel som höjer sig över allt annat. Friska fiskar! Så om man ska bolla för å nackdelar så finns dom helt klart.

              Finns det mkt skitfisk i södra sverige så varför inte göra det bästa med dom om man inte får tag i snyggare exemplar. Mata med astaxhantin då ser ju skitfisken rätt snygg ut ändå.

              Något som rör till det hela ytterligare för mig är att min fru matar alltid med räkmix i sina kar o har aldrig någonsin haft tarmproblem på sina fiskar. Så detta rör till det ytterligare i grytan för mig. Hugget som stucket??? Men måste insistera med deelay! Hellre bra kvalite på fisken från början! Sen kanske plus med astaxhantin!!!
              Senast redigerad av m[A]use^; 15 augusti 2006, 01:51.
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                Ursprungligen postat av eraserx
                Finns det mkt skitfisk i södra sverige så varför inte göra det bästa med dom om man inte får tag i snyggare exemplar. Mata med astaxhantin då ser ju skitfisken rätt snygg ut ändå.
                Det som göms i snö kommer upp i tö =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  Ursprungligen postat av deelay
                  Det som göms i snö kommer upp i tö =)
                  Klockrena ord från en klok "gubbe" lovar o inte sparka boll på din garage port igen!

                  Gå å lägg dig! *S*
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Ursprungligen postat av deelay
                    Tror du inte det finns fisk med starka grundfärger? jag kan lova dig att det finns. Det finns ett liv utan "brun utan sol" =)
                    Du hänger inte med på vad jag menar och det beror på att du tror att jag vill måla hela världen Deelay...

                    För det första...det finns givetvis fiskar med starka grundfärger...men man ser dom sällan i handeln. Din lilla pik om "brun utan sol" är faktiskt ganska talande om hur folk tänker på det här forumet. Direkt någon hör talas om astaxanthin så höjer man fingret och säger "målarfärg - nej tack!"...men vad de/ni egentligen borde tänka på är att astaxanthin innehåller så mycket mer som är direkt gynnsamt för fisken förutom den färgförstärkande effekten. En svagare dos än vad som normalt rekommenderas för fiskar kans säkerligen gynna fiskens hälsa utan att fisken får förvrängda färger som sedan riskerar att tyna bort om man slutar med astaxanthinet.

                    Får jag fråga alla här på forumet...är det ingen här som tror att fiskarna kan ha oerhört fina grundfärger i sig, men att de mattas rejält genom felaktigt foder som inte återger fiskarnas naturliga färger pga att fodret är näringsfattigt på just den delen?

                    Sanning med modifikation var ditt uttalande om "färgmatad skitfisk på marknaden". Det uttalandet säger mig att du är motståndare till det du kallar färgmat vare sig det är en professor eller en miljon professorer som bevisar att det är bra med t ex astaxanthin...du kommer iallafall inte att ändra din åsikt. De orden du skrev tycker jag är ett mycket hårddraget uttalande då det finns många fina fiskar i butiker...men visst...jag kan hålla med dig om att man oftast ser ganska mediokra fiskar.

                    Jag har sett dina fiskar på de foton du skickar in här på forumet och de är mycket vackra med kanonfina färger. Men vad är hemligheten? Jo troligen det du säger...att man skaffar kvalitetsfisk. En sak jag funderat över är om du skulle missköta dina fiskar..låt säga att du ger dom pellets i en månad...vanlig hederlig Tetra pellets eller något...och struntar i de vanliga vattenbytena...skulle dina fiskar ha samma vackra färger då?
                    Det är inte enbart fodret som avgör kvalitet på fisken utan det är givetvis också helt avhängt på hur man sköter sina fiskar. Har man en bra grund att stå på, t ex enbart införskaffat kvalitetsfisk, så minimerar man risken att de ska se ut som vanlig "skitfisk" i handeln.

                    Jag förstår inte varför ni ska klanka ned på räkmix och på t ex astaxanthin...

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      hehe stefan jag klankar inte på astaxanthin... det finns nästan i allt bra foder i rimmliga mängder eftersom det är en viktigt beståndsdel i fisken foder, men! så fort folk får chansen så ska allt överdrivas, mängden man har i menar jag vilket leder till onormalt starka röda färger som ibland ser helt sjukt ut. Räkmix i alla ära om man får det att funka, har inget imot det alls men jag vill inte köra det för jag fick det inte att funka sen kan alla predika hur mycket dom vill om sina mixar men efter att ha kört enbart flingor i 8 månader nu i 25 burkar utan ett problem så kör jag vidare på det, astaxanthin och spirulina finns i det fodret jag matar med i mängder som på verkar fisken på ett hälsosamt o naturligt sett och inte får den att se ut som den kommer från tjernobyl. Jag tycker vi gör en test angående detta, när eraserx kommer till sthlm nästa gång så tar han med sig den berömda mixen så betalar jag den så ska jag ta 20 fiskar ur en kull o fördela på 2 burkar, en burk får flingor o den andra får mix så kan vi ju se sen efter ett antal månder hur det har funkat... =)
                      Senast redigerad av deelay; 15 augusti 2006, 02:18.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        Hej.

                        måste bara inflika lite här att astaxanthin, inte bara är ett färgförstärkande foder utan innehåller en massa antioxidanter och andra ämnen som håller fiskarna friskare, men bara för detta bör astaxanthin inte överdoseras då detta ger konstiga färger.

                        Angående räkmixdebatten så är jag nog en som håller på räkmixens bra egenskaper, bara att min egen lathet gör att jag börjar leta efter fullgoda torrfoder som granulater.

                        men för optimal tillväxt så är kombinationen flingor artemia och räkmix oslagbar.

                        Sen angående astaxanthinet så finns detta i ganska stora mängder i A.E excel granulater så de som hävdar att de inte använder färgfoder och Använder Ae excel gör det iaf.

                        tack för mig
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          Ursprungligen postat av deelay
                          Många av er stirrar er blinda på färgförstärkande ämnen att blanda i maten, lägg ner samma energi på att hitta bra exemplar ist så slipper vi en massa färgmatad skitfisk på marknaden.
                          Självklart så ska man ha så bra avelsdjur som möjligt om det är odling man tänker genomföra. Inget snack om saken. Personligen letar jag inte efter något extremt färgförstärkande foder; kräftdjur av alla slag ger en sådan kick ändå, det vet jag av erfarenhet.

                          Men - Helmut Pinter har visat att det inte är fullt så enkelt som att det finns en massa "skitfisk" i handel som tappar färgerna efter ett tag. Drar återigen favvo-exemplet om när han ville testa hur mycket det låg i detta med inavel. Han gick till närmsta akvariebutik och köpte ett gäng Scalarer; grådassiga och med för korta fenor. Han odlade på dem och skötte ynglen som guldklimpar. Resultat: finfina firrar. Sköter man alltså ynglens utfodring och vattenkvaliteten på ett föredömligt sätt så blir även "skitfirrarnas" avkomma rätt ok. Borde vara fullt möjligt att efter några generationer avla fram verkligt granna exemplar av nästan vilken art som helst - då behöver man inte leta sig till döds efter fina avelsdjur.

                          Nå, detta är mest en parantes, jag gör som du när det gäller odling: väljer så fina avelsdjur jag bara kan. Men det tål att tänkas lite på.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            Ursprungligen postat av deelay
                            hehe stefan jag klankar inte på astaxanthin... det finns nästan i allt bra foder i rimmliga mängder eftersom det är en viktigt beståndsdel i fisken foder, men! så fort folk får chansen så ska allt överdrivas, mängden man har i menar jag vilket leder till onormalt starka röda färger som ibland ser helt sjukt ut. Räkmix i alla ära om man får det att funka, har inget imot det alls men jag vill inte köra det för jag fick det inte att funka sen kan alla predika hur mycket dom vill om sina mixar men efter att ha kört enbart flingor i 8 månader nu i 25 burkar utan ett problem så kör jag vidare på det, astaxanthin och spirulina finns i det fodret jag matar med i mängder som på verkar fisken på ett hälsosamt o naturligt sett och inte får den att se ut som den kommer från tjernobyl. Jag tycker vi gör en test angående detta, när eraserx kommer till sthlm nästa gång så tar han med sig den berömda mixen så betalar jag den så ska jag ta 20 fiskar ur en kull o fördela på 2 burkar, en burk får flingor o den andra får mix så kan vi ju se sen efter ett antal månder hur det har funkat... =)
                            Hehe...kul med testen.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Kanonide deelay. Jag är inne på samma ide, men inte fått ihop doseringen riktigt än.
                              Jamenar hur ska man ge motsvarande mängd mat i båda karen?
                              Naturligt vis kommer mitt test att inte vara vetenskapligt på något sätt eftersom det inte blir exakt lika biologi eller förutsättningar i båda karen.
                              Kan vi genemsamt lösa det där med doseringen av maten så vore det kul att jämföra vad som kom fram i testet.
                              Fiskarnas allmäntillstånd - tillväxt - nitratnivå - färg - filternas drift - alger - Vad mer skulle vara intressant att notera?
                              Senast redigerad av LN; 15 augusti 2006, 11:52.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                Vore även kul om fler deltar någorlunda samtidigt så att man kan resonera om utvecklingen i karen.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...