Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    ja då var vi där igen om räkmixen vara eller inte vara, jag har faktiskt inte hunnit följa den här tråden innan, förrän nu. men när man läser tråden så, som vanligt så är det många som dömer ut räkmixen utav diverse skäl, som jag kan dementera utifrån att ha använt räkmix i mer än 20 år, och jag har matat med räkmix varenda gång på dom 20 åren.
    som ni vet så odlar jag i rätt så stor skala malawi och tanganyika, jag har 25000 liter vatten fördelat på 150 st akvarium.
    mina fiskar jag har är väl en ca 50 olika sorter, jag ger mbunas, haplisar, viktoria, sandlekare. troffar, snäcklekare, jullar, discus, malar, prinsessor samma räkmix och det har jag gjort i alla år. varför tycker jag att det är bra.
    nr 1. första som alla säger att det solkar ner fitrerna det har jag aldrig märkt jag har kört mina filtermattor i 15 år utan att göra rent dom, dom enda gånger jag har märkt på mina filter på mina pumpar att dom sätter igen sig är när jag har kört med pellets , som jag kör som ett litet tillsats foder ibland, men dom får alltid räkmix ändå.
    nr 2. det är väldigt billigt.
    nr 3. det är ett bra färgfoder
    nr 4. det är väldigt bra för fiskarnas tarmar, trots att jag slarvar ibland malningen, för jag får med stora bitar ibland, men det är inga problem.
    nr 5. att fiskarna skulle bli sämre för att dom äter räkmix i generation efter generation det har jag heller inte märkt, titta på mina eureka, rödzebra eller hongie.
    nr 6. att frun tycker att det är jobbigt. byt fru, (det är lite ironi i det uttalandet)
    nr 7. konstiga sjukdomar. det är så många olika faktorer som spelar in där, så det är omöjligt att skylla räkmixen för det. jag kan bara ta ett exempel hur man kan göra för att slippa problem, nu tar jag en rätt så svårskött fisk som alla säger tex 30 st vf tropheus.
    ta en väl ingången 375 så att alla bakterier är igång, det kan ta till upp ett halvår innan den är det se till att du har ett ph på ca 8 antingen med hjälp av bikarbonat eller bara kalksand, ha två st bra filter, bytt minst hälften av vattnet varje vecka, mata försiktigt med räkmixen första månaden, släpp inte ner några nya fiskar efter det så ska ni se att det är inga problem med den baljan trots att man matar med enbart räkmix.
    nr 8 köp en frys till
    nr 9.förstoppning, det är inte min erfarenhet av räkmix, men däremot har jag fått det utav pellets
    nr10, smutsar ner. visst får man än grumling en stund efteråt, men det är inget av vad man får utav pellets, vattnet får en mörkare färg utav pellets
    nr 11.näringskälla eller gamla räkor, det vill jag egentligen inte ge mig in på men erfarenhet säger mig att mina fiskar mår nog inte sämre än andras, och om räkorna är gamla det har jag heller inte märkt någon skillnad. hur mycket bakterie finns det inte på en död fisk som flyter omkring och som fiskarna gladeligen mumsar i sig, dom blir inte sjuka av det.
    och sedan till slut man ska nog inte underskatta forumet, för att det har säkert stor genomslagskraft på nya akvarister, dom tror nog att skriver många att räkmix är dåligt så blir det snart till en sanning för dom. och det vore ju synd på ett så bra foder.
    sedan en sak till när jag började med räkmixen då var den helt okänd för alla zoohandlare, och det var ju inget bra foder enligt dom, man skulle ju köpa deras dyra foder.
    men som tur är att dom har svängt i den frågan nu har dom till och med köpt några hundra kilo räkmix utav mig som dom har sålt vidare i affärerna. mvh janne

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      "nr 2. det är väldigt billigt." -Det tror jag är den största orsaken till att använda räkmix, personligen har ja inte så många kar så därför anser jag mej ha råd med torrfoder men ifall jag hade en lokal så blev det nog räkmix..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        Gött, Janne!! Där satt den!! *glad*

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          Ursprungligen postat av specmats
          "nr 2. det är väldigt billigt." -Det tror jag är den största orsaken till att använda räkmix, personligen har ja inte så många kar så därför anser jag mej ha råd med torrfoder men ifall jag hade en lokal så blev det nog räkmix..
          tror snarare tvärt om att det är den minsta anledningen. torrfoder är inte spec dyrt om man köper mycke.

          Janne mycket bra svar

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            Janne, jag skall inte gå in o kommentera ditt inlägg för mycket, men jag fattar inte hur du endast kan rensa dina filter vart 15 år när du matar med räkmix. Räkmix smutsar ner! Med tanke på att dina fiskar ofta är mycket stora individer måste du mata en hel del och då jag måste rengöra mina filter iallafall vart annat år (även när jag matar med räkmix) så låter 15 år sjukt länge.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              Kan bara hålla med att räkmixen smutsa ner blir mycket restprodukter av ärter som är svåra att bryta ner.
              Malaer man dom inte superfint ligger dom bara kvar på bottenen tills man suger upp do.
              15år låter nästan för bra för att vara sant 1-3år kanske i bästa fall är vad jag har fått till svar av butiker jag frågat som ha filtert.
              Viss pellets smutsar också ner karet ordentligt.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Jag är faktiskt förvånad över hur många, eller en del, tycker att räkmix smutsar ned så grymt mycket. Jag tror att det har mycket att göra med hur man tillreder det.

                Jag upplever inte att räkmixen smutsar ned. En kort stund så kan det yra ytterst lite i vattnet samt hamna lite på botten, men det sätter fiskarna i sig snabbt ändå.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  Visst finns det pellets som smutsar ner, men långt ifrån lika mycket som räkmix gör. Folk snackar om grummelfri räkmix, men det finns inte. Jag matar mestadels med granulat idag. Det smutsar inte ner och det sväller inte. Det funkar perfekt!
                  Senast redigerad av Zaphi; 14 augusti 2006, 10:02.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Visst finns det pellets som smutsar ner, men långt ifrån lika mycket som räkmix gör. Folk snackar om grummelfri räkmix, men det finns inte. Jag matar mestadels med granulat idag. Det smutsar inte ner och det sväller inte. Det funkar perfekt!
                    Det finns grummelfri räkmix. Det handlar bara om att få rätt konsistens på bindningen. Vi kan hålla på i evigheter om vilket som är bäst då alla har egna erfarenheter, men jag ogillar starkt att en del talar om räkmix som en starkt nedsmutsande faktor och som medför sjukdomar. Allt handlar bara om att bereda fodret rätt...att ha rätt ingredienser och att se till att fiskarna har goda förhållanden i övrigt. Att generellt säga att räkmix är så och så...nej det ställer jag inte upp på. Om ni däremot säger att ni själva inte lyckats utan att det bara har gett sjukdomar och att räkmixen smular sönder grymt mycket så har det inte så mycket med räkmixen att göra...

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      Matar man med flingor eller pellets har man oftast förstånd att inte överdriva matningen, dom kan ju drabbas av soten.
                      Kör man egentillverkad mix som gör att fiskarna inte ska drabbas så kan det ju hända att man matar ganska friskt. Överdriver matningen helt enkelt.

                      Men det är klart först o främst måste man lyckas med gelantinet eller vad man nu andvänder sig av för bindemedel. Utan en bra binding blir det soppa i burken, åtminstonde ett par timmar efter matning.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        Stefan, om du kommer till Ciklidstämman 2007 i Linköping så måste du ta med dig din räkmix så skall vi provmata nått kar där. Jag måste se denna magiska grummelfria räkmix innan jag tror dig
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          Det finns en räkmix som kallas någonting med Ad's blandning eller nått sånt. Den grumlar inte men å andra sidan kan du använda en tinad bit som studsboll pga gelatinanvändandet.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Christian T

                            Håller med Stefan - för mycket tjat om grummel. Jag har aldrig använt gelatin eller något annat bindemedel än vit fisk (om det nu binder?). Däremot tinar jag alltid mixen, finfödelar den med fingrarna och sköljer en gång före matandet. Jag lovar att det inte grumlar mer än pellets eller flingor.

                            Allt hänger på hur noga man är vid tillredning samt matande.

                            Håller med Janne om att det inte spelar någon roll om man råkar få en och annan stor bit skal med i mixen heller.

                            Dessutom tycker jag att det är omöjligt att få bra röd färg på fiskarna om man inte ger dem räkskal. Det hjälper inte med Astaxanthin-innehållande pellets. Räkmix, ev med Astaxanthin - det ger schyssta röda färger.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              "Dessutom tycker jag att det är omöjligt att få bra röd färg på fiskarna om man inte ger dem räkskal. Det hjälper inte med Astaxanthin-innehållande pellets. Räkmix, ev med Astaxanthin - det ger schyssta röda färger."
                              -Då ska du testa cyclop-eeze! jag maler ner det med lite vatten för att sedan tas upp i torra pellets, det ger med tiden en stark färg på fiskarna, speciellt det röda.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • m[A]use^
                                Användare
                                • december 2005
                                • 909

                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                Stefan, om du kommer till Ciklidstämman 2007 i Linköping så måste du ta med dig din räkmix så skall vi provmata nått kar där. Jag måste se denna magiska grummelfria räkmix innan jag tror dig
                                Jag o frugan tar gärna med en bit av våran! Har fått mkt kunskap kring räkmix från Stefan. O jag lovar det blir skitigare med flingor o granulater än vår räkmix.

                                Kör med agra agra o hemligheten är å värma mixen på plattan!
                                Min zoon
                                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                                http://www.malawifreaks.se/forum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...