Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dxd
    Användare
    • juni 2006
    • 37

    #31
    Ursprungligen postat av forza78
    Intressant att se att många helt övergett räkmixen.

    Själv så körde jag räkmix i knappt ett år efter att jag skaffat Troffar men har nu helt gått över till Tropical Spirulina och AN Cichlid Excel, både av bekvämlighetsskäl (kladdigt att laga till) och då jag tyckte att jag fick dålig tillväxt av räkmixen.
    Räkmix blandningar kan ha kass näringsvärde och så vidare, detta är en av orsakerna till att jag inte köper eller gör räkmix.

    Det finns (snart) riktigt bra pellets på marknaden, dessa kommer jag att testa för att hitta ett bättre foder än det jag använder idag.

    Johan

    Kommentar

    • dxd
      Användare
      • juni 2006
      • 37

      #32
      Ursprungligen postat av bmwpower
      Jag har provat ett tiotal foder med blandade resultat.
      Men med rätt räkmix så har det ändå haft det bästa resultat både vad det gäller tillväxt färg etc
      Av dom flingor och pellts jag provat och som fungerat är Aqutic nature excell.
      Det ett mycket bra foder,men kraftigt så försiktighet bör intas vid övergång från annat foder.
      Samt sera vipan flingor som är svårt att övermata med, det håller tarmanar igång men man bör mata med annat foder ibland för att få lite volym och bättre färg på fisken.
      Men har man bra fiskar och är nöjd med färgen duger fodret mycket bra,men inte till att mata upp yngel med
      Hur ska du ha det?

      Ena inlägget säger du att Räkmix dödade dina fiskar och i nästa så är räkmix det bästa?????

      Inte konstigt att det inte går att övermata med Sera Vipan, det säger endel om vad det är

      Johan

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #33
        Ursprungligen postat av dxd
        Visserligen är jag inte FÖDD på 40-talet som du trodde, men jag är ganska VIS ändå som du skriver, så det är därför jag inte provar några häxblandningar av räkmix.

        Johan
        Tur att Adam och Eva va nyfikna och ville prova äpplena annars hade väll hela menskligheten varit lika visa som dig

        Kommentar

        • dxd
          Användare
          • juni 2006
          • 37

          #34
          Ursprungligen postat av tezz
          Tur att Adam och Eva va nyfikna och ville prova äpplena annars hade väll hela menskligheten varit lika visa som dig
          Tråkigt att de som inte har något vettigt att säga ska börja med personangrepp

          Johan

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #35
            Ursprungligen postat av dxd
            Tråkigt att de som inte har något vettigt att säga ska börja med personangrepp

            Johan
            Tråkigare att folk som ej provat ändå kan kritisera

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #36
              Vad jag menade när mina fiskar dog att det inte fungerade med att bara köra räkmix.
              Det blev för bra för mina fiskar,men ibland kan det vara bra att fodra med lite räkmix men inte som ett helfoder åtminstone inte hos mig.
              Räkmixen är bra på så vis att matvägrande och ny VF fiskar har lättare att komma igång med att äta.

              Jag har heller lite magra fiskar en feta fiskar som liknar sälar vilket jag tycker man får av en del pellets.
              Nackdelen är att en del dömmer ut ett foder alldels för snabbt.
              När man byter tar tid för fisken att ställa om sig att smälta olika foder och det tar tid att skapa bakterier som bryter ner det nya fodret.

              Kommentar

              • dxd
                Användare
                • juni 2006
                • 37

                #37
                Ursprungligen postat av bmwpower
                Vad jag menade när mina fiskar dog att det inte fungerade med att bara köra räkmix.
                Det blev för bra för mina fiskar,men ibland kan det vara bra att fodra med lite räkmix men inte som ett helfoder åtminstone inte hos mig.
                Räkmixen är bra på så vis att matvägrande och ny VF fiskar har lättare att komma igång med att äta.

                Jag har heller lite magra fiskar en feta fiskar som liknar sälar vilket jag tycker man får av en del pellets.
                Nackdelen är att en del dömmer ut ett foder alldels för snabbt.
                När man byter tar tid för fisken att ställa om sig att smälta olika foder och det tar tid att skapa bakterier som bryter ner det nya fodret.
                Undra vem det är som dömmer ut ett foder helt och hållet?
                Det var du som skrev det i detta inlägget


                Matar man fel så blir det ju fiskarna som får lida, vilket du har fått erfara
                Sunt förnuft och lyhörd inför andras erfarenheter brukar räcka långt.

                Johan

                Kommentar

                • dxd
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 37

                  #38
                  Ursprungligen postat av tezz
                  Tråkigare att folk som ej provat ändå kan kritisera
                  Självklart har jag provat ett antal olika varianter, för jag lyssnade på vad alla sa en gång i tiden, men erfarenheterna har gjort att jag nu inte använder räkmix.

                  Johan

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #39
                    Ursprungligen postat av dxd
                    Självklart har jag provat ett antal olika varianter, för jag lyssnade på vad alla sa en gång i tiden, men erfarenheterna har gjort att jag nu inte använder räkmix.

                    Johan
                    Varför tittar du på detta ämne när du ändå ej är intresserad
                    vill du inte ge dina fiskar räk mix så låt bli men kritisera ej saker du inte vet något om bra saker kan alltid bli bättre men stanna du kvar i stenåldern och tjura och låt oss andra gå vidare

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #40
                      Jag matade inte fel problemen starde samtdigt som värmen kom och jag trodde det var felosraken till dom plötsliga dödsfallen.
                      Möjligtvis kan det varit en dålig kombination med ny mat och värme.
                      Jag vet många som matar med räkmix med lysande reultat och andra matar enbart med pellets.

                      Kommentar

                      • dxd
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 37

                        #41
                        Ursprungligen postat av bmwpower
                        Jag matade inte fel problemen starde samtdigt som värmen kom och jag trodde det var felosraken till dom plötsliga dödsfallen.
                        Möjligtvis kan det varit en dålig kombination med ny mat och värme.
                        Jag vet många som matar med räkmix med lysande reultat och andra matar enbart med pellets.
                        Varför då skriva som du gjorde ?
                        "Men det känns skönt att man hittat källan till dödsfallen."
                        När det i själva verket kanske var något annat som var orsaken?

                        Johan

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          #42
                          Ursprungligen postat av dxd
                          Men lilla du, läs vad tråden heter.
                          Därutav mitt intresse.

                          Och jag tjurar inte det minsta, gör du?

                          Johan
                          har du läst vad tråden handlar om pojk lilla och hade inte du hittat ett super foder
                          Forumet är till för att hjälpa ge råd och argumentera fram vettiga lösningar är du inte mogen för det så föreslår jag att du går in på någon tonårs chatt i stället

                          Kommentar

                          • dxd
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 37

                            #43
                            Ursprungligen postat av tezz
                            har du läst vad tråden handlar om pojk lilla och hade inte du hittat ett super foder
                            Forumet är till för att hjälpa ge råd och argumentera fram vettiga lösningar är du inte mogen för det så föreslår jag att du går in på någon tonårs chatt i stället
                            Jag har inget emot seriösa argumentationer, men du har stora problem med detta, för när du inte har svar på tal så går du till personangrepp, så gör man kanske på tonårschattarna!?
                            Men det hör inte hemma här

                            Eftersom du inte har läst vad jag skrev innan så kommer det här igen
                            "Det finns (snart) riktigt bra pellets på marknaden, dessa kommer jag att testa för att hitta ett bättre foder än det jag använder idag."

                            Johan

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #44
                              Ursprungligen postat av dxd
                              Jag har inget emot seriösa argumentationer, men du har stora problem med detta, för när du inte har svar på tal så går du till personangrepp, så gör man kanske på tonårschattarna!?
                              Men det hör inte hemma här

                              Eftersom du inte har läst vad jag skrev innan så kommer det här igen
                              "Det finns (snart) riktigt bra pellets på marknaden, dessa kommer jag att testa för att hitta ett bättre foder än det jag använder idag."

                              Johan
                              hur vet du det mitt resept har du ju aldrig provat jag odla fisk och matar med detta och inga fiskar har dött gav ut detta ressept för att glädja andra
                              inte för att tjabba med en tonåring

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #45
                                tezz och dxd!

                                Visa lite kort på era fiskar så kan vi andra avgöra vems fiskar som ser ut att vara i bäst kondition och därmed kora en vinnare i det stora matkriget =)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...