Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #61
    Ursprungligen postat av amini
    ett naturligt förtjockningsmedel vill jag söka till 20-80 räkmix med mycke fibrer.
    tips på förtjockningsmedel som inte kommer i pulverform
    skulle jag vara tacksam för.
    Förtjockningsmedel??

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #62
      Ursprungligen postat av dxd
      Om de nu gör det så gör dem omfattande tester under många år för att utvärdera en blandning INNAN de marknadsför den.

      Ge mig alla näringsvärde, vitaminvärden osv för din blandning, menar även vilka aminosyror, spårämnen som ingår.

      Ja de värderna som du vet och då kan garantera.

      Johan
      till skilnad från foder tillverkarna får du här reda på vad fodret innehåller här finns ej själv döda djur eller andra restpropdukter i

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #63
        sen är det så att det ej går att säga vad som är optimaltfoder det skiljer från fisk till fisk vad dom har för behov
        sen kan man jämföra innehållet i guldfisk pellerts och ciklid pellerts ända skilnaden är priset.
        Själv matar jag med 3 olika sorters pellerts + räkmix funkar utmärkt

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          #64
          Det här NLS verkar vara på g till Sverige för jag har hört om att ett flertal personer just nu testar detta foder för fullt,till någon som ska importera detta till Sverige.
          Jag vet inte helt säkert men hör detta från olika håll är det kanske någon här som ver mer eller kanske någon här som håller på att testa???
          Är själv ganska så nyfiken på detta foder då jag läst en hel del positivt om det.

          Kommentar

          • dxd
            Användare
            • juni 2006
            • 37

            #65
            Ursprungligen postat av tezz
            till skilnad från foder tillverkarna får du här reda på vad fodret innehåller här finns ej själv döda djur eller andra restpropdukter i
            Skulle det vara en garanti för att den räkmix man gör själv på något sätt har en bra sammanättning och innehåller vad fisken verkligen behöver?

            Vet ni som använder Shrimp Pellets mm att de tillverkas av skaldjursrestprodukter såsom räkhuvuden och skal?

            Säger inte att det är fel att tillverka foder av detta och fiskarna gillar det.
            MEN det finns tillverkare som endast använder hela Krill i sitt foder vilket jag ser som en bättre råvara.

            Föresten, vilka pellets matar du med?

            Johan

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #66
              Ursprungligen postat av dxd
              Skulle det vara en garanti för att den räkmix man gör själv på något sätt har en bra sammanättning och innehåller vad fisken verkligen behöver?

              Vet ni som använder Shrimp Pellets mm att de tillverkas av skaldjursrestprodukter såsom räkhuvuden och skal?

              Säger inte att det är fel att tillverka foder av detta och fiskarna gillar det.
              MEN det finns tillverkare som endast använder hela Krill i sitt foder vilket jag ser som en bättre råvara.

              Föresten, vilka pellets matar du med?

              Johan
              sammansättningen väljer du ju själv om du tillverkar din egen räkmix
              nutrafin wardley samt aquatic nature

              Kommentar

              • dxd
                Användare
                • juni 2006
                • 37

                #67
                Ursprungligen postat av tezz
                sammansättningen väljer du ju själv om du tillverkar din egen räkmix
                nutrafin wardley samt aquatic nature
                Och vi som lekmän vet verkligen vad fisken behöver för att kunna göra en bra räkmix som innehåller allt fisken behöver?

                Johan

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #68
                  Ursprungligen postat av dxd
                  Och vi som lekmän vet verkligen vad fisken behöver för att kunna göra en bra räkmix som innehåller allt fisken behöver?

                  Johan
                  ja genom lite studier har du sett vad min räkmix innehåller och vad dom olika ingridienserna har för betydelse kom inte och påstå att pellerts är lika innehållsrikt och framförallt aptitligt för fiskarna

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #69
                    Ursprungligen postat av tezz
                    ja genom lite studier har du sett vad min räkmix innehåller och vad dom olika ingridienserna har för betydelse kom inte och påstå att pellerts är lika innehållsrikt och framförallt aptitligt för fiskarna
                    Vem bryr sig om vad dom gillar mest, skulle man gå på den linjen i livet så skulle alla barnen få hallonbåtar till lunch o chips till middag... bara för det smakar(luktar) godara behöver det inte vara nyttigare. Det svåra är inte att proppa mixen full med olika vitaminer utan det svåra är att hitta en balans som gör att kroppen kan tillgodogöra sig div ämnen, man fick apelsinjuice till blodpuddingen i skolan men inte för att det smakade godare utan för att bättre kuna tillgodogöra sig järnet(tror jag det va) som finns i blodpuddingen, finns massa olika exempel. Av den annledningen känns det tryggare att någon med utbildning i ämnet sätter samman fodret ist för nån akvarist som höftar lite olika vitaminer etc. Nu vet inte jag hur du har kommit fram till ditt recept men det kanske du kan berätta, vore skoj o veta eftersom den innehåller en massa olika saker.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      #70
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Vem bryr sig om vad dom gillar mest, skulle man gå på den linjen i livet så skulle alla barnen få hallonbåtar till lunch o chips till middag... bara för det smakar(luktar) godara behöver det inte vara nyttigare. Det svåra är inte att proppa mixen full med olika vitaminer utan det svåra är att hitta en balans som gör att kroppen kan tillgodogöra sig div ämnen, man fick apelsinjuice till blodpuddingen i skolan men inte för att det smakade godare utan för att bättre kuna tillgodogöra sig järnet(tror jag det va) som finns i blodpuddingen, finns massa olika exempel. Av den annledningen känns det tryggare att någon med utbildning i ämnet sätter samman fodret ist för nån akvarist som höftar lite olika vitaminer etc. Nu vet inte jag hur du har kommit fram till ditt recept men det kanske du kan berätta, vore skoj o veta eftersom den innehåller en massa olika saker.
                      jag själv äter inte saker som är äkliga bara för att dom är nyttiga jag brukar äta sådant som är både gott och nyttigt gör inte du det

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #71
                        och jag skulle aldrig tvinga i mitt barn blodkorv utan ger henne något hon äter som är lika nyttigt

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #72
                          Ursprungligen postat av tezz
                          ja genom lite studier har du sett vad min räkmix innehåller och vad dom olika ingridienserna har för betydelse kom inte och påstå att pellerts är lika innehållsrikt och framförallt aptitligt för fiskarna
                          Men sen finns ju problemet att vad du tillsätter i mixen är inte det samma som fisken tar upp.
                          Genom att tillsätta vissa bärare så förändrar man upptaget. T.ex om du tar en järntablett så är ditt upptag ca 1 % ta samma tablett med C vitaminrikt apelsinljuse så ökar du ditt upptag mångfalt. Samma gäller t.ex vitamin D o kalcium. Samtidigt finns studier av bl.a J.E.Quale (fanns en artikel i ciklidbladet för något år sedan) som visar att överdosering av vitaminer ger leverskador hos akvariefisk
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #73
                            Ursprungligen postat av tezz
                            jag själv äter inte saker som är äkliga bara för att dom är nyttiga jag brukar äta sådant som är både gott och nyttigt gör inte du det
                            Först och främst äter jag det som är gott och om det är nyttigt så är ju det ett plus, jag misstänker att fiskarna i ett akvarium gör detsamma =)

                            Ursprungligen postat av tezz
                            och jag skulle aldrig tvinga i mitt barn blodkorv utan ger henne något hon äter som är lika nyttigt
                            Man behöver inte tvinga barn att äta blodpudding... dom flesta gillar det.
                            Senast redigerad av deelay; 02 augusti 2006, 01:00.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #74
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Först och främst äter jag det som är gott och om det är nyttigt så är ju det ett plus, jag misstänker att fiskarna i ett akvarium gör detsamma =)
                              just pressis därför ger jag dom något som är både är gott o nyttigt

                              Kommentar

                              • tezz
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 1069

                                #75
                                Ursprungligen postat av dxd
                                Så dina förutfattade meningar om att blodkorv är äckligt gör att ditt barn inte ens får prova blodkorv?
                                Så återigen, ditt tycke ska styra andra

                                Tycker att du ska svara Deelay på hans fråga hur du har kommit fram till din (häx) blandning av räkmix.

                                Johan
                                genom studier det skrev jag innan han frågade

                                Kommentar

                                Arbetssätt...