Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #46
    Ursprungligen postat av dxd
    Jag har inget emot seriösa argumentationer, men du har stora problem med detta, för när du inte har svar på tal så går du till personangrepp, så gör man kanske på tonårschattarna!?
    Men det hör inte hemma här

    Eftersom du inte har läst vad jag skrev innan så kommer det här igen
    "Det finns (snart) riktigt bra pellets på marknaden, dessa kommer jag att testa för att hitta ett bättre foder än det jag använder idag."

    Johan

    Här har du ju ditt super foder

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #47
      vad kör du med för foder deelay du visar alltid upp fina fiskar med mycket fina färger

      Kommentar

      • dxd
        Användare
        • juni 2006
        • 37

        #48
        Ursprungligen postat av tezz
        hur vet du det mitt resept har du ju aldrig provat jag odla fisk och matar med detta och inga fiskar har dött gav ut detta ressept för att glädja andra
        inte för att tjabba med en tonåring
        Att jag inte använder räkmix finns det många orsaker till, att jag inte testar ditt recept har du svarat på själv "reseptet är något jag hittade på"
        Det finns alltså inget som säger att det innehåller allt en fisk verkligen behöver, därutav min kommentar innan om "häxblandningar".

        Johan

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #49
          Ursprungligen postat av deelay
          tezz och dxd!

          Visa lite kort på era fiskar så kan vi andra avgöra vems fiskar som ser ut att vara i bäst kondition och därmed kora en vinnare i det stora matkriget =)
          Har tyvär bara modem går fortare att komma hit och titta på dom ni är välkommna

          Kommentar

          • dxd
            Användare
            • juni 2006
            • 37

            #50
            Ursprungligen postat av deelay
            tezz och dxd!

            Visa lite kort på era fiskar så kan vi andra avgöra vems fiskar som ser ut att vara i bäst kondition och därmed kora en vinnare i det stora matkriget =)
            Idag använder jag ett foder som jag ej är nöjd med, därutav mitt intresse för att finna ett bättre.

            Har ingen bildinläsare.

            Johan

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #51
              Ursprungligen postat av dxd
              Att jag inte använder räkmix finns det många orsaker till, att jag inte testar ditt recept har du svarat på själv "reseptet är något jag hittade på"
              Det finns alltså inget som säger att det innehåller allt en fisk verkligen behöver, därutav min kommentar innan om "häxblandningar".

              Johan
              Tror du inte foder tillverkarna hittar på sina?

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #52
                Ursprungligen postat av bmwpower
                vad kör du med för foder deelay du visar alltid upp fina fiskar med mycket fina färger
                AN exel och en blandning av Tropicals flingor, parrot, spirulina forte. Men det handlar inte bara om fodret man får leta upp bra djur också, vilket kan ta sin tid, färgfoder kan inte ersätta kvalitetsfisk som tur är vilket många verkar tro idag. Man gör sin egen räkmix o proppar den med astaxhantin och väntar på att fiskarna ska uppvisa fina färger men det blir inte samma sak. En bra fisk ska man kunna ge Tetramin utan att den ska tappa all färg imo.

                Ursprungligen postat av tezz
                Tror du inte foder tillverkarna hittar på sina?
                Dom är utbildade i ämnet dvs dom hittar inte på saker som utan dom går fram lite mer vetenskapligt vilket inte alla gör eller kan när dom gör sin egen fodermix.
                Senast redigerad av deelay; 01 augusti 2006, 01:14.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • dxd
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 37

                  #53
                  Ursprungligen postat av tezz
                  Tror du inte foder tillverkarna hittar på sina?
                  Om de nu gör det så gör dem omfattande tester under många år för att utvärdera en blandning INNAN de marknadsför den.

                  Ge mig alla näringsvärde, vitaminvärden osv för din blandning, menar även vilka aminosyror, spårämnen som ingår.

                  Ja de värderna som du vet och då kan garantera.

                  Johan

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #54
                    Ursprungligen postat av tezz
                    Har tyvär bara modem går fortare att komma hit och titta på dom ni är välkommna
                    Det är tyvärr lite långt men tack för inbjudan.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #55
                      Ursprungligen postat av dxd
                      Idag använder jag ett foder som jag ej är nöjd med, därutav mitt intresse för att finna ett bättre.
                      Låter aningen tveksamt skulle jag vilja påstå, men valet är ju givetvis ditt vad du nu ger dina fiskar. Du skrev ju att du var mer rädd om dina fiskar än att ge dom "häxblandning". Är det så bra foder du ger dom nu då? Eftersom du snart tror att det kommer ett "kanonfoder" på marknaden så kan man ju fråga hur du vet det? NLS kanske? Många pratar väldigt gott om det fodret och det återstår att se om det är så bra som en del säger...

                      En liten fråga bara...jag fick känslan av att du matade dina fiskar med något som var bättre än räkmix...men ändå verkar det som att du inte matar med foder du är nöjd med. Det ger lite konstiga signaler om det nu inte är så att du är av principsak räkmix-vägrare som en del blivit här.

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #56
                        Det blir lätt ganska mycket spekulationer om hur ett foder fungerar. Vi i Göteborgs Ciklidgrupp var för ett tag sedan och hälsade på hos Greenfish som odlar (odlade) matfisk i en "akvarieliknande" anläggning.

                        De förlitade sig knappast på att se hur snygg fisken var, om de lekte eller någon annan visuell variant. De körde helt enkelt ner hela fiskar i en typ av mixer tills det endast bestod av en sörja. Denna sörja körde de sedan genom ett antal mätinstrument (i prisklassen strax ovanför astronomisk skulle jag tro). Av dessa värden kunde de konstatera om deras foder var optimalt eller ej.

                        Någon som är insatt i lab-utrustning som dessa kan säkert fylla på mer mer riktigt info än min lekmannaförklaring

                        Det vore mycket intressant att testa samma pryl på akvariefisk och få verkliga jämförelser mellan räkmix-utfodrade ciklider kontra ciklider utfodrade med kommersiellt foder. Jag är övertygad om att räkmix-fisk har brist på fler ämnen än fisk utfodrad med kvalitativt köpe-foder, men det vore som sagt kul med fakta.
                        Senast redigerad av Tony; 01 augusti 2006, 02:51.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #57
                          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                          om det nu inte är så att du är av principsak räkmix-vägrare som en del blivit här.
                          Det är väl inte så konstigt att många blir det när dom råkar ut för bekymmer? Det märkliga är att det finns som som kört räkmix i 15år utan problem medans vissa som testar råkar ut för mer problem på 1år än dom tidigare 15 åren dom hållit på.

                          Jag körde torrfoder(Hikari spirulina bla) och mald oxhjärta(poppis på 80talet) i ca 20år med väldigt lite problem sedan testade jag räkmix... mer problem på mindre än ett år än vad jag haft på dom 20åren innan, inte konstigt om man blir skeptiskt då tycker jag... så jag åtegick till torrfoder och problemen försvann, så det är inte bara att man bestämmt sig för att sluta med det utan grunder.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • dxd
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 37

                            #58
                            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                            Låter aningen tveksamt skulle jag vilja påstå, men valet är ju givetvis ditt vad du nu ger dina fiskar. Du skrev ju att du var mer rädd om dina fiskar än att ge dom "häxblandning". Är det så bra foder du ger dom nu då? Eftersom du snart tror att det kommer ett "kanonfoder" på marknaden så kan man ju fråga hur du vet det? NLS kanske? Många pratar väldigt gott om det fodret och det återstår att se om det är så bra som en del säger...

                            En liten fråga bara...jag fick känslan av att du matade dina fiskar med något som var bättre än räkmix...men ändå verkar det som att du inte matar med foder du är nöjd med. Det ger lite konstiga signaler om det nu inte är så att du är av principsak räkmix-vägrare som en del blivit här.
                            Använder idag ett pellets som är ganska bra, men är inte riktigt nöjd så därför började jag titta på utländska forum.
                            Där pratas det mycket om just New Life Spectrum som du nämner och då blir man ju nyfiken på detta.
                            Alla man pratar med säger först att de tycker sitt foder är bra, men det visar sig ett de egentligen inte är riktigt nöjda.

                            Med räkmix vet man aldrig vad det innehåller för näringsvärden mm.
                            Så jag anser att ett riktigt bra pellets är ett säkrare köp som inte skitar ner lite mycket som räkmix.

                            Priset är för mig inte avgörande i val av foder, BARA kvalitén och slutresultatet.

                            Johan
                            Senast redigerad av dxd; 01 augusti 2006, 23:39.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #59
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Det är väl inte så konstigt att många blir det när dom råkar ut för bekymmer? Det märkliga är att det finns som som kört räkmix i 15år utan problem medans vissa som testar råkar ut för mer problem på 1år än dom tidigare 15 åren dom hållit på.

                              Jag körde torrfoder(Hikari spirulina bla) och mald oxhjärta(poppis på 80talet) i ca 20år med väldigt lite problem sedan testade jag räkmix... mer problem på mindre än ett år än vad jag haft på dom 20åren innan, inte konstigt om man blir skeptiskt då tycker jag... så jag åtegick till torrfoder och problemen försvann, så det är inte bara att man bestämmt sig för att sluta med det utan grunder.
                              Nej självklart är det så. Säger inte emot det, men en del personer hoppar på "anti-räkmix"-vagnen utan att ens ha provat och gett fodret en ärlig chans. Ofta grundat på att det finns så många olika recept hit och dit där det ibland får ses som uppenbart att vissa ingredienser knappt ger något resultat (andelen blir mikroskopisk).

                              Jag kan hålla med Tony om att vissa räkmixar kanske har brister som gör att fiskarna inte får till sig det de behöver, men övervärdera inte det kommersiella fodret heller.
                              T ex så har jag ofta tjatat om naturose astaxanthin och vad det innehåller...här finns massor av näringsämnen som man kan blanda i sin räkmix och få en riktigt bra och näringsrik sammansättning. Då menar jag inte att man ska häva i så mycket av det att det ger färgförstärkning utan nu syftade jag endast på att det ger många viktiga näringsämnen även om du håller dig under rekommenderad mängd.

                              Sjukdomar och annat som man eventuellt kan lokalisera till att ha uppstått pga foderproblem och då räkmix håller sig nog inom dessa fyra faktorer...

                              1. Val samt beredning av bindemedel.
                              2. Val samt beredning av ingredienser.
                              3. Övermatning.
                              4. Nedsmutsning (naturlig reaktion på om man gjort fel i nr 1 samt nr 3).

                              Jag kommer inte att ta bort räkmix från mina fiskars meny då det är ett väldigt bra foder om det är rätt komponerat och rätt tillrett. Jag har övergett en hel del ingredienser och drar mig mer och mer emot att endast ha gröna ärtor som råvara (dock fryst). Resterande ingredienser tillreds från pulver/granulatform. Det vill säga att jag nästa gång kommer att utesluta räkor...
                              Proteinet som tappas kommer att fyllas ut av proteinpulver av majs.

                              Ursprungligen postat av dxd
                              Med räkmix vet man aldrig vad det innehåller för näringsvärden mm.
                              Så jag anser att ett riktigt bra pellets är ett säkrare köp som inte skitar ner lite mycket som räkmix.
                              Du kan få fram näringsvärden "mellan tummen och pekfingret" vilket torde vara ganska nära det som du får av kommersiell tillverkare. De resultat som de redovisar på sina produkter är de resultat de ska uppnå och helst även innehålla, men jag är mycket tveksam till att det är till 100% uppnått. Felaktig deklaration finns på allt från och till och om fiskfoder vore undantaget det så skulle iallafall jag höja på ögonbrynet i stark förvåning.
                              Senast redigerad av StefanL; 01 augusti 2006, 15:38.

                              Kommentar

                              • amini
                                Användare
                                • maj 2006
                                • 80

                                #60
                                ett naturligt förtjockningsmedel vill jag söka till 20-80 räkmix med mycke fibrer.
                                tips på förtjockningsmedel som inte kommer i pulverform
                                skulle jag vara tacksam för.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...