Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    Vildfångat har jag aldrig haft några större problem med, men vid 2 tillfällen då vi köpt SO så har alla dött, snabbt, nästan utan förvarning, och vi har vart lika försiktiga med dem.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      Enligt undersökningar som Tropical har gjort så skall foder från däggdjur och äggprodukter vara orsaken till "Malawi bloat".

      De använder istället vegetabiliska proteiner i sina produkter för att undvika bukvattensot.

      Visst kan detta vara ett säljargument, men det kan också vara sant.

      Det skulle då innebära att t ex både ägg och gelatin, tillsammans med andra eventuella däggdjurs- och äggprodukter, är en riskfaktor i räkmixen.

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        Tricella, beror juh på vilket gelantin du har, finns gelantin som är gjort på växdelar.

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          Det är därför använder jag räkor som proteinkälla. Resten är spenat och ärtor. Min mix ser ut ungefär såhär: 300g spenat, 600g ärtor och 300g räkor. Mixar grejorna riktigt fint för sig själva och får en fin puré som jag sedan blandar ihop i en skål. Sen värmer jag gelatinet och blandar i det i mixen. Jag använder inte så mycket gelatin, kanske en halv förpackning till den satsen (favoritgelatin i pulverform, de små blå förpackningarna). Eftersom satsen är på 1,2 kilo kan ju inte en gelatintillsats på 25 gram göra någon stor skilland. Tio droppar multivitamin har jag också i. Sen tar jag tre stycken treliterspåsar och häller ner mixen till ca 2 centimeter tjocka kakor som sedan fryses in på en plåt i frysen. Dagen efter så hackar jag en av kakorna och lägger ner den i frysen igen. De andra två är nu lätta att sätta vid en sida i frysen eftersom de är platta och höga. Det är såhär jag gör min mix.

          Jag skulle aldrig få för mig att ge tropheusar räkmix innehållande ägg. Jag har fått en smäll en gång och det vill jag inte va med om en gång till. Inget animaliskt fett till troffar.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            Tricella:
            Oavsett om det är sant eller ej att det finns en direkt koppling mellan foder från däggdjur och malawi bloat, så verkar deras fiskmat vara ett bra alternativ. Jag är på jakt efter alternativ till det jag använder nu så det blir nog till att köpa någon burk för att testa.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Jag använder själv Tropical´s Spirulina (Lösvikt) som jag köpte till ett fint pris. Om det finns andra som är intresserade så går det nog att ordna...

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                Jag har tidigare använt OSI flingorna men tycker dom håller ihop för dåligt. Hur verkar detta vara med Tropicals flingor?
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  Jag tycker dom håller ihop bra, men jag har inte sett OSI så det är svårt att avgöra vilken som håller ihop mest. De är dock tunna så en viss bräcklighet är det allt.

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    Jag köpte en stor burk (1000ml) med OSI spirulina och hälften ungefär var användbart, resten var nästan i pulverform. Så dessa köper jag inte fler gånger.
                    Innehållet i Tropicals verkar dessutom vara bättre. Det blir till o prova med dessa istället.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      Jbl Novorift sticks är grymma. Satsa på dem. Jag tänker i alla fall satsa på dem nästa gång. Även tropicals i granulat form verkar mkt intressant.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        Bra tips, Calle. JBL Novorift har jag missat.
                        Men i Tropicals sortiment så hade jag tänkt mig Spirulina super Forte och Spirulina Granulat.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • petter_c
                          Användare
                          • april 2003
                          • 22

                          En liten avvikelse från det aktulla ämnet foder men hoppas det är OK ändå.

                          Har sedan i måndags morse en Duboisi som står och vaggar, men lyckades under eftermiddagen samma dag få tag på Flagyl och doserade enligt vad som står här på ciklid.se.
                          Hur länge behöver man vänta innan eventuell tillfriskning sker? (sist jag medicinerade var Emtrylvet fortfarande tillgängligt)
                          Om ingen förbättring sker, skall jag då medicinera igen med samma dosering, eller chansa på att typ Furapond eller Aquafuran rättar till det hela?
                          Vad har ni för erfarenheter?

                          /Petter

                          ps
                          Resten av gruppen är det full fart på, än så länge...
                          ds

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8598

                            Haj

                            Novorift ger jag till Mbunas men har aldrig vågat ge det till Tropheus.

                            OSI versus Tropical spirulinaflingor: OSI verkar ge bättre tillväxt hos yngel, men är dyrare (och ofta svåra att få tag på här i österled), men vem har nu så bråttom?

                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              Mikael W.:
                              Varför inte novorift till tropheus? Är det pga att det är i pellets/sticks form, för stora bitar? Innehållsmässigt så verkar det ju vara ett bra foder, eller?

                              JBL is your expert for aquaristics, pond & terraristics. Since 1960, JBL has maintained its reputation for high-quality products based on its own research.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • Pierre_N
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 772

                                petter c: man brukar kunna se en bättring rät fort om det är soten de har, säg en dag. Om det inte funkar tror inte jag att det hjälper att dosera mer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...