Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    robin, tror du står i sandbunkern nu.... lr ngt o_O

    soten är mkt lätt att få på VF stora troffar, däremot våra F1 yngel verkar inte gå att få soten på, matar med allt hur mkt som helst och inget händer. (PEPPAR PEPPAR!!!!!!!)

    Men håller man sig till riktmärkena och inte gör om grupper eller slarvar med mat elelr vattenbyten så ska det itne bli problem på VF heller.

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      citat:Eftersom det är på tapeten nu igen så kan jag ju passa på att slänga fram det som jag skrev i vintras:
      http://www.thecichlidgallery.com/article_bloat.htm
      En mycket bra artikel Fredrik H, den säger i princip det mesta.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        jag körde på fredriks artikel. ett kuvert för 500liter i en balja med ca 7-8 liter vatten och rejäla luftpumpar. I akvariet "trimmade" jag de pumpr som satt i genom smalare munstycken så det blir bättre syresättning.

        Ang. mer medicinering är det svårt. Förra gången spenderade jag minst 500kr på medicin och då förlorade jag fisk för 2000. då räknas inte de 500kr för medicinen in. Denna gången är det totala värdet på troffarna endast 1200 så jag är inte beredd å att lägga ner hur mycket som helst. Troffar är underbara men inte till priset att bli tvungen att medicinera varannan månad för att de ens skall överleva.

        expN : De jag har nu är f2 kiku och odlade maswa. Jag vet inte varför jag får soten. Jag matar med räkmix, 30% räkor, 40% ärtor och 20% spenat. Bindemedel vanligt favortigelatin. Vattenbyten 1 gångg i veckan på 30-40%. Där är 34 troffar (19 kiku och 15 maswa) mellan 5 och 8 cm. Det kan ju vara vattnet som klyddar, jag bor i Veberöd utanför Lund (troligtvis samma vatten som i lund). Jag preparerar det inte med något (kanske ännu ett misstag). Det knäppa är att jag har polare som inte häller i ett enda perparat i sina akvarier och hans troffar går hur bra som helst. Troffar är underbara men dom bara dör.

        Ang. flagyl: Förra gången jag försökte fixa det från Lunds djursjukhus fick jag svaret: "vi håller inte på med fiskar, var vänlig försök i Helsingborg eller Malmö, de kanske vet någon som gör det"

        Jaja.Nu är det är dagen efter medicinberingen och något optimistiskt tycker jag de ser lite piggare ut. Alla var framme ur sina gömställen när maten svepte runt i akvariet. Dock är det svårt att se om det är någon som inte äter bland 34 troffar och två hästnosar.

        Jag hoppas att detta funkar, som student har jag inte råd o köpa fler troffar, särskilt inte när de trillar av pinnen var o varannan månad.

        Önska mig lycka till.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • HDahlberg
          Användare
          • februari 2004
          • 92

          Läste någonstans i något inlägg här på forumet att någon större postorderfirma hade börjat med UV-filter och minskat sina problem med bl a " soten". För mig verkar det var ett billigt alternativ och enklare att pröva, än att behöva hålla på att medicinera. Dessutom har man kvar UV-filtret efter medicineringen.

          En novis vid akvariet.

          H

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            Jonas:
            Om du ändå vill prova med flagyl så vet jag en veterinär i Landskrona som skriver ut flagyl. Maila mig om du vill veta vilken.

            Annars på beställning: Lycka till.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              citat:Ursprungligen skickat av expN

              robin, tror du står i sandbunkern nu.... lr ngt o_O
              Jasså! Du sågar min smarta teori?

              Det var bara lite tankar som jag har. Eftersom de finns i all individuell sport så kanske det även finns i olika hobbies.
              Men men, jag har aldrig haft troffar och den enda jag pratar kontinuerligt med är Calle som verkar ha funnit ett ganska bra sätt att ta han om sina troffar på.
              Jag tänker nog skaffa mig en grupp i framtiden men om det fortsätter så här så vet jag inte om jag vågar.

              Och föresten ExpN- Jag är faktiskt ganska bra i (ur) bunkern.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • augusti 2003
                • 476

                Ja ni... Det är sjukdom och elände med tropheus... Som bare den...
                TROTS detta så har jag frågor till er som är inne i denna svängen.
                • 1 eller 2 arter, för- och nackdelar..?
                • Storlek på burk om man kör en grupp?
                • Hur många individer har man i varje grupp..?
                • Vad är det som styr hur mkt fisk man har i en burk? (art, filtrering eller..?)
                • Förslag på kombinationer?
                • Bra, överskådliga sidor med dels praktiska tips men också bilder etc...
                • Jag har haft en del fisk genom åren men aldrig troffarm vad bör jag tänka på?



                [u]Mvh.</u>
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  Jag bidrar med lite bra länkar och svar på två av frågorna.





                  citat:1 eller 2 arter, för- och nackdelar..?
                  Själv så vill jag odla tropheus och då tycker det är bäst att bara satsa på en variant/kar. Är inte detta huvudsyftet så kan man mycket väl blanda [u]en del </u>sorter. (Det går ju säkerligen att odla ändå men bäst tror jag det går om man bara har en variant.) (Skulle jag själv haft mer än en variant hade det nog blivit duboisi ihop med mina Kambwimba.) Mer om blanda tropheus hittar du i länkarna jag hänvisar till ovan.
                  citattorlek på burk om man kör en grupp?
                  Ett 375 liters kar med måtten 150*50*50 är nog en rätt bra storlek för ett tropheuskar.

                  Någon som vill fortsätta...
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    Hallå HD! Du är inne på området nu! Redan på slutet av 1800-talet började man på vissa vatten-verk i Frankrike att använda UV-strålningsapp ,för att desinficiera macro/micro -organismer, på tappvatten. Senare ersattes denna teknik med tillsättning av klor.
                    Men under de senaste decenierna har denna teknik åter införts.
                    Om du t.ex ,som jag får vattnet från Görvälns-vattenintag (STO)
                    så går det efter ett sandfilter genom ett ,kraftigt UV-filter. Men
                    tyvärr tillsätts fortfarande Klor-fast i mycket mindre andel än förr.. Vad vill denna urspårning av ämnet ha sagt. JO UV-är en bra
                    barriär för att minska bl.a smittspridningen i karet !
                    -Det bör nämnas att jag själv har ett UV-filter till samtliga kar.
                    Val av lämplig effekt på UV, styrs av Vol.+ flöde M.v.h. Patrik

                    Kommentar

                    • HDahlberg
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 92

                      Tack för informationen Mr Fish!

                      Tycker det är bra att ha alternativ till att bygga upp ett lab för att ha mina fiskar, dessutom slipper jag hålla på att flytta dem. Inser dock att UV inte är allena rådande, men det är som sagt bra med alternativ. Dessutom slipper jag köpa en massa dyr medicin.

                      Tack för informationen

                      H

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        Va kostar uv-filter ( man behöver väl inte ha den överdyraste modellen ) om jag skall ha det till sötvatten. Det kanske inte krävs lika stark strålning när det gäller sötvatten som salt, eller är jag helt fel på det nu?
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          600-700 kr kan du få ge för ett om du beställer från tyskland
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            Calle:
                            Var hittar du så pass billiga uv-filter.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              Jonas:

                              Annars har ju cichlidcentret en del uv-filter, pris exempel för ett uv filter lagom för ditt kar(för det var väl ett 540liters kar) 1250dkr

                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                UV-filter för 762kr på Aquaristikshop.com.

                                Tetra LightWave Complete Set,4004218293250,Tetra,293250,,flexible LED complete set for all aquariumsincl. adaptor for T5/T8easily extendable,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop


                                Ni som är "slängda" på det här med UV...kan detta vara något att ha för en vanlig akvarist som har ett 375L akvarium? Vad jag kan se på förpackningen så står det att det passar till akvarium från 80-400L.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...