Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    Tar du hem vildfångat så är det svårt om man inte vet hur man ska göra. Mitt tips är att börja med några odlade. De lättaste tropheusen och de som du kan ha i minst grupper är mazwa.

    Kommentar

    • sebbe40
      Användare
      • november 2003
      • 27

      ok, det är väl värt ett försök

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        citat:Ursprungligen skickat av expN

        Tar du hem vildfångat så är det svårt om man inte vet hur man ska göra. Mitt tips är att börja med några odlade. De lättaste tropheusen och de som du kan ha i minst grupper är mazwa.
        Kan inte hålla med dig här .. tycker personligen att Maswas är riktigt elaka .. men det är ju olika erfarenheter man har.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • sebbe40
          Användare
          • november 2003
          • 27

          vilken tycker du då?
          skulle gärna börja med ngn lätt art = )
          Mvh sebastian

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            citat:Ursprungligen skickat av sebbe40

            vilken tycker du då?
            skulle gärna börja med ngn lätt art = )
            Mvh sebastian
            Jag tycker inte att det finns ngn igentligen troffe att börja med. Alla grupper man skaffar är ju olika och har olika temprament, och alla har vi ju haft olika erfarenheter om de grupper vi har haft. Personligen tycker jag att det är en gammal skröna att duboisi är den lättaste att börja med. Alla troffar ska ju skötas likadant och kräver ju samma mat, vatten osv. Börja med den du tycker är snyggast och gillar mest. Se till att du har ett kar som är minst 125 cm långt, det är minimum för troffar tycker jag. Helst ett 540 eller 720 är ju kanon om du kan få tag i. Börja med en ordentlig grupp på minst 20 djur .. helst 30. Gör inte en massa snabba förändringar osv. Då funkar det.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              Maswa är riktigt fina om det är bra föräldradjur. Har man däremot kassa gener kan de se ganska trista ut. Mina ikola som jag haft 18 stycken av fungerade skitbra när de var så många. Sen fick jag soten och gick ner till tolv. Inga aggressioner fortfarande. Sen trillade en av pinnen av nån konstig anledning och helvetet brakade ur. Hanen tog kål på tre stycken under två dagar och jag fick göra en blixtinsats med fyra stora fuelleborni-hannar från malawi-akvariet. De fixade biffen och jag har inte sett några större aggressioner sen jag släppte ner dem. Därför är mitt råd, skaffa en grupp på iaf 20 st, hellre fler. Då elimineras aggressioner som riktas mot endast en individ och hannen har fullt upp med att hålla reda på alla i gruppen.

              Jag kan däremot med glädje berätta att jag "startar om" med tropheus, en grupp om 20 kiku och 8 dubbar (för att utöka de 7 maswa-ungdjur jag har) är bokade och jag kommer att hämta dem så fort jag fått bort lite fisk. Jag längtar tills jag hämtat dem =)
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • PsyM
                Användare
                • mars 2004
                • 460

                Hej alla!

                har efter många års nöje med malawiciklider.. nu tänkt mig att avsluta detta kapitel och börja med tropheus!

                Har hört (och läst här i tråden) att de väldigt ofta får bukvattensot.
                Har ni några förslag om hur man undviker detta bäst? vattenvärden och så? hur stor grupp ska man ha? kan man blanda olika tropheus arter?

                tacksam för svar!

                har förresten tagit över en grupp frontosa (6st) kan jag låta dessa gå med tropheus eller ska jag ha två olika kar? (har två st 540 liters)

                som sagt tacksam för alla svar!
                /PsyM
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  Hur man undviker soten? Jag tror inte det finns något entydigt svar på den frågan. Kanske man genom att hålla sina fiskar på ett bra sätt kan undvika det. Då menar jag alla aspekter av att hålla fiskarna. Foderval och hur man utfodrar-vattenkvalite-storlek på grupp osv osv osv.
                  Men det verkar som att man trots att man gör allting "rätt" ändå kan få problem, att alltid ha medicin hemma som snabbt kan sättas in är nog därför en god ide.

                  Jag hade undvikit att blanda olika tropheus, mest för att när jag själv provat detta(enbart vid ett par tillfällen så jag har inte så mycket erfarenhet när det gäller detta) så har dom stört varandra för mycket och resultatet har blivit utebliven lek.

                  Angående antal fiskar skulle jag satsat på 30-35st fiskar i ett [u]välfiltrerat</u> 540 liters. Ju fler fiskar man har desto "friare" tycker jag fiskarna verkar bli och stressen på varje individ blir mindre.

                  Att ha Frontosa tillsammans med tropheus skulle jag undvikit (sök på forumet för att få mer svar på varför).

                  Alger i ett tropheuskar är bra, undvik algätande sugmalar och låt tropheusarna gå och beta av algmattan istället. (Jag tror det är bra för deras tarmsystem och välmående i övrigt).

                  Välj odlat(speciellt om du är nybörjare med tropheus) och gärna från någon där du kan få se föräldradjuren och samtidigt kanske kan få en uppfattning om hur ynglena/ungdjuren blivit skötta. Vad har dom blivit uppmatade med, har där skett naturligt yngelvårdande osv.

                  (Jag själv håller c:a 45 VF Tropheusar samt en del yngel i mitt mycket välfiltrerade 720 liters kar. För att få stabila vattenvärden(som jag tror är viktigt), mitt kranvatten är mycket mjukt med ett kh värde på 1-2, så tillsätter jag bikarbonat så att jag får ett Ph på c:a 8,3 KH 12-13, nitrit ligger alltid på 0. Jag matar nästan uteslutande numer med torrfoder som innehåller spirulina, regelbundna vattenbyten varje vecka. Sparsam och tråkig inredning. Köpte dock lite växter häromdan som jag hoppas ska förändra detta lite när dom kommer igång o börjar växa. På sikt kommer jag nog att ändra om helt och satsa på en inredning med mycket sten.
                  Angående utfodring så matar jag inte mer än vad som blir uppätet direkt, men ändå tillräckligt så att alla fiskar får i sig mat. Jag tror att fler utfodringstillfällen per dag med lite mat är bättre än färre med mer.)

                  Det var lite om mina tankar och ideer om det hela....
                  Länktips:
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    PsyM:

                    Om man byter vatten, matar med bra maat och inte för mkt så ska man slippa bukvattensot, men ngngång får man det iaf. Upptäcker man det i tid och medicinerar så ska inte någon behöva dö.

                    Skulle rekomendera att minst ha 30st i ditt 540, se till att ha bra filtrering och starka pumpar så det blir fart på vattnet.

                    Om du ska blanda så skulle jag rekomendera att ha någon sort med 30 sen maswa (15st?). Men jag skulle interekomendera att blanda alls. Det blir så mycket roligare utan baldning tycker jag.

                    Frontosa tycker jag inte att du ska ha med dina tropheus, de stör nog mest, aldrig testat eller läst om det själv men jag kan inte tänka mig att det blir bra, frontosa ska inte alls ha samma mat.

                    Om du köper vildfångat så börja med sprulina flingor, väldigt lite varje dag (!), sen kan du vänja över dem till räkmix sakta, som du har väldigt mycketgrön i, säg 80%.

                    Bikarbonat är inte ett måste, du kan få problem när du anväder det för att det blir svackor i vattenkvaliten om du har en vecka mellan bytena, då sjunker PH:t sen går det upp fort, vilket inte är bra.

                    Du kan även ha mer än 30, men kanske inte fullvuxna då. Jag och min farsa har 46 röda regnbågar i ett 540. 20st ör fullvuxna, alltså riktigt stora och sedan 26st mindre, ca 7cm. Alla vildfångade och det går mycket bra.

                    Vi har även ett 540 med 45 Kejsare, också där varierar storleken mycket, men det går även det mycket bra.

                    Som stelin säger är det bra med alger till tropheus, det är trots allt det de äter i sjön.

                    Håller också med honom när han säger att du ska välja odlat, har du hatt malawi länge så är det väl inte lika svårt, och du kan säkert klara det utan problem, men odlade är lättare att hålla.

                    Lycka till och tveka inte om du vill fråga ngt!

                    Finns på irc kanalen (#ciklid.se @ Q-net).
                    Eller maila expN86@hotmail.com.

                    //MVH Pierre

                    Kommentar

                    • PsyM
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 460

                      tack ska ni ha både stelin och expN ni har underlättat en hel del..

                      kommer följa era råd och hålla en sorts tropheus, finns det någon särskild sort som ni kan rekomendera? Frontosorna får jag väl hålla i det andra karet som åändå står tomt nu så det är inga problem!

                      vad tycker ni om inredning? har haft lavasten till mina Malawis och det har funkar hur bra som helst... men är sugen på en mer Tangayika "look" då är frågan ska man inreda glest eller med mycket sten? vad är att föredra?

                      tack på förhand
                      PsyM
                      Min Zoon
                      Mitt 900 liters

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        Jag tycker du ska skaffa den sort du gillar mest.

                        Lavasten skulle jag nog inte vilja ha i ett kar med tropheus. (det finns ju vassa kanter på den som kan göra att dom skadar sig)

                        Inredningsmässigt vet jag för tillfället inte riktigt vad jag tycker.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Emil Martinsson
                          Användare
                          • november 2003
                          • 167

                          Jag har lavasten i mitt kar och har inte stött på några problem. Tropheus är inte känsligare för skrapsår än andra fiskar så det borde inte bli några problem i framtiden heller. Klarar dom tuffa slagsmål med varandra så är små skrapsår på lavastenar inga bekymmer.
                          Och mina har lyckats undika dom utan några skador alls. Utseendemässigt tycker jag det ser onaturligt ut ibörjan men när algerna täcker stenarna tycker jag det ser riktigt fint ut. Dom är ju dessutom mycket lätta och tacksamma att göra större rösen med. Men smaken är ju som baken
                          Emil
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            Jag tycker att du ska kolla noga innan du bestämerm vilken tropheus du vill ha, sen leta efter den som en galning, och inte bara ta det du hittar utan verkligen tycka at tdet är bra exemplar.

                            Lavasten kan du ha men jag tycker inte att det är så snyggt, skulle bygga upp med andra stenar om jag vorde du, gärna sånna som det kan växa mkt alger på och några kalkstenar för fiskarnas skull.

                            Om du har flera stenhöger så kommer fela hanar ta revid, då kommer de som inte har revir få vara på en mindre plats, har du mkt sten utspritt över hela akvariets baksida så får de andra simma hur de vill, samma gäller om du ahr en hög i mitten.

                            Sättet att bygga på beror lite på hur många du har o fördelningen.

                            Rekomenderar som sagt odlat, som första, vildfångat kan du ge dig på om du känner att du är redo, om du gör det så svarar jag mer än gärna på fler frågor som kan dyka upp.

                            Sjöodlat gillar jag inte, vi har haft problem med det och komemr aldrig mer att skaffa det, sist hade de med sig ngn sjuktdom, var nära på att dra med sig några av våra röd rengbåge men vi lyckades rädda alla förutom en.

                            En en gång, lycka till!

                            //Pierre

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              citat:Ursprungligen skickat av expN

                              Rekomenderar som sagt odlat, som första, vildfångat kan du ge dig på om du känner att du är redo, om du gör det så svarar jag mer än gärna på fler frågor som kan dyka upp.

                              Sjöodlat gillar jag inte, vi har haft problem med det och komemr aldrig mer att skaffa det, sist hade de med sig ngn sjuktdom, var nära på att dra med sig några av våra röd rengbåge men vi lyckades rädda alla förutom en.

                              En en gång, lycka till!

                              //Pierre

                              Kan du förklara för mig vad felet med sjöodlat är ??? Att de skulle dra med sig sjukdomar har jag aldrig hört talas om. Tror det var ni som hade otur bara.
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              • pontus
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 514

                                kör alltid parasit dödare på VF och sjöodlad, för att vara på den säkra sidan!
                                sjö odlat är bra och prisvärt!!
                                Passenger on Planet Earth:
                                Pet.macro nsumbu
                                Pet.moshi ikola
                                Pet.Trewavasae
                                Pet.Bulu-Point "Red"
                                Pet.orthognathus tricolor mvuna
                                Pet.Longola
                                Tr.Ilangi
                                Tr.Muzi
                                Tr.Katonga
                                Neo.Leleupi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...