Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    jämförde du då med om ynglen gått i yngelkar?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      Tillväxten är minst lika bra som när jag har dragit upp yngel i yngelkar. Och det är detta som förvånar mig.
      Min misstanke innan var att dom inte alls skulle växa bra pga av mindre tillgång till mat och mer normala vattenbyten.
      I tropheus sammanhang så har jag tidigare (nästan) alltid tömt honorna och låtit ynglena gå i yngelkar med god tillgång på mat och ganska täta vattenbyten.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        Hur många yngel förlorar du från kullarna som spottas i lekkaret?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          På tok för många, 6st av en kull på 8...(har provat med en kull)

          Men det handlar nog mycket om hur man bygger upp inredningen. Jag har nog inte lyckats att få till det riktigt när det gäller detta.
          Jag har inte frigolit under gruset så jag vågar mig inte på att bygga med så mycket sten som det är nu. Tror nog att jag hade behövt komma upp lite mer på höjden också i karet. Min tanke är att jag ska fixa till detta så småningom.
          Ett tag tänkte jag istället fylla karet med växter som i sig borde ge gott om gömställen för yngel. Får se hur jag gör, kanske det blir en kombination av mycket sten o mycket växter istället.

          Fram tills jag har ordnat med bättre inredning så blir det inte fler kullar med yngel som kommer att släppas i huvudkaret iaf.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            Det var det jag tänkte. Det är ju iaf 2-300kr som förloras i ett sånt försök.
            Jag tror att det är bäst om man har ynglen i uppdragningskar...
            Som du sa så växer de inte snabbare bara för att de får vara i det stora karet. Ett stort yngelkar tror jag på.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              citat:Jag tror att det är bäst om man har ynglen i uppdragningskar
              Ja det är möjligt.
              Men visst är det något speciellt med att se ynglena tillsammans med föräldradjuren i huvudkaret, och se dom växa upp där. Kan man bara få till det här med inredningen så att fler överlever så hade detta, för mig, varit det optimala.

              citatet är ju iaf 2-300kr som förloras i ett sånt försök.
              Nej, snarare runt 500kr när dom nått tillräcklig storlek.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                Kanske tom 500!
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  Japp, en nästan könsmogen (f1)tropheus kan man ju lätt få 75-85 kr för.
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    Första gången du skaffar tropheus ska du inte köpa massa vildfångad dyr fisk, för det är svårt innan man lär sig. Skaffa dig ett gäng f1r så ska det gå bättre. Jag och farsan satsade på 40 vildfångade, 20/20 av kejsare och pemba, alla dog av bukvatten, sen köpte vi bright red, det gick mkt bra och vi fick många lekar, dessa var också vildfångade. Vi köpte en grupp på 19st små duboisi (maswa) och de funkade också jättebra, efter att ha sålt både dem grupperna och tänkt lägga ner lokalen med all malawi också så fick vi för oss att testa tropheus igen.
                    Vi köpte 34 kejsare, 26 Röd Regnbåge, 16 yellow cheek och 19 Red cheek. Det börajde inte bra, bussen de skulle komma med fanns det ingna fiskar på, dagen efter kom de, de var packade för 24h och de hade varit ute 36h, vi vågade kanppt öppna lådorna, kunnde nästan känna luten av död fisk.
                    När vi öppnade så var vattnet 20grader, en var död, en dog helt plötsligt en dag utan förklaring, hade sett jättepigg ut hela tiden, 2 dog för att de blev mobbade.
                    Vi fick alal fiskar på nyårsafton och så lång allt väl.
                    Vi köpte även till 21 vildfångade röd regnbåge och 20st sjöodlade pemba, trodde vi, dagen efter märkte vi att det var en körsbär(!). Det har vi också tänkt att skaffa oss så vi vart inte så ledsna, nu ser alla ut att må prima och yngelandet börjar komma igång det med.

                    Nu är farsan och jag lite sugna på att skaffa Ilangi och körsbär, sen är vi nöjda, och det är en ***** tur att vi sålt mkt malawi och endel ställningar, ananrs hade vi haft ltei svårt att klara oss ur denna tropheus-feber!

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      är ni miljonärer eller? Så mkt VF ni köper
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        citat:Första gången du skaffar tropheus ska du inte köpa massa vildfångad dyr fisk, för det är svårt innan man lär sig.
                        Vem var detta riktat till? [u]O m</u> det var till mig så kan jag lugna dig med att jag inte är någon nybörjare. Det är c.a 12-13 år sedan jag köpte mina första tropheus. Precis som du säger så är det inte en bra ide med vf i början. Det gjorde jag själv en del dyrbara försök med i början som gick helt åt skogen, något som iofs även har hänt på senare tid.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          ExpN kanske menade mig..som inte har en troffe men hänger här ändå.

                          Men kan tänka mig skaffa mig en grupp Murago.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            hehe, ne du, inga miljonärer, sålt endel ställnignar o malawi ciklider, vi är galna i tropheus bara Vi köpte många av dem av med RIKTIGT bra pris från en snubbe farsan känner i danmark.

                            robin: Nae, jag svarade på ngn annan på sida 1

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              Det var ju ett tag sedan!
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              • sebbe40
                                Användare
                                • november 2003
                                • 27

                                Hej! funderar på att gör amig av med mina haplisar och satsa på tropheus. tänkte köåa ett 540 L istäälet föt mitt nuvarande 350L.
                                HAr ni några tips eller ngt?
                                Är dom verkligen så svåra som alla säger?
                                MVH sebbe

                                Kommentar

                                Arbetssätt...