Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #91
    Calle:

    hehe, såg nu att det står i din signatur hur många fiskar du har...
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #92
      Jag har igentligen aldrig testat mitt kranvatten. Jag byter 30% 2 ggr/veckan till mina stora troffar och 20% en gång i veckan hos ynglen.

      Jag har arbetat in ett kontinuerligt mönster som jag följer till punkt och pricka.
      Ser ut så här:

      Matar 1 gång med räkmix och en gång med spirulinaflingor varje dag och samma tid. Byter vatten och dammsuger botten på måndagar och fredagar, lika mkt vatten varje gång, och ungefär samma klockslag varje gång.
      Gör rent filtren 1 gång i månaden. Alltid samma dag. Jag följer detta mönster och får på så sätt inga hastiga förändringar i karen. Jag tråkar ut fiskarna i stort sett.

      När jag har kört detta mönster i 1-1.5 månad så kör jag en period med matning var 3:e dag, vattenbyte 30% 1 gång i veckan bara. Då sker det en förändring som är långsam men ändå triggar troffarna till lek. Jag hade som mest 6 honor som lekte med 2-3 dagars mellanrum.

      Så varför inte testa denna metod om ni har bekymmer.
      Det har fungerat fint för mig i nästan ett år nu.

      MVH

      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #93
        citat:Jag har igentligen aldrig testat mitt kranvatten.
        Nej, fungerar allt som det ska så finns det ju ingen anledning, gör det inte det så kan det ju vara en god ide.(Även andra värden än PH/KH, nitrit tex)
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #94
          Nitrit testar jag varje vecka och den är i stort sett obefintligt, till skillnad mot vad den var i oktober 2003 då jag åkte på en ordentlig smäll. Ett under att så många av min red cheeks klarade av det. Får ännu en gång tacka Fredrik H som agerade hjälte och ordnade till det hela. Tack.

          MVH
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • april 2002
            • 953

            #95
            Jag har samma erfarenhet som Fredrik vad det gäller att det har sett ut som en vf grupp mår hur bra som helst,med lekar och hur dom äter.Men ändå efter ca 3-4 veckor så kommer det typiska soten beteendet med vaggande fiskar som inte äter,utan spottar ut maten igen,sen börjar dom svullna och sen dö en efter en.Ändå har man gjort precis som man ska tycker man.Har känt mig precis lika yr i skallen som Fredrik beskriver men det är som med kärlek man ger sig in i skiten igen fast man blivit sviken nån gång innan.....


            [u]Jag tror </u>mycket på att man får soten när man flyttar på dom,även om man bara flyttar karet från ett rum till ett annat.Även om man annars har samma förutsättningar för dom(förutom då att man flyttar på dom)med mat och vatten.
            Mina sista gånger jag(mina fiskar alltså..)drabbats av soten har varit när jag har flyttat karet från ett rum till ett annat.Grupperna har varit inkörda och funkat hur bra som helst,tills jag flyttade karet,då dog dom en efter en.Till och med min nuvarande grupp drabbades när dom var yngel när jag flyttade ynglen(3-4cm)från yngelkaret(som var i ett sovrum)till det som dom går idag(i vardagsrummet).

            mvh Stefan

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #96
              Jag tror det kan bero på flera olika saker. Dels en flytt eller att man inte ger fiskarna lugn o ro, felaktig utfodring/ändringar i utfodring och dålig miljö(dåligt vatten) eller pga att gruppen inte fungerar(för mycket aggressioner).
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • stiffe
                Användare
                • april 2002
                • 953

                #97
                Jag uttryckte mig lite dåligt i mitt förra inlägg jag menade såklart inte att man bara kan få soten om man flyttar på dom,utan det finns såklart många andra sätt oxå att fixa soten på..
                Det som jag menar är att jag har bytat mat,ändrat vattenförhållanden, ändrat om rejält i karet och slarvat med vattenbyte osv.osv..utan att dom drabbats av soten för det.Men så fort jag har ändrat placering på karen så har i alla fall mina fiskar drabbats av soten.....Och visst man har ju ändrat runt,jagat fiskarna med håven och dyligt,när man ska flytta karen,och då stressar man ju dom iofs,så där gick nog min teori oxå åt skogen,nu när jag tänker efter....[]

                Men om dom nu drabbas så lätt av soten när man bara flyttar dom inom samma lght/hus utan att ändra på något annat,då kan man ju tänka hur det blir om flyttar dom till helt nya föhållanden med nya vattenvärde ny mat osv.......
                mvh Stefan

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #98
                  Ja, egentligen förstår jag inte att vi ens ger oss på att hålla dom. Det känns lite som rysk roulette...
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #99
                    Fredrik: Jag lider med dig, det var verkligen vackra fiskar, jag kommer ihåg dom sedan vi var på cichlidecentret, första lyckade Tropheus-bild jag tagit sedan jag började fota fiskar.

                    Hur många har du kvar nu, finns det någon chans att de ska kunna klara sig?

                    jag hoppas att du får rätsida på dem
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • pontus
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 514

                      halloj på er! Fredrik det är inte roligt, det är skit.Jag förstår att du blir lite deppig! Jag bara undrar om någon kör som jag med väldigt lite räkor till vildfångade grupper i början, typ 10-15%. Med tanke på hur mycket näring det är i räk-mixen jämfört med algerna dom skrapar i sig i sjön.
                      mhv / Pontus
                      Passenger on Planet Earth:
                      Pet.macro nsumbu
                      Pet.moshi ikola
                      Pet.Trewavasae
                      Pet.Bulu-Point "Red"
                      Pet.orthognathus tricolor mvuna
                      Pet.Longola
                      Tr.Ilangi
                      Tr.Muzi
                      Tr.Katonga
                      Neo.Leleupi

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        jag kör med ca 65% räkor i mixen, men jag har succesivt vant in dem på den.
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          Pontus:
                          När jag köpte mina VF så fick jag rådet att inte börja med räkmix på minst ett halvår. Istället var rådet att hålla mig enbart till spirulinaflingor och "alg disks/tabs" i små mängder.

                          Jag följde dock inte rådet (pga att många inte åt och en del verkade sjuka) och det var först när jag efter medicinering och bytade maten till små mängder "hackad" räkmix som jag fick igång gruppen.

                          Jag minns inte till hundra procent vilket förhållande jag hade i räkmixen men jag tror det var mellan 30-50% räkor faktiskt. Din ide med att bara ha 10-15% är nog ett säkrare/bättre alternativ, och först efter en längre tid så sakta öka på andelen räkor.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • pontus
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 514

                            Det är nog säkrast att mata med spirulina flingor i början, som du fick som råd Stelin, Det ska jag göra med min nya grupp körsbär som jag får nu i veckan. men om jag inte får i gång dom så blir det nog mager räk-mix.
                            MVH / Pontus
                            Passenger on Planet Earth:
                            Pet.macro nsumbu
                            Pet.moshi ikola
                            Pet.Trewavasae
                            Pet.Bulu-Point "Red"
                            Pet.orthognathus tricolor mvuna
                            Pet.Longola
                            Tr.Ilangi
                            Tr.Muzi
                            Tr.Katonga
                            Neo.Leleupi

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              Lycka till med de nya.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                Jag har tidigare i tråden skrivit om tillväxten på tropheusyngel som går i samma kar som de "vuxna" fiskarna. Idag när ynglena är ganska exakt två månader gamla tog jag upp det största ynglet och mätte.
                                Ynglet hade växt till hela 40mm TL(från huvudets spets till yttersta kanten på stjärtfenan)
                                Kroppen var på "högsta" stället 13mm(ryggfenan ej inräknad)

                                Rätt bra tillväxt eller hur.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...