Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    jag har för mig det står i "cichlids from central america" att från alla lekar under en hel livstid av ett Managuense par så är det två(!!!) som överlever till vuxen ålder.... I boken finns lite roliga uträkningar som visar att om istället tre hade överlevt hade hela Lake Nicaragua varit fylld till bredden av Managuense på typ 150år.....
    Det står dock inget om hur många lekar de hinner med på en livstid
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      Det är vanligt att hanen överger honan efter ett tag, även ute i naturen (har jag läst någonstans).
      Sedan så finns det ju förstås undantag från denna regel också, men det är nog ingen dålig förälder du har, han är nog helt normal.
      Jag är tveksam till om de också håller sig till sin partner hela livet som de får göra i ett akvarium. Det kan vara det som gör att hanen överger honan efter ett tag, han vill ha tag på en ny hona eller så behöver han helt enkelt äta upp sig igen efter fastan under yngelvården. De äter ju inte så mycket då som du kanske har märkt.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        citat:från alla lekar under en hel livstid av ett Managuense par så är det två(!!!) som överlever till vuxen ålder....
        Det där slog Malthus fast någon gång på 1800-talet (att naturen slösar med ett enormt överskott av avkommor varav det är omöjligt att ens en bråkdel själva får avkommor - annars skulle populationen växa) och hans skrift var den stora aha-upplevelsen för Darwin när han utvecklade sin teori om det naturliga urvalet.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          citat:Ursprungligen skickat av Jonne

          Jag har fortfarande kvar yngel hos mina föräldrardjur. Dom har gått där ett tag nu & det är ca 200 st kvar.
          Vet du ungefär hur länge sedan de lekte?
          Hur stora är ynglena?
          De som går kvar i karet här hos mig är nog dryga centimetern, de har i alla fall både ryggfena och analfena så de är nog lite större än vid tidigare lekar, jag har matat dem som en dåre och det verkar ha gett utdelning på tillväxten.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

            Jag är tveksam till om de också håller sig till sin partner hela livet som de får göra i ett akvarium. Det kan vara det som gör att hanen överger honan efter ett tag, han vill ha tag på en ny hona
            Jo det där har jag också funderat på, min hane har alltid haft en så intensiv uppvaktning av honan inför varje lek och det såg jag t.ex. inte hos ett lekpar av sajicaciklider som jag hade tidigare, hos sajicorna så märkte man ibland inte ens att de var dags för lek, helt plötsligt så var bara honan borta(i någon grotta) och sedan tittade hon fram med en skock yngel efter drygt en vecka...
            Hos jaguarcikliderna så verkar hanen vilja kontrollera om honan är stark nog inför varje lek, det är som om parbanden brister efter leken och sedan så måste de bildas på nytt igen.
            Är det kanske så hos många större ciklidarter? Kan det vara p.g.a. detta som leken hos större arter ofta "kräver" ett avdelat kar? För att fiskarna aldrig bildar riktiga par utan egentligen bara parar ut just vid lektillfället och ett tag under yngelvården?

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              som Ola sagt flera gånger .... monogama ciklider är ett undantag, inte en regel.
              fish r friend

              Kommentar

              • Jonne
                Användare
                • april 2003
                • 120

                citat:Ursprungligen skickat av FI

                Vet du ungefär hur länge sedan de lekte?
                Hur stora är ynglena?
                Skulle tippa på att dom är ca 2 cm nu & ca 2-3 månader. Men som sagt, det bytas inte mycket vatten & det matas bara 1 gång/dag. Hade dom haft bättre förhållande så hade dom nog varit större nu. Det blir snart bättre .
                www.discusklubben.se

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  citat:som Ola sagt flera gånger .... monogama ciklider är ett undantag, inte en regel.
                  För att förtydliga: Det finns viss risk att det blir förvirrat ibland när jag skriver om monogoma ciklider. Som biolog menar jag att de är monogama under uppfödandet av en kull. De kan byta partner tills nästa kull och fortfarande vara monogama. Det gör att sebracikliden är monogam trots att den byter partner mellan varje kull.

                  "Sekvensiell" monogami där det byts parner mellan lekarna (ex sebraciklid): Vanlig!
                  "Livslång" monogami där parnern behålls mellan lekarn (Ex. svanar): Ovanligt!

                  Sedan kan man ju fråga sig hur yngelvården ser ut i naturen. Hos doovin så föder honan ensam upp ungarna. Hanen hjälper inte till (åtminstone inte i en av kratersjöarna, kom på ciklidstämman så får ni se bilder!)
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 494

                    >Ola
                    "Sedan kan man ju fråga sig hur yngelvården ser ut i naturen. Hos doovin så föder honan ensam upp ungarna. Hanen hjälper inte till (åtminstone inte i en av kratersjöarna, kom på ciklidstämman så får ni se bilder!)"

                    Men menar du att hanen inte ens hjälper till att hålla ett yttre revir?

                    Mvh
                    Danne

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      nä det gör nigaraguense istället ..... eller?

                      den gamla historien kanske får en förklaring på CIKLIDSTÄMMAN
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        citat:nä det gör nigaraguense istället ..... eller?
                        Som jag förstått det så funkar det enligt följande: I sjön i fråga tar honan ensam han om ungarna och hanen har inte ett smack med det hela att göra. Ibland lyckas hon knyta en nicaraguensehane till sig som hjälper till med att vakta ungarna (varför han gör det finns det ingen vettig förklaring på, att nicaraguense tjänar på att doviis äter Neetroplus nematopus duger inte).
                        citat:den gamla historien kanske får en förklaring på CIKLIDSTÄMMAN
                        Med betoning på kanske, men självklart får vi fråga! Det är ju Ken som forskat på det där. Ad Konings har på senare tidet fotat och filmat och pratade om det på en ciklidstämma för ett gäng år sedan.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          Om doviihanen inte hjälper till alls så ställer jag mig undrande till varför han gör det i akvarierna. Hos mig tar hanen lika stor del i yngelvård som honan. De växlar ofta roller i karet.
                          Så gjorde även föräldrarna och deras syskon och så har även nuvarande syskon gjort - när de har varit hos mig.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            Ruskigt vad intressant det var det där med doviin och nicaraguensen, naturen är allt bra fascinerande. Tänk att få se ett sådant beteende i akvarium, det skulle ju slå precis allt. =)

                            Det är just det där då man får se fiskarna bete sig någorlunda naturligt som är det jag är mest intresserad av då det gäller akvariefiskar, jag har aldrig riktigt fastnat för att bara ha fiskarna som "interaktiva prydnader", blir det bara helt vanlig lek och sedan inget mer så brukar jag lessna. Tyvärr får man väl lov att säga... det blir ju lätt lite för många inbyten...
                            Då det gäller jaguarcikliden så har jag ju fokuserat på just jakten och det är tveklöst detta som har gjort att intresset för arten aldrig har dämpats, utan jakten så hade jag nog lessnat för länge sedan då det är en ganska lugn art som inte gör mycket väsen av sig bortsett från under leken då den gör lite _för_ mycket väsen av sig... Jakten är dock något jag fortfarande sitter och studerar, det är kul att se att de lär sig hur de ska jaga olika typer av byten, att de kommer ihåg hur ett visst byte tas lättast och sedan återanvänder samma jaktteknik medan de byter till en annan teknik på ett annat byte osv. Karet skulle bara ha varit lite större så att man kunde ha ett par olika bytesfiskar i karet samtidigt, och i så fall så kanske även bytesfiskarna skulle kunna få ett naturligt beteende, mitt drömkar.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                              Om doviihanen inte hjälper till alls så ställer jag mig undrande till varför han gör det i akvarierna.
                              Både doviin och jaguarcikliden är ju stora och har nog enormt stora revir i naturen, att de ska kunna bete sig helt och hållet som i naturen är nog svårt. Men av det jag har hört av er doviiägare så brukar doviihanen byta hona mitt under pågående yngelvård och sedan lämna den gamla honan för sig själv, detta visar ju att han åtminstone inte stannar vid honans sida hela tiden om det finns andra jäntor i närheten. Hade akvariet varit större så kanske en nicaraguensehane hade börjat hjälpa honan med yngelvården då hanen går över till nästa hona.

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                citat:Om doviihanen inte hjälper till alls så ställer jag mig undrande till varför han gör det i akvarierna.
                                Det där är ett väldigt intressant fenomen. Djur är ofta plastiska, inte fixa, i sina beteenden och de beter sig utifrån omständigheterna. I naturen så drar kanske doviihanen (jag vågar som sagt inte svära på hur de gör i naturen, vi får fråga Kenciklidstämman), men om han "upptäcker" att han är hos honan och ynglen, då hjälper han till (dvs. i akvariet). Om vi tar det "avancerade" exemplet järv så beter de sig i djurparksflockar som sociala rovdjur, med alfahane och alfahona där alla andra individer trycker ner sin reproduktion (jämför varg) vilket aldrig sker i naturen. På samma sätt så kan man "tvinga" fram polygama honor hos vissa arter, trots att det "aldrig" sker i naturen. Hos bågfenscikliden så kan man få hanen att umgås mer med honan under yngelvården genom att ha en extremt honskev könskvot. Håller man dem i par så dödar i princip honan hanen.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...