Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Jaguarciklid 2004 - Del 1

    Nytt år och en ny jaguarciklidtråd.
    Härmed startar jag "Jaguarciklid 2004 - Del 1"

    Hoppas att den här tråden kan bli lika populär som trådarna under 2003.


    Tidigare trådar angående jaguarcikliden:

    "jaguar ciklid"


    "Jaguarciklid 2003"


    "Jaguarciklid 2003 forts."


    "Jaguarciklid 2003 - del 3"


    "Jaguarciklid 2003 - del 4"


    "Jaguarciklid 2003 - del 5"


    "Jaguarciklid 2003 - del 6"


    "Jaguarciklid 2003 - del 7"


    "Jaguarciklid 2003 - del 8"



    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Jag klipper in Pjotr's inlägg från förra tråden.

    citat:Ursprungligen skickat av Pjotr

    Hej och Gott Nytt År på Er alla!
    Tänkte bara visa en liten filmsnutt på hungriga Jaggor m.fl.(Ursäkta den tillfälliga fisksoppan men fler och större burkar är på väg, se Zoonen).

    Gott Nytt år till dig också.

    Fin liten filmsnutt, hur stora är jaggorna? Den största ser ut att ha dragit iväg ordentligt på längden jämfört med de andra. Han ser för övrigt ut nästan exakt som min hane då han var liten, så se till att dra in på maten så att han inte blir en gris.


    Det är tråkigt att börja den nya jaguartråden med tråkiga nyheter men här hos mig så har firrarna fortfarande inte lekt... Hanen har stundtals gjort allt i sin makt för att döda honan, så har det i alla fall sett ut, det har dunkat i rutorna och det har gått svallvågor i karet... Jag har minst sagt varit orolig.

    Men av någon anledning så verkar hanen ha lugnat ner sig lite nu, honan har som vanligt fintat bort honom och det är han själv som har dragit på sig flest skrubbsår då han har brakat in i någon rot eller annan inredningsdetalj... Han spänner sig fortfarande och håller på men attackerna blir färre och färre.
    Det har ju varit svinkallt här uppe i Luleå, 25-30 minus, så tempen på akvarievattnet har sjunkit till 21-22grader, det är möjligt att den sänkta temperaturen kan ha lugnat ned hanen litegrann, men jag har inte så bra koll på hur temperaturen och temperamentet samverkar med varandra så det här är bara rena gissningar... Vilket som så är det skönt att det värsta nu verkar vara över.

    Kan inte ni andra jaguarägare också skriva någon liten rad om vad som händer i era kar så att vi får igång tråden igen nu när det är ett nytt år och allt.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Jag klipper in Pjotr's inlägg från förra tråden.

      citat:Ursprungligen skickat av Pjotr

      Hej och Gott Nytt År på Er alla!
      Tänkte bara visa en liten filmsnutt på hungriga Jaggor m.fl.(Ursäkta den tillfälliga fisksoppan men fler och större burkar är på väg, se Zoonen).

      Gott Nytt år till dig också.

      Fin liten filmsnutt, hur stora är jaggorna? Den största ser ut att ha dragit iväg ordentligt på längden jämfört med de andra. Han ser för övrigt ut nästan exakt som min hane då han var liten, så se till att dra in på maten så att han inte blir en gris.


      Det är tråkigt att börja den nya jaguartråden med tråkiga nyheter men här hos mig så har firrarna fortfarande inte lekt... Hanen har stundtals gjort allt i sin makt för att döda honan, så har det i alla fall sett ut, det har dunkat i rutorna och det har gått svallvågor i karet... Jag har minst sagt varit orolig.

      Men av någon anledning så verkar hanen ha lugnat ner sig lite nu, honan har som vanligt fintat bort honom och det är han själv som har dragit på sig flest skrubbsår då han har brakat in i någon rot eller annan inredningsdetalj... Han spänner sig fortfarande och håller på men attackerna blir färre och färre.
      Det har ju varit svinkallt här uppe i Luleå, 25-30 minus, så tempen på akvarievattnet har sjunkit till 21-22grader, det är möjligt att den sänkta temperaturen kan ha lugnat ned hanen litegrann, men jag har inte så bra koll på hur temperaturen och temperamentet samverkar med varandra så det här är bara rena gissningar... Vilket som så är det skönt att det värsta nu verkar vara över.

      Kan inte ni andra jaguarägare också skriva någon liten rad om vad som händer i era kar så att vi får igång tråden igen nu när det är ett nytt år och allt.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        mina växer
        fish r friend

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          mina växer
          fish r friend

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            orm: Det låter ju bra, växer de någorlunda snabbt också? Hur stor är den största?

            Mina växer inte alls, inte på längden i alla fall... Runt magen däremot.

            Jag har för övrigt kvar en liten rackare i yngelakvariet som börjar bli riktigt trevlig nu, jag vet inte vad den har för kön men den är nyfiken och står stolt och spänner ut fenorna och stirrar tillbaka på en då man sätter sig vid karet. Till skillnad från föräldrarna så har den här rackaren blivit besatt av frysfoder och är inte det minsta intresserad av stenhårda pellets...
            Vanans makt är tydligen stark hos jaggor.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              orm: Det låter ju bra, växer de någorlunda snabbt också? Hur stor är den största?

              Mina växer inte alls, inte på längden i alla fall... Runt magen däremot.

              Jag har för övrigt kvar en liten rackare i yngelakvariet som börjar bli riktigt trevlig nu, jag vet inte vad den har för kön men den är nyfiken och står stolt och spänner ut fenorna och stirrar tillbaka på en då man sätter sig vid karet. Till skillnad från föräldrarna så har den här rackaren blivit besatt av frysfoder och är inte det minsta intresserad av stenhårda pellets...
              Vanans makt är tydligen stark hos jaggor.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                jag har inte mätt dem + att jag e kass på att uppskatta längd, men jag har vart borta i 5 dar å när ja kom tillbaka tyckte jag de va jättestora, de närmar sig kanske 8-10cm nu.
                fish r friend

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  jag har inte mätt dem + att jag e kass på att uppskatta längd, men jag har vart borta i 5 dar å när ja kom tillbaka tyckte jag de va jättestora, de närmar sig kanske 8-10cm nu.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    orm: 8-10cm är ju rätt skapligt, då har de vuxit nästan 5cm sedan inköpet för någon månad sedan, du borde snart kunna se vilka som är hanar och honor om du kikar på fläckarna på fenorna.
                    Har du sån tur att du har en hona och en hane bland dem så tycker jag att du borde spara honan åtminstone tills du ser om det finns någon chans att du kan få ut ett par, jag vet att du egentligen inte var intresserad av lek just nu... men tänk vad kul om du kunde få ut ett lekpar och odla Jeff Rapps-jaggor. Det är en liten fjäder i hatten.
                    Du skulle säkert kunna få en slant för ynglena om du skulle hitta någon seriös akvariebutik som vill ta in dem, att de är äkta svartvita jaggor lär säkert ge dem ett högre värde även ut ur butiken så butiken borde inte vara helt ointresserade av dem tycker jag.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      orm: 8-10cm är ju rätt skapligt, då har de vuxit nästan 5cm sedan inköpet för någon månad sedan, du borde snart kunna se vilka som är hanar och honor om du kikar på fläckarna på fenorna.
                      Har du sån tur att du har en hona och en hane bland dem så tycker jag att du borde spara honan åtminstone tills du ser om det finns någon chans att du kan få ut ett par, jag vet att du egentligen inte var intresserad av lek just nu... men tänk vad kul om du kunde få ut ett lekpar och odla Jeff Rapps-jaggor. Det är en liten fjäder i hatten.
                      Du skulle säkert kunna få en slant för ynglena om du skulle hitta någon seriös akvariebutik som vill ta in dem, att de är äkta svartvita jaggor lär säkert ge dem ett högre värde även ut ur butiken så butiken borde inte vara helt ointresserade av dem tycker jag.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #12
                        nah, köper nya från Jeff när jag har utrymme att ha ett kar stort nog att husera lekande stora ciklider. Så får jag bättre genetisk blandning också
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #13
                          nah, köper nya från Jeff när jag har utrymme att ha ett kar stort nog att husera lekande stora ciklider. Så får jag bättre genetisk blandning också
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            orm: Tänk på att hanarna ofta visar upp vackrare färger om de har någon hona att visa upp sig för... Du kanske kan ha en eventuell hona i ett kar bredvid karet med den tilltänkta hyperdominanta hanen, det skulle säkert få fart på honom.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              orm: Tänk på att hanarna ofta visar upp vackrare färger om de har någon hona att visa upp sig för... Du kanske kan ha en eventuell hona i ett kar bredvid karet med den tilltänkta hyperdominanta hanen, det skulle säkert få fart på honom.

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...