Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Motaguensis
    Användare
    • juni 2003
    • 250

    #31
    Kan nå fortelle at mine Parachromis managuense la egg i går. Rundt 1000 egg Men i løpet av natten ble de spist (sikkert av mine Crenicichla lugubris, og i tilegg har et av mine Amphilophus labiatum par 3 uker gamle yngel i samme akvaie. Min Managuense hann er no 25cm og hunnen 18cm, de er ganske aggresive, men de er det mest harmoniske paret jeg noen gang har sett uten om mitt minste Parachromis friedrichsthalii par. De krangler aldri og jeg har bare sett hannen jage hunnen en gang og det var etter de hadde reist i 14 timer Dette paret går i en 530L for øyblikket( 160X60X55cm).
    Preben

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      INXS: Jodå jag känner igen mig i både färgförändringen vid lek och de vita läpparna, de vita läpparna verkar åtminstone i mitt fall komma från gibbicepsen. Tittar man noga på gibbicepsen så ser man små taggar som går i linjer längs efter hela kroppen, jag tror att det är dessa som trasar sönder munnen på "stackaren" som biter malen. Här hos mig så brukar det vara värst då jaggorna har yngel och är som mest aggressiva, då har läpparna alltid en lite ruggad vit yta, "såret" läker dock mellan lekarna.
      En bild.


      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #33
        INXS: Jodå jag känner igen mig i både färgförändringen vid lek och de vita läpparna, de vita läpparna verkar åtminstone i mitt fall komma från gibbicepsen. Tittar man noga på gibbicepsen så ser man små taggar som går i linjer längs efter hela kroppen, jag tror att det är dessa som trasar sönder munnen på "stackaren" som biter malen. Här hos mig så brukar det vara värst då jaggorna har yngel och är som mest aggressiva, då har läpparna alltid en lite ruggad vit yta, "såret" läker dock mellan lekarna.
        En bild.


        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • INXS

          #34
          Bra bild Fredrik, min har det runt hela munnen - han kanske har pussat pa fel flicka
          Jo precis som du sager sa ger dom sig pa gibbicepcen ganska bra och du har nog ratt i att det ar dar det kommer ifran men jag har sett honan ga efter gibbin och hon verkar inte ha munsar ? Hur ar det med din hona?

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #35
            INXS: Nej nu när du säger det, min hona brukar faktiskt inte heller ha så mycket munsår... Hmm... Men det är ju främst hanen som sköter det yttre försvaret så det kanske är därför som honan inte drabbas lika hårt.
            Hur som helst, om din hane är vit runt hela munnen så kanske det är något annat än gibbicepsen, det kan inte vara så att du har någon vass sten som hanen envisas att försöka putsa upp? Hinner såret läka mellan lekarna?

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • INXS

              #36
              Jag tror att jag har markt det mer pa senaste tiden eftersom han verkar mer aggressiv. Jag tror inte det ar nagat farligt.

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #37
                Jag har läst på flera forum å sidor att praktbotia (clown loach) är bra sällskap till större centralare, och på flera bilder i bildarkivet hos tex aquamojo ser man clownbotior skymta när de fotar sina monster-ciklider. anledningar till att de skall gå ihop bra är dels botiornas varningsfärg, dels deras taggar vid huvudet. iallafall, jag gillar praktbotior så jag bestämde mig för att köpa ett stim på 6 när ja va på akvarietur igår. de såg stora å fina ut i butikens lilla försäljningskar. väl hemma med påsen i akvariet ser de plötsligt bra små ut och alla 12 cikliderna sätter igång å försöker äta dem genom påsen. När jag ser det blir jag påmind om att jag förut har kastat ner lite stora svärdbärare och barber i det karet, ungdjuren från Jeff gör som hyenor och sliter dom i bitar och äter upp dem på ett par minuter....

                ojdå tänker ja .... och matar alla fiskarna med massor av krill och räkmix tills de ser ut som ballonger. Släpper ner mina praktbotior och SMACK! huggsexa följer när alla ungdjuren tror jag ger dem mer mat. Men botiorna är kvicka och smarta å drar ner i sten/rot-röset ... alla utom en som jag tror ska gå åt när de sliter å drar i den stackarn. Men han hittar säkerheten i en rot.

                Nu på morgonen ser ja 4 av 6 botior och två feta jaguarer. Jag trodde inte de kunde äta praktbotiorna som har sånna medel att försvara sig med :-/

                De andra fiskarna verkar ha accepterat att botiorna inte är dumma svärdbärare å låter dem vara.
                fish r friend

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #38
                  vad är det för odjur du har i ditt kar? =)
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #39
                    4 texas, 5 barred midas, 3 jaguarer .... som står för odjurandet.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #40
                      orm: Ajdå vilken otur du har, det blev dyr mat det där.
                      Rovinstinkten verkar ha väckts till liv på allvar hos dina jaggor, nu när de har fått smak för levandefoder och framför allt sett att det går att käka praktbotior så kommer de förmodligen att sätta i sig de andra också... Håll ett öga på jaggorna den närmaste tiden, ser du att de börjar smyga på de kvarvarande praktbotiorna så är det lika bra att plocka upp botiorna på en gång, jag vill inte skrämma dig men jag har sett samma utveckling hos mina jaggor, inte just med praktbotior då men med andra fiskar, så länge jaggorna inte har provsmakat en fisk så går det ofta bra men har de väl provsmakat en av dem så brukar de andra också försvinna rätt snabbt.

                      De bottenfiskar som jag har tyckt fungerat bäst med stora ciklider är chokladmalar och ancistrusar, båda arterna blir ofta angripna men verkar inte ta någon skada, jag tror även att de är så gott som oätbara så även om någon skulle smaka på dem så skulle de förmodligen bli utspottade ganska snart.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #41
                        Min synspila hane greppa en ancistrus på 7-8 cm och den släppte han inte i första taget, han rysta o hade sig och blev riktigt uppspelt, sedan när den var död så turades honan o hanen om att slita den i stycken.

                        Dom verka tycka om det och när jag ansåg att det sista, det vill säga huvet på ancistrusen inte är ätbart plockade jag ur den.

                        Jag räknade in 5 st ancistrus igår, hoppas de inte gör det till en vana.

                        Även en söt synspila slår till ibland om inte offret hunnit utveckla rädsla vill säga ; )

                        Kommentar

                        • INXS

                          #42
                          Orm ere cyano eller carpinte du har som texas?
                          Mina jakla Escondidon tog kal pa 2 st L-168 . Jag ar redo att ta dom pa tuppfight/ciklidfight.

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #43
                            jag har Escondidon jag med. Men alla mina Escondidos är supersnälla än så länge. Ja om man inte är praktbotia då.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #44
                              Appropå botior så hade jag en pakistanbotia som jag blev tvungen att byta in eftersom den gav sig på alla ciklider... Cikliderna var ungfiskar av citrinellum, carpinte och managuense... Så kan det också gå.


                              En annan sak, jag petade ner lite plastväxter i jaguarkaret men de blev sönderslitna ganska snabbt och nu ligger allt utom själva fötterna uppe och flyter vid ytan. Nu slår det mig att det inte alls ser så dumt ut med flytväxter... Så jag undrar om någon av er vet någon bra flytväxt som kan fungera med jaggor? Kan man ta vilken växt som helst som inte suger åt sig näringen enbart genom rötterna?

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #45
                                Extremt OT men kolla in den här bilden på en stor chokladmal.

                                Ser inte god ut.

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...