Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

    har ni sett på förstasidan, "malawitråden 2004". Haha, snacka om wannabes.


    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      sug åt dig istället att folk tar efter oss, vi är trendsetters!
      fish r friend

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • February 2003
        • 708

        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          Jag tror det är kanon för forumet om fler börjar skapa långa trådar om särskilda arter då man i så fall slipper en massa småfrågor som bara tar plats på förstasidan, det blir bara mer plats åt oss andra så jag välkomnar "Malawitråden 2004" med öppna armar.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            citat:Ursprungligen skickat av walle_1

            Är bilderna mörka för er? Hemma har jag hur bra ljus som helst på dom på den skärmen men här på skolan så är dom skitmörka
            Nej jag tycker de är riktigt bra, jaggan ser lite mörk ut men det är väl åldern då min också har blivit mörkare med tiden, bakgrunden är i alla fall ljus, ljusare än på mina egna foton. Jag ser för övrigt att du har plockat in några stora fina stenar från naturen, mycket snyggt, jag planerar att göra samma sak till våren, grymt mycket snyggare än de kantiga kolstenarna.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

              citat:Nej jag tycker de är riktigt bra, jaggan ser lite mörk ut men det är väl åldern då min också har blivit mörkare med tiden, bakgrunden är i alla fall ljus, ljusare än på mina egna foton. Jag ser för övrigt att du har plockat in några stora fina stenar från naturen, mycket snyggt, jag planerar att göra samma sak till våren, grymt mycket snyggare än de kantiga kolstenarna.
              Att jaggan ser mörk ut kan bero på att han står ganska nära rutan så han inte får allt ljus på sig. Stenarna har jag haft i ett tag men jag möblerade om igår. Jag lade alla stenar i en hög för att få ett blickfång i mitten av karet. Sedan står det lite växter och någon stor rot på sidan om. Blev ganska nöjd med resultatet faktiskt och bäst av allt, jaggan gräver knappt och låter växterna vara.


              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • Pjotr
                Användare
                • April 2002
                • 129

                Nu har "lilljaggan" varit på "semester" och säkert växt till sig 1cm i 580-burken. Påfåglarna har ju lekt där så Lillen har fått flytta tillbaks till de andra tre jaggorna m.m. i 540.
                Vilken skillnad på fisk!
                Ljus och fin, simmar omkring som de andra och började med att käka en tre cm Zebraciklid som jag trodde skulle klara sig då ingen annan rört den förut. Verkar bra med semester...
                mvh Pjotr

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                http://www.cardomain.com/ride/690250

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  Idag fick jaggorna några nya lekkamrater...


                  Ett gäng skivtetror bytte plats med malawisarna, det fungerar kanon än så länge och tetrorna simmar runt i det övre skiktet av karet medan jaggorna pysslar om sina småttingar nere på botten. 4 timmar har gått och inga attacker än så länge bara lite utspända gälar.

                  Ynglena borde för övrigt börja ta sina första simtag om någon dag, det var ett tag sedan de hade yngel så det blir ett kärt återseende.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    Nu har ynglena börjat simma runt litegrann och föräldrarna vaktar dem febrilt, som vanligt så är det den stora gibbicepsen som får mest stryk, kanske för att den är störst, skivtetrorna verkar i alla fall klara sig bra vilket är kul då de har livat upp karet en hel del.


                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Pjotr
                      Användare
                      • April 2002
                      • 129

                      FI: Hur stora var hanen o honan första gången de lekte?
                      mvh Pjotr

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                      http://www.cardomain.com/ride/690250

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        Pjotr: Hanen var ca 14cm och honan ca 10cm, det var i nov-dec 2002, tänk vad tiden går.
                        Första leken blev dock misslyckad, äggen kläcktes men ynglena hann bli malfoder innan de blev frisimmande.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

                          Nu har ynglena börjat simma runt lite mer och det återstår att se hur bra det fungerar med så här stora skivtetror i karet, jag har just bevittnat att skivtetrona definitivt inte bara är växtätare utan att de glatt glufsar i sig så många yngel de bara kommer över... Jaggorna har fullt upp med att hålla dem på avstånd och det är ganska stressigt i karet just nu. Å andra sidan så är det ändå svårt att driva up några yngel i huvudkaret så det kanske inte gör så mycket. Jag har ett yngel i yngelkaret sedan en tidigare lek men jag får se om jag kanske offrar denna krabat för att kunna driva upp ett 30-tal nya yngel.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

                            åhå har du köpt skivtetror?

                            nä de äter allt, å de blir ganska framåt väldigt fort när det gäller mat. De slåss glatt med cikliderna om ärtor, räkmix å pellets.

                            *EDIT* såg precis bilden på förra sidan, fina exemplar!
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              Jahopp, 3 veckor har gått, ca 30-40st yngel är kvar och hanen har nu börjat antasta honan igen... Vad tror ni, är det det låga antalet yngel som gör att hanen hela tiden ger upp så snabbt eller är han bara en dålig förälder? Honan sköter ju fortfarande om ynglena de få gånger då hanen inte är på henne så hon sköter sig ju mycket bättre.
                              Är det någon som har någon susning om hur länge jaguarcikliden sköter om ynglena ute i naturen, och hur många yngel som rent generellt borde klara sig av en kull på ca 1000st yngel, och hur ofta jaguarcikliden leker ute i naturen?

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Jonne
                                Användare
                                • April 2003
                                • 120

                                Tjena, ett tag sen sist.
                                Jag har fortfarande kvar yngel hos mina föräldrardjur. Dom har gått där ett tag nu & det är ca 200 st kvar. Har även ett 40 tal i ett annat kar. Tyvärr så har jag inte så mycket tid med dom pga flytt av akvarieavdelningen till ny lokal. Det funkar bra än så länge i mitt 200 liters kar, men det börjar bli trångt. Jag matar mycket med Tetra min till ynglena.

                                www.discusklubben.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...