Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chh

    Ok, ska försöka ta bilder på dom 2 andra, men det blir svårt. Dom gömmer sig 99% av tiden /Christer

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      Här är en dassig liten 15 sekunders film på 4MB då jag matar firrarna i 375an, kvaliteten är usel men jag slängde upp den på servern i alla fall, är ni uttråkade och har lite att göra så kan ni ju alltid ladda ner den.


      Nyhetsmässigt så verkar jaggorna nu göra sig redo för lek, de har skottat undan sanden från ena halvan av karet(syns på filmen) och äggläggningsröret på honan har börjat titta fram. Men den här gången så ska jag inte låta dem ta hand om ynglena, jag tänkte göra ett försök med Viejorna som jag just har skaffat och blir jaggorna för bråkiga så plockar jag bort äggen/ynglena så att det inte blir problem. Det är dock mycket fisk i karet just nu så förr eller senare så kommer jag nog att tvingas sälja jaggorna då jag inte tror att både jaggorna och viejorna kan samsas i längden i mitt lilla kar.
      Är det någon här i tråden som är intresserad av 2st pigga och glada 25-30cm stora jaggor så kan ni ju alltid höra av er, i så fall så reserverar jag dem åt er på Rolles Akvariecenter i Luleå. Men det är ingen kris än så länge så vi får se när detta _hemska_ inbyte kommer att äga rum.
      Hur som helst så blir det ett tungt avsked... Kanske det värsta avskedet hitills då det gäller akvariefiskar... men jaggor hittar man trots allt lite då och då så jag resonerar som så att det alltid går att skaffa nya jaggor och börja om på nytt vid ett senare tillfälle.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        tänkte visa bilder på min lilla jagga så ni får se lite progress. Det verkar vara lite tillväxt-ryck i karet just nu




        nån som vågar sig på en könsbestämning?
        fish r friend

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          Wow! Tokigt vacker liten jagga! Den påminner mig om "Lillen", samma härligt distinkta mönster, det här lovar gott inför framtiden. Jag skulle definitivt gissa på att det är en hane, den har allt förutom möjligtvis prickar på "hakan" men de dyker säkert upp då han blir större.
          Hur är beteendet? Hur klarar han sig bra tillsammans med citrinellumen?

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            han klarar sig bra. Citrinellumen kör med honom men inget farligt hittils. Men citrinellumen är gigantisk i jämförelse så det bådar gott för framtiden när jaggan kommer ifatt
            fish r friend

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              Jaguarerna lekte här om dagen och som vanligt så blev det kaos, Viejorna fick lite småskador och lite trasiga fenor osv och jag ringde t.o.m till akvariebutiken och frågade om han ville ta emot jaggorna. Men tyvärr så hade han inte plats för dem just då, det fanns bara 100liters kar som var lediga... inget värdigt hem för stora jaggor med andra ord... Så lösningen blev att plocka bort samtliga ägg...

              Huja, vilken pers det var!... Det där vill jag inte göra igen...

              Det tog ett bra tag med tanke på att de var typ vansinniga på mig men efter mycket om och men så var alla äggen bortplockade och äggen blev sedan mat till firrarna i det andra karet. Direkt efter "städningen" så var de konstigt nog fortfarande aggressiva, honan fortsatte t.o.m att fläckta ovanför samma sten trots att den var flyttad till ett annat ställe... (???)
              Men nu är allt frid och fröjd i karet igen.
              Pust.

              De skulle få in en 375a till butiken i slutet av nästa vecka så troligtvis så byter jag in firrarna till helgen, det känns rätt okej med tanke på att jag åtminstone vet att de hamnar i ett lika stort kar, sedan är det bara att hoppas att de kan lära sig att trivas i den stressiga butiksmiljön tills någon köper dem och ger dem ett riktigt värdigt hem.

              En bild på hanen tagen med extern blixt.


              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

                Jag är riktigt imponerad av era bestar i karen!
                Blir riktigt sugen på ett monster nu..
                tyvärr räcker inte vattnet till
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  robin: Nej det är tyvärr samma problem jag har råkat ut för. För lite vatten. Hade mitt kar varit på 720-1200liter så kanske jag hade kunnat ha kvar jaggorna, nu tvingas jag välja och då drar jaggorna det kortaste strået bara för att de är mindre lämpade till mitt kar. Sad but true.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 2670

                    citate skulle få in en 375a till butiken i slutet av nästa vecka
                    FI, den 375:an köper du väl, så kan du ha bägge arterna .
                    På något sätt så bör du vänta och se så att du kan få ut ett bra Bifas par, tänk om alla är av samma kön alt. de inte är intresserade av lek, då kommer du nog att ångra dig djupt.
                    Men att få ut ett par i jaguarkaret nu blir nog väldigt svårt, bägge arterna behöver ju svängrum.
                    Köpte förresten ett begagnat 540 l kar i Lördags, det var knappt använt. Inte ens vattenfläckar på täckglasen.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      jinnarparen: Jo du har rätt, jag borde egentligen vänta och se, men jag har sett lite flirt-beteende hos den största bifasciatan så jag hoppas att kärleken ska börja spira om de slipper jaggornas stökande. Jag har tyvärr varken plats eller råd till fler kar så att ha kvar båda arterna blir svårt, men jaggor växer ju så snabbt så det inte hela världen att börja om på nytt om det blir fiasko med Viejorna.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • chrillo
                        Användare
                        • February 2003
                        • 180

                        Nu har jaggarna börjat bli ganska aggressiva mot varandra. Honan och hanen slåss friskt mellan lekarna nu. Vi har börjat fundera lite. Skulle det funka att sätta ner nån avledare? problemet isåfall uppstår ju då de leker. I annat fall får vi göra oss av med honan och köra hanen och nån annan art i karet. Vad tror ni isåfall skulle funka med en 25cm jaguar hane?
                        720liter Malawi

                        Mvh /Christian
                        http://www.akvaristforeningnord.org

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

                          chrillo: Står ni ut med att dela av karet så är det säkert det bästa alternativet, de kan fortfarande leka genom avdelaren. Men jag har som du säkert vet haft samma problem med mina jaggor och jag lyckades få bukt på de värsta aggressionerna genom att stoppa ner andra fiskar i karet. Det som fungerade bäst var nog malawicikliderna jag hade senast, det fungerade även bra med sorgmanteltetror och till en viss mån även med jättedanior även om de i regel försvann rätt snabbt.
                          Allt som kan störa dem fungerar nog bra, antingen en stor ciklid som ni sedan flyttar till ett annat kar under lekarna, små ciklider eller stimfiskar som är tillräckligt kvicka eller robusta för att klara sig tills aggressionerna avtar.

                          Prova er fram, Rolle brukar ha inne lite större ciklider lite då och då och jag vet att han har inne stora malawiciklider just nu som skulle kunna fungera.

                          Annars så finns(fanns?) mina jaggor i Redtailkaret hos Rolle, jag vet inte om det skulle fungera men det kanske kan vara ett alternativ att prova stoppa ner honan i ert kar för att sprida ut hanens aggression över två honor. Bara en tanke.

                          Men som sagt, står ni ut med att ha karet avdelat så är det förmodligen det bästa alternativet.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

                            En kul liten sak... men jag bytte ju in jaggorna härom veckan och i lördags då jag var in i butiken så var jaggorna borta. Jag trodde allvarligt att de skulle gå rätt länge i butiken eftersom de var så stora men tydligen så var det någon som fattade tycke för dem. Jättekul!

                            Lite tråkigt dock att man inte har en susning om vem som köpte dem, så om det sitter någon Luleåbo därute med ett par stora jaggor köpta på Rolles Akvariecenter så får ni jättegärna skriva någon rad.


                            Och till er andra, jag har ju inte så mycket nytt att komma med på jaguarfronten så nu kan väl ni andra börja skriva lite mer. Och bilder är ju alltid kul.
                            Appropå bilder, ni missar väl inte Jumbo i den här tråden på predatoryfish.net?

                            Hyfsat vacker eller hur?

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

                              Känns som att denna tråden kommer balla ur utan dina "jumbosar" FI. Själv funderar jag också på att byta in min jagga och gädda och satsa på skapligt mycket växter och ormhuvudsfiskar. Hade jaggan gett fan i att gräva och varit lite mer "rovfisk" så hade jag sparat honom men det känns om att det fattas något.

                              För övrigt kan jag berätta att jaggan är gäddans lilla bitch nu. Gäddan simmar runt och biter jaggan konstant i stjärtfenan. Ser riktigt roligt ut, jaggan rycker till och spänner upp sig och gäddan bara fortsätter. Ibland kommer det någon puff i sidan också från gäddan men oftast ger han sig på stjärten. Det är inget allvarligt eller aggressivt utan ser mer ut som en lek. Jag kanske kan filma så ni får se.

                              Igår tröttnade iaf jaggan och jagade skiten ur gäddan. PLASK!! sa det och vattnet yrde ur akvariet oc jaguaren simmade efter gäddan flera varv i karet och högg på allvar. Som tur är så är gäddan bra mycket snabbare så jaguare fick aldrig tag på honom. När dom senare lugnat ner sig så bara efter några minuter så var gäddan igång och trackade jaggan igen. Ihärdig liten skit det där


                              MVH Martin

                              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                Hehe jo det verkar vara en riktig liten retsticka det där. Och tyvärr så verkar jaggorna bli lite sega i vändningarna då de blir större, jag såg samma sak, speciellt då jag hade de kvicka malawisarna i karet. Men så brukar det ju vara med de flesta storvuxna arter, deras smidighet försämras i samma takt som deras storlek ökar. Trots detta så tar jag ändå hellre en fisk på 30cm än en på 10cm, jag gillar stora fiskar helt enkelt, jag vet inte varför men på något sätt så upplever jag dem som mer personliga. Håll med om att det är något speciellt då en bjässe med över 1cm stora ögon tittar tillbaka på en.

                                Posta gärna bilder på jaggan walle, börjar han närma sig 30cm nu? Jag tror allvarligt att min hane var runt 30cm, han såg gigantisk ut då han kom upp ur vattnet, jag tror inte att det blir korrekt då man mäter fiskarna genom glaset.

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...