Jaguarciklid 2004 - Del 1

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    Jag vet inte hur det fungerar i södra Sverige men här uppe i norr så är det bara att fråga i någon akvariebutik så tar de hem fiskar. Grossisterna butikerna här uppe handlar ifrån verkar nästan alltid ha jaguarer inne, man kan få vänta ett par veckor innan de kommer till butiken men det är det värt.

    Min absoluta favoritciklid. Väldigt speciell, raka motsatsen till trimacs och citrinellum, slåss inte i onödan och är egentligen inte nämnvärt aggressiv förrän under leken.

    Matar man enbart med dött foder så blir de rätt tråkiga, väldigt stillsamma osv men ger man dem möjligheten att jaga så är de oslagbara, de smyger på sina byten dygnet runt och är ena riktigt sluga rackare. Jag läste på ett annat forum att managuensen och doviin är två av ciklidvärldens allra klipskaste ciklider. Vet dock inte om det stämmer men jag skulle inte alls förvåna mig.
    Det var förövrigt jaguarcikliden som fick mig intresserad av hobbyn igen efter en rejäl svacka på flera år då intresset nästan hade försvunnit helt.

    Nackdelen med jaggorna är att de tyvärr kräver större kar än jag har om man ska få det att fungera i längden så jag tråkar på med mindre arter idag, förhoppningsvis så har jag jaggor igen om några år om jag har lyckats uppgradera karet. Karet bör nog vara 2 meter för ett fullvuxet lekpar, 3+ meter för ett lekpar tillsammans med en annan art. Det går att hålla dem i mindre kar då de är mindre men 25-30 cm var definitivt gränsen i ett 1,5-meters kar, den storleken nådde de på ca 2 år.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Akvaristen
      Användare
      • May 2004
      • 48

      Hej

      tack för svar.
      Jag frågade i en affär idag och han sa nej direkt. Ska prova i någon annan affär.

      FI: Har sett dina gammla jaggor och de var riktigt fina.

      mvh
      David

      Kommentar

      • Centurion
        Användare
        • October 2003
        • 210

        Hej

        Som novis på dessa lite större amerikanare har jag några frågor som jag hoppas passar in i denna tråden (då många "jaguar-fans" hänger här verkar det som )

        Detta är inget som är aktuellt inom en dag eller två utan jag planerar och drömmer lite inför framtiden...

        Har funderat ett tag på om det skulle gå att hålla jaguarer och guldsöm i samma kar? Dessa verkar ju ha ett liknande beteende och ungefär samma krav på miljö...
        Tanken är isf att låta dem växa upp ihop från dess att dom är "yngel"... (säg tex 2-4 jaguar och 4-5 guldsöm)
        Hur stort kar skulle detta kräva? 375, 500, 540, 600, 720, 960? Vilka mått är optimalt?

        Christoffer
        http://www.adelgren.se/akvarium/

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          Centurion: Det viktigaste är att karet är långt, jag tror du bör tänka att 2 meter är minimum, gärna en meter till om du är intresserad av lek.

          Hur guldsömmare och jaguarer fungerar ihop som vuxna törs jag inte svara på, men jaguarer växer väldigt snabbt medan guldsömmare verkar växa långsammare, så frågan är om du inte skulle lyckas bättre genom att flytta ihop lite större fiskar istället för att dra upp dem från yngel?

          Men det går ju alltid att prova, troligtvis så ser du redan inom ett par månader hur det kommer att fungera.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            Ok jag snublade in igen..Men bara för att ge er ett tips..
            Jag brukade själv göra en pure` blandning med oxhjärta som bas. till mina stora ciklider. De växte utav helvete på detta foder. Så om någon är intresserad så kan jag skicka receptet...-Patrik

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

              Det var inte min mening att döda denna tråd...Men igen hur i helvete
              kan man mata sin "älskning" med sjukdoms-alstrande matdjur ?
              Av okunnighet, troligtvis! "den uppätna fisken"

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                Det är farligare att mata med oxhjärta som du tipsar om i inlägget ovan än de "sjukdoms-alstrande matdjuren" du pratar om i nästa inlägg.

                Så länge man har utpräglade rovfiskar så kan man mata dem med levande fisk utan att riskera att ta ihjäl dem. Bytena rovfiskarna drar i sig i naturen är sannolikt betydligt sjukare än de fiskar man köper i butiken eller odlar upp själv, i naturen så går de inte efter de friskaste bytena utan just de sjuka eller på annat sätt skadade och försvagade individerna.

                Däremot så är det riktigt att man inte bör mata icke-fiskätare med levande fisk, de som är delvis fiskätare klarar säkert av det men de som normalt inte alls äter fisk i naturen ska inte heller äta fisk i akvarium.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  jag håller med FI i detta, gör man fel med oxhjärtat riskerar man att ge skador på all fisk, bytesfisk till fiskätare är däremot inga som helst problem enligt vår samlade erfarenhet i denna tråd.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

                    Exakt vad för slags kunnskaper har ni om denna fråga(referenser)
                    Daniel & FI ? Vad vet ni mer än saken än att ni redan matar era fiskar
                    med div. akvarium fisk ? Vad är det för skillnad mellan en fisk i naturen och en ,som blivit odlad ? Berätta detta för mej och höfta inte; kom med sakligheter ! (den uppätna fisken )

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

                      eftersom du har svårt att läsa innantill så gör vi såhär:
                      citat:
                      enligt vår samlade erfarenhet i denna tråd.
                      hur exakt skaffar man sig kunskap på annat sätt? mer än att då lita på förvirrade människor som måste göra sig viktiga på olika forum.

                      citat:
                      Vad är det för skillnad mellan en fisk i naturen och en ,som blivit odlad ?
                      Ja den odlade har troligen bra mycket mindre parasiter, sen har den vuxit upp under kontrolerade former. dock verkar sånt spela mindre roll då det i jaguartrådarna genom åren har matats friskt med båda sjöfångade löjjor som odlad akvariefisk.

                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                        hur exakt skaffar man sig kunskap på annat sätt? mer än att då lita på förvirrade människor som måste göra sig viktiga på olika forum.
                        Jag verkar inte vara ensam i min förvirring. Vart exakt vill du komma med det där Daniel. Jag vet vart jag har inskaffat mina kunskaper och det är genom den akademiska vägen(böcker).På det här forumet blir man ofta sågad för att man har en annan åsikt(oavsett den är befogad ) och det tycker jag är lite synd.

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

                          Förstår inte vad problemet skulle vara att ge rovfiskar stimulans med odlad fisk? Har inte hör några med praktiska erfarenheter som sett nåt problem över huvudtaget. I teorin är allt farligt...
                          Hur skall man göra med bladfisk eller andra som bara tar levande foder?
                          Enda nackdel jag kan komma på, är att pellets ger nog bättre tillväxt (jag bara tror...) samt en massa vitaminer och annat.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

                            Mr.Fish:
                            Jag läser en hel del jag också men har inte läst något i stil med det du antyder och vad jag vet så är risken att den här typen av rovfiskar ska bli sjuka pga bytet de äter väldigt liten. Blir de sjuka så är det av andra anledningar och inte av maten de äter så länge de får i sig de näringsämnen de behöver.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • M.A

                              Jag har sålänge jag minns matat mina fiskar med levande foder när det har passat (fiskar har blivit över.....)

                              och jag har aldrig haft några problem som jag kunnat spåra tillbaka till att jag matat med levande fisk, ibland har jag dock fått fiskar som matvägrat att börja äta igen efter lite stimulans med levande mat.

                              //Marcus

                              Kommentar

                              • Mattiasp

                                Hej

                                Mina Jaguarciklider matar jag med odlad akvariefisk blandat med pellets, flingor och tabletter och det har funkat bra (fast jag har ju inte frågat fiskarna men dom verkar må bra)...


                                Jaggorna lekte idag!!!
                                Fastän dom hade kvar ca 20st yngel, har era gjort det???

                                Mvh M.P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...