Varför afrikaner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #61
    citat:Ursprungligen skickat av deelay

    Det verkar som om det mer handlar om vilka som e "tuffast" än vilka som är roliga på andra sätt.
    Jag ska inte sticka under stolen med att jag gillar då fiskarna visar upp lite attityd, men däremot så håller jag med om att det inte finns något positivt med aggressivitet då det innebär att fiskarna tar skada. Sånt är lika tråkigt varje gång.

    Däremot så finns det ju sätt att stävja deras aggressivitet, först och främst så bör honan och hanen vara ganska lika i storlek, sedan så måste man inreda så att honan kan gömma sig om hanen får hjärnsläpp och slutsligen så måste man ha ett förhållandevis stort akvarium. Det går även att stoppa ner stimfiskar eller mindre ciklider för att få hanen att rikta sin uppmärksamhet mot något annat än honan. Det finns även andra knep också och det är just detta som är sporten med centralamerikanare, det går inte bara att kasta ner en hona och en hane i karet och hoppas på lek, man måste laborera en hel del för att få det att fungera. Men enligt mig så är det med råge värt besväret.

    Här är två bilder på mitt kar med ett lekpar av jaguarciklid. Ödligt och tomt kan man säkert tycka men fiskarna har ett sånt härligt beteende och är så personliga att man inte behöver ha fler fiskar i karet.




    Men nu ska vi inte göra detta till en centralamerikatråd... Förlåt för reklamen.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • februari 2003
      • 1686

      #62
      väldigt off topic men endå.

      FI din bruk e grymm MEN du borde byta gruset mot sand eller iaf någonring lite mörkare skulle bli så otroligt mycket snyggare. Iof en fråga om smak (ja precis som denna tråd men iallafall =) )
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #63
        citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

        FI din bruk e grymm MEN du borde byta gruset mot sand eller iaf någonring lite mörkare skulle bli så otroligt mycket snyggare.
        Kul att höra, jag är faktiskt i planeringsstadiet på att göra just precis det där. Svart smått grus hade jag tänkt mig, de har ett par kar med sånt grus i en av butikerna här på orten och det ser grymt snyggt ut, fiskarnas färger framhävs något enormt.
        Men det är lite bökigt att byta grus så vi får se när det blir av.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #64
          Hmm...bara en tanke...nu har detta inget med afrikaner att göra överhuvudtaget...jag har också hittills tyckt att ett mörkt grus, gärna svart, skulle vara snyggt. Men jag har börjat ifrågasätta det för min egen del. Hur vanligt är det med svart grus i naturliga biotoper? Som biotopfetischist vill jag ha det så naturlikt som möjligt. Jag kommer därför använda vanlig gulbrun kiselsand till mitt nästa sydamerikakar. Eller Biltemas blästersand som har en färg som jag tror är väldigt lik den naturliga biotop där mina fiskar finns.

          Men som sagt, det är ytterst en fråga om smak. :-)

          mvh
          /Hasse

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #65
            Fortfarande off topic:
            Svart grus är skitfult! En mörkbrun/mellanbrun variant vore snyggast inbillar jag mig.
            Men samtidigt håller jag med Hasse_H, och experimenterar själv med blästersanden i ett mindre kar till att börja med. Den känns biotopriktig på nåt sätt...och trots allt snyggt också.
            Anders L

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • februari 2003
              • 1686

              #66
              måste ju förtydliga mig lite då, med mörkare menar jag inte svart =)

              Och ska man vara riktigt biotop riktigt i ett sydamerika kar så har nog dom flesta biotoperna där lera slamm och annat biomaterial på botten (skulle va min gissning iaf?)
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #67
                citat:Ursprungligen skickat av GoSatta
                Och ska man vara riktigt biotop riktigt i ett sydamerika kar så har nog dom flesta biotoperna där lera slamm och annat biomaterial på botten (skulle va min gissning iaf?)
                Ojoj...du hittar de mest skiftande bottenmaterial i sydamerika, alltifrån slam- och dybottnar, gräsdjungler, lövbottnar, grovkorninga grusbottnar, stenbottnar, sandbottnar, bergsklippor...you name it.

                Men mina fiskar, jordätare och andra ciklider, återfinns bl.a. (!) över sandiga bottnar med grova rötter, både i svartvatten och klarvatten där genomströmningen och syresättningen är god. Det är den biotopen jag vill försöka efterlikna.

                mvh
                /Hasse

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #68
                  i min närmsta sjö består bottnen till 90% av ölburkar
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #69
                    En miljökatastrof biotop, det vore nåt det!
                    Anders L

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      #70
                      Nu var det väääldigt mycket off-topic

                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #71
                        citat:Ursprungligen skickat av anli

                        Svart grus är skitfult!
                        Nä-ä! Svart grus är skitsnyggt! ;D
                        Skämt åsido, smaken är ju som baken. Jag gillar i alla fall svart botten, svart, grått eller väldigt ljusbrunt är de enda alterantiven till jaggor, med mörkbrunt/mellanbrunt bottenmaterial så skulle fiskarna knappt synas...

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #72
                          Har dem så kallade jaguaren någon koppling till den gammla C.Salvini som fanns förr om åren ?
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #73
                            ja dom är båda ciklider från central-amerika. hur menar du? salvini är fö mycket vanlig idag.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #74
                              Jag tyckte dom såg väldigt lika ut förutom kropps mönstret om jag minns rätt,därför jag undrade =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #75
                                Jag tror att trådens grundämne nu raderats ut genom diskussion om grus och centralamerikaner. Inget illa menat, men försök att hålla er "On topic"...det finns andra trådar att diskutera sand, grus och centralare...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...