Varför afrikaner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #31
    Tropheus, ja... Tropheus är nåt så bisarrt som stimfiskar som är hyperaggressiva mot medlemmar av samma art. Har bara försökt hålla Tropheus en gång, det kostade mig 10 döda fiskar á 50:-/st...

    Vill du ha Tanganyika med hinkvis med karaktär är det väl annars snäcklekarna, Altolamprologus, eller Cyphotilapia frontosa som gäller.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #32
      själv så började jag malawi efter att ha haft "vanliga" sällskapsfiskar.då jag anser att de har lite mer betende är tex black molly. jag har även haft efter detta victioria,tangayika o även syd/central am och till sist diskus.

      Det som gjort att jag fastnat för malawi är att jag dels som de flesta gillar färgerna. men nu på sistonde har jag gjort mig av med alla mbunas för jag tycker de var för stimmiga. de simmade bara runt o stimmade. nu har jag större haplisar som . C.moori . D compressiceps och livingstonii. jag tycker dessa fiskar är de mest intressanta och även lite större en genomsnittet som man ser i butikerna. deras betende är olika, nästan från individ till invdivid. jag har nog valt malawi för färgerna ,samt för att i den strl på mina fiskar är får jag både lite rov o annat betende än bara de som simmar omkring.
      sen slipper jag mixtra med vattnet jag kan bara byta dirket från kranen utan behöva ph-sänkning osv. det är en stor fördel för mig.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #33
        Malawiciklider är ju väldigt enkla för att vara ciklider, man behöver inte sitta och oroa sig bara för att man stoppar ner en ny fisk i karet, man behöver inte heller ha ett 1000-liters kar bara för att fiskarna får för sig att leka, och även om man överbefolkar(vilken många verkar gilla) så slår inte fiskarna ihjäl varandra, allt liksom bara flyter på, år efter år, och man stöter sällan på några större problem om man har hittat en fiskkombination som fungerar bra ihop.
        Jag tror att det är detta som har gjort dem så populära. Enkelheten.

        Men för de som vill sätta tänderna i en lite större utmaning och som vill utöka sin "hobby" till mer än bara ett blickfång så rekommenderar jag att man kollar upp de många vackra centralamerikanska arterna. Tycker man om lite pyssel, tycker man om lite action, tycker man om färgstarka personligheter och intressanta beteenden så är det centralamerikanare man ska stoppa ner i karet. =)

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • robber
          Användare
          • september 2002
          • 87

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av walle_1

          Ojojoj häftiga reaktioner märker jag. vad det gäller att försvara sina fiskar så tycker jag det är väldigt typiskt för malawiägare. Deras fiskar är alltid de bästa och de andra är sega och fula, hmm. Vad är det för fel med sega och fula fiskar? det är väl insidan som räknas, tycker jag iaf.
          Jag tyckte det var intressant att detta kom från just dig, med tanke på vem som startat tråden och hur den började? "Afrikaner är tråkiga, Afrikaner är dåliga, Afrikaner är fula, jag förstår inte hur någon kan ha afrikaner".

          Men det är ju som sagt var mans religion vad man själv föredrar, tycker jag, och som akvarie-nybörjare (1 år+) så har jag bara hunnit med ett fåtal malawi och har precis bytt till tangyanika och har aldrig någonsin provat amerikanska eller asiatiska, mestadels så har inte intresset funnits, men vem vet, det kanske kommer.

          Efter att ha haft malawi i 1 år och tangyanika i ca 1½ månad, så kan jag konstatera följande, malawi var det fan så mkt mer action på, men tangyanika känns som dom har större potensial att bli något mer långvarit, och visst har malawisar personligheter, jag och "min livingstonii hane" har överlevt att hans kompisar kastat in handduken, att hans fästmö dog strax efter att dom hade lekt lite osv. Och min auratus hane som totalt dominerade över allt och alla och slog ihjäl sina honor.

          Så att säga att afrikaner är tråkiga tycker jag är fel, om man upplever afrikaner som tråkiga så är det nog så att betraktaren har en förutfattad mening om fiskarna som dom kanske inte uppfyller.

          Rätta mig gärna om jag har fel
          http://simon.holmbring.se

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av robber

            och visst har malawisar personligheter, jag och "min livingstonii hane" har överlevt att hans kompisar kastat in handduken, att hans fästmö dog strax efter att dom hade lekt lite osv. Och min auratus hane som totalt dominerade över allt och alla och slog ihjäl sina honor.
            Jag tvivlar inte på att även malawisar har personligheter men den typ av personlighet du pratar om vill nog ingen veta av, sånt där är ju bara jobbigt och tragiskt och snarare något som gör att man byter in fiskarna än att man vill skaffa fler.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • robber
              Användare
              • september 2002
              • 87

              #36

              hehe, ja det var väll kanske inget lysande exempel på hur malawisar uppför sig, MEN, det jag ville poängtera var att individerna sticker ut, och man får ett "förhållande" till den individen och man kommer hem från jobbet och tittar på akvariet och undrar "undrar hur 'pelle' har det idag..."

              ;D
              http://simon.holmbring.se

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • april 2002
                • 308

                #37
                citat:
                "...Efter att ha haft malawi i 1 år och tangyanika i ca 1½ månad"
                "...och har precis bytt till tangyanika.."
                "...mkt mer action på, men tangyanika känns som"
                citat:
                Rätta mig gärna om jag har fel
                Okej då: fiskarna du har i ditt akvarium kommer antagligen från Tanganyika-sjön.

                Kommentar

                • robber
                  Användare
                  • september 2002
                  • 87

                  #38
                  tack

                  TAAAAAANGANYIKA

                  *skriver upp på en Post-it*

                  jag får sluta med tanganyika och hålla mig till sjöar som jag kan uttala/stava till, viktoriasjön lär vara en trevlig pöl..
                  http://simon.holmbring.se

                  Kommentar

                  • GoSatta
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 1686

                    #39
                    ja malawi är ju rätt lätt å stava till? . .

                    Det är DÄRFÖR alla kör med malawi det är så lätt å stava till??? .. (å för er som tar illa upp så betyder ju faktist att jag skojjar så slipper vi ta upp det =) )
                    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                    http://www.gosatta.org

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #40
                      Nu kanske det är som en del skriver här att man är lyckligt lottad som äntligen har plats för lite fisk men jag kan i så fall meddela att när man jämför såhär som jag gör nu så är det faktiskt inte möjligt att säga att någon har mer eler mindre intressant beteeende. Färger tänker jag inte ens kommentera eftersom att jag anser att de fyller en helt annan funktion än att utsmycka våra bostäder. Färger är signalmönster, alltså färger ÄR beteende.

                      Jag har valt ut en plats i mitt fiskrum från vilken jag kan se alla akvarier. Vissa bara kortsidan och vissa på långt håll men, jag kan faktiskt se alla. På den platsen har jag placerat en pall. På denna pall spenderar jag en god stund vid lunchtid och minst en timme varje kväll.

                      Jag har då just i dagarna framför mig två grupper av lekande Tropheus, yngelvårdande Geophagus, yngelvårdande Sajica, Yngelvårdande Crenicichla, lekvägrande dvärgciklider av fyra sorter, tre sorters snäcklekare, diskus, demasoni och Malawi haplisar från C. caeruleus, D. comp, livingstoni ner till C borleyi osv. Sittande på den pallen kan man i alla fall inte säga att någon är intressantare än någon annan men om ni kommer och sitter så kan det ju tänkas att ni ser något helt annat än jag gör..??

                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #41
                        håller med. jag tar alltid minst 20 minuter på min lunchrast (äter hemma) o sätter mig ner framför karet o tittar på de små liven och se vad som händer.

                        jag tror lite grann oxå i detta fall. att man ser det man vill se. har man malawi tycker man de är roligare för annars har man tagit ett beslut som inte är bra o det är det inte många som vill säga. samt tror även att de fiskar man har har man ju skaffat för man gillar dem o givetvis tycker man då de är "bättre o finare" det går att diskutera detta i all oändlig het.
                        de är fina på sina sätt det är svårt att säga vem som är finare eller bättre eller har mer=bättre beteende. det går inte att tälva i konst..tycker jag iaf.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #42
                          Oj då.
                          Det här skulle kunnat bli en fasansfull tråktråd. Men det var jäsingen vad skickliga alla har varit på att hålla sans och balans. Ett till synes rätt ointressant och lite provocerande inlägg blev ju faktiskt ganska intressant och kul, på sitt sätt.

                          Själv skulle jag nog kunna tycka nästan vilken fisk och biotop som helst är kul att syssla med. Det blir inte intressantare än vad man gör det till, både fysiskt och mentalt. Det gäller att söka efter det intressanta för att hitta det.

                          Lusten fick mig att välja vägen till Malawi eftersom den kändes mest tilltalande för stunden, och den är ännu tilltalande och lustfylld. Varför? Jag tycker att Douglas Adams (Liftarens guide till galaxen) har det mest uttömmande svaret på gåtan "Vad är meningen med livet" svar: 42

                          Kommentar

                          • antonlan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 57

                            #43
                            Hej
                            intressant tråd är det.
                            Jag vet inte om jag riktigt kan hålla med om att malawi skulle vara stimmiga och tråkiga. Det är ju denna grova generalisering som de flesta sydamerikaner här på forumet verkar ha gjort till sanning och egen lag....

                            Jag kan visst förstå att malawis (särskilt mbunas) är stimmigare än exempelvis scalarer. Om detta är ett mindre särpräglat beteende vet jag inte. Jag tyckr det är intressant att se hur min demasoni grupp fungerar. Grupp kontra individer.. man får välja själv men det är inte alls säkert att två stycen discus ger mig mer än 20 demasoni.

                            Att påstå att afrikanska ciklider inte är speciella (för detta är ju en utmaning till oss med afrikanska ciklider att bevisa våra fiskars duglighet och originalitet) är bara oinsiktsfullt. Att påstå att exempelvis en mbuna som Hongi eller demasoni inte har persoligheter, det blir bara fånigt!

                            Jag ska bara säga att jag inte misstycker med den ifrågasättning mot afrikanska ciklider som här görs för om man tycker något ska man kunna stå för det! Jag tycker att mina malawis är fiskar med särpräglat beteende och utseende. det kan jag stå för!

                            Hej och tack/ Anton

                            Kommentar

                            • odilou
                              Användare
                              • april 2002
                              • 308

                              #44
                              Ibland känns det som att det är lättare att generalisera människor utifrån vilka fiskgrupper de intresserar sig för än det är att säga något generellt om fiskgrupperna i sig, kanske.

                              ("smiley")

                              Kommentar

                              • Ante
                                Användare
                                • november 2002
                                • 571

                                #45
                                Walle: det är väl det som är det fina med Akvariehobbyn, det finns något som passar alla.
                                urvalet och variationerna är enorma.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...