Varför afrikaner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    #46
    citat:Jag tyckte det var intressant att detta kom från just dig, med tanke på vem som startat tråden och hur den började? "Afrikaner är tråkiga, Afrikaner är dåliga, Afrikaner är fula, jag förstår inte hur någon kan ha afrikaner".
    Hmm, läs det första inlägget så ser du att jag inte har sagt något sådant. Jag har sagt flera gånger att jag bara är intresserad av att veta vad som är så intressant med dom så "jag förstår inte hur någon kan ha afrikaner" var väl ganska rätt, men jag vill veta varför alla är så insnöad på afrikaner är en bättre definition. Förresten sa jag att det enda jag har sett med dom är att utseendet tilltalar en, så vad du menar med "Afrikaner är fula" förstår jag inte. "Afrikaner är tråkiga" Det är ju det jag inte vet, det ska ni lägga argument för eller emot.


    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • Danny_C
      Användare
      • april 2003
      • 334

      #47
      Mbunas är skabbiga enligt mig... Geophagiiner och Jordätare är det enda rätta för mig...

      sånna inlägg menar du vi ska skriva?
      /danne

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #48
        Att säga att afrikaner är tråkiga är väl att ta i, jag skaffade själv ett par malawisar för ett halvår sedan eller nåt sånt och mer liv och rörelse har det nog aldrig varit i något akvarium jag har sett...
        Och hemma hos mina föräldrar har de haft mbunas i 10-15år nu och inte vet jag om just "tråkig" är det rätta ordet att använda här... De är ju väldigt aktiva i karet så att säga...

        Som jag ser det så är det just munruvningen som gör malawicikliderna mindre intressanta, att se en av honorna sluta äta och få en påse under hakan är inte riktigt lika intressant som att mötas av denna syn enligt mig.


        Hade malawicikliderna varit substratlekare och riktiga yngelvårdare så hade de varit betydligt mer intressanta, det finns ju t.o.m riktigt groteska rovciklider med oerhört intressanta jaktbeteenden lugnt i klass med jaguarcikliden som jag själv är så fäst vid. Men avsaknaden av den där äkta yngelvården gör att de måste ha ruskigt bra andra kvalitéer för att åtminstone jag ska kunna hålla intresset vid liv under någon längre tid.

        Tanganyikaciklider verkar mer intressanta, där finns det ju även substratlekare och snäcklekare och variationen är verkligen jättestor. Synd bara att det är så svårt att få tag på de finare arterna, här uppe i Luleå så får man leta med ljus och lykta för att hitta Tanganyikaciklider. Frontosor brukar dock finnas, men då givetvis endast de geografiska varianterna man inte är ute efter.

        Det är många malawiägare som har pratat här, kan inte ni som har tanganyika utveckla er lite mer och ge er syn på varför ni håller på med just tanganyika?
        Det skulle också vara kul att höra om det finns tanganyikaciklider som totaldominerar ett kar och liksom varken tillåter fiskar eller ägaren i närheten av dem utan att de försöker hota bort en. Finns det t.ex tanganyikor som spänner ut gälarna om man sitter för nära akvariet och som istället för att gömma sig envetet försöker skrämma bort både slamsug och ägare från karet vid rengörning?
        Finns det alltså tanganyikaciklider som beter sig så här

        (Obs! Detta är ett extremfall av hur en centralamerikansk ciklid kan bete sig, inget normalfall alltså)

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #49
          Visst finns det tanganyikor som gör det du beskriver. Mina multifaciatus håller på med det hela tiden, och jag kan säga dig att trots att det är små fiskar, så är det 4 cm koncentrerad POWER.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #50
            Negativa åsikter är knappast av intresse, även om dom vissa påhopp kan vara roliga
            Det intressanta med denna tråd är ju de som med hjärta försvarar sin ciklidbiotop.
            Tur att det är ganska "vuxna" människor på detta forum, hade det varit zoopet så vete fan...
            Anders L

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • februari 2003
              • 1686

              #51
              ingen som håller på med afrikanska frodciklider och har något att säga om dom? hade hemichromis nånting när jag va liten och gillade dom skarpt då men annars verkar det vara väldigt tyst om dom afrikanska flodcikliderna?

              Det kanske är allt sånt här som förvånar oss "anti-afrikaner". Det är alltid så mycket snack om Malawi malawi (lite tanganyikor då och då) Men floderna? victoria? alla dom andra sjöarna som också inehåller ciklider (antar att det är otroligt liten eller obefintlig import ifrån dom?)

              Va själv på väg mot ett afrikanskt flodakvarium innan jag satte upp min nuvarande sydamerika mycket nog på grund av att utbudet verkligen suger där (även fast det verkar finnas mycket kul)
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • Danny_C
                Användare
                • april 2003
                • 334

                #52
                haha kolla in FI's Film på den arge cikliden! riktigt råtuff!
                ¨Är det en malawi? svårt att se på det avståndet
                /danne

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #53
                  nej det är en central-amerikan, Amphilopus Citrinellum. det är därifrån alla bra ciklider kommer ifrån. det finns _inget_ som kommer i närheten av agression mot döda ting och människor som olika fiskar från Amphilopus-släktet.

                  jag kommer snart vara lycklig ägare till A. citrinellum (renrasig till skillnad från fisken på filmen) och A. Trimaculatum.

                  krk: härlig beskrivning! får en att vilja skaffa ett tanganyika-kar ännu mer! till skillnad från frasen: "de är färg-glada å simmar runt runt jättefort". hehe.

                  gosatta: eftersom vi båda är med i SCK kanske vi får komma förbi Ola S å glo på hans transvestitus, dom är underbara och västafrikanska flodciklider om jag inte är helt ute och cyklar?
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #54
                    Jag har tyvärr inga transvestitus kvar.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 1159

                      #55
                      Jag har Lejonhuvudsciklider, dvs afrikanska flodciklider. Dessa går i ett sällskapsakvarium med mycket asiatiska fiskar *shame on me* det är underhållande och lite speciella fiskar med mer personlighet än utseende. För att vara riktigt ärlig så är de riktigt fula, men som sagt, det är ju ingen riktig biotop. Jag hoppas jag inte blir utesluten ur NCS på grund av detta erkännande
                      // Magnus Arvidsson

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #56
                        Ola S: har du mördat dom stackarna, dom som va så fina :-/
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #57
                          Hade transvestitus en gång i tiden, och vad jag minns så mördade de varandra så bra att man behövde inte göra nånting alls...

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #58
                            Det där har jag också hört! De skulle vara fullständigt hopplösa mot varandra och omöjliga att odla. Det stämde inte alls på de som kom in för några år sedan. Temperamentet var/är som palettciklider och de är inte speciellt svåra att odla.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #59
                              Det verkar som om det mer handlar om vilka som e "tuffast" än vilka som är roliga på andra sätt.Jag hadde ett par citrinellum för länge sedan där hanen va 20cm+ och honan ca en tredjedel av hanens storlek.
                              Han va som den på filmen dvs att han jagade allt och alla både i och utanför burken.Jag hadde sår efter hans bett på båda armarna och händerna från div skötsel i burken.Han va ganska snäll mot honan tills en dag då dom simmade runt med sina yngel inne i 5:e veckan då han helt plötsligt tittade ner på henne och helt plötsligt la inn dödstöten,ett bett rakt över nacken eller huvet medans jag stog o tittade på.Han skakade henne lite snabbt sen va det hela över,hon dog på stubinen....??? inte direkt spännande beteende måste jag säga.

                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • walle_1
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 708

                                #60
                                Jag måste bara säga att tanganyika verkar mer intressant än malawi.
                                MVH Martin

                                http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...